ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-26  (läst 3057 gånger)

2005-10-22, 08:23
läst 3057 gånger

Peter Funke (Aningen)

Ralf skriver: Jag tycker jag ser tydliga likheter på kungen och den nuvarande svenska kungafamiljen. Men de är ju också bevisligen släkt med varandra i rakt nedstigande led. Men är släktskapen verkligen bevisad i biologisk mening (DNA), eller bara dokumenterad som för de flesta andra av oss? Vi kan ju inte bevisa vem som var vår ff ff ff, bara utgå från att traditioner och skriftliga källor stämmer, och sedan hoppas att ff ff fm inte hittade på några äventyrligheter! (Chansen till bevisat släktskap är väl större på Desiderias sida?) Som Stefan skriver, en genetisk granskning av kungahuset kanske skulle ge en del överraskande svar - och då tänker jag inte i första hand på Ulfs eventuella blåblodighet...

2005-10-22, 10:53
Svar #1

Marianne Solli

Interessant diskusjon! Jeg håper Ulf etter hvert blir tilfreds med funnet av sine kongelige/ikke kongelige aner, med eller uten bevis. Det er da ikke så viktig å ha kongelige aner, man er jo samme mennesket uansett, - med fantasier og dr?mmer og hele spekteret.  
 
Barn ser ingen forskjell på mennesker i så måte, noe denne lille historien beretter om: Min venninne i Sundsvalls datter var til middag hos kongen i jobbsammenheng. Hennes mann var også med. Min venninne måtte derfor plukke opp ungene deres etter skole og barnehage. Foreldrene til de andre barna undret seg over hvorfor mormoren hentet barna. Hun skulle akkurat til å fortelle om kungemiddagen da barnebarnet utbr?t: Mamma og pappa spiser bare middag med en som heter Hans (Hans majestet Kungen).

2005-10-22, 12:18
Svar #2

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Som gett upphov till släktfantasier om ett kungligt faderskap, för att kittla fantasin och/eller hävda sig! Eller som i mitt fall barnets egna fantasier/skrönor om kungligt eller fint adligt påbrå
 
Genast då det blir okända föräldrar (NN) i kyrkoböckerna börjar folk tro att de härstammar från oäkta / illegitima barn av kungliga eller aristokrati. Vad kan sådana fantasier egentligen bero på??? Är inte sannolikheten ändå större att den okända fadern är en helt vanlig bonde eller torpare i stället för någon kunglig person eller greve / friherre?
 
Inom släktforskning och historia är inget 100% bevisat. Detta eftersom vi forskare med hjälp av de källor som existerar inte fullständigt kan bevisa att någonting är som det är. Däremot försöker vi nå så nära 100% som möjligt. Det finns alltid möjligheten att barnet har en annan fader än den som källorna berättar. Vi inte biologiskt bevisat med hjälp av DNA att den svenska / danska / norska kungafamiljen härstammar i rakt nedstigande led från Konung KARL XIV JOHAN av Sverige och Norge (05.02.1818-08.03.1844). Det kan vi endast tolka utgående från de källor vi har till vårt förfogande.

2005-10-22, 12:51
Svar #3

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Till Kaj!
 
Vad är det du har fått lära dig om Karl XIV Johan? Själv har jag Herman Lindqvist bok  När Riket Sprängdes Och Bernadotte Blev Kung som jag planerar att grabba tag i. Så själv är jag fortfarande en novis vad gäller denna kung.  
 
Och vad för möjlig koppling till slottet Bäckaskog ser du?
 
mvh Helene

2005-10-22, 13:21
Svar #4

Peter Funke (Aningen)

Ralf tack, då tror jag vi är överens om uttrycket bevis i släktforskningssammanhang!

2005-10-22, 15:51
Svar #5

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Det jag har lagt märke till hos Bernadotte,är väl att deras haka (saknas) ej är markerad..i Ulfs fall på den bild som föreligger på hans anfader så verkar ju han ha en kraftigt markerad haka.
 
Bilderna är ju inte det bästa,och som andra redan sagt så kan man läsa Ulfs övriga inlägg under Introducerad adel m m för att se att källor till han påståenden inte finns/eller att han inte vill ta fram dom.

2005-10-22, 16:13
Svar #6

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Karl XIV Johan led av stark paranoia, som är en form av schizofreni och ärftligt, enligt vad jag förstått. Nu undrar jag hur det förhåller sig med detta inom släkten Bernadotte; finns det någon här som vet?
 
 
Mvh
Ann

2005-10-22, 16:42
Svar #7

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Det enda jag minns som var speciellt udda angående Benadotte är väl att Karl XIV Johans regemente kallades sängkammar regementet att han eller någon annan hade stark paranoia,det har inte jag läst om,men det kan ju ha kommit i senare led.
 
Sen hade han väl rätt bra temprament.

2005-10-22, 20:18
Svar #8

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Benny, här finns tydligen förklarigen till varför Karl XIV Johans regemente kallades för sängkammarregementet.
 
Utdrag ur H.M. Konungens tal vid invigningen av utställningen  Karl XIV Johan ; En europeisk karriär på Kungliga Slottet den 19 maj 1998.
 
 Karl Johan kände sig till slut så hemmastadd på våra breddgrader att han sanktionerade spridningen av en litografi som återger honom själv sittandes i sängen, ett mycket ovanligt porträtt i början av 1840-talet.
 
Karl XIV Johan kan knappast ha varit rädd för talet om sängkammarregementet, som syftade på hans vana att ha föredragningar före uppstigningen ur sängen.
 
http://www.royalcourt.se/aktuellt/talarkiv/5.53abbbfd7ffdfa677fff20114.html
 
 
Ann

2005-10-22, 21:25
Svar #9

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Jag har läst boken om Karl XIV Johan,en Fransman i Norden.
 
Det jag minns om den är väl detta s k sängkammarregemente och att han var ganska generös.
 
Hans hustru såg han väl inte ofta i Sverige om jag minns rätt,tror de han gå X antal år ibland innnan dom sågs. Att hans humör inte var det bästa och att han fick sina raseriutbrott,ja det kan man ju läsa om i boken.
 
Sen talade han väl aldrig Svenska,även om han eftersom förstod en del.
 
Den uppfattning jag fick när jag läste boken var att han åtminstone dom första åren hoppades  på att få återvända till Frankrike i en högt uppsatt position.

2005-10-24, 09:42
Svar #10

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej igen alla vänner!! Jamen det var ju fanatastiskt detta att ni har hittat en egen bild på Rudolf!!!! Vilken entusiasm!!! Jag är imponerad! Titta nu noga på denna bild och lägg märke till håret - virveln på sidan och vågen uppe på huvudet! Jämför sedan med Kung: Oscar I !!!!! Lägg också märke till den ovanligt breda hakan som utmärker Bernadottarna.
 
Till Yvonne Carlsson/anbytarvärlden: Jag har nu skickat bilder till dig (Släktföreningens adress) angående detta (komer fram imorgon). Där finns en ännu bättre bild på Rudolf och även en bättre matchbild med Karl XIV Johan!! Skulle bli väldigt glad om du kunde hjälpa mig att få in dessa bilder! Jag skickade även med en rekonstruktion av Fale Bures (förmodade slott) i Birsta: Byrisholm alt. Sköns-borg. Skulle vara dig oändligt tacksam om du skulle kunna få in detta på sidorna: Varför en Bure diskussion.
 
Jag återkommer framöver med mera kommenarer.
 
So Long!
 
Ulf Sawert.

2005-10-24, 13:11
Svar #11

Yvonne Carlsson/ Anbytarvärd (Admin)

Hej Ulf,
 
Tyvärr, jag har ingen möjlighet att skanna in bilder och därefter lägga ut dem på Anbytarforum åt dig, det är du tvungen att göra själv.
 
Hur du gör för att lägga in bilder kan du läsa dig till under länken Formatering i vänsterspalten.
 
Med vänlig hälsning
Yvonne Carlsson
Anbytarvärd

2005-10-24, 14:04
Svar #12

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Yvonne! Min dator är trasig hemma och jag känner ingen med en skanner.
 
Vänligen: Ulf.

2005-10-24, 17:11
Svar #13

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Eller plåta dem med digitalkamera, beskär och skala ner bilderna till lämplig storlek, och ladda upp. Fast det kräver ju dator.

2005-10-24, 20:47
Svar #14

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Ulf!
 
Vem är det som gjort din hemsida och uppdaterar den? Den personen måste veta hur man scannar in bilder eftersom där ligger en hel del nya foton. Eller har du gjort den själv? ;)
Lycka till !

2005-10-24, 23:49
Svar #15

Hans Lindfors

Ulf> Jag ser att du har figurerat i media angående dina krav på DNA-analyser av Bernadotte.
 
länk till artikel i Sundsvalls tidning
 
Och som grädde på moset, vad gäller huvudlösa påståenden...
länk till MittNytt:s reportage om Ulf Sawerts påstådda varaner i Sundsvallstrakten
 
Vad är du ute efter? Bara uppmärksamhet?

2005-10-25, 06:40
Svar #16

Rune Edström (Rune)

Uppmärksamhet är väl det minsta man kan säga.
En ny greve Ankarstjärna ????
rune

2005-10-25, 08:20
Svar #17

Rune Edström (Rune)

Greven och friherren Bertelsen hade ju en trogen vapendragare i gode vännen  Willy Roos. Så jag förväntar mej att någon kommer här också, som styrker sagorna.
mvh
rune
 
Törs inte skriva det jag tänker för då får jag en åthutning av Yvonne och blir ändå mer säkert raderad. Så du behöver inte maila om du tar bort det.

2005-10-25, 08:42
Svar #18

Peter Funke (Aningen)

Jag tycker att det här börjar lukta bäver...
Det sägs vara så att bäverns namn på olika språk faktiskt kommer från den gemensamma ordstammen för brun eller den brune. Det gammelsvenska namnet biur och bjur finns i ortnamn som Bjurfors och Burträsk (som f.ö. har en bäver i sitt kommunvapen). Därmed är ju det hela solklart: varanen var givetvis en bäver, vilket i sin tur knappast kan ha varit annat än ett förebud från Bure den Gamle om ättens kommande storhetstid, manifesterad inte minst på detta Forum!

2005-10-25, 09:45
Svar #19

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej mina vänner...skrattar bäst som skrattar sist. Sista ordet är inte sagt än i denna debatt.
 
Återkommer.
 
Ulf Sawert.

2005-10-25, 12:32
Svar #20

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Närmast horribelt, Ulf, att begära DNA-test av kungafamiljen på så här lösa grunder. Har du ingen respekt för deras personliga integritet? Du har ju absolut inget på fötterna, vilket framgått av diskussionen ovan. Det kunde naturligtvis också Bernadotteska arkivet mycket snabbt konstatera. Du gör dig bara löjlig med att driva detta vidare till statsministern och försöka få publicitet i pressen.

2005-10-25, 13:39
Svar #21

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej igen!! Nya friska tag!! Vad vi behöver nu famförallt: är att få in lite bättre bilder som tydligare visar likheterna emellan Rudolf och Karl XIV Johan eller Oscar I. Jag jobbar på saken, om  nu inte anbytarvärldarna kan hjälpa mig med detta? Efter detta kanske vi kan får en mera sansad debatt angående detta viktiga ämne. Man får ju inte heller räkna bort Oscar I i detta??? Han var ju 21 år då Rudolf kom till...!!
 
Så några ord till besserwissern Anders: Snälla Anders, lugna ner dig! Jag har mycker mer än du kan ana på fötterna angående detta. Som jag sagt tidigare har jag 33!!! Jag upprepar 33 st, A4 ark fulla med fotografier där jag jämför våra släktingar med Bernadottar. Det rör sig om ett 20-tal personer!! Förstår du Anders??? Ni har bara fått sett ett enda foto här och dömer redan ut detta, detta är småaktigt!
 
Jag återkommer!
 
Ulf Sawert.

2005-10-25, 13:40
Svar #22

Yvonne Carlsson/ Anbytarvärd (Admin)

Hej allesammans,
 
Även om de flesta av oss inte anser att Ulf har så värst mycket att komma med, vad gäller släktskapet med kungafamiljen, så kanske vi ändå bör hålla oss för goda för att dra in diverse Nilvaraner, danska friherrar Bertelsen och bävrar i diskussionen ovan. Så snälla, försök att hålla er till ämnet.
 
Till Ulf: Skanna och lägga in bilder åt dig har jag inte tid med, det är du i så fall tvungen att göra själv.
 
Du skriver dessutom att du har 33 st A4-ark fulla med fotografier där du jämför dig och din släkt med Bernadotter. Ännu bättre vore om du ordentligt redovisade, med källhänvisningar, när och hur Christina Bellander bevisligen har kunnat sättas i samband med Karl XIV Johan.
 
Med vänliga hälsningar
Yvonne Carlsson - Anbytarvärd

2005-10-25, 14:02
Svar #23

Peter Funke (Aningen)

Yvonne, med all respekt: även om jag drog in bävrarna så är det dock ämnesskaparen själv som blandat in Bure även i denna tråd. (Har jag fattat diskussionen rätt påstod Johannes Bureus på sin tid att Bureå fått sitt namn efter hans ätt, medan jag förmodar att orten i likhet med många andra platser kan ha fått namnet efter bävern, därav skämtet om bävrar - sorry!) Lätt skamsen lovar jag att anpassa mig till den seriösa tonen i denna debatt...

2005-10-25, 14:15
Svar #24

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Jag tycker nog att Ulf går nog lite väl långt i sitt ihärdiga försök att försöka tro sig vara ättling till Konung KARL XIV JOHAN av Sverige och Norge (05.02.1818-08.03.1844). Han är vad jag skulle kalla ett typiskt exempel på en person som vill för allt i världen vara släkt med aristokrater och kungligheter. Drömmare har det alltid funnits och finns tydligen ännu i denna stund. Som jag ovan redan konstaterade så förstår jag inte personer som för allt i världen försöker / tror sig vara ättlingar till personer ur den exklusivaste societeten. Personligen kan jag säga att man inte direkt vinner någonting på att vara besläktad med den historiska överklassen i Europa. Man skall inte gå i andras fotspår och leva på vad de har gjort / varit utan hela tiden vara sig själv. Med andra ord inte leva i en sagovärld och fantisera sig till ett finare förflutet än man har. Man är den man är, ingen annan.
 
Ulf har inga konkreta bevis att gå på och ändå har han tagit kontakt med den kungliga familjen för att försöka få ett DNA prov av självaste Konung CARL XVI GUSTAF av Sverige (1973-). Det är ABSURT! Ulf gör sig bara löjlig med publiciteten. Undrar om kungen själv har sett förfrågan eller om kansliet vid Kungliga Slottet i Stockholm automatiskt svarade Ulf. Jag menar det har troligen funnits fler personer som gjort samma sak som Ulf. Det kanske t.o.m. finns en praxis på att inte gå med på dylika förfrågningar till kungen. Om kungen skulle gå med på att DNA-testa sig så skulle det resultera i att alla som tror sig vara släkt med låtsas oäkta kungliga barn börjar bombadera den kungliga familjen med ytterligare DNA-test.

2005-10-25, 14:22
Svar #25

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Såg först nu Anbytarvärdens inlägg ovan. Skall vara seriös i kommande inlägg.

2005-10-25, 14:51
Svar #26

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag är coollugn, Ulf!  Men du bara understryker hur lite du har att komma med när du hänvisar till en massa fotografier och i bästa fall en vag likhet mellan ett antal personer. Likhet i utseende har absolut inget bevis- eller ens indicievärde när det gäller att bestämma släktskap. Tänk om alla som tycker att dom liknar prinsessan Madeleine skulle begära in DNA-prov från henne?
 
Jag hoppas att kansliet och kungliga arkivet besparar kungafamiljen sådana här förfrågningar. Även om du hade haft något konkret som tyder på att Rudolf Wallin skulle vara kungason, vilket du inte har, så har jag svårt att tro att man skulle bry sig om några DNA-tester. Det är hur som helst bagateller som inte tillför något till svensk historia.

2005-10-25, 14:51
Svar #27

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Yvonne! Jag har nu lyckats skanna några sidor med fotografier hur och till vilken adress skall jag skicka filerna?
 
Vänlgen: Ulf.

2005-10-25, 14:58
Svar #28

Peter Funke (Aningen)

Vid närmare eftertanke måste jag trots allt fråga om Hans Lindfors inlägg är så ovidkommande som det kan tyckas vid första påseendet? I själva verket är väl det han påvisar av största intresse för bedömningen av den totala trovärdigheten för de uppseeväckande hypoteser som en och samme person fabricerat på Anbytarforum! Är det bara att Lindfors rön publicerats i fel tråd som gör dem oönskade, eller är det själva ifrågasättandet? Kanske hade hans länkar varit OK om de publicerats under en egen rubrik...
 
(Jag bara undrar, eftersom jag upplever att kritlinjerna för den här planens sidlinjer är en smula suddiga sedan en tid tillbaka.)

2005-10-25, 16:03
Svar #29

Peter Karlsson (Peterk)

Brödrafolkens väl..?
 

 
Tycker nog t.o.m. Oscar den tredje den Wilde även kallad :- är mer passande i så fall! För att inte tala om tusentals andra figurer som hade den tidens mode och frisyrer med tillbehör..
 
Oscar Wilde är ju av lite senare datum och inte ens ett bra exempel egentligen - men han har åtminstone nosen böjd åt rätt håll.
 
 
PS  -Hur man lägger in bilder finns angivet i forumets instruktioner samt framförallt även här - Anbytarvärden har som påpekats inga möjligheter att ta emot vare sig post eller filer för införande.

2005-10-25, 16:25
Svar #30

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ursäkta! Var sitter likheten? Jag häpnar och 33 sidor till fulla med gubbar!  
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-10-25, 16:27
Svar #31

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com

2005-10-25, 16:52
Svar #32

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Snabblänkar till Ulfs bilder:  1,  2,  3

2005-10-25, 17:11
Svar #33

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Karl XIV Johan ser ju ut att vara lik sig själv, men det är den enda likhet jag kan se här...

2005-10-25, 17:43
Svar #34

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
På bild nr. 1 står det  Compare the hair ; det går ju inte eftersom Jean Baptiste bär peruk där han ser ut att ha ( likt Wallin )vad som i England kallas för  widows' peak . Peruken har t.o.m. rullar ovanför öronen enligt sent 1700-tals mode.

2005-10-25, 19:46
Svar #35

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Ja, så var bilderna ute...det är fullbordat...!
 
Tusen tack till Peter och Martin för hjälpen!!!!
 
Ulf.

2005-10-25, 23:29
Svar #36

Peter Karlsson (Peterk)

Det är fullbordat..! - tja, frågan är väl bara vad som är fullbordat..

2005-10-25, 23:47
Svar #37

Ingrid Wikberg (Inkan)

Ja det var inte mycket till forskning i källorna här inte. Men underhållande var det ju....
 
Och en kommentar till de bilder som finns samlade på de länkarna härovan: Jag kan faktiskt inte se någon likhet med Bernadottarna och din släkt. Det verkar vara ett önsketänkande från din sida...
 
Och återigen -även om någon av din släkt skulle vara lik en kunglig person -så betyder det inte släktskap.  
OCH vem är inte lik någon  utan att vara släkt.
 
Men jag hoppas du fortsätter att gå till källorna och forskar om dina anor... det är det säkraste  sättet och där kan man ju fynda både det ena och andra. Jag hittade igen min morfars familj på det sättet efter över fem års letande- DET är det roligaste jag har gjort.
 
mvh,
Inkan

2005-10-26, 08:52
Svar #38

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hej Ulf! Du nämnde mitt namn i samband med ifrågasättande av tonen i inlägg.
 
Jag försökte bara vänligt försvara dig med att du kanske är en nybörjarentusiast, som flera av oss varit, som lättare anammar allt som finns publicerat eller berättar om våra släktingar.
 
Elisabeths yttrande här ovan om att vi inte diskuterar annat än fakta, blev kanske lite olyckligt. Visst får man gärna föra fram frågor, tankar, känslor och myter om sin släkt.
 
MEN vad det gäller här är ju att SKILJA på vad som är (sakligt källunderstödda) fakta och vad som inte kan beläggas, eller till och med avvisas som ren fiktion!
 
I detta fall utgör spekulationer om eventuella kungabarn en i särklass vanlig, men i stort sätt omöjlig klass för sig!
 
När det gäller likhet, så är det förstås så att det inte bevisar något direkt, men i vissa fall kan det finnas slående likheter mellan nära och ibland till och med mer avlägsna släktingar!
 
Detta har jag väl redan berättat om, hur det i ett fall knöt ihop en släktforskare med en vilt främmande person, som sedan visade sig vara släkt, genom att jag kände igen hans farfars far eller liknande relation på ett fotografi på väggen hemma hos henne!!!
 
I ett faderskapsmål i domboken så säger min morfars morfar att han inte vet något om min morfars mors leverne, men att det syns tydligt vem som är fadern till hennes barn. När jag drygt 100 år senare fick tag på ett kort på den utpekade fadern, som tog på sig faderskapet, efter förlikning, visade sig en slående likhet, trots mina från början skeptiska mostrars attityd, så var de tvungna att säga att det var som att se morfar!!!  
 
Detta gäller tyvärr inte i detta kungliga fall, enligt min mening!!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-10-26, 09:01
Svar #39

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Yvonne! Nu till din fråga. Eftersom det har gått nästan 200 år sedan den förmodade romansen mellan Kungen och Christina Bellander så förstår väl alla att det inte är lätt att få fram eventuella datum och klockslag då de skulle träffats! Jag har iallefall tydligt redovisat att det står utom allt tvivel att hennes bror: Olof tillhörde Kungens närmaste krets - han var ju Kungens privata Präst! Han var även Guvernör åt Mangnus Brahes halvbroder Greven Nils, då han studerade som 12-åring i Uppsala. Även brodern Knut synes ha tillhört kretsen runt Kungen, dock kanske inte lika nära som Olof gjorde? Jag har även redogjort för på vilken samhällsnivå som släkten Munktell rörde sig vid denna tid då man bl a ägde det framgångsrika pappersbruket Grycksbo i släkten - levererade bl a papper till Bonniers och Norsteds Förlag. I den stora Herrgården i Grycksbo, där idag Putte Vickman bor!, hade man gäster som: Jenny Lind, Franz Berwald, Geijer, Kemisten J.J. Berzelius, Samuel Owen osv. osv. Christina var ju även kusin till Theofron Munktell som räknas till en av de största tekniska genier som funnits i vårt land! Tycker du inte att detta räcker Yvonne för att draga lite slutsater...att släkten umgicks i de högsta kretsarna!
 
Källor: Internet, uppslagsverk, böcker på biblioteket, intervjuer av släktingar.
 
Jag är dock inte alls klar med denna forskning på något sätt! Jag har t ex inte besökt Bernadotte-arkivet än, inte heller Riksarkivet. Jag inbjuder nu alla mina vänner inom detta forum att hjälpa till med detta!! Och försöka taga fram lite mer material om dessa personer, kanske att det finns brev som talar om detta någonstans? Jag är dock en amatör när det gäller sådant här, min starka sida är däremot historia.  
 
Till Anna-Carin och Ingrid...titta en gång till!!
 
Vänligen: Ulf.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna