ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-25  (läst 2007 gånger)

2002-01-12, 02:34
läst 2007 gånger

Ylva Zetterström

Hej.
Jag undrar om det är nån som vet om det finns några fler likande sidor på nätet?Och  hur kommer det sej att Dalarna, t.ex Åhl,Leksand & Bjurs församlingar sällan är med överhuvudtaget? Har dom kanske egna tidningar/sidor?

2002-01-12, 10:31
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Bl.a Dalarna har även regionala utgåvor av Rötter.. Du hittar dom till vänster på Rötters förstasida, under 'Regionala utgåvor'. Till Dalarötter kan du komma direkt här.

2002-08-07, 22:28
Svar #2

Lotte Jensen

Det fräcka ligger nog i HUR man ställer en fråga. Jag delar jättegärna med mig av mina uppgifter. Jag har själv fått upplysningar av andra frikostiga släktforskare. MEN Jag har även stött på personer som i sitt sätt att be om mina uppgifter snarare har begärt dem. Det kan vara en aning irriterande.  
 
Trots det tycker jag att de flesta verkar finna glädje i detta att dela med sig och ha utbyte av varandras erfarenheter och faktauppgifter.
 
Släktforskning är mer än letandet, det är även samtalet kring letandet som ger en kick.

2002-08-07, 23:16
Svar #3

Eivor Andersson (Majken)

Hej Lotte,
Kan det verkligen finnas så fräcka människor, som begär att man skall ställa upp med sina framforskade rön?
Det låter ju verkligen inte särskilt trevligt.
Tur att Du varnade oss för dessa.
MVH Eivor

2002-08-08, 09:15
Svar #4

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Eivor! Visst har du rätt. Det är fult att snylta. Emellertid är full reciprocitet svår - för att inte säga omöjlig - att nå. En del på Anbytarforum är gamla erfarna släktforskare med mycket material, andra är nybörjare. Den ene bor i villa med ett eget genealogiskt bibliotek, den andre lever under enklare förhållanden. Etc., etc., etc.  
 
Det A vill ha kanske B kan ge, förargligt nog utan att kunna tacka A med någon passande gengåva. Ja, här kan du nog själv redan hunnit fylla i att A:s intressen kanske kan tillgodoses av någon tidigare ej inblandad, någon C, D, F eller G.
 
Tycker själv att Anbytarforum fungerar strålande med tanke på den samling personer med skilda förutsättningar och temperament som utgör dess aktörer.
 
Bengt

2002-08-08, 09:35
Svar #5

Lotte Jensen

Nåväl... det finns även en del som håller hårt i sina uppgifter och inte gärna vill dela med sig... jag ser det mer som att det är deras förlust, vare sig man är snål med sina uppgifter eller om man är sniken och bara vill ha och ha...  
 
att lägga puzzel är ett nöje som blir trevligare om man gör det tillsammans...

2002-08-08, 10:01
Svar #6

H. Pettersson

Det är väl en viss skillnad i att lägga ut en allmän fråga i Anbytarforum och att vända sig till någon personligen per mail eller brev?
Själv fick jag en begäran om ett större utdrag om en persons ättlingar utan någon förklaring till vad frågeställaren skulle ha uppgifterna till, och om han själv ingick i släkten. Då jag frågade om detta fick jag ett snorkigt svar om att han noterat att jag inte ville ställa uppgifterna till förfogande och hur klandervärt detta var. Det kändes skönt att inte ha delat med sig något just i det fallet...

2002-08-08, 17:47
Svar #7

Utloggad Yvonne Nilvé-Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2021-06-29, 23:01
    • Visa profil
Hejsan!
En liten tanke bara. Om man själv frågar efter uppgifter från andra anser i varje fall jag att det är självklart att om man får en förfrågan om sina egna data delar man med sig glatt. Till syvene och sist är vi alla ute efter att ta reda på var vi kommer ifrån och detta måste vara en rättighet som alla andra också har. Jag kan bara säga att utan dessa underbara och otroligt duktiga människor som jag har haft kontakt med, hade jag aldrig haft en chans att lära mig den svåra konsten av släktforskning. Tusen gånger tusen varma tack till er alla. Inte minst för de fina råd och tips ni har kommit med.
Glad sommar på er alla.
Yvonne

2002-08-08, 20:14
Svar #8

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Ni som tycker att vissa förfrågningar inte är hövliga, betänk att e-post är en ny kommunikationsform, som ännu inte fått fasta former. Den som uttrycker sig kortfattat behöver inte vara snorkig, utan kanske bara försöker spara tid och utrymme.  
I ett forum som detta är det ju också önskvärt att vi uttrycker oss koncist.  
Det är underförstått här att vi alla hjälps åt på alla sätt vi kan och att vi inte måste bocka och buga.  
Om vissa inte är beredda att dela med sig av alla sina rön riskerar de att underminera den id? som ligger till grund för Anbytarforum. Att bara dela med sig av vissa uppgifter eller bara till vissa personer är en riskabel väg.  
Men nu avslutar vi denna tråd och fortsätter att generöst dela med oss av anor, ledtrådar, hugskott och andra tankar.

2002-11-06, 12:34
Svar #9

Malin Lyktberg

Till Ingrid Månsson:
Jasså, det är sådana som du som gör att man sällan får svar och hjälp med förfrågningar här på anbytar.  
Jag kan lätt räkna de fåtal som jag fått hjälp med de borde vara 2 st. anor jag fått LITE uppgifter på (då räknar jag inte in de 3 som visat sig vara släkt med mig -brylling, längre håll)!
Jag har själv hjälp människor här, med svar så gott jag kunnat, fast jag själv inte är ngt. proffs!
Jag har Sdb, medlem i Dis och årsabonnent på Arkion.  
Så detta att folk här skulle snylta, på andra är bara elakt prat!
Du verkar vara en sann produkt utav dagens giriga generation, varför släktforskar du själv förresten? Hur har du funnit uppgifter till din forskning, du är lika mkt. snyltare hur du än fått tag på uppgifterna, någon har skrivit, arkiverat, betalt materialet ur kyrkböckerna. Trodde du prästerna var oavlönade förr?
Detta är vårat GEMENSAMMA arv som vi alla har lika stor rätt att få ta del utav och åtnjuta!

2002-11-06, 14:45
Svar #10

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Vi kanske inte skall börja 'elda på' mot en person som skrev något för snart två år sedan, och dessutom själv strax därpå kommenterade (och nyanserade) sitt ursprungliga inlägg..

2002-11-06, 18:05
Svar #11

Mikael karlsson

Malin Lyktberg ..
Utan att lägga mig i sakfrågan...
 
Men dagens Giriga generation....
Snacka om elakt prat
 
Kunde vara kul o få veta vilka som räknas till den giriga generationen ?
 
Hälsningar en drygt 30-åring

2002-11-07, 14:27
Svar #12

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil
Den som inte vill dela med sig av sitt material bör väl inte heller logga in på Rötter. Sedan är det väl tämligen klart att man för självbevarelsedriften är sparsam med information om något man (ännu) inte kan stå för.
Det är helt ok att forska för byrålådan, men då läser du nog inte det här.  
När jag skaffade mig Internet för ca: 7 år sedan sas det att information wants to be free. Det gäller fortfarande. Jag tycker nog att man kan kräva av en forskare som besöker och tar del av materialet i Rötter (att i mån av tid) dela med sig. detta forum att lämna ifrån sig den information man kan tänkas ha.  
 
 
MVH
 
Lars Norrby

2002-11-07, 18:17
Svar #13

Johan R:son Sjöberg

Utan att lägga mig i sakfrågan...
 
Har det inte alltid sagts vara fel på dagens generation? Jag har i alla fall fått det intrycket. Redan Sokrates klagade ju över dagens ungdom, som är tyranner.
 
Ursäkta för att jag är utanför ämnet...

2002-11-07, 19:44
Svar #14

Mikael karlsson

Johan  
Det har du nog rätt i att så har det alltid
sagts...
 
Själv tycker jag det är ett rent påhopp för jag antar Malin Lyktberg...
Avsåg oss yngre med släktforsknings intresse
som Giriga
 
Känner inte igen mig i att jag skulle vara girig..
eller andra i min generation..
 
Om folk inte vill dela med sig är det väll individuella skäl...som säkert kan vara av olika anledningar
som inte har med vilken generation man tillhör...
 
Tycker det säger en del om sig själv när man kan bunta ihop alla och dra över en och samma kam...

2003-08-24, 12:38
Svar #15

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Har idag sett en djupt kränkande sida riktat mot en person, där har man även lagt ut personens E-Mail adress(utan dennes medgivande, kan inte tänka mig annat). Är detta verkligen tillåtet?
 
Med vänliga hälsningar Sari

2003-08-24, 13:48
Svar #16

Erika English

Sari: Nej det får man inte göra. det är ett brott mot PUL, lagen om personuppgifter. Den drabbade personen kan polisanmäla detta. Då behövs också att man tar ngn screendump eller ngt för att visa vilken tid detta låg ute (då risken finns att det plockas ner snabbt).

2003-08-24, 13:58
Svar #17

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Erika!
Tack för svaret. Har för säkerhets skull använt screenprint och sparat bilden i jpg format.
 
Mvh Sari

2003-08-24, 14:48
Svar #18

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej!
 
Såg detta just nu och tror mig vad det gäller.  Jag fick också mail i morse, men trodde att det var ämnat enbart för mig då jag nyligen gjorde ett inlägg här i vilket jag säger att jag håller en viss forskare i stor respekt.
 
Jag skrev till den som skickade mailet och bad om att inte få höra/se sådana oförskämdheter igen. Jag har även skrivit till forskaren ifråga.  
 
Mvh/Ann

2003-08-24, 15:45
Svar #19

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Ann!
Det är säkert samma sida vi pratar om. Tydligen har nämnde kränkare varit inne och tittat på inläggen jag just påbörjat idag, för nu har jag fått ännu ett till mail från honom.
 
H? det så bra, vi hörs.
 
Varma hälsningar Sari

2003-08-24, 16:26
Svar #20

Hans Anckarstjerna

Tänk om Lotta Nordin m.f., kan läsa Rötter Anbyttarforums regelsätt?
 
Var alltid artig och vänlig  
När du skriver inlägg ska du alltid uppträda artigt och vänligt. Oförskämdheter, förolämpningar och personangrepp hör inte hemma i Anbytarforum. Även om du inte delar en skribents åsikter och id?er ska du alltid visa hänsyn och respekt. På så vis skapar vi en trevlig atmosfär i Anbytarforum. Inlägg som bryter mot Anbytarforums netikett kan tas bort av redaktionen.

2003-08-24, 16:43
Svar #21

Lotta Jansson

Du med dina privata och offentliga utskällningar skall väl inte försöka att visa någon annan tillrätta.

2003-08-24, 17:06
Svar #22

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Herr Hans Anckarstjerna!
Ännu en anonym insändare.... Vad i h-skotta har Lotta Nordin med detta att göra?
 
Jag blir så trött på alla dessa anonyma insändare i Anbytarforum! Jag tycker det är dags att alla som gör inlägg måste använda lösenord i detta forum. Det skulle bli mera justare och konstruktivare diskussioner än vad som nu förekommer. Alla dessa anonyma inlägg gör att alla diskussioner dalar och förstörs, och jag tror att om vi som deltar måste kunna identifieras så kommer många onödiga och dumma inlägg att försvinna.

2003-08-24, 17:57
Svar #23

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Anita- Hans Anckarstjerna är inte anonym. Den adress du får när du klickar på hans namn är rätt.
 
Mvh/Ann

2003-08-24, 18:18
Svar #24

Anna-Carin Betzén

Anita, eftersom Hans A. nämner Lotta Nordin skulle jag tro att det kan ha något med denna diskussion att göra.

2003-08-24, 19:50
Svar #25

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Jag har både varit artig och vänlig, har inte gjort några personangrepp under denna rubrik, vad Lotta hade med denna diskusion att göra när du gjorde ditt inlägg (framför allt riktat mot henne) förstår jag inte. Sedan kan jag inte finna att någon brutit mot Anbytarforums regler i denna dagens diskussion. Sedan kan väl tänkas att jag skulle tagit en diskussion med Ann via mail istället för mitt sista inlägg. Men vad som ska bort eller inte får väl Peter anbytavärden bedömma.
 
Sari

2003-08-24, 20:21
Svar #26

Rune Edström (Rune)

Hej
Hans Ankarstjenas inlägg måste vara nån annan än han som skrivit. Hovsam ton, undertecknat Baron och Friherre, Randers, som alltid måst vara med förut, finns inte.
Nej den gubben går inte.  
Men kanske det blivit för ensamt på hemsidan, sen den ICKE ADLIGA släkten kom fram i dagsljuset?
Nej jag köper det inte.
mvh
rune

2003-08-24, 20:31
Svar #27

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Email adressen är riktig iallafall, annars är väl den Hans Anckerstierne som mailat mig, också fabulerad. Fast där liknar tonen den riktige Hans.
 
Mvh Sari

2003-08-24, 21:12
Svar #28

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Sägas bör väl här att mitt mail kom från Tina Tilly på NÄSTAN samma adress, första delen av adressen är lite annorlunda.
 
Mvh/Ann

2003-08-25, 17:37
Svar #29

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Om det nu finns någon form av fräckhet här så är det väl inget att gnälla om. Skriv vad ni känner för. Det är ju bara kul att läsa dumheterna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna