ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hembygdsforskning  (läst 803 gånger)

2000-12-22, 01:35
läst 803 gånger

connylindström

Hej ! Jag går i tankarna att börja med en hembygdsforskning. Jag tänkte börja med en by och eventuellt sådant som rör byn runtomkring.
Meningen är att det någon gång skall bli en bok.
Kan någon tipsa mej om det finns en färdig sådan bok att få tag på eventuellt genom biblioteket.
Jag vet inte hur jag skall ställa upp allt material eller vilket material som bör vara och inte vara med, så jag tänkte stjäla lite ideer.

2000-12-22, 11:28
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej Conny
Jag har också funderat länge men inte bestämt mig riktigt. Om det nu blir en bok skall den passa mig och för mig är samspelet mellan gårdarna och släkterna det viktiga.
Det är stommen som jag har tänkt hänga upp händelser, bilder, kartor mm på. Jag har arbetat länge med DISGEN där jag lagt in släktsambanden och kopplar ihop gårdarna. Disgen 8 som kommer snart skall bli ännu bättre att koppla samman gårdar och orter sägs det. Frågar du någon som är van vid andra program som de är vana vid så är deras program bäst.
Biblioteken brukar ha mängder med olika hembygdsböcker. Släktforskarna tycker att person och ortsregister är ett måste. En del hembygdsforskare anser att släktsamband är ganska oväsentligt. Ordentliga källhänvisningar är viktigt men ger kanske boken ett rörigt utseende.
Skall man ta med alla personerna blir lätt halva boken fylld av register. Eller varför inte lägga registren på en CD i en ficka i pärmen. Men hur går det då om boken skall leva i flera hundra år. Så länge lever ju inte en CD.
Just nu är julstöket om möjligt av högre prioritet
Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2000-12-23, 11:38
Svar #2

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Hej Conny.
Det finns massor av sådana böcker.
Jag medverkar själv i sådan hembygdsforskning med efterföljande utgivning av dokumentation.
 
Så Du kan exempelvis från biblioteket i Säffle fjärrlåna Kärrholmens hemman i Kila socken, en beskrivning av människorna och deras bosättningar från 1600-talet till 1900-talet. Utgiven av Kila Östra Bygdegårdsförening, Forskargruppen, Utgåva 14, 1995.
 
God Jul och Gott Nytt År
Gunnar Jonsson, Säffle

2000-12-24, 00:44
Svar #3

Peter Funke (Fun)

Om Du inte läst Hembygdsforska! -steg för steg av Kjell Andersson och Per Clemensson så kanske den kan vara lämplig att ha som stöd. Finns säkert att låna på biblioteket, och jag tror att den går att köpa i Rötters Bokhandel (350 kr.?)
En annan bok att studera kan vara På jakt efter en hembygd av KG Jan Gustafson och Carl Gustav Holdar. Lycka till!

2000-12-25, 23:09
Svar #4

connylindström

Tack för informationen & Gott nytt år:
                    MVH/Conny

2005-04-28, 11:07
Svar #5

Utloggad Fredd Holm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:42
    • Visa profil
    • www.facebook.com/fredd.holm
Fram till 1940-50-talen vet jag att det fanns skolböcker i ämnet hembygdskunskap, hittar man sådana så kan de säkert också vara till hjälp om man behöver id?er om vad man kan ha med.  
 
Jag tror nog att de flesta släktforskarna många gånger får lusten att skriva böcker om både sin släkt och sina hembygder så jag tror att detta är ett viktigt ämne att spinna vidare på. Det är också en bra id? att leta efter andra släktforskare som forskar i samma släkt eller samma hembygd, då kanske man kan samarbeta dessutom.
 
I övrigt vill jag passa på att tipsa om folkhögskolan på Biskops Arnö som bedriver utbildning i bl.a. Nordisk historia där även släktforskning ingår, deras hemsida finner ni på www.biskops-arn.se
 
Med vänliga hälsningar,
Fredd Holm,
Filipstad

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna