ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gamla roliga historier  (läst 3830 gånger)

2003-12-04, 01:03
läst 3830 gånger

Utloggad Lisbeth Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2013-05-15, 01:51
    • Visa profil
Familjen B hade flyttat till Julita under den vanliga flyttveckan i oktober, och snart var det dags för första kyrkbesöket. Prästen var stor, med ett stort vitt skägg och han var klädd i söndagens färg som var rött. Då gjorde sonen R sin röst hörd: Titta mamma, där är jultomten!

2003-12-04, 10:36
Svar #1

Peter Funke (Aningen)

Bakom förment sanna historier döljer sig nog inte så sällan en folklig satir, som den här historien från tiden före X2000:
 
När den största glädjen efter Fryksdalsbanans tillkomst lagt sig började resenärerna fråga sig om inte tågen gick väl långsamt. Så hände sig då att tåget från Torsby till Kil blev stående på spåret utanför Lysvik. En otålig resenär, det fanns sådana redan då, stack ut huvudet genom kup?fönstret och ropade fram till föraren: Va ä då för fel? Dä ä e ko på bana!, svarade föraren lakoniskt. Efter en stund kom i alla fall tåget iväg igen, men strax efter Tolita blev det åter stopp. Vår indignerade resenär sticker förstås ut huvudet igen och undrar vad det var den här gången. Å, vi ha hunne öpp den där koa igen!, konstaterade lokföraren.

2003-12-04, 13:48
Svar #2

Gunder Grünning

Lilla Anna var med sin pappa till julottan för första gången. När de kom hem frågade mamma hur det var på julottan.  
Det var så vackert med alla ljusen och så sjöng dom om mig!
Sjöng dom om dig? frågade mamma.
Ja, dom sjöng O se Anna Davidsson!

2003-12-04, 21:50
Svar #3

Utloggad Iréne Segersköld-Lindén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 15:59
    • Visa profil
Två systrar fyra och sex år gamla skulle genomgå den vanlig veckorengöringen. Mamma hade fyllt det stora karet med varmt och härligt vatten till flickorna. Lillasyster hoppade glatt i, men storasyster började gråta och ville inte alls. Det var hårtvätten som hon avskydde. Mamma så då till flickan att - du måste tvätta håret annars kan du få djur i det.
-Ja,a sa då lillasyster bestämt...Älgar o sånt....

2003-12-05, 03:19
Svar #4

Utloggad Kjell Moberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2011-12-15, 14:17
    • Visa profil
Barnet var i Söndagsskolan för första gången, mamma frågade  
Hur var det i Söndagsskolan Jo, svarade barnet,  
först kom alla barnen in sedan kom fröken in,  
sedan sjöng vi  här kan ingen vara  
å så gick vi hem.

2003-12-06, 14:05
Svar #5

Peter Funke (Aningen)

Två äldre jägare brukade jaga harar på en ö i Vänern. Trots att ön var tämligen liten lyckades de sällan få korn på någon hare, men så en dag såg de en  sitta på en bergknalle.  En av jägarna slet upp bössan och slängde iväg två skott, men haren satt lugnt kvar. Då sa den andre jägaren: skjut igen du, han hörde det nog bara inte!

2003-12-06, 14:55
Svar #6

Karin Björkholm (Karin)

K  Om polis Svensson i Karlshamn berättas, att han en dag överraskades med att släpa en stupad häst från Christopher Schrödersgatan in på Ågatan.
- Varför gör du så här? frågade man.
- Å,det är så svårt att stava till Christopher Schrödersgatan i rapporten, svarade Svensson.

2003-12-06, 20:38
Svar #7

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Apropå svårigheter med att stava och uttala;
 
En man ropar över häcken till sin granne som just har köpt ny bil:
-Har Du köpt ny bil, Orvar?
-Ja visst!
-Vad är det för närke?
-Det är en Mitsib.. Missobu...Moschibu.... nää,  
 jag säger Toyota, annars ramlar löständerna ut!

2003-12-12, 11:14
Svar #8

Utloggad Bernhard Johanson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2015-09-08, 09:39
    • Visa profil
    • www.cantab.nu/bernhard.johanson/
Vad detta har med släktforskning att göra vet jag ej, men det kan få vara en hyllning till Domus-varuhusen som väl snart är helt ersatta av s.k. gallerior.
 
-- Det var en intressant ögonskugga du har, är det Max Factor?
-- Nä, det är svängdörren på Domus!
 
Dagisfröken har problem med att klä av lilla Lasse:
-- Jag tror din mamma har snott dina hängslen.
-- Nä, dom har hon köpt på Domus!

2003-12-12, 14:20
Svar #9

Peter Funke (Aningen)

OK ?då, eftersom avdelningen är öppnad igen får jag väl hänga på med en gammal goding som jag
tror Sven Stolpe berättat på radion någon gång.
Historien är lite aktuell just i år, eftersom den heliga Birgittas relikskrin öppnats nyligen. Vid en tidigare öppning råkade en guidad visning passera när skrinet låg öppet. En av besökarna utbrast förvånat men det är ju två kranier! Guiden fick fundera lite innan han kom på ett svar. Mycket riktigt, sa han, det stora är Birgitta som vuxen, och det mindre är också hon, fast som ung!

2003-12-12, 19:29
Svar #10

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
När jag gick i småskolan fanns i materialrummet ett litet skelett, jag tror inte att det var äkta och jag vet inte vilket material det var tillverkat av men ca 1.40 högt och mycket naturtroget. Vår lärarinna hävdade att det var Karl XII när han var tolv år, vilket givetvis ledde till vissa funderingar hos oss, 7-8-åringar...........

2004-01-08, 19:54
Svar #11

Utloggad Maria Svärd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2013-08-19, 08:35
    • Visa profil
Hej,
Här kommer en solskens historia hämtad ur verkliga livet..
 
Som de flesta andra släktforskare har jag USA emigranter i min släkt. (Av en syskonskara på sju emigrerade fyra) Detta utspelar sig i slutet av 60-talet.
Gerda, no 2 i syskonskaaran, är vid detta tillfälle drygt 80 år gammal och inser att hon kanske inte kommer att få se sitt fäderneland igen. så hör hon att hennes yngre bror, Sven,
skall hälsa på i Sverige. Hon ringde till honom och bad att få åka med. Till saken hör att Sven vägrade att flyga. Han hade nämligen förlorat sin son som var pilot i Korea kriget. Nåväl, Sven säger till Gerda att hon är för gammal och att han minsann inte täkner ha besvär med henne under båtresan.
 
Gerda blir då fly förb... och bestämmer sig för att flyga ensam till Sverige. Hon var i Sverige två dagar före Sven. Döm om hans förvåning när båten lade till i Göteborg och Gerda mötte honom på kajen!
 
Hälsningar
Maria Svärd

2004-11-10, 16:14
Svar #12

Utloggad Siv Nauman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2011-04-24, 22:33
    • Visa profil
Här är en historia från Östergötland.
 
Skodon på telegrafen
En pojke skrev hem fårn Amerika till sin far att han hade så dåliga stövlar och fadern ville sända honom ett par nya stövlar. Men då han  hört att allt gick så mycket fortare på telegrafen så slängde han upp stövlarna på telegraftrådarna och sa att de skulle iväg till Amerika. Snart kom en luffare förbi och då han fick syn på de nya präktiga stövlarna tog han ned dem och kastade upp sina trasiga i stället. Men när gubben fick se de trasiga stövlarna trodde han att sonen fått de nya och sänt hem de gamla.
Hälsnigar  
Siv

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna