ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jehovas vittnen  (läst 1565 gånger)

2002-02-27, 22:33
läst 1565 gånger

F. Pettersson

Hej!  
 
Jag undrar om det är någon som vet om Jehovas vittnen har någon form av nationellt registrering av sina medlemmar som är tillgängligt för allmänheten?

2002-02-28, 10:03
Svar #1

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Förr fanns det ett adressregister med de som prenumererade på 'Vakttornet' och/eller 'Vakna!'. Men postens prissättning (=dyrare att skicka tidskrifterna än prenumerationsbeloppet) och nu senare att man inte längre tar betalt för litteraturen har gjort att prenumerationer --och det därtill kopplade adressregistret-- i stort sett har försvunnit.  
Varje församling har någon form av adressregister för de respektive medlemmarna, och det är möjligt att det också finns ett sammanslaget dito för hela landet. Men det är tämligen säkert inte tillgängligt för allmänheten.  
 
Hälsningar
Mikael

2002-02-28, 13:32
Svar #2

Utloggad Janet Henriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2011-03-10, 21:34
    • Visa profil
Hej
Visst har de register, inte bara på medlemmar.  
Vid kontakt med dom, då jag absolut inte ville ha några besök fick jag till svar  att det fanns inte skrivet i deras register  . Så nog har de både koll och register upprättade, på både det ena och det andra.
MVH
Janet

2002-02-28, 19:05
Svar #3

Christian Henriksson

Och det skall också tilläggas att man enligt PersonUppgiftsLagen har rätt att ta del av det som står i respektive register om en själv.
 
Alltså, stöt på och begär att få ta del av registret.
Ett register som de INTE har tillstånd att föra enligt DataInspektionen.
 
Mvh
Christian

2002-03-01, 11:01
Svar #4

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Nu blir jag lite fundersam. Om Janet vill bli registrerad som en person som absolut inte vill ha besök av Jehovas vittnen bör hon väl helt enkelt kunna be att få bli det?! Och om det är så att Datainspektionen motsätter sig ett sådant register --även om de som skulle förekomma där vill vara med på egen begäran-- så borde ju svaret bli att det är Datainspektionen som motsätter sig upprättandet av registret. Och då återstår väl bara för Janet att sätta upp en skylt på dörren som visar på vilka som inte får besöka henne?! Tänk bara på att datera den också, annars riskerar du att få besök så ofta som en gång om året av någon som kontrollerar att den verkligen gäller fortfarande! (Jag är lite nyfiken på NÄR du ringde dem. Var det verkligen EFTER PULs införande?)
Jag begriper inte heller Christians kommentar Alltså, stöt på och begär att få ta del av registret. Om Janet --eller vem som helst-- inte förekommer i registret så har hon --eller vilken som helst person i fråga-- inte rätt att ta del av registret. Det skrev du ju själv: man enligt PersonUppgiftsLagen har rätt att ta del av det som står i respektive register om en själv.
 
Efter det att PUL trädde i kraft gick man ut med lappar till församlingsmedlemmarna med det som fanns registrerat, vilka skulle återlämnas. Detta dels för att godkänna att man fanns med i registret och dels för att säkerställa att uppgifterna var korrekta.  
 
Och Christian, OM det nu är så att de har Ett register som de INTE har tillstånd att föra enligt DataInspektionen, varför anmäler du dem inte?
 
Hälsningar
Mikael

2002-03-01, 13:05
Svar #5

Utloggad Janet Henriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2011-03-10, 21:34
    • Visa profil
Mikael
Nu har du väl ändå rört ihop det hela. Men jag trodde att det skulle bli så, för ni har svårt att höra och fatta.
Det ska räcka att jag säjer i från en gång att jag inte önskar besök, samt att det ska framföras till samtliga som ränner i stugorna.
Trots flera påstötningar, och inget sker så ringde jag Rikets Sal 2001 och påtalar det hela. Det var då jag fick till svar  det har vi inte i vårt register  ,jamen då finns det väl register. Nej det är för mycket med ett besök om året.
Det här handlar om Register och respekt för vad andra människor har för tro. Låt då oss andra ha vår tro i fred, för vi antastar inte er.
Jag anser härmed saken avslutad för min del.
Hälsningar
Janet

2003-06-22, 17:25
Svar #6

DP

Något som alla uteslutna vittnen bör fundera allvarligt är att de fortfarande är kvar i registren hos vittnena med uppgifter som kan vara precis vad som helst. För mig som utesluten är detta ett litet orosmoment. Kan det vara så att de fortsätter att tillföra information till detta tvivelaktiga personregister även efter det att man är utesluten? Lite obehagligt. Men vad kan man göra? Att prata med dem om det går ju inte...

2003-06-22, 18:47
Svar #7

Christina Holmér-Gunnerfält

Det jag läser här ovan tycker jag är förskräckligt. Vad är det för kyrkligt samfund som så totalt kontrollerar sina medlemmar eller f.d. medlemmar att man inte med gott samvete kan avsäga sig medlemskap. Är detta en kyrklig tro eller är man livegen inom Jehovas Vittnen?

2003-06-23, 00:21
Svar #8

Malin Lyktberg

Är det någon som vet om det stämmer att vittnena betalar ett tiondel till församlingen?
Undrar bara, då min farfar och farmor var Jehovas Vittnen, mkt. man aldrig fick veta ang. detta med vad de gav eller betalade till församlingen genom alla de år de levde. De var Jehovas Vittnen i dryga 40 år, från år 1951/1952 tills de båda avled på mitten av 90-talet.
 
 
Vänligen; Malin

2003-06-23, 05:33
Svar #9

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
När det gäller att ge en tiondel av sin lön till församlingen så finns den regeln även hos andra samfund. Pingstvännerna vet jag, åtminstone på 50-och 60-talet, talade ofta om vikten att betala en tiondel till kyrkan. De stödde sig på något bibelord som stöd för denna kollekt. Bibelordet finns väl kvar men om det praktiseras idag känner jag inte till.
 
Mvh Anita

2003-06-23, 10:32
Svar #10

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Användningen av s k tionde ärvdes nog av frikyrkorna från statskyrkan. Enligt Nordisk Familjebok, tredje upplagan, kommer det urgamla bruket av tionde ursprungligen från judendomen. I Sverige avlönades statskyrkans präster genom tionde ända in på 1900-talet.

2003-06-23, 11:13
Svar #11

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 19:30
    • Visa profil
Mera om tionde finns här:

2003-06-23, 11:30
Svar #12

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Ang. tionde och pingstvännerna så vet jag (källa: jobbarkompis vars pappa var/är pastor där) att även på mitten av 1980-talet så togs det i princip för givet att man gav tionde. Jag tror dock inte att det förekom något slags koll över att man verkligen gav något.  
Ang. tionde och Jehovas vittnen så vet jag (källa: så gott som hela släkten på mammas sida) att man INTE ger tionde, och om man någonsin gjort det så ligger det långt tillbaka i tiden, åtminstone innan 1940-talet. Det som ges materiellt är individuellt och utan någon direkt koppling till hur mycket inkomster man har.  
Angående att uppgifter finns kvar i register även efter det att man har upphört som medlem: Jag förmodar t.ex. att det finns kvar uppgifter om mig i registren hos DIS, hos Dellenbygdens RadioKlubb (DRaK) och även hos Dellenbygdens GrottKryparKlubb (eller vad den nu hette ...) om den finns kvar. Jag har även funnit mängder av uppgifter i gamla kyrkböcker om mina förfäder och andra ...  
 
Hälsningar, Mikael

2003-06-23, 11:49
Svar #13

Karin Björkholm (Karin)

av Hjalmar Bergman.
 
Redan det att glädjen finns är källa nog till glädje.
 
hälsar karin.bjorkholm@bredband.net /  inte något vittne.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna