ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: I denna ljuva sommartid...  (läst 494 gånger)

2005-06-18, 00:15
läst 494 gånger

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Så lyder rubriken på Eva Dahlbergs senaste kolumn, och hon deklarerar också att denna psalm hör till hennes absoluta favoirter. Det gläder mig, särskilt som det är min farmors farmors morbror som har skrivit texten...åtminstone några verser av den.  
 
Han var präst, uppfinnare, musiker, politiker, riksdagsman, författare och mycket annat, samt hette Christopher Olofsson Angeldorff (1808-1866). Han föddes på gården Angshult i Osby socken, därav efternamnet. I tre äktenskap hade han sammanlagt fyra barn, varav det äldsta fick det ovanliga namnet ODA - ett namn som sedan gått i arv i släkten, bl.a. till min farmor och till min dotter. Oda Angeldorffs son var f.ö. den rätt berömde fågelskådaren, naturskyddaren och upptäcktsresanden, Bengt Berg.    
 
Ted Rosvall

2005-06-18, 01:02
Svar #1

Ingrid Wikberg (Inkan)

Hej Ted, jag läser Bengt Berg med jämna mellanrum när jag vistas ute på Kolskär ( norr om Grisslehamn) Det står en hel del ärvda böcker av just honom i bokhyllorna där. Det är mycket intressant att ta del av hans naturbetraktelser när man är mitt i naturlivet därute.
Mvh
Nattugglan

2005-06-18, 09:40
Svar #2

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Tilläggas kan, att min far fick sitt förnamn, Bengt, efter just denne Bengt Berg. Min farfar och farmor tyckte uppenbarligen att det var lite lustigt med två uppsättningar mor och son med namnen ODA och BENGT.  
Bengt Bergs son Jens driver f.ö. naturskyddsområdet (och jaktparken) Eriksberg i Åryds socken utanför Karlshamn - om han inte möjligen har sålt det på senare år?
Mvh
TED

2005-06-18, 14:37
Svar #3

Peter Funke (Aningen)

Några av Bengt Bergs böcker finns även i min bokhylla - de hör till dem som man borde läsa om någon gång!
 
Jag befarar att många besökare på svenska badplatser inte skulle vara odelat positiva till Bengt Berg om de visste att det var han som inplanterade Kanadagåsen i vår fauna...
 
 Kanadagås.

2005-06-18, 15:40
Svar #4

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
I slutet på 40-talet hade jag en lärarinna i Norrköping som hette Ingeborg Berg, ogift och som levde med sin gamla mor.
Hon var mycket intresserad av Afrikas djur och natur och vi elever fick hålla föredrag, med ljusbilder, för föräldrarna.
I mitt fall om den märkliga fågeln Abu Markub.
Att det var Bengt Bergs böcker och bilder vi använde oss av har jag förstått långt senare.
Namnlikheten mellan Bengt och Ingeborg har jag också funderat över. Var de månne släkt?
Kanske Ted vet.
Bengt Bergs ansvar för kanadagåsens inplantering i vår främmande fauna kommer aldrig att förlåtas, hoppas jag.

2005-06-18, 16:12
Svar #5

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Bengt Berg hade bara en syster, Ellen, gift Hjorton. Men det fanns en massa kusiner i Kalmar med omnejd. Måhända var Ingeborg Berg en sådan...?
Mvh
TED

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna