ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ingen e-mailadress - ordningsregler  (läst 609 gånger)

2003-08-20, 19:22
läst 609 gånger

Christina Holmér-Gunnerfält

Om man följer ordningsreglerna måste man uppge riktigt för- och efternamn, men inte e-
mailadress. Hur kan man då veta om inlägget är anonymt eller ej? anonyma inlägg är ju inte tillåtna?

2003-08-20, 20:24
Svar #1

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Någonstans måste gränsen dras, eller hur? Nu har man bestämt att den som gör ett inlägg måste uppge för och efternamn. E-mailadress krävs inte. Jag tycker att de reglerna är ganska okay. De som bara uppger ett förnamn, eller något smeknamn blir också ofta tillrättavisade av anbytarvärden, och det är ju bra.  
Folk, som av olika anledningar inte vill/kan uppge sin emailadress måste väl också få fråga saker här. Det finns människor som får hotbrev och liknande till sina mailadresser. Kan förstå om man då inte vill uppge sin adress.
Jag fick ett surt mail efter ett inlägg här, och det kändes ganska olustigt, måste jag säga.

2003-08-20, 21:02
Svar #2

Inger Johansson

Hej!
Det verkar som vi har fått en ny ordningsvakt här på Anbytarforum. För hennes skull och sekretessen nämner jag inga namn men jag anser att för vederbörande bör ett besök i ämnet Datavirus och liknande otrevligheter vara nog för att sluta klandra oss som inte offentligt uppger våra E-post-adresser, speciellt inte efter de senaste dagarnas problem med virus, m.m.
 
MvH
Inger Johansson

2003-08-20, 21:08
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Ämnet är tidigare ganska väl avhandlat under bl.a. Ordet är fritt!: Anonyma inlägg - Varför inte tillåtet ?.

2003-08-20, 21:51
Svar #4

Inger Johansson

Hej!
Ja visst är det det! Vi kanske kan vidarebefordra det till stiftaren av denna diskussion?
MvH
Inger Johansson

2003-08-20, 22:20
Svar #5

Christina Holmér-Gunnerfält

Man borde tydligen varit med i diskussionen mars 2002 och inte hittat fram till Anbytarforum januari 2003, då hade man kunnat följa den diskussion som redan fanns i detta ämne! Ställer en fråga då jag vill ha ett svar, känner mig inte som någon ordningsvakt och vill inte bli någon, ordet ordningsvakt får stå för insändaren! Har genom att läst alla tidigare inlägg förstått att många avstår med tanke på virusangrepp men frågan var - hur man då vet om inlägget var anonymt eller ej då de ej är tillåtna på forumet. Har också förstått att anonyma inlägg är där du inte sätter ut ditt fullständiga namn, men du kan ju utan e-mailadress skriva vilket namn som helst som användarnamn.

2003-08-20, 23:25
Svar #6

Birgitta Ohlsson

Jag har hela tiden sedan jag hittade anbytarforum för ca 2 år sedan uppgivit min emailadress i mina inlägg men efter att ha drabbats av så många som upp emot 400 virusmail så fanns ingen annan utväg än att helt byta emailadress och inloggningsuppgifter. Efter detta är jag väldigt försiktig med vem jag delar ut min adress till. Tyvärr har det fått bli så för annars vet jag inte hur jag skulle ha kunnat lösa det. Visst finns det en del anonyma inlägg men de flesta kan nog anbytarvärden spåra via deras IP-nummer, för hur det är så är man inte så anonym på Internet som man tror. Visst kan man låna någon annans dator för att skriva anonyma inlägg på som inte är lika lätta att spåra men då är det kanske bättre att ignorera dessa inlägg än att svara på dem.
 
Mvh
 
Birgitta

2003-08-21, 09:26
Svar #7

Ammi Lindbergh (Ammi)

Man kan skaffa sig en hotmail adress så är många bekymmer ur världen!

2003-08-21, 10:09
Svar #8

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Eller så kan man skriva sin e-post såhär:
karin.jegeliusSNABELAtelia.com.
Den som läser inlägget kan ganska enkelt lista sig till den verkliga e-postadressen men dessa sökmotorer som skannar av internet för att få tag på e-postadresser att sälja för spamming m m känner inte av formatet :D
Ha en bra dag!
Karin

2003-08-22, 09:30
Svar #9

Utloggad Dagny Bjerén-Lander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 17:27
    • Visa profil
Varför inte ha en speciell adress på ex.vis Hotmail, Spray, Yahoo eller liknande, som enbart används på sådana här diskussionssidor, för att undvika att få sin vanliga adress förstörd av spam. Får man den här adressen dränkt i spam avvecklar man den bara och skaffar en annan. Så gör jag och det fungerar utmärkt.
Mvh
Dagny

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna