ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ge inte upp! Förr eller senare.......  (läst 396 gånger)

2004-02-24, 22:52
läst 396 gånger

Essan Gradhman

Ge inte upp för dina motgångar! Förr eller senare löser det sig!
Jag vill berätta en solskenshistoria (tycker jag)!
En systerson till min farmor dog i en olycka i Canada för många år sedan. Jag visste att han hade en son. Denne son, Roy, har jag sökt på olika sätt i åtminstone 15 års tid utan att komma närmare.
I kväll ringde telefonen och en annan tremänning till Roy hade hittat mig här på Rötter och upptäckt att jag tydligen var släkt med Roy. Så nu har jag fått hela hans adress, telefonnummer, e-mailadress. Efter sååå många år! Är inte det härligt?
Essan G

2004-02-25, 01:26
Svar #1

Lisbeth Rithander (Skottarp)

Grattis Essan och njut av denna härliga känsla.
 
Hälsningar/Lisbeth

2004-02-25, 08:42
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Essan!
 
Jag vet precis hur du känner dig nu, för jag var i samma situation förra våren. Jag gick i ett rus i ca två månader!
 
 
Jag hade också letat mina amerikanska släktingar, som utvandrade ca 1912, i 15 års tid utan resultat. Tipset fick jag från Rötters hemsida. Jag hade fördelen att veta i vilken stat de bosatte sig i. Så jag slog upp efternamnet i amerikanska telefonkatalogen och fann sju adresser. Jag skickade ett brev till var och en av dessa och fick svar från en tremänning! Tur att han bodde kvar, för hans två syskon bodde i en annan stat och där bodde det betydligt fler med samma namn, förutom alla andra stater, som jag då skulle behöva leta i.
 
Vad hette nu min pappas kusin, mina tremänningars pappa? Jo, Roy! :-)  
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-02-25, 09:06
Svar #3

Emma Hofmeijer

Jag hade åxå jättetur! Hittade en gammal mailadress på nätet till en släkting i USA och skrev ett mail på vinst och förlust. Nu har jag genast fått kontakt med min stora släkt over there!

2004-02-25, 22:23
Svar #4

Ingrid Wikberg

Och jag har fått en jättestor helt ny släkt med förgreningar över hela USA -tack vare en fråga här i Rötter och slumpen som hjälpte mig att hitta igen min morfars stora helt okända familj. Morfars far utvandrade 1888. Men kunskapen om honom och hans nya familj fick vi först för några år sedan tack vare en notering i en husförhörslängd ( inom familjen och släkten här i Sverige sas det att fadern var okänd......)
Och så plötsligt löste sig alla frågetecknen i höstas -tack vare att någon gav ett svar här i Rötter som visade sig vara helt rätt. Det känns  fantastiskt att helt plötsligt få kunskap och ta del av en släkthistoria som täcker över hundra år.  
Första kusinen kommer på Sverigebesök i juni!
 
Internet är då en fantastisk uppfinning.

2004-06-28, 23:36
Svar #5

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
Det var nån som undrade om jag var irriterad på kantstött porslin debatten pga att jag inte fått svar på mina inlägg på sistone. Nej, det är jag inte. Jag har varit inne i Rötter i 2 år och har knytit ihop min forskning med ca 10 andra personers forskning, så jag är jättenöjd hittills. Vad mer kan man begära? Men som släktforskare ger man aldrig upp förrän allt är klart och då måste man leta upp nåt nytt att forska på osv. Alla sitter vi med var sin pusselbit och anar inte hur många i Rötter som har samma ursprung...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna