ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hugo och Rosa.  (läst 4557 gånger)

2003-12-26, 18:37
läst 4557 gånger

Solveig Mårtenssson

Hej!
Idag såg jag åter den underbara och gripande dokumentären om syskonen Hugo och Rosa, som bodde i ett litet torp någonstans i Sverige. Hur dessa människor levde i lugn och harmoni, och inte visste vad stress var. Vilken glädje det blev när elen kopplades in i den lilla stugan. Och när de båda en sista gång fick besöka sitt hem, i sällskap med personal från äldreboendet. Tyvärr missade jag att anteckna födelsedatumen för Hugo och Rosa, kanske någon som vet. Tänk att få veta var det lilla torpet ligger.
Några tankar i juletid, när många stressar och skall hinna så mycket...
God fortsättning på helgen
hälsar Solveig Mårtensson

2003-12-26, 21:40
Svar #1

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Instämmer! Såg också programmet och tänkte att vi har missat nånting.....
Förnöjsamheten kanske, förmågan att glädjas över småsaker. Bara att få sitta vid köksbordet och ta en kopp kaffe med sin bror (eller syster, eller någon annan man tycker om).
Och tillfredsställelsen över att ha levt sitt liv, och inte vara rädd för det som väntar.....

2003-12-26, 22:28
Svar #2

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Hej Solveig.
 
Jag såg också dokumentärern. Tyvärr såg jag bara slutet. Ännu mer tyvärr är att jag inte har tillgång till SVT Europa för då hade jag kunnat se reprisen  
 
Gården heter Gunborg och ligger i Roslagen. Om du är intresserad av deras födelsedatum går det nog att få fram det via skattemyndigheten. Syskonen hette  
Rosa och Hugo Bergqvist. Jag tror att det stod att de dog 2001. För jag reagerarede att det stod att Bengt hade följt syskonen fram till 2002.
 
Här kan du läsa mer om Hugo och Rosa.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=9362
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2003-12-27, 00:43
Svar #3

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Syskonen hette:
- Rosa Amanda Bergqvist, f 1905-10-07 i Össeby-Garn (AB)
- Karl Hugo Bergqvist, f 1900-12-07 i Össeby-Garn
 
De bodde i Gunby i Brottby i Össeby-Garn
Källa: Sveriges Befolkning 1970
 
Hälsningar
Stig Geber

2003-12-27, 09:08
Svar #4

Solveig Mårtenssson

Hej!
Tack för uppgifterna. Läste om Hugo och Rosa på SVT:s hemsida. Jag blir verkligen rörd. Känner igen Rosas oro för sin bror och att hon vill åka hem, jag arbetar på ett äldreboende, och dessa känslor dyker upp nästan dagligen. På skivan Sveriges Bef. 1970, bor ytterligare en bror hemma på gården, men han var två år äldre.
Nu skall jag i lugn och ro läsa morgontidningen i sällskap med en kopp te.
mvh Solveig Mårtensson

2003-12-28, 01:05
Svar #5

Arne Högberg

Rosa dog 2001-09-04
 
Hugo dog 2001-12-18
 
Det stod inte att Bengt Jägerskog hade följt syskonen fram till 2002, utan att Dokumentären spelades in 1992-2002. Det är en liten, men viktig skillnad. Syskonen dog 2001, men dokumentären fortsatte troligen ca ett halvår efter Hugos död. Hugo begravdes 2002-01-11 (så stod det på hans kista). Därefter filmades deras hus invändigt en grönskande och solig sommardag, sedan det tömts på allt bohag förutom gardiner. Det troliga är att huset tömdes först efter deras död och sedan bouppteckningen blivit klar.

2004-02-07, 11:40
Svar #6

Åke Rödin Norrköping

Hej !
 
Hugo och Rosa var nr 8 resp.10 av 12 syskon. De var också kusiner till min farmor Gerda (gift Rödin). Jag har ett minne av att tillsammans med mina föräldrar ha besökt Hugo och Rosa vid Gunbyn någon gång på 50-talet när jag var barn. Mycket mer finns att läsa om dem i Historien om släkten Bergkvist som har skrivits av Niklas Bergkvist. Bengt Jägerskogs film om Hugo och Rosa har också visats i norsk television.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna