ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-31  (läst 2319 gånger)

2006-10-30, 04:27
läst 2319 gånger

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej!
 
Har i USA firas ju Halloween betydligt mer an i Sverige.
Ibland aker vi runt i villaomraden med bil vid Halloween for att titta pa utsmyckningen av andras hus och tradgardar.
Det finns manga som verkar spendera tusentals av dollar pa utsmyckningen och det kan se fantastiskt ut eller enbart galet...
 
Massor av tv-kanaler visar skrackfilmer just nu, vi har aven sett The haunted history of Halloween pa The History Channel mm.
 
Hur mycket av Halloweenfirandet marker ni av i Sverige?
 
Sander har en liten Halloween halsning med bild ifran sydostra Florida!
 

 
Trick or treat!
 
Anne-Lee Wilson.

2006-10-30, 10:55
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Anne-Lee!
 
Eftersom Halloween sammanfaller med Allhelgonahelgen här, så märks det kanske inte så mycket än, mer än att man ser Halloween-prylar i affärerna. Allhelgonahelgen är nu till helgen. Personligen tycker jag det skulle varit bättre att separera dessa två helger.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-10-30, 13:26
Svar #2

Janne Svensson

Bäst vore att separera Halloween för gott. Det är inte någon tradition i Sverige, de enda som är glada över detta påfund är köpmännen. Barnen som är ute och ringer på dörrarna vet inte vad de ska säga eller göra, de bara tigger godis och pengar.

2006-10-30, 15:21
Svar #3

Stig Hansson

Halloween och allhelgonahelgen har inget med varann att göra mer än att båda infaller i måndadsskiftet oktober/november. Tråkigt att man i Sverige tagit efter den Amerikanska seden och blandar ihop de båda.

2006-10-30, 16:55
Svar #4

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Bullshit! skulle en jänkare ha sagt.... Halloween har visst med allhelgonahelgen att göra! Ordet kommer av All Hallows Eve som betyder just 'alla helgons afton' och firas dagen innan All Saint's Day den 1 november.
Sedan är det inte fråga om någon amerikansk sed, utan en irländsk som exporterats till USA och där blivit amerikanskt kommersialiserad. Ordet 'Halloween' kan etymologiskt spåras till fornnordiskans 'helga', och ordet 'even' är nära besläktat med vårt 'afton'.
Så det så!

2006-10-30, 17:07
Svar #5

Janne Svensson

Halloween som det firas i Amerika och Allhelgona som det firas i Sverige är två helt skilda saker. Låt oss behålla vårt lugna sätt att hedra de som har gått före oss. Ett besök på kyrkogården en mörk kväll med alla ljusen tända gör att man kan rysa av välbehag.
 
Sen vad tjurskit har med det att göra vet jag inte.

2006-10-30, 18:55
Svar #6

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:25
    • Visa profil
Men snälla nå'n. Seder & bruk har väl alltid förändrats? Det är klart att även vår tid utsätts för det. Hur många tycker det är fel att ha julgran? Inte för att den har med Alla helgons helgen att göra men ändå ett 'bevis' för att seder förändras. På gott och ont. Och det var kanske inte alltid bättre förr.
 
//Peppe

2006-10-30, 20:21
Svar #7

Lisskulla Engström

Jag instämmer helt med Janne Svensson - vårt lugna och högtidliga sätt att hedra våra avlidna är både värdigt och vackert. Samma sed finns bl a i Polen och denna tradition har vuxit fram och spridits bland många människor eftersom vi tycker om den.  
 
Visst förändras seder genom åren, men otäcka, skrämmande saker och godistiggande barn - vad har det med minnet av våra avlidna anhöriga att göra?? De här monsterälskande personerna kan ju skapa en egen helg och låta den helg som redan finns, Allhelgona, få vara ifred
 
Jag kommer att fortsätta med den tradition jag tycker om - att pryda upp mina kära föräldrars gravplats med blommor, krans och levande ljus.  
 
 
Lisskulla

2006-10-30, 20:31
Svar #8

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Janne,
 
Jag ar trott pa alla dessa amerikansk-fientliga svenskar...
Kan ni inte vara lite mer positiva till olika landers seder och bruk och att svenska samhallet influeras av detta eller ar ert motto bevara Sverige svenskt???
 
For min del tycker jag att det ar roligt med en hogtid har da bade barn och vuxna klar ut sig mm., det handlar inte enbart om barn som tigger godis och pengar.
 
Happy Halloween anyway!
 
Anne-Lee Wilson.

2006-10-30, 22:42
Svar #9

Janne Svensson

Anne-Lee, jag är inte fientlig till Amerika, tvärtom, jag älskar gamla amerikanska bilar. Elvis har varit min favorit sedan barnsben. En av mina stora drömmar är att någon gång få sätta mig i en bil och köra från kust till kust tvärs igenom hela USA, men när jag hör Halloween så kommer mina taggar ut. Här i Sverige är det inte något annat än kommers, ingen tradition ingen kultur, vi klarar oss mycket bra utan det.
 
Med det så önskar jag Dig en mycket trevlig och lugn Allhelgona.
 
Janne

2006-10-30, 23:54
Svar #10

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Alla har vi väl vårt sätt att fira, och alla har vi vårt sätt att tjäna pengar på andras sätt att fira. Personligen är jag ateist, så jag firar varken Allhelgona eller Halloween (som ju är samma sak - dvs ett ursprungligt katolsk sätt att fira de döda). Förr tjänade man pengar på att sälja kransar och gravljus, numera tjänar man pengar på att sälja krimskrams till barn.
I Mexiko firar man genom att danska och sjunga glada låtar på begravningsplatserna, som pryds med så mycket krimskrams som möjligt. Där klär man också ut sig till döden och har skoj med varandra. Kanske ett sätt att bekämpa sin egen dödsångest.
Jag tycker att ett halloweenfirande kan vara berättigat, med tanke på att det riktar sig till barnen. Låt dem fira och ha kul, så kan ni gamlingar tända ljus på kyrkogårdarna!

2006-10-31, 00:53
Svar #11

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Janne och ni andra,
 
Jag startade denna rubrik for att diskutera Halloweenfirandet runt om i varlden och onska alla i Sverige en trevlig Halloween.
Jag tycker det ar sa trakigt att vissa ska borja gnalla over detta och borja tala om att Allhelgona i Sverige forstors genom den amerikanska influensen av Halloween etc.
Jag ville ju veta om Halloweenfirandet i Sverige(och andra lander),inte Allhelgona i Sverige,annars hade jag startat en rubrik kallad Trevlig Allhelgona!.
 
Halloween firas alltid sista dagen i oktober har.
Allhelgona i Sverige intraffar ju inte alltid samtidigt som Halloween.
Jag haller med Jojje,lat barn(och vuxna)fira Halloween och ha kul,var de an bor i varlden.
Ni andra kan tanda ljus pa kyrkogardarna.
 
Anne-Lee Wilson.

2006-10-31, 02:51
Svar #12

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Anne-Lee,
du får nog försöka förstå att de flesta svenskar över cirka 20 års ålder känner sig totalt främmande för Halloween-firande. Vad jag kan minnas var det först på 1990-talet som häxhattar och pumpalyktor dök upp i svenska butiker. Som tidigare nämnts var det givetvis köpmännen som satte igång - ursäkta - eländet.  
 
Du skriver att du vill diskutera Halloweenfirandet runt om i varlden. Ja, du har - ursäkta igen - tyvärr rätt, för denna sedvänja tycks nästla sig in i de flesta länder vars tv-utbud domineras av amerikansk underhållning.  
 
I Sverige verkar Halloween dessutom redan ha slagit ut en liknande svensk sed bland barn, nämligen att på skärtorsdagen klä ut sig till påskkäring/påskgubbe och gå runt bland grannarna, önska Glad Påsk och överräcka egenhändigt målade påskkort (vilket förvisso oftast ledde till att man bjöds på en karamell eller kaka). Detta gjorde jag som barn på 50-talet och mina barn på 80-talet - och det tillåter jag mig tycka var betydligt trevligare än det något hotfulla trick or treat.  
 
Med det inflytande som amerikansk underhållningsindustri har i Sverige i dag lär det knappast gå att hindra yngre generationer från att anamma amerikanska sedvänjor - frågan är väl inte om utan när Thanksgiving börjar firas här. Och vi av äldre årgång som talar om gamla svenska seder bör vara medvetna om att den julgran som tas in i de flesta svenska hem är hämtad från Tyskland och blev vanlig här först under sent 1800-tal.
 
Ann-Lee, jag önskar uppriktigt dig och alla amerikaner en trevlig Halloween. Men ni får för min del gärna behålla denna sed för er själva...
Hälsar vänligen
Maud

2006-10-31, 07:04
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Att tända ljus på gravarna på Allhelgonahelgen, var inget som förekom här i Västerbotten/Norrland förrän i början av 80-talet. När denna sedvänja började så sakta dyka upp, vet jag att min mamma upplevde det inte som något vackert, utan som något kusligt.
 
Denna sammanblandning av två länders sedvänjor kan också ta sig tråkiga uttryck. En mamma var jätteupprörd över att någon placerat en pumpa med ljus på hennes nyligen avlidna sons grav. Hon upplevde att man hade vanhelgat graven. Nu kan ju de som gjorde detta bara velat hedra sin döde kompis med något, som de tyckte var fint.
 
Här där jag bor finns inte så många barn, men för ca tre år sedan ringde det på dörren och då stod det tre små utklädda flickor utanför och sa: Bus eller godis! Bus?! sa jag då lite illmarigt. Nä, godis!, sa de då, för de trodde jag skulle välja bus :-). De fick ju godis och gick nöjda. Något bus hade de väl inte tänkt sig göra.
Ann-Mari Bäckman

2006-10-31, 08:47
Svar #14

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Jag får väl se till att jag har godis hemma, ifall någon skulle ringa på dörren. Annars kanske jag råkar ut för samma bus som för några år sen. Grabbar som inte fick någonting av mig kastade ägg på mitt sovrumsfönster och på ytterdörren.

2006-10-31, 09:05
Svar #15

Kapten Stofil

Bortskämda snorvalpar. Får de inget lördagsgodis hemma efter att de städat sina rum numera?  
Ingegerd jag hoppas du fick deras föräldrar att belägga dem med datorspelsförbud två veckor och att föräldrarna tog sina barn i öronen efter vandaliseringen.
 
Halloween är en keltisk tradition och har intet med kristendom att göra. Som så många andra traditioner vävdes denna ihop med nya invandrade kulturinfluenser. Till USA kom den med invandrande walesare. Halloween är inte detsamma som man firar i Mexico med prydnandet av gravarna och släktens festmåltid ihop på kyrkogården. Det är en familjetradition där även den döde ska deltaga.
Att halloween kolliderat med den lugnare allhelgonahelgen och att de svenska kapitalisterna försöker väva ihop de båda, kan även rent id?mässigt bottna i de amerikanska skräckfilmerna Allhelgons blodiga natt I, II osv.  Översättningar av filmtitlar är inte svennens bästa sidor.
 
Glad allhelgonafton på eder alla

2006-10-31, 11:13
Svar #16

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Dessvärre har traditionerna trots allt nästlat sig in i varandra - jag har själv sett grinande pumpor som gravdekoration...

2006-10-31, 11:55
Svar #17

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Det amerikaniserade Halloweenfirandet bÖrjade så smått här i England på 70-talet men var inte särskilt populärt. Det är fortfarande inte populärt bland äldre eftersom många av de som går runt och tigger inte är små barn utan tonåringar. Orden  trick or treat  låter hotfulla när de sägs av en 17/18-åring.  
 
I boken  Fairs and Revels  av Brian Jewell står det bl.a. om Halloween:
 
 Most Hallowe'en customs seem to have the purpose of countering the influences of witches and demons, or to foretell the future. Many, it is thought, owe their origins to Druidism and pagan festivals, and have persisted despite the Christian Church's efforts to ban them.
 
Hallowe'en owes what religious significance it has to Pope Gregory III (731-41), who assigned 31 October for celebrating the consecration of a chapel in St. Paul's Basilica to all the saints.
Hallowe'en is known by various names, depending on the part of the country. At Hinton St. George, Somerset, it is called Punkey Night ( punkies being the lanterns made from mangel-wurzels*), at Newcastle-on-Tyne it is known as Dookie Apple Night, and at Swansea it is called Apple and Candle Night.
 
* Svenska= mangold.
 
Jag avslutar detta intressanta ämne med ett citat ur en artikel av journalisten A.N. Wilson i lÖrdagens Daily Mail:
 
 Let's deal with the claim that Halloween is a good English tradition. This is true, and from its name you can tell how old, and how English it is. Not All Saints Eve, which means the same thing, but All Hallows, the Anglo-Saxon word for the saints.
 
The night before All Saint's day ( November 1 ), and two days before the day when Catholics remember All Souls ( November 2 )- that is, the dead who might or might not have yet made it into Heaven - was a traditional time for thinking about the deceased and about the various spirits, demons, ghoulies and ghosties who were thought to hover around in the atmosphere.
Before the Church celebrated All Saints, it was supposed that those who were on the side of darkness, the witches, and the evil spirits they conjured up, had one last runabout before being confined to their hellish homes.
Most of these ideas were rejected by the Protestant Reformation. So Halloween, in Protestant Britain became little more than a folk memory for hundreds of years.
 
The modern cult of Halloween - with garish costumes, ghost-masks and the deplorable Trick or Treat - is an American concoction. It stems not from the ancient folk customs of the countryside, and not from the liturgy of the medieval Church, but from the kitsch hotch-potch known as American Gothic.
Jokey horror films about Dracula, TV comedies such as The Munsters and Bewitched! fed the modern Halloween idea, which actually has no traditional content at all, no meaning, and no connection with any particular set of beliefs.
 
Ann Little

2006-10-31, 12:51
Svar #18

Eivor Andersson (Ema)

[color=ff6000]TREVLIG HALLOWEEN[/color]
 
Det ena utesluter väl inte det andra när det gäller att fira Halloween.
Barnen kan klä ut sig och äta godis den 31 oktober och vi andra kan tända ljus och smycka gravarna med ljung och silverek m.m.
 
Jag vill också göra ett inpass här angående Ordförandens veckobrev idag.
Barnen i kyrkans barntimma och kyrkans ungdom, tycker det är fint att sjunga i kyrkan och på ålderdomshem på Lucia. För att glädja de gamla, som kanske inte får se någon lucia någon annastans.
Skall det ses som Lucifers dotter?
Det trodde jag var Kristi brud i Knutby!!
Jag vill ställa en direkt fråga till Ted Roswall:
Låser Du orgeln eller pianot om någon vill spela t.ex. Evert Taube under en begravning?
Det gjorde nämligen kantorn när min mor skulle begravas i augusti och min son skulle sjunga Nocturn av E.Taube efter eget önskemål.
Den ansågs vara en sängkammarvisa när det är en vaggvisa.
Nu kompade min son själv på gitarr så de löste sig och prästen berättade att hon gömt nyckeln i pianostolen så det gick att spela under minnesstunden, men visst är det lockande att gå till kyrkan!!
Att det här i en högschartauansk församling är gudstjänst på ett gammalt hedniskt gravfält varje år, kan man ju bara se som ironi.
Mitt inlägg iom traditioner
Eivor

2006-10-31, 13:43
Svar #19

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
På din direkta fråga, Eivor, vill jag svara så här:
 
Jag låser varken pianot eller orgeln, men jag diskuterar alltid med brudpar, dopföljen och sorgehus vilken musik som kan vara praktiskt genomförbar och innehållsmässigt acceptabel vid olika förrättningar.
 
Det exempel du tar upp, Nocturne av Evert Taube, är en av den svenska visskattens allra finaste kärleksvisor. Den är dock på intet sätt någon vaggvisa. Jag sjunger den själv gärna till gitarr. Däremot sjunger jag den inte på en begravning, därför att den inte stämmer in i sammanhanget. Älskling, i din första kyss slutar den som bekant. När sorgehusen någon gång framhärdar med just detta önskemål så brukar vi kunna kompromissa oss fram till att jag spelar själva musiken, stilla och vackert, på orgeln. Utan sång.  
 
En begravning enligt Svenska Kyrkans ordning är i första hand en Gudstjänst, och där har jag som kantor ansvaret för att musiken och texterna stämmer överens med ordningen och med budskapet i övrigt. Jag försöker alltid att i största möjliga omfattning gå önskemålen till mötes, om inte annat genom olika former av kompromisser. Men ett fåtal gånger har jag varit tvungen att säga nej.  
 
Mvh
TED

2006-10-31, 13:50
Svar #20

Eivor Andersson (Ema)

Tack för svaret Ted.
 
Det var diplomatiskt.
Här anser jag ändå att man skall följa Vita arkivet med önskningar i största möjliga mån.
Nu kan man se det en kyss från mor till barn också.
Det var så det var tänkt.
 
Det blev tyvärr lite personligt det här, men känslorna svallar ibland.
 
Vänliga hälsningar Eivor

2006-10-31, 14:36
Svar #21

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Apropå musikval kanske den här historien från en  musiksida passar just denna Halloweenkväll? (OBS! Inte apropå Nocturne...) Sidans innehavare Charles Cave i Australien besökte en skivaffär, där även en kvinna i trettioårsåldern befann sig. Det visade sig att kvinnan var på jakt efter Lloyd Webbers Requiem, eftersom hon älskade Placido Domingos stämma och därför gärna ville spela stycket på sitt bröllop. Nu frågade hon biträdet vad ett requiem var för något, och Cave kunde inte låta bli att gå emellan och berätta att det är en dödsmässa - kanske inte den första musiken man tänker sig på ett bröllop? Han gav kvinnan en del andra musikuppslag, men hon hävdade att hon ville ha något annorlunda. Mr Cave grubblar tydligen fortfarande över vad hennes slutliga val blev...

2006-10-31, 17:18
Svar #22

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Enligt dagens Aftonbladet är det populärt att hata Halloween bland svenskar. Så håll i hatten Annelie!
 

2006-10-31, 17:51
Svar #23

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Trots att jag är en stark USA-vän så måste nog även jag medge att jag tycker det är något kusligt över Halloween-firandet. Då jag ofta kör taxi denna helg och många utklädda häxor, spöken och benrangel åker med mig, så vet jag vad jag pratar om. Jag tycker inte heller att det kan vara sunt att lära barn att hota med bus om man inte får godis! Även om många inte menar något illa kan saker lätt spåra ur - särskilt när det gäller lite äldre barn.
 
Jag tycker nog också, som en del redan sagt, att kyrkogårdar skall vara fredade områden där respekt och frid skall råda.
 
Vänligen
 
Ulf Sawert

2006-10-31, 18:01
Svar #24

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej Maud!
I natt nämnde du seden att klä ut sig till påskkäring och lämna påskbrev. Här i Bohuslän görs det på påskafton - och faktiskt förekommer det fortfarande.
Mvh Harriet

2006-10-31, 18:18
Svar #25

Utloggad Karin Ekeroth

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 674
  • Senast inloggad: 2012-01-29, 22:10
    • Visa profil
Hej!
 
Många svenskar säger att det kommer så mycket skräp från USA. Varför anammas då dessa ting så lätt? Visst är det handeln som vill ha in så mycket nytt som möjligt, men gillar man det inte, så är det bara att strunta i det. Vill man inte ge ungarna godis, så låt bli.  
 
När jag för första gången kom till Sverige - det var 1946 - hade jag med mig vissa traditioner som ju inte fanns här utan fick tillhöra USA-livet. I stället fick jag nya seder som advent, Lucia och påsk. Visserligen firade vi påsk i USA, men inte med några häxor eller påskkärringar. Det var nya vårkläder som gällde. Långfredag heter ju Good Friday och var ingen tyst dag som här i Sverige på 40-talet.Det jag hade med mig var Halloween och Valentine?s Day, två dagar som nu firas även i Sverige. Men, och där kan du, Anne-Lee, hjälpa mig. När började vuxna fira Halloween i USA? På min tid var det bara barn som brydde sig om att spöka ut sig och jag vill minnas att vi någon gång hade en fest i skolan i Chicago. Eller var det även för vuxna, men inte i våra kretsar? Har man börjat med Halloweenutsmyckning som liknar den vi for runt och tittade på vid jul?
 
Valentine?s Day är det inte många som förfasar sig över, och ändå drivs den också av kommersiella krafter.
 
Jag har inte varit i USA på 45 år, så mina minnen år smått antika. Men med fötter i båda kulturerna kan man fira ofta! För övrigt anser jag att Allhelgonahelgen och Halloween ska hållas åtskilda.
 
Trick-or-treats på er från en amerikan i förskingringen.
 
Karin

2006-10-31, 18:31
Svar #26

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Måste säga att där jag bor, fokuserade handlarna på en Rosa lördag (Rosa bandet), istället för att sälja Halloween attiraljer. Det var bara leksaksaffärerna i City som sålde lite prylar.
 
Även om jag gillar att gå på Halloween fest så håller jag med om att det bör vara stilla och ro på en kyrkogård, det är en plats för eftertänksamhet.
 
I Sverige har vi ju rörligt datum för Alla helgon firandet. I andra länder så är det väl 31 oktober som gäller, varje år.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-10-31, 18:32
Svar #27

Utloggad Gerd Forsblad Krig

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-11-29, 14:45
    • Visa profil
Hej.
Halloween är ju ett nytt påfund i Sverige, förmodligen är det affärsidkare som har tagit hit det. Jag tycker personligen inte om det, vi har väl våra egna traditioner, det räcker för min del.
Men vill någon fira halloween så får de gärna för mej, bara de inte står utanför min dörr.
Gerd

2006-10-31, 19:39
Svar #28

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Eivor och Ted,
ni talar inte om samma Taube-visa.  
 
Nocturne är den som börjar: Sov på min arm! Natten gömmer under sin vinge din blossande kind. Resten av texten utesluter att det skulle kunna handla om en vaggvisa för ett barn! (Har förståelse för att kantorn inte ansåg den passande för en begravning.)
 
Visan som slutar med Älskling, i din första kyss är Så skimrande var aldrig havet. Ingen vaggvisa alls, även om den liksom Nocturne säkert går bra att söva barn med.
Hälsar vänligen
Maud

2006-10-31, 20:02
Svar #29

Eivor Andersson (Ema)

Hej Maud,
Jag märkte att Ted skrev om en annan sång. Jag brydde mig inte om att kommentera det för det var den andra icke godkända sången och den var ett tema i annonsen m.m. Men den sjöngs också i kyrkan av min son.  
Min mor hade bestämda önskemål och prästen hade inget emot det.
Jag kanske skall säga att det var en extra kantor och inte den ordinarie, men vi var minst 8 personer som hade gått ur Svenska kyrkan om det inte hade gått att ordna.
Det blev iallafall vackert och ett barnbarn , som är kyrkosångare i Skåne, avslutade med att sjunga The Rose i Församlingshemmet.
Helt utanför Halloween det här. Bara ett svar.
Eivor

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna