ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gift med fosterbarn?  (läst 779 gånger)

2004-09-04, 10:31
läst 779 gånger

E.Lahtinen

Jag har genom kyrkböcker fått reda på att en av mina släktingar gifte sig och fick barn med sin fosterdotter, undrar om det här var vanligt förr?

2004-09-04, 20:02
Svar #1

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Att gifta sig med sitt fosterbarn tror jag alltid i alla tider (nåja hur det var före Sveriges kristnande har jag ingen aning om förstås) varit förbjudet i Sverige. Däremot var det kanske inte alltid så lätt att kontrollera vid hindersprövningen. Alla fosterbarn var ju inte heller fosterbarn i en juridisk mening, utan en del växte bara upp i någon annans hem och en fosterdotter kunde ju lika gärna betraktas som en piga och att gifta sig med sin piga var ju tillåtet och inte ovanligt. Många pigor och drängar var ju dessutom mycket unga när de började sin tjänst utanför föräldrahemmet.

2004-09-04, 20:29
Svar #2

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Om jag inte minns helt fel så uppmärksammades i SVT:s nyheter för en tid sedan det faktum att man får gifta sig med sina adoptivbarn (när ledamöter av justitieutskottet fick reda på detta så talade de om lagändring), så det är faktiskt mycket möjligt att äktenskap med fosterbarn, som man inte har lika starka juridiska band till, är tillåtna. (Därmed inte sagt att de är tillrådliga.)

2004-09-04, 21:11
Svar #3

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Ja tänk så fel jag hade! Så här är det:
 
2 kap. Äktenskapshinder
 
1 ? Den som är under 18 år får inte ingå äktenskap utan tillstånd av myndighet som anges i 15 kap. 1 ?. Tillstånd får meddelas endast om det finns särskilda skäl. Lag (2004:142).
 
2 ? Har upphävts genom lag (1988:1254).
 
3 ? Äktenskap får inte ingås mellan dem som är släkt med varandra i rätt upp- och nedstigande led eller är helsyskon.
 
Halvsyskon får inte ingå äktenskap med varandra utan tillstånd av myndighet som anges i 15 kap. 1 ?. Lag (2004:142).
 
4 ? Den som är gift eller partner i ett registrerat partnerskap får inte ingå äktenskap. Lag (1994:1118).
 
Enligt nu gällande lag SFS nr: 1987:230, som man hittar här:
 
klipp och klistra:
 
http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw/?${BASE}=SFST&${THWIDS}=7.33]10943314531084&${HTML}=SFST_DOK&${TRIPSHOW}=format=THW&${THWURLSAVE}=33]10943314531084
 
För att länka en så lång adress tror jag inte fungerar, men jag prövar:
 
 Äktenskapsbalk
 
Det finns alltså varken något förbud mot att gifta sig med fosterbarn eller adoptivbarn.

2004-09-05, 19:40
Svar #4

Mia Löwgren (Mis)

Nä, Woody Allen gjorde ju det iallafall. Fast det var ju förstås inte i Sverige utan i USA - men där finns ju i flera delstater rätt stränga lagar beträffande annat, som handlar om samlevnad.  
 
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om det här med att gifta sig eller ens ha en sexuell relation med ett fosterbarn... spontant skriker det i hela mig: FEL, FEL, VÄLDIGT FEL!!!!!!

2004-09-05, 21:48
Svar #5

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Mia!
 
Jag håller helt och hållet med. Märkligt att det är tillåtet i Sverige?! Med en viss reservation förstås att jag missförstått på något sätt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna