ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Identifiering av folk i Porträttfynd, med hjälp av Dödboken  (läst 1133 gånger)

2005-05-23, 08:57
läst 1133 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
I Porträttfynd använder man sig av olika källor för att identifiera personer på gamla kort. Man använder sig bl a av folkräkningen från 1890 och dödboken. Jag var själv på väg att göra samma sak. På ett foto var skrivet NN, Obbola (Västerbotten). Jag fann en NN i Obbola, med lämligt födelseår i dödboken, men så började jag fundera. Det skulle inte tillföra något alls för identifieringen av personen på fotot. Det viktigaste är ju att någon kan bekräfta att det är NN från Obbola. Om jag skriver att det kan vara NN från Obbola, plus en massa personuppgifter, men vadå? Det blir ju bara spekulationer, som läggs in och inte tillför något.
 
Ett exempel, på ett foto är skrivet Erik Eriksson. Någon har hittat uppgifter från dödboken om en Erik Eriksson och skrivit in det, med orden att det kan vara Erik Eriksson. Det visar sig att Erik Eriksson är min morfars far, men det ger ju mig ingen bekräftelse på att det är han. Jag vet ju inte hur han ser ut, alltså har sådana uppgifter inget värde.
 
Därför anser jag att det inte finns någon anledning att föra in uppgifter från olika källor i Porträttfynd om man inte kan bekräfta att det stämmer eller tror att det stämmer till närapå 100%.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-05-23, 10:26
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag tycker att Ann-Mari Bäckström pekar på något mycket väsentligt som alla som bidrar med uppgifter till Porträttfynd absolut bör ta till sig. Det viktiga är att få fram en säker identitet på den person som visas på bilden, och det är förstås - som Ann-Mari påpekar - omöjligt att göra med enbart skriftliga källor som exempelvis kyrkböcker. Det krävs också bildkällor för detta. Det vanligaste är förmodligen att någon har samma bild och vet vem den föreställer, antingen genom att det finns en påskrift eller därför att man hört av äldre släktingar vem personen är.  
 
Detta faktum påpekas tyvärr inte tillräckligt tydligt i instruktionerna. Det enda som står är följande maning (här fetstilad av mig), som det tyvärr alltför ofta bryts mot:
 
”Berätta allt du vet om bilden. Det är viktigt att vara så utförlig som möjligt. Berätta allt du vet om personen eller personerna på bilden (namn, yrke, hemort, födelsetid och -plats, etc) och annat som kan vara av intresse vad gäller motivet. Du bör också redogöra för hur du fått veta vem bilden föreställer. Viktigt är också att berätta om kortets historia så långt du känner till, exempelvis var det har påträffats, särskilt ifall personerna inte är identifierade. Kort sagt: Spara inte på orden!”
 
Denna mening, inklämd mitt inne i ett stycke, är mycket viktig! När man påstår att ett porträtt föreställer en viss person bör man också förklara hur man vet detta, alltså berätta varifrån uppgiften kommer. Med andra ord: göra en källhänvisning. Det behöver inte vara krångligt. Några exempel: ”Enligt en samtida påskrift på baksidan föreställer bilden...” eller ”Min mormor har berättat för mig att denna bild föreställer hennes mamma...”.
 
Att plocka uppgifter ur exempelvis folkräkningarna i slutet av 1800-talet för helt okända människor och lägga in dem i Porträttfynd kan i värsta fall vara direkt till skada. Som Ann-Mari påpekar har man egentligen inte tillfört någonting av värde utan bara noterat en gissning som vem som helst kan göra med hjälp av samma källa.  
 
Och risken finns att identiferingen är helt fel. Gissningar har tyvärr en otrevlig tendens att med tiden övergå till sanningar, eftersom folk gärna hoppar över eventuella reservationer när de återger uppgifterna i andra sammanhang (kanske på en egen webbplats). På så vis kan en i all välmening gjord gissning leda till att bilden med tiden reservationslöst anses föreställa denna person - fast det inte stämmer. Alltså är det bäst att vara mycket återhållsam med gissningar och spekulationer kring bilderna i Porträttfynd.
 
En annan sak är att det förstås inte är något fel att komplettera personuppgifterna om en redan säkert identifierad person med uppgifter från exempelvis folkräkningarna. Det är bara bra. Men försök aldrig att med enbart skriftliga källor identifera personer i Porträttfynd. Det kan vålla mer skada än nytta.

2005-05-23, 12:26
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag har nu ordentligt förstärkt denna viktiga mening.. Tyvärr är det väl så med utförliga (men här helt nödvändiga) instruktioner att man inte alltid sätter sig in i dem helt. Och inte blir ordningen bättre av att jag inte haft tid att göra mycket åt denna avdelning det sista året. -Men det kanske kan få sin lösning på sikt hoppas jag..

2005-05-23, 16:54
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag hoppas att de som kommenterar Porträttfynd med hjälp av enbart Folkräkningen och Dödboken, utan att ha en aning om att det är rätt person eller inte, läser detta.
 
Jag tror som du Peter att det är lite si och så med hur man läser instruktionerna. Det spelar nog ingen roll om du markerar vissa rader eller inte. Folk läser det ändå inte.
 
Det verkar som det läggs in mer oklara uppgifter nu än tidigare. Jag kanske har fel i det avseendet.
Ann-Mari Bäckman

2005-05-23, 17:14
Svar #4

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Ett 'problem' lär nog vara att många ju surfar/ramlar in direkt på en bild från Google och liknande - och då förstås gör kommentarer utan att ha en aning om vad ev. instruktioner förtäljer..
 
Nu kan vi ju komplettera så att det blir en tydlig länk till instruktionerna även för de som endast skall kommentera, men förmodligen riskerar vi då att missa en del kommentarer om skribenterna skräms bort av en halv meter instruktioner det första dom ser..  
-Kanske lösningen är en instruktion light för de som skall kommentera - det är nog värt att fnula lite kring.

2005-05-23, 20:33
Svar #5

Utloggad Simon Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2012-02-13, 16:20
    • Visa profil
Att komplettera med information som man inte säker på kan vara farligt som många skriver här ovan, det blir lätt fakta och sanning.
 
Dock tycker jag inte det är fel att skriva det kan vara NN i Bölsåkra som finns med i Sveriges Befolkning 1890. Det ger ju faktiskt en aning om vart man ska leta för att få det bekräftat, kanske finns det någon bild på NN i Bölsåkra att jämföra med? Är det någon på hembygdsföreningen i Bölsåkra som kan hjälpa till? osv..
 
Däremot SKA det framgå vad som är antagningar och vilka källorna är..

2005-05-24, 08:48
Svar #6

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Antagningar, kan det vara säkerställda foton tagna på anor tro?  
 
(Annars menas förstås bara ordet antaganden i meningen ovan...)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-05-24, 09:37
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Stefan!
 
Kan du förtydliga vad du menar. Menar du att om en person anges som NN i Bölsåkra, kan man då lita på att det är NN i Bölsåkra? Eller menar du att det bör stå, antagande istället för antagningar?
 
Simon! Om det står NN på fotot och fotografen finns t ex i Umeå, Västerbotten, ska man då ange den NN man fann i Umeå i Folkräkningen, även om personen hade ett annorlunda efternamn? Vad inte uppgiftslämnaren visste var att NN i själva verket, var en helt annan person och bodde i Ångermanland. Alltså en helt meningslös och felaktig kommentar, grundat bara på antagande.
 
Att underlätta för Hembygdsföreningar att identifiera foton, är bara okej om man själv vet att personerna kommer från en viss socken eller hade släktingar i någon annan socken, tycker jag. Har du hört talas om någon Hembygdsförening, som sitter och tittar på foton i Porträttfynd? Det var en bra id? annars!
Ann-Mari Bäckman

2005-05-24, 10:23
Svar #8

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Ann-Mari, jag menade att det bör stå, antaganden istället för antagningar.  
 
Men eftersom den lilla felskrivningen antagningar är något annat i vanliga fall, så blev det i mina ögon möjligt att skoja lite om att läsa ordet som anfotograferingar.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-05-24, 11:34
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ann-Mari Bäckman

2005-05-24, 14:28
Svar #10

Utloggad Maria Svärd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2013-08-19, 08:35
    • Visa profil
Ann-Mari, jag tror att Simon menade ungefär såhär:
Kanske finns det fler foton hos hembygdsföreningen i Bölsåkra. Om man där kan hitta ett annat foto av NN, så går det ju att få denna person identifierad.
Jag vet att en man i Hemsjö, medlem i hembygdsföreningen, har identifierat en kvinna på ett foto i Porträttfynd.
 
Hälsningar
MAria

2005-05-24, 14:59
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Bra att Hembygdsföreningarna kan hjälpa till! Jag försöker göra reklam för Porträttfynd, så andra än bara Rötter-anhängare kan hjälpa till att identifiera korten. Det känns lite bråttom, eftersom det blir mindre och mindre folk, som finns kvar som kan identifiera korten.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna