ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gamlafarmor eller gamlamormor?  (läst 5502 gånger)

2006-09-11, 10:30
läst 5502 gånger

MMattsson

Diskuterade med sonhustrun angående gamlafarmor eller gamlamormor. Mitt barnbarns FMM vad blir det?

2006-09-11, 10:56
Svar #1

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
FMM bör kallas Gammel-mormor.
Barnet eller Probanden använder samma konstruktion som föräldrarna, med tillägget gammel eller gamla (dialektalt).
I exemplet ovan säger pappa mormor, och därmed säger barnet gammel-mormor.
 
Ted

2006-09-11, 19:31
Svar #2

Janne Svensson

Mammas mormor, blir då även det gammalmormor? I så fall får man ju två stycken.

2006-09-11, 20:13
Svar #3

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
När min son föddes fanns både mina mor- och farföräldrar i livet, däremot ingen av hans pappas mor- eller farföräldrar.  
 
I vårt fall var det enkelt det blev gammelmormor/morfar och gammelfarmor/farfar och alla visste vilka personer man menade.
 
Men det finns ju många språk där släkten benämns med samma namn oavsett om det avser manliga eller kvinnliga sidan, tex grandmother, oldefar osv.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-09-11, 20:26
Svar #4

Utloggad Josephine Diener

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2023-10-22, 20:38
    • Visa profil
    • www.josephinefalerum.n.nu
Istället för gammel- kan man benämna gammelfarmor/farfar/mormor/morfar vid namn tex Farmor ----. Vi har i min släkt även benämnt gammelfaster/moster med namn ex. faster----.
mvh Josephine

2006-09-11, 21:39
Svar #5

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Janne, jo man får faktiskt två gammelmormor och två gammelfarmor etc. Det är ju 8 personer i den generationen att hålla reda på men bara fyra olika begrepp. Bästa metoden, i den mån det behövs en metod, är nog att använda sammansättningar av typen morfar Kalle eller farmor Greta för att hålla i sär medlemmarna av den äldsta generationen.
 
Ted

2006-09-11, 22:08
Svar #6

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Ted,
 
Det går inte att följa några regler i denna fråga. Allt beror på vilket perspektiv man har. Min mamma tyckte t.ex. inte om att bli kallad farmor av mina barn. Hon är ju argentinska och ville bli kallad mamama... Men, så hette ju MIN mormor i mina och mina kusiners öron!!!
Men vem kan vinna över en envis farmor!? Hon fick naturligtvis som hon ville - i alla fall när hon hörde på.
Så nu har hon tre smeknamn. Jag kallar henne för mamma, mina barn kallar henne för farmor när hon inte är med, men mamama när hon är med. Smidigt va!

2006-09-11, 22:23
Svar #7

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
...och ändå har vi ju det ganska förspänt i Sverige. I de flesta andra länder skiljer man ju inte på farmor och mormor, på faster och moster o.s.v.
 
Mina amerikanska bryllingar hade löst det lilla problemet på ett innovativt sätt:
 
Farfar = Papa
Farmor = Mimo
Morfar = Boppy
Mormor = Bammy
 
Det fungerade det med...
TED

2006-09-12, 14:14
Svar #8

Janne Svensson

Varför inte strunta i det amerikanska här hemma och helt enkelt säga farmors mor och mormors mor. Då behöver det inte bli några missuppfattningar över huvudtaget, alla vet vem man menar. Det är heller inte längre att säga än gammelmormor.

2006-09-12, 19:54
Svar #9

Utloggad Josephine Diener

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2023-10-22, 20:38
    • Visa profil
    • www.josephinefalerum.n.nu
...eller säga pappas mormor och mammas mormor.
/Josephine

2006-09-13, 11:21
Svar #10

MMattsson

Tack för förslagen. Jag bestämmer mig för gamla mormor - passar med min skaraborgska dialekt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna