ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Info om döda släktingar  (läst 1456 gånger)

2001-06-11, 14:24
läst 1456 gånger

AnnaOlsson

Min morfar är död. Det finns ingen jag kan fråga om honom så jag undrar om någon här vet hur jag ska hitta info om honom!  
Jag har hans person nummer om det är till hjälp!!
Jag vet var han föddes också!!

2001-06-11, 17:00
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Då du ställer en fråga i Anbytarforum är chansen att få svar större om du samtidigt ger all information du själv har. Annars blir det svårt för den/de som svarar att veta vad man egentligen skall svara på.

2001-06-11, 17:52
Svar #2

Karl-Erik Alm (Kea)

Hej Anna !
 
Mitt råd är att Du frågar till exempel på biblioteket där Du bor efter adresser till någon släktforskarförening, medlemmar hjälper Dig då att hitta info om Din morfar via tidningar när han t. ex. fyllde år eller någon annan bemärkelsedag.
Försök att hitta var han arbetade, det finns kanske någon som han arbetade tillsammans med.
 
Om Du vet var han växte upp och gick i skola går det att hitta skolbetyg i de kommunala arkiven.
 
Lycka till och ge inte upp fastän det ser svårt ut ibland.
 
Med vänlig hälsning/ Karl-Erik

2003-07-12, 14:21
Svar #3

Ulf Kingstam

Jag är novis gällande släktforskning och vill ha hjälp att finna en avlidens födelse ort och eventuellt levande släktingar.Ida Englason född någonstans i Sverige.Avliden i Amerika Dec.20,1918 i en ålder av 33år-8månader-10 dagar.Hennes fars namn Olla Englesen (Englason ??)född i Sverige.Hennes mors namn Emma Johnson,född i sverige.Ida utvandrade från Sverige troligtvis mellan åren 1902-1907 till Montclair N.J. Kan någon vänlig själ hjälpa mig att komma vidare?
 
Med vänlig hälsning
Ulf Kingstam

2003-07-12, 15:32
Svar #4

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Ulf! Jag hittar inte henne på CD-Emigranten, med emigrerade från Sverige men den täcker inte alla som emigrerade, det finns med en del av de som reste via Köpenhamn, Hamburg (dock inte de som reste via Norge) etc men den är ändå inte komplett ens för de svenska hamnarna.  
 
Englesson/Englasson låter spontant skånskt, eller sydsvenskt, och då är troligen pappans namn Ola eller Olof.
 
På online-databasen för Ellis Island (www.ellisisland.org som täcker immigranter till USA via den hamnen under perioden 1892-1924) finns en Ida Engleson, 18 år och 6 månader gammal, svenska, avresehamn Köpenhamn, ankomst New York den 17 november 1903. Tyvärr är det fellänkat i databasen till ett annat skeppsmanifest än Idas, annars hade möjligen lite mer information gått att läsa ut.
 
För att få ledtrådar i sökningen efter henne i Sverige kan du kanske få ett uppslag i Folkräkningen 1890 eller 1900 under rubriken Anbytarforum: Källor: Internet: Arkion - efterlysningar (Folkräkningen 1890/1900). Hela Sverige finns dock inte med där ännu (det är en betaldatabas, jag prenumererar inte själv på den).
 
Hälsningar,
Eva

2003-07-12, 16:41
Svar #5

Peter Karlsson (Peterk)

Tyvärr har jag redan rotat lite i folkräkningen 1890; att finna någon fader 'Engle' var inte så enkelt, men han kan ju ha dött före 1890 också. Men visst borde det gå att finna rätt Ida född 1885 ändå 1890 - men det är lite pyssel.. (Det finns 430 stycken med 'Ida' som del av namn, födda 1885, i bara Malmöhus län.. :-)
Hur som helst är det väl säkerligen hon som Eva funnit som utvandrad i november 1903; åldern stämmer ju rätt väl med den åldersuppgift du hade. Hon bör vara född 1885-04-10 utifrån åldersuppgiften, och då vara (drygt) 18 ? år i november 1903..

2003-07-12, 16:58
Svar #6

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Hej Ulf,
 
Jomfru Ida Engleson, 18 år gammal, reste från Köpenhamn till New York City med skeppet Oscar II den 4 november 1903 enligt den danska utvandrardatabasen  http://www.emiarch.dk/home.php3?l=en. Där står dock inte merän att hon är född i Sverige.
 
Lyckades lokalisera sidan i Ellis Island-databasen, men den var väldigt svårläst, och det stod inget om varifrån hon kom. Vad jag kunde tyda det till så skulle hon till sin uncle Peter (?) Johnsson, 456 Montie (?) Ave., Brooklyn, men texten var väldigt otydlig.
 
Om man söker i födelseböckerna på  http://www.ddss.nu efter barn där faderns efternamn är engl%son får man träffar på både Englasson, Englesson och Englason. Inget av barnen heter dock Ida och ingen av fäderna heter Ola/Olla/Olof.
 
Hälsningar
Carin Olofsson

2003-07-12, 18:15
Svar #7

Lotta Nordin (Lotta)

Hej!
 
Letade i gratisArkion 1890 på Ola och Englasson(det sista med ungefärlig stavning) och får då upp en Ola Englasson i Kristianstad län född 1823,  
en Ola Englasson i Malmöhus län född 1861  
och en Ola Englesson i Malmöhus län född 1845.  
Någon med abonnemang kanske kan kolla dessa och se om en dotter Ida finns någonstans.
 
Mvh//
Lotta

2003-07-12, 18:37
Svar #8

Utloggad Pia Lindström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:39
    • Visa profil
    • www.pialin.com
En av dem hade en dotter Ida född 1885:
 
Örja annex församling    
Ida Beata  f. 1885 Asmundtorp, Malmöhus län  
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Örja annex
Hemort: Marieberg
Kontrakt: Rönneberg
Län: Malmöhus
 
Födelseår: 1885
Födelseort:  
Födelseförs: Asmundtorp, Malmöhus län
Födelseland:  
 
Yrke:  
Titel:  
 
Civilstånd: Ogift (O)
Kön: Kvinna
Familjest: d.
Famstkod: Barn (B)
 
Hushåll nr: 71
Familj nr: 1
 
Frånvaro:  
Övrigt: v
Trosbekännelse:  
Anmärkning:  
Lyte:  
Nationalitet:  
 
--------------------------------------------------------------------------------
SVARvolym: 000219  Kort nr: 2
Sida: 6  Rad: 31
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Ola Englasson f. 1861, statdräng
Emma Maria Jönsson f. 1865
Ida Beata f. 1885
Carl Edvin f. 1887
Hilda Paulina f. 1888
Ellen Maria f. 1889
 
Mvh, Pia Lindström

2003-07-12, 18:52
Svar #9

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
... och Asmundtorps hfl t.o.m. 1894 finns på Genline (under ännu osorterat) så kanske någon kan kolla att tjejen fortfarande lever 1894. Asmundtorp har lämnat in sina kyrkoböcker till Lunds landsarkiv, så nästa steg är att Ulf frågar direkt där - e-post: landsarkivet@landsarkivet-lund.ra.se (eller att någon som har vägarna förbi slår upp det) om denna Ida emigrerade 1903.
 
Hälsningar,
Eva

2003-07-12, 19:03
Svar #10

Lotta Nordin (Lotta)

Familjen finns i Örja hfl AI:13 sid 64, på Marieberg, där fadern är statdräng.
Förutom ovanstående barn finns även Lorens Albin född 1891, Nils Vilhelm född 1892 och Agnes Theolina född 1894.
 
Ida heter Ida Beata och är född 1885-04-21.
Fadern Ola Englasson född 1861-09-28 i V Karleby och modern Emma Maria Jönsson född 1865-11-16 i Strövelstorp.
 
Mvh//
Lotta

2003-07-12, 19:28
Svar #11

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Den ovannämnde uncle Peter (?) Johnsson kan väl mycket väl ha hetat Jönsson innan han emigrerade? Återstår bara att konstatera om det stämmer!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2003-07-12, 19:58
Svar #12

Peter Karlsson (Peterk)

Här gick jag och skrev att det var svårt att hitta något i folkräkningen.. -Tacka för det när man lyckades fylla i 'olof' istället för att det skulle börja på enbart 'ol'..

2003-07-12, 20:01
Svar #13

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Ojdå, förlåt jag läste för fort i hastigheten (middagen stod på bordet;-) ) - hon var född i Asmundtorp men de bodde inte där 1890. Örja har inte lämnat in sina kyrkoböcker till Landsarkivet, så det blir pastorsexpeditionen som får bekräfta det hela, möjligen genom Landskrona kyrkliga samfällighet  
pastorsexp@svkyrkan.landskrona.se .
 
Hälsningar,
Eva

2003-08-17, 21:31
Svar #14

Johan Bäckström

Jag har två stycken 78-varvare av plåt hemma.
 
På de står följande:
 
1. JODDLING OCH DRAGSPELSMUSIK AV Ernst Ryden
Inspelat av Ernst Ryden
 
2. POLKA AV ERNST RYDEN
Spelad på dragspel av Ernst Ryden
 
3. HELGDAGSKVÄLL I TIMMERKOJAN
Insjungen till dragspel av Ernst Ryden
 
4. HAVSÖRNSVALSEN - Evert Taube
Insjungen till dragspel av Ernst Ryden
 
Det finns inga uppgifter om vare sig produktionsår eller skivbolag. Förmodligen har man spelats in privat och sedan, många år senare, är den här, på 2000-talet!
 
Jag skulle gissa att den är från 40-talet, stenkakans årtionde...
 
De frågor som jag vill få svar på är följande:
 
1. När och var gjordes skivorna?
 
2. Vem är Ernst Ryden (Rydén?)?
 
3. Finns det övrig information om skivorna?
 
Alla tips och fakta är av intresse!

2003-08-17, 21:54
Svar #15

Peter Karlsson (Peterk)

Följande Ernst Rydén finns på CD'n Sveriges dödbok - men det är alltså bara de som avlidit från 1971 och framåt, och den du söker kan ju mycket väl 'vara äldre'..
 

2003-11-12, 23:05
Svar #16

sonja.kingstam@tiscali.se

Jag söker min faster som vid 17 års ålder emigrerade till Amerika. Jag har inte hennes födelsedata men troligen är hon född 1895 el 1896. Hon hette Ester Sylw?n som flicka och hon är troligen född i Sals församling i Skaraborgs län. Hennes far hette Adolf Sylw?n och modern Gustava.
Med vänlig hälsning
Sonja Kingstam

2003-11-13, 00:04
Svar #17

Carin Arbman

Leta efter henne och hennes familj på t ex www.ellisisland.org Här finns det uppgifter om emigranter som passerade Ellis Island.  
 
Det finns också särskilda emigrantlänkar. Titta närmare på Rötters länklista.  
 
Folkbokföringen i USA kan annars vara ett hett tips: www.ancestry.com  
 
Mormoner har massor av folk i sina databaser:  
www.familysearch.org
 
Tänk på att pröva olika stavningar av namnet - ofta har det skrivits av någon engelsktalande person och skiljer sig från det svenska.  
 
Lycka till!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna