ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-03-09  (läst 1843 gånger)

2001-01-20, 11:58
läst 1843 gånger

Ingrid Månsson

Här kommer en stilla, men något upprörd undran. Visst är det väl fräckt att ge sig ut på en sådan här lista och be om hjälp att hitta födelseår och föräldrar till 10 personer på en gång? För mig känns det som att man snyltar. Det ska väl vara ett anbytarforum det här, alltså ett forum för att byta med andra människor, inte för att utnyttja andras kunskaper och välvilja.
Intressant om någon har en annan åsikt. Kanske är det jag som är missunsam?
Vänligen
Ingrid Månsson
kfidm@timra.se

2001-01-20, 13:41
Svar #1

Utloggad Eva-Lotta Berntsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2019-02-28, 16:20
    • Visa profil
Jag förstår inte inställningen att man inte vill släppa ifrån sig information om sitt forskande!? Varför detta missunsamma revirhävdande?
Det finns massor av människor som är jättenyfikna på sitt ursprung, men pga tidsbrist, okunnighet om hur man går till väga, svårforskade släkter, svårigheter att ta sig till ett bra bibliotek mm, inte kan forska själva.
För mig är det självklart att man med glädje delar med sig så mycket man kan. Jag är jätteglad om jag kan vara någon behjälplig och bespara någon en massa tid och möda på att leta efter uppgifter som jag redan har hittat.
Jag har själv fått hjälp med, för mig, svårforskade uppgifter, och är oerhört tacksam för det (TACK! Dennis Karlsson på Tjörn!).
En av anledningarna till att jag letar i anbytarforum är, att det är roligt att hitta någon som frågar efter uppgifter som jag har, och som jag då kan dela med mig av.
 
Med Vänligaste Hälsningar  
Eva-Lotta

2001-01-20, 14:30
Svar #2

Ingrid Wikberg

Tack och lov för alla generösa medmänniskor som delar med sig av egen kunskap,egen forskning och  egna framletade uppgifter! Det är toppen.  
Och kan man sedan själv dela med sig av egna uppgifter som kan vara andra till glädje och hjälp så gör man ju det!  
Det är ju detta som är så roligt!
Jag instämmer till fullo i Eva-Lottas svar till den som ställde frågan och var upprörd!  
Det är ju faktiskt väldigt enkelt: den som av olika anledningar inte vill dela med sig av sin kunskap behöver ju inte heller göra det. Allt är ju frivilligt!
STORT TACK alla ni som så generöst delat med er av era kunskaper på mina frågor!!

2001-01-20, 14:35
Svar #3

Ingrid Wikberg

PS. LIKA STORT TACK till er som svarat även på ANDRAS frågor -som jag valt att ta del av för att det rör mina intressen! Tänk det har gett mig nya ide?r och infallsvinklar, alltså även varit mig till glädje!
( jag glömde i hastigheten att skriva detta i mitt första inlägg )

2001-01-20, 14:40
Svar #4

Rune Edström (Rune)

Hej Ingrid
Har du haft några anor som du inte fått hjälp med? eftersom du verkar på lite dåligt il.
Om jag har det i databasen så har jag ingenting emot att lägga ut dom (om jag lyckas)så att andra slipper leta. Räknar som så, att det finns dom som är bättre släktforskare än jag, som talar om om jag har fel på nånting. Så förhoppningsvis är min sammanställning av släkterna så rätt den går få. Har jag nån släkt som du behöver, så hör av dej.
mvh
rune

2001-01-20, 14:52
Svar #5

Utloggad Åke Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2011-09-03, 16:52
    • Visa profil
Skulle alla ha samma inställning som Ingrid Månsson så skulle ingen få reda på något om någon. Utan anbytarforum heter det och det är väl där man byter anor och hjälper varandra om man kan, eller?
MVH Åke.

2001-01-20, 15:00
Svar #6

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej,
 
Jag har också lite svårt att förstå vad Ingrid Månsson menar. Själv är jag ny i detta forum sedan ett par veckor tillbaka och har hittills lagt in 3 frågor gällande mina förfäder (Kvistbro, Knista och Normlösa) men har inte fått något svar. Nu är jag inte speciellt bekymrad för detta.
 
Jag har dessutom svarat på ett 50-tal frågor från andra människor. Eftersom jag just nu råkar ha tillgång till en massa information från kyrkböckerna i Linköpingstrakten tyckte jag det passade bra att hjälpa till att hitta information från dessa och dessutom har jag rätt lång erfarenhet av att leta information på internet.
 
Vad som driver en att göra detta är väl dels att man ska tycka det är kul och i mitt fall är jag dessutom ganska fascinerad över hur mycket information man kan få fram med dagens hjälpmedel.
 
Mvh - Mats Högberg

2001-01-20, 15:49
Svar #7

Peter Funke (Fun)

Jag har fått många uppgifter från hjälpsamma forskare, och förhoppningsvis har jag delat med mig minst lika mycket! M.a.o. tycker jag att det är självklart att dela med sig på Anbytarforum när man har möjlighet, och lika glad blir jag när någon har något att meddela mig.
Men, någonstans kanske man på något vis skall höja ett varningens finger till nya forskare: dels att man inte skall ta för givet att det är korrekta uppgifter man får, utan att man själv måste göra en källkontroll för att säkra uppgifterna, och dels att man går miste om mycken forskarglädje om man avstår från att själv söka uppgifterna i kyrkböckerna. Ett napp i Anbytarforum är alltid trevligt, men det går inte upp emot att själv göra fyndet i de gamla källorna, åtminstone inte som jag ser det. Fast visst är det skönt att Forumet finns när man tappat tråden någonstans!

2001-01-20, 15:58
Svar #8

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Här kommer en synpunkt från en som ofta ställer frågor i detta forum och som försöker hjälpa till när hon kan. När man som jag bor långt bort från både bibliotek och arkiv så är det guld värt att ha detta och andra forum att tillgå. Att sedan vissa ställer många frågor samtidigt tycker jag inte är fel om det finns en anledning till det. Visst kan det vara irriterande, när någon slänger in en efterlysning om samma person i 10 olika landskap, men när man som i det senaste (mig veterligen) ställer frågor i olika socknar om olika personer, kanske för att komplettera sin databas då kan jag inte se något fel i det. Snarare tvärt om, om det som i det här fallet görs av en person som gärna hjälper andra med uppgifter. Vad som ibland kanske känns lite frustrerande är att inte få något svar alls på en fråga man ställer i en socken som man vet att någon har en ganska bra kontroll på. Ibland kan det vara till stor hjälp när man är ute och letar att få veta att man troligen är på fel spår.

2001-01-20, 16:17
Svar #9

Marie Levin

Hej,
 
Själv så delar jag gärna med mig av vad jag har hittat i min släktforskning till andra och är även tacksam för den hjälp jag har fått när jag ställt frågor här på anbytarforum. Dels innebär ju det att jag kan få kompletteringar och hjälp genom att byta information med andra som släktforskar inom samma område som mig vilket alltid är kul och givande. Jag har äntligen publicerat min släktforskning på min hemsida till hjälp för andra (och förhoppningsvis även för mig genom ev kommentarer). http://w1.859.telia.com/~u85907601/
 
Stort tack till alla som svarar på inlägg och tar sig tid att dela med sig av sina kunskaper det betyder mkt när man själv kört fast och tappat tråden.
 
Trevlig helg // Marie

2001-01-20, 17:50
Svar #10

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej,
 
Den här frågan har tyvärr varit uppe på andra ställen i Anbytarforum.
 
Jag är inne och kollar här vid ett flertal tillfälle varje dag bara för att kolla av om det är något jag kan hjälpa till med. Kan jag det blir jag jätteglad.
 
Det är väll naturligt då jag själv hoppas på att få hjälp.
 
Det är nog Anbytorforum går ut på annars skulle vi nog inte ha så många besökare här.
 
Hoppas på att alla fortsätter i samma givmilda stil.
 
mvh
Lena

2001-01-20, 19:33
Svar #11

Pernilla Rosenqvist

Jag instämmer helt i de tidigare svaren ställda till Ingrid Månsson men vill också göra ett litet tillägg.
 
Förutom glädjen att få dela med sig av uppgifter så finns ju alltid möjligheten att den första kontakten kan leda vidare. De svar jag själv kunnat dela med mig av har hittills gett mycket igen också. En annan forskare med samma anor kan ju ha en källa av kunskap som jag inte funnit genom t ex foton och annan dokumentation.
 
Det heter ju Delad glädje är dubbel glädje...
 
Mvh, Pernilla

2001-01-20, 19:41
Svar #12

Utloggad Inger Tilstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2020-08-08, 12:14
    • Visa profil
    • Tilstam.nu
Hej,  
 
jag har släktforskat i många år och alltid propagerat för släktforskning var jag än kommer.  
Har alltid sagt att trevligare och generösare människor får man leta efter. Jag läser Anbytarforum varje dag, är det något som jag känner igen och kan svara på så gör jag det. Men det senaste året har jag börjat undra om jag inte har fel. Släktforskare är visst som alla andra människor missunsamma och griniga. Om man nu är skapt sådan så kan man ju låta bli att läsa inläggen och bara gå förbi dem. Man är ju inte tvungen att svara.  
 
Så jag hoppas att den goda andan vinner i längden!
Med vänliga hälsningar
Inger Tilstam

2001-01-20, 19:56
Svar #13

Mikael Andreasson

Är det fräckt att fråga ?
Hur skulle det kunna vara det ?
Det är förr dumt att inte fråga för då kan det ju hända att man får gå ovetande genom livet.
Har själv ställt många frågor och i en del fall har ? blivit ! andra ? står kvar.  
Har även svarat på en del frågor och kanske rätat ut några ? men vem vet kanske det blev fler ?
 
Hur som helst utbyte av kunskap och information är det som för oss framåt och med internet allt snabbare, sen måste man ju kritiskt granska de svar man får och inte ta allt för givet för alla har vi fel ibland.
 
Mikael

2001-01-20, 21:55
Svar #14

Utloggad Carolina Hofgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2020-10-16, 14:24
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har haft en så enorm glädje av denna sajt och tackar ödmjukast alla som hjälpt mig. Tyvärr har jag inte kunnat hjälpa lika många i gengäld, men det beror inte på ignorans utan på att den forskning jag har fått fram inte har kommit upp på någon diskussion här, men så fort det gör det så kommer jag att vara där och hjälpa till.
 
Jag har bla Lilla Mellösa sockens C:1 till mitt förfogande och omfattar åren 1725-1760, födda, vigda och döda. Så har ni frågor känn er fria att fråga mig.
 
MVH!
Carolina

2001-01-20, 23:27
Svar #15

Utloggad Marianne Ljunggren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2008-09-06, 18:19
    • Visa profil
Jag kan inte mycket om släktforskning än, men jag är ivrig på att lära mig så jag är jätte tacksam att få lite snabbhjälp när mina kunskaper inte räcker till.Är inne mycket på Am.sidor o försöker hjälpa till det lilla jag kan o det har visat sig vara guld värt det lilla jag kan bidraga med -typ.adresser till olika arkiv o kartsidor. Så låt oss alla hjälpa till att hjälpas åt även i fortsättningen -  
-Kristina.

2001-01-21, 11:55
Svar #16

Utloggad Cecilia Hedström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2013-07-27, 22:57
    • Visa profil
Tjenare!
Ville bara säga att om alla hade den inställningen som Ingrid Månsson har kunde man lägga ner anbytarforum. Förresten tror jag inte att det är någon som menar att utnyttja någon annan, för det roligaste är ju att sitta och forska själv och få reda på saker än att bara skriva av någon, eller har jag alldeles fel?
 
MVH
 
Cecilia Hedström

2001-01-21, 13:34
Svar #17

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej,
 
Att man lägger ut frågor här beror ju på att man inte alla gånger kan låna hem kort från SVAR, det blir rätt dyrt i längden, och att man inte kan ta sig till Stadsarkiv, Landsarkiv och Riksarkiven i en handvändning. Det flesta av oss bor nog inte allt för nära dessa institutioner.
 
Själv älskar jag att åka ut till Arninge, norr om Stockholm, på Riksarkivet och sitta och leta i mikrokorten.
 
Självklart att man i första hand vill ha fram uppgifterna själv men när avstånden är för långa tar man till Anbytarforum.
 
Uppgifterna som man får här måste man givetvis vid tillfälle själv kontrollera.
 
Hoppas att vi får fortsätta och ha den hjälpsamhet som finns.
 
Lycka till med jakten på era anor.
 
mvh
Lena

2001-01-21, 16:19
Svar #18

Ingrid Näsström

Hej
 
Jag har alldeles nyss börjat forska om mina förfäder och har fått många ideer hur man kan söka. Vad tråkigt det måste vara att bara själv bära kunskap och jag hoppas att jag i framtiden kan hjälpa någon. Det är väl ändå så att vi i grunden har samma sikte oavsett om det är jag el någon annan som hittat anan. Man måste trots allt kolla upp anan.
 
Mvh Ingrid Näsström (en mycket nöjd sökare)

2001-01-21, 16:40
Svar #19

Utloggad Britt-Marie Edman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2004-02-06, 17:53
    • Visa profil
Hej alla!
Jag instämmer med alla positiva släktforskare. Kan man hjälpa till tycker jag man skall göra det. Jag är mycket tacksam för den hjälp jag har fått hittills med den ana jag kört fast i. Just att kunna få uppslag var man kan fortsätta att söka är guld värt. Jag har flera gånger stött på förstörda kyrkoböcker just under de år jag behöver uppgifter i, så därför är det bra att få veta möjliga andra sätt att leta på.
Hälsningar Britt-Marie Edman

2001-01-22, 00:47
Svar #20

NE PERSSON

Hej,
Vi är nog många, som vill dela med oss vat vi vet (med risk att sprida felaktigheter och hopp att bli korrigerade). Ju fler som kommer igång och fångas dess fler kommer nog att bidra till det allmänna vetandet. Efter ett inledningssteg med ett antal gamla släktingar, så hoppas jag att allt mer publiceras kring levnadsförhållanden och annat som ger en allmän bild av livet. Den som läser en församlings dödbok och finner att barnadödligheten tidvis ligger kring 50% är nog inte oberörd.
 
Tyvärr finns ännu inte systematiserade hemsidor eller öppna hårddiskar, där vi alla kan leta enkelt.
Jämför gärna med Napster, där alla har tillgång till alla villigas musikfiler.
Ju fler som kommer igång och fångas dess fler kommer nog att bidra till det allmänna vetandet.
 
Fråga på och publicera resultat, så vet vi alla mer i morgon!
 
Hälsningar
Nils Erik

2001-01-22, 10:48
Svar #21

Ingrid Månsson

Hej
Det var fantastiskt vilken diskussion det blev av mitt utslängda tyckande.  
Vill bara säga att jag naturligtvis tycker att detta är en fantastisk grej, att kunna gå ut och fråga om sånt man har svårt att lösa på egen hand och som någon annan kan ha svaret på. Har själv fått hjälp eller tips och är naturligtvis evigt tacksam för detta. Jag missunnar ingen att få vare sig hjälp eller kontakter, tvärtom.
Det jag hade reagerat emot, var bara på ett ställe där någon kastat sig ut och med en nästan uppfordrande ton begärade in uppgifter, som kändes som att man kanske borde kollat lite själv först.  
Jag tar naturligtvis också till mig av kritiken och ska försöka att inte vara missunsam utan ha en i grunden generös inställning, vilket jag faktiskt också har, tro mig eller ej. Tror till och med att släktforskare är av ett osedvanligt generöst släkte, som älskar att sprida sina kunskaper vidare till andra människor.

2001-01-22, 12:32
Svar #22

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej, Ingrid!
 
Om det är någon som du tycker begär mycket och kanske i en ohövlig ton är det bara att strunta i det och gå vidare till nästa där du kanske kan hjälpa till.
 
mvh
Lena

2001-01-28, 20:35
Svar #23

Dag Brodin

Hej Ingrid Månsson
     Ja, där fick  du stryk...
Jag håller  helt och hållet med dig.  Det er många som  prövar seg  har jag sett på norske sidor ochså.  Ibland tackar dom inte ens för svar, etter två dagar kommer en ny etterlysning etc.
 Det er ju  överhuvedtaget et problem med internett att många  söker etter  uppgifter , men få legger ut något (  gäller ej enbart släktsforskning ) .  Jag tror dina kritiker har misuppfattat dig också, här gelder det  inte at snåla med  forskning man redan har, men att få  gratishjälp med egne anor, något som er helt OK om man står fast,  söker tips som nybörjare etc.
  Ja,  om någon behöver  hjälp kann jag iövrigt  slå upp saker i riksarkivet i Oslo.
   Hälsningar från Norge

2001-02-08, 14:02
Svar #24

Åke Lindström

Funderingar...
Jag blir lite dyster varje gång jag stöter på insinuationen att somliga är för bekväma eller för snåla för att forska själva! Visst kan det vara så, men oftast vet vi ju ingenting om vilka förutsättningar och bevekelsegrunder som ligger bakom de förfrågningar som kommer till Anbytarforum. Jag själv har säkert lagt ett tusental spännande timmar på min forskning hittills och skulle väl helst vilja fortsätta göra allt jobbet själv. Men, men, just nu känns det viktigast av allt att hinna få fram så mycket som möjligt innan mina åldriga, men intresserade, föräldrar går bort. Därför skickar jag - parallellt med den egna forskningen - ofta ut förfrågningar till Anbytarforum och tar tacksamt emot all hjälp jag kan få.
Min uppmaning är: Var generös! Hjälp till om du kan. Om vi nu tycker det är så roligt att släktforska, då blir det väl inte mindre roligt för att vi hjälper andra.
Hälsningar/ÅkeLm

2001-02-08, 17:30
Svar #25

Anette Engström

Hej Åke.
Jag håller helt med dig. Vill man ta hjälp av andras forskningar för att fortare nå resultat så måste man väl få göra det. Det är helt upp till var och en, tycker jag. Det viktiga är väl att man vet HUR man fått tag på uppgifterna och meddelar det vidare när man ger vidare dem, eller hur. Själv tar jag gärna emot uppgifter av andra, men kontrollerar dem sen i kyrkböckerna m.m.
Hälsningar
Anette Engström

2001-02-09, 11:19
Svar #26

Utloggad Bertil Sundin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2011-05-16, 23:16
    • Visa profil
Hej alla!
Efter att ha släktforskat mer än halva livet inser man lätt hur mycket det finns att forska på, hur många arkiv det finns att gräva ur, hur många personers privata samlingar det finns att studera m.m. Om alla intresserade kan få mer tid att läsa och koppla ihop uppgifter från dessa till berörda personer kommer vi alla att tjäna på detta! Därför ser jag det som en fin möjlighet att få OCH ge information här till de som önskar så. Att man sedan källgranskar själv är ju självklart. Ett stort tack alla hjälpsamma här i forumet; även ett stort tack till alla forskare som fyller igen luckor i historien; hoppas att själv kunna hjälpa till ibland! Mvh Bertil

2001-03-07, 17:20
Svar #27

annie fjärem

Jag vill tacka alla som hjälpt mig med tipps och råd.  
 
Som ny släktforskare 1 år tillbaka satte jag mig själv på prov och gick i väggen på en gång med oäkta barn. Men med många släktforskares hjälp har jag tålamodet och hoppet kvar att gå vidare. Tack vare att jag har kunnat beskriva min släktforskning här, har jag kunnat identifierat den hjälp jag behöver. Det är många som hört av sig till mig och gett goda råd och det är jag tacksam för. Jag kan tacka många släktforskares råd för att jag hittade min svärmors far och bror som hon aldrig träffat eller sett ens en bild på.
 
Har jag något i lådorna tar jag självklart fram det och delar med mig av de.
MVH Annie

2001-03-08, 11:00
Svar #28

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Det kommer alltid att finnas de som vill ha hjälp med all forskning på en gång eller inte tackar för att man skickat uppgifter till dem men att därför anta att dessa människor inte bryr sig om att man hjälpt dem är lite konstigt... Alla människor är inte lika och det får man nog stå ut med (vore väl tråkigt annars?). Jag svarar ganska ofta på frågor i Anbytarforum och jag är bara tacksam ifall man slipper det eviga tackandet för uppgifter, det blir bara en onödig mängd meddelanden som inte säger någonting.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2001-03-09, 23:59
Svar #29

Utloggad Olof Stenum

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 06:41
    • Visa profil
(Detta inlägg passar egentligen inte alls in på rubriken Hur fräck får man vara, men det snuddar vid en del av frågeställningarna ovan, och jag hittar ingen bättre diskussion.)
 
En efterlysning i Anbytarforum kan se ut ungefär så här:
 
I Sjöby, xx socken, har jag hittat pigan Anna Jonsdotter, född 1820. Någon som vet något om denna person?
 
Jag vill gärna hjälpa till, eftersom det handlar om en person som varit bosatt i en socken som intresserar mig. Det visar sig inte vara så lätt med de knapphändiga uppgifter som finns till hands. Men jag tar det som en utmaning och ger inte upp.
 
En annan forskare frågar under tiden om efterlysaren möjligen vet något mer som kan vara till hjälp. Dagen därpå meddelar efterlysaren Annas exakta födelsedatum, födelseort, att hon är född u ä, moderns namn och födelsedatum, uppgifter ur domboken om möjliga fäder och var hon bodde som barn.
 
Jag föreslår att alla efterlysare redan från början redovisar vad man vet om personen i fråga, och/eller ställer mer precisa frågor, t ex Vad hände denna flicka efter 1842? eller Vem gifte hon sig med? eller Vart flyttade Anna när hon 1840 lämnade xx socken?. Om inte annat får man nog mycket lättare svar.
 
Med vänlig hälsning
Olof  Stenum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna