ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Happy Halloween!  (läst 1233 gånger)

2006-11-02, 12:10
läst 1233 gånger

Christian Andersson

Citat från nättidningen Rötter och Anbytarforum (mina understrykningar)
 
Sveriges Släktforskarförbund ju per definition är en politiskt och religiöst obunden organisation
 
Veckobrev 2006-10-31 - Ted Rosvall
 
Förbundsordföranden Ted Rosvall ger här sin syn på väsentliga ting inom släktforskningen.
 
Syftet med veckobreven - Ted Rosvall ?
 
Anbytarforum: Ordet är fritt om släktforskning  
 
Välkommen till Ordet är fritt! Om du inte hittar någon rubrik i Anbytarforum som du tycker passar för den fråga du vill diskutera, startar du en diskussion här. Klicka på knappen nedan, skriv en tydlig och klargörande rubrik och ett första inlägg. Notera att frågorna givetvis skall ha anknytning till släktforskningen.
 
Regler för anbytarforum.
 
-------
 
Är det inte dags att sätta streck i denna debatt? Och att vi alla fortsättningsvis försöker leva upp till förbundets och anbytarforumets målsättning.
 
Tyvärr saknar förbundets stadgar någon passus om religiös obundenhet. Denna skrivning är annars mycket vanlig för att inte säga obligatorisk när det gäller ideella sammanslutningar.
 
Det finns inte en enda rad i det senaste veckobrevet som handlar om släktforskning.
Det finns inte ett enda inlägg i denna debatt som handlar om släktforskning.
 
Christian

2006-11-02, 13:03
Svar #1

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Christian, nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Vad tycker du är släktforskning? Är det bara en person med ett namn och ett datum, eller är det en historia bakom?
 
För mig är det också allt runt omkring. Det här med traditioner t ex, det är också en del av forskningen. Även nutiden. För släkten och dess historia går ju inte bara bakåt, den finns nu och går också framåt.  
 
Religion är också historia, eller hur? Hur man såg på den förr och hur den förändrats genom åren. Det vi kan se, om vi läser inläggen ovan, är hur olika vi ser på den. Det tycker jag är intressant.  
 
Vi kan också läsa om olika traditioner och var de uppstått och hur de blivit som de är idag. Det är väl också släktforskarhistoria. Därför har jag svårt att se att man måste stänga denna diskussion. Det handlar ju knappast om vad vi ska laga till middag idag eller om vi ska måla om huset eller ej. Däremot kunde vi läsa om falu rödfärg längre upp i diskussionen, vilket är intressant historiskt sett.
 
Alltid ska det komma någon och tala om vad som är intressant för oss andra och vad som får diskuteras. Tycker du att detta är så tråkigt och inte har ett dugg med historia att göra så läs det inte. Själv tycker jag denna diskussion har varit mycket intressant. Skulle också vara intressant att få veta VAD som är forskning (eller vad det nu ska kallas) och vad som inte är det. För jag har kanske forskat helt fel i min släkt då jag försökt reda ut vad som hände släkten runt omkring alla datum. T ex hur de för länge sedan firade sin jul, påsk eller vad de nu var.  
 
Skulle vi gå spikrakt genom livet och aldrig ta ett steg åt vänster eller höger och bakåt, så skulle det bli totalt meningslöst och vi skulle aldrig lära oss något nytt.
 
Alltså, vilka frågor får diskuteras och vad anses ha anknytning till släkten?
 
MVH
Annki

2006-11-02, 13:04
Svar #2

Nils Widgren

Personen ovan som kallar sig Christian Andersson har inte angett någon mailadress. Ett klart brott mot Anbytarforums regler.

2006-11-02, 13:15
Svar #3

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Nils Widgren, var i reglerna står det att man måste ange en mailadress ?
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2006-11-02, 13:22
Svar #4

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Tendensen och trenden bland släktforskare är att det inte bara får handla om födde, vigde och döde utan om släkthistoria i bredaste mening, ja t.o.m. om bygdehistoria (hembygdsforskning), där forskningen om enskilda personer och släkter blir en del av helheten.
 
Det är självklart att man som släkt- och hembygdsforskare blir tvungen att snegla åt en rad olika håll för att verkligen kunna skapa sig en bild om förfäderna och deras livsvillkor. Bouppteckningar är ett sätt, och då menar jag inte bara ingressen, där släktskap understundom kan beläggas, utan också själva boet, ägodelar, smycken, böcker, redskap, möbler o.s.v.  
 
På samma sätt ligger folklivsforskning (etnologi) mycket nära vår egen verksamhet. Detta visar sig inte minst på släktforskardagarna, då många föredrag tar upp sådana ämnen. Som exempel kan nämnas Jan-Öivind Swahns föredrag om döden och dödsseder eller Inger Widhjas båda föreläsningar i Nacka.
Folklivsforskning handlar också om allsköns seder och bruk, vilket givetvis var lika viktigt, eller viktigare, för våra förfäder som det är för oss.
 
För att inte tala om kartor, kyrkohistoria med diverse religiösa inslag, som var en utomordentligt viktig del av förfädernas liv, och många gånger avgörande för hur deras liv kom att gestalta sig. Och juridik, lagar och förordningar.  
 
Anbytarforum skall handla om släktforskning, men jag dristar mig att lägga till med närliggande discipliner. Annars blir det för trist.
 
Mvh
TED

2006-11-02, 13:25
Svar #5

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Christian!
Följande veckobrev har jag författat under året:
 
Halloween (30 okt 2006)
Världskultur? (23 okt 2006)
Farvel Dagmar! (16 okt 2006)
Korrektiv (9 okt 2006)
Emigrantidentifiering (1 okt 2006)
Larmet går (25 sept 2006)
Dagen efter... (18 sept 2006)
Down under (11 sept 2006)
En härlig tid... (4 sept 200)
The Joy Luck Club (28 augusti 2006)
Fritt Flyt! (31 juli 2006)
Summertime II (21 juni 2206)
(C)old Case (13 juni 2006)
Moderna kapare (7 juni 2006)
Fel låt vann! (22 maj 2006)
Internet Genealogy (12 maj 2006)
Lång dags färd... (27 april 2006)
Ett bra år (13 april 2006)
Summertime (29 mars 2006)
Släktforskningens dag (22 mars 2006
3-2 (3 mars 2006)
Ett sorgligt återseende (28 feb 2006)
PBL (23 feb 2006)
Kravmaskinen (8 feb 2006)
Hyenorna samlas (1 feb 2006)
Spel för gallerierna (23 jan 2006)
Eftertankar (19 jan 2006)
 
Vilka av dessa menar du inte handlar om släktforskning och närliggande ämnen.
 
Mvh
TED

2006-11-02, 14:23
Svar #6

Barbro Johansson

Hur mycket av Halloweenfirandet marker ni av i Sverige?  
 
Så löd frågan från personen som undrade över Halloween-firandet i Sverige?  
 
Genom att visserligen bara ha skummat genom de flesta av inläggen så kan jag bara konstatera att det är väldigt få som håller sig till själva frågan.
 
 
Trevlig Halloween - Allhelgonahelg!!

2006-11-02, 14:32
Svar #7

Utloggad Karin Ekeroth

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 674
  • Senast inloggad: 2012-01-29, 22:10
    • Visa profil
Christian,
Jag har inte gått igenom alla skribenter i denna diskussion, men de flesta är personer som är aktiva på AF, och som känner en lust att även diskutera det som inte bara handlar om en strikt akademisk släktforskning. Du hittar dem som både frågeställare och dito besvarare. Det är då roligt och lärorikt att även diskutera kringfrågor, som frågor om vad människor har för olika seder i olika delar av Sverige och världen och under olika tider. Som någon skrev, så handlar inte släktforskning bara om datum och platser. Det är mera om människornas liv som önskas för att de ska inte bara vara platta figurer. Denna diskussion har varit en intressant avkoppling som så väl behövs. Tonen har varit god; meningar har gått isär, men nivån har varit helt OK, tycker jag.  
 
Låt oss få hålla på med folklivsutbytet så länge vi vill och orkar.
 
mvh, Karin

2006-11-02, 15:05
Svar #8

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Jag har läst alla inläggen och tycker nog att de flesta inlägg handlar runt omkring det som är själva frågan som startade denna diskussion. Visserligen inte BARA om hallowen, men dock om olika seder och bruk, vilket är mycket intressant.
 
MVH
Annki

2006-11-02, 17:22
Svar #9

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Christian, som jag inte vet om det är en eller två, men jag förmodar att det är en person.
 
Först in i diskussionen med full fart, Taube är bra, inga präster och prelater vill du ha, religösa moralkakor i den ena veckobrevet efter det andra.
 
En del av det du skrev är dina åsikter, och det har du full rätt att skriva. Din skrivning om moralkakor i det ena efter det andra veckobrevet verkar vara en ren överdrift utan förankring i verkligheten, men du kanske ser fler moralkakor än vad jag gör.
 
Sedan kommer nästa steg, nu bryter denna diskussion mot allt vad förbund och detta forum står för. Konstigt, det var ju denna diskussion du deltog i. Ska inte fler få uttala sig eller blev stödet för den kyrka du inte gillar eller de veckobrev du ogillar för stort?
 
Jag anser att passar inte diskussionen, gå inte in i den, utan låt den leva vidare med possitiva inslag, så blir det säkert bra

2006-11-02, 19:59
Svar #10

Utloggad Per Schröder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 00:41
    • Visa profil
Vi firade förstås Halloween i tisdags (31/10) och firar Allhelgonahelgen nu på lördag.  
 
Vi hade tänkt att ha nån pumpa ute - men det var inte väder för det. Vi hade istället en inne av porslin och lite spöken o svart duk m m.  
 
Nu på lördag tänder vi ljus för våra nära som gått bort vid deras fotografier. Vi bor numer för långt bort för att smycka deras gravar, vilket vi varje år med barnen gjorde förr. Hade 7 olika gravar på 7 olika ställen att besöka, vilket nära nog tog hela dan.

2006-11-02, 20:58
Svar #11

Joakim bergkvist

Jojje skrev:   Det är alltså inte de yttre kännetecknen som ska räknas i vad som karakteriserar en nation, utan de inre.  
 
Även den inre, typiskt svenska folkkaraktären, anses vara ett romerskt lån...

2006-11-02, 21:44
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Även den inre, typiskt svenska folkkaraktären, anses vara ett romerskt lån...
 
Har du någon referens till det? Skulle den ha kommit in med, ehum, herulerna?

2006-11-03, 07:50
Svar #13

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Låt vara att Halloween har keltiska rötter, men för flertalet av dem som firar dagen här ses det förmodligen som en amerikansk tradition. Och snart är det dags för oss att ställa fram kalkonen på bordet när vi skall fira Thanksgiving, medan vi uppenbarligen förpassat vår egen Mickelsmäss till traditionernas sophög. Åtminstone vi som släktforskar har ju sett i de gamla böckerna att det en gång var en viktig helg.

2006-11-03, 10:27
Svar #14

Utloggad Kerstin Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 461
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:23
    • Visa profil
Hej alla.
Det skrives mycket om Halloween, barn, bus och godis.
Här kommer en liten sak som jag hörde om och tycker att det är en trevlig grej om Halloween.
I en liten by i södra Sverige (vill ej skriva ut namnet för det handlar om i dag levande personer)med ett litet invånarantal anordnas olika sammankomster, det senast var att alla barn, vuxna även pensionärer går ut och gör Halloween på kvällen. Det börjar med att de vuxna går ut första rundan på slingan  för att söka upp godis och möta en del olika spöken. Andra rundan finns där barn utklädda  för bus eller godis. Bl.a. har barnen också en del lappar som de vuxna får ta en och läsa vad där står, t.ex. leta upp en sak, gå till lokalen och börja göra i ordning för festen m.m., eller ge mig allt ditt godis m.m.  Fantasilistan kan vara lång.  
Efteråt samlas alla i en lokal för samkväm med korv och bröd, kaffe m.m.  
I denna by finns många pensionärer och de tycker att det är trevligt, alla vill vara med.
Tycker att detta låter trevligt, varför ska inte vi vuxna kunna göra sådant också.
Hälsningar
Kerstin Persson
Ha en trevlig Allhelgonahelg allesammans var ni än bor.

2006-11-03, 11:52
Svar #15

Eivor Andersson (Ema)

Hej Kerstin,
Det tycker jag verkar vara en fin id?. det är bra när olika generationer kan göra något tillsammans.
 
Peter Funke, Det var en väldigt trevlig länk Du lämnade. Där kan vi läsa om alla helgerna.
Hälsn. [color=ff6000]Eivor[/color]

2006-11-04, 02:37
Svar #16

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 16:50
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack för länken Peter Funke!
Tack alla andra för intressanta diskussioner!
Allemans frid, ljus och glädje i stormen, kylan och mörkret!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2006-11-04, 15:02
Svar #17

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej.
 
Angående färgen på Svenska Flaggan som debatteras ovan så har jag läst att Karl Knutsson Bondes sköld ska ha stått som förebild för Sveriges Riksvapen och därmed också till färgerna i Svenska Flaggan.
 
Mvh Göran Löfstedt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna