ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Galjonsfigurer?  (läst 1564 gånger)

2004-08-02, 14:53
läst 1564 gånger

Essan Gradhman

Här kommer en ”brandfackla” igen...
Jag har genom åren varit i kontakt med ordföranden i olika släktforskarföreningar och jag börjar fundera över vilka dumskallar vi forskare är, eftersom vi ibland väljer så okunniga ordförande!?
 
En ordförande i en släktforskarförening borde väl åtminstone känna till Anbytarforum, vem som är ordförande i SSff. Likaså borde dom kunna släktforska hjälpligt. Inte ens den egna föreningens historia känner vissa till.  
 
Ska en ordförande endast vara Galjonsfigur?  
Är är mina fordringar för höga då jag
tycker att en ordförande i en forskarförening bör kunna;
 
. Släktforska
. Känna till sin egen förening och dess historia
. Något sånär känna till föreningens material  
. Känna till litteratur för släktforskare
. Kunna tipsa om hur forskning går till
. Känna till vilka arkiv som finns att tillgå
. Känna till Anbytarforum
. Veta vad Rötter är
. Känna till styrelsen i Sveriges släktforskarförbund
. Veta vad GF står för och vad GF är
. Veta vad SVAR, Arkion, Genline m m  är.
 
Har JAG för hårt ställda krav eller håller någon med mig?  
Ska vi fortsätta välja galjonsfigurer som sitter där varje månad på styrelsemötet och svingar klubban?
 
Visst har jag överdrivet en smula, men jag har råkat ut för några stycken som absolut inte vet ett dugg om föreningens arbete, inte vet mer om forskning, än den forskning dom ärvt.  
Kanske är det brist på villiga kandidater för posten? Eller ska vi ha det så här?  
Utse i så fall en kontaktman/kontaktkvinna i föreningen.
 
Essan

2004-08-02, 22:32
Svar #1

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Essan! Vill gärna tro att du är alltför pessimistisk. Kanske dömer du efter en enda person, ett särfall?
 
Tycker att din elva-punktslista på önskade insikter verkar att vara både bra och rimlig.
 
Alla punkterna bör vara med. Men, låt oss kompromissa lite och nöja oss med att begära att en tilltänkt ordförande med brio klarar av nio av de elva punkterna. Detta ger mer svängrum när det gäller att ragga kandidater.
 
Hälsning, Bengt

2004-08-02, 23:11
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Man får väl också skilja på om det gäller en förening som är medlem i Sveriges Släktforskarförbund eller inte (men det kanske du nästan avsåg, då så många punkter gäller förbundet..)

2004-08-02, 23:37
Svar #3

Essan Gradhman

Självklart menar jag en förening som är medlem i Sveriges Släktforskarförbund Peter!
Men det bör väl alla vara, som utger sig för att vara släktforskarföreningar!?
Till Bengt vill jag tala om, att det inte bara gäller EN ENDA person, utan faktiskt flera!  
 
Jag känner också till en kursledare i släktforskning, som trodde att scolaris var en rysk kvinna!  
Exemplen på okunniga personer på höga poster inom forskningen är många. Tyvärr!
Men jag hoppas alla yngre forskare läser och förkovrar sig!  
Själv är jag fööör gammal nu - 64 år om en halvtimme.
 
 

2004-08-02, 23:58
Svar #4

Utloggad Britt Maria Ekstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2015-07-20, 13:03
    • Visa profil
Essan
Instämmer till fullo med dig.
Men dumskallarna är de som  
accepterar posten som ordförande,
fast de vet att de inte ens
kan eller vill lära sig släktforska.
 
Lägg till en punkt till.
Datorkunskap.
 
Britt Maria

2004-08-03, 12:16
Svar #5

Kent Olausson

Hej Essan
 
Till din lista vill jag lägga till.
 
Kunskap i styrelsearbete.
 
God allmänbildning.
 
Kännedom om en styrelses ansvar gentemot medlemmar och myndigheter.

2004-08-03, 13:10
Svar #6

Essan Gradhman

Du har så rätt Kent!  
Det är också väldigt viktigt!
Din sista punkt, Kent, är nog väldigt svår för de flesta,  
men som gammal ”Studiefrämjare” vet jag, att det finns  
bra studiecirklar hos Sfr för olika styrelseposter och styrelsearbete.
Även Britt-Maries förslag om datorkunskap vore
en stor fördel.  
Men var, hittar vi dessa kunniga och erfarna personer ?  
Kanske skulle du, som vet med dig, att du kan allt detta,  
tipsa respektive valberedning!

2004-08-03, 18:28
Svar #7

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Ja du, Essan, det är inte lätt här i livet... Jag skulle vilja påstå att det är valberedningarna som är problemet, eftersom de många gånger arbetar efter mottor att göra så lite som möjligt!
Man gör det t.ex. lätt för sig genom att bara ringa runt och fråga ledamöterna om de vill ställa upp ett år till, och så sitter de där igen, trots att de (inte) gjort sitt. Man accepterar vem som helst, bara man själv slipper göra sig besvär...
Å andra sidan är det ju inte experter vi vill ha som ordföringar i föreningarna. De kan vara bra organisatörer, eller inspiratörer, eller vara representativa och ha bra kontakter. Det är inte bara släktforskningen som gör en bra ordförande!
Och vad ska man med erfarenhet till, om det visar sig vara dåliga erfarenheter!
Så vad finns det för medicin mot dåligt ledarskap? Möjligtvis en engagerad medlemskår, som är villig att ta sin del av jobbet, och som förstår att alla tjänar på att alla hjälper till.

2004-08-03, 20:32
Svar #8

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Den viktigaste kunskapen en ordförande ska ha är att delegera - då finns förutsättningar att han/hon klarar sig bra på sin post...
Själv är jag dålig på det, och undviker därför alltid ordförandeposten!

2004-08-03, 22:37
Svar #9

Essan Gradhman

Jorge!
Visst har du rätt i hur många valberedningar arbetar. Jag är själv  
med i en valberedning och ville hoppa av i vintras då jag inte längre kan vara  
med på fältet.  
Man måste ju ha kännedom om personerna för att kunna föreslå en person.  
Jag blev övertalad och stannade.  Dumt nog - för sista året har  
jag tappat kontakten med både nya och gamla medlemmar. Så jag kommer  
säkert att göra som du säger - be att dom sitter 1 år till....
 
Men du måste hålla med om, att det inte är vidare bra reklam,  
med en ordförande som inte vet särskilt mycket om släktforskning.  
Vi, i vår förening har en bra (släktforskande)ordförande,  
med bra kontakter och även en förmåga att delegera.  
Men så dyker jag på t ex en, som inte ens kunde tipsa om, till vem i  
föreningen, jag skulle vända mig ang. en enkel fråga.  
Bara ett exempel!
 
Och du, nog förstår du, vad vi andra menar med erfarenhet?  
En erfarenhet som givetvis ska gagna föreningen!
Förresten ifall alla valberedningar är så slöa som du säger -  
då är det väl ett BRA TIPS jag ger i slutet av mitt förra inlägg...eller?
Hälsar  
Essan

2004-08-04, 00:37
Svar #10

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Du har rätt i din kritik, Essan, men visar en del okunskap om hur en valberedning ska arbeta. Man behöver som valberedning inte alls ha någon egen kunskap om medlemmarna. Däremot ska man ha insikt och kunskap om hur styrelsen arbetar, hur varje styrelseledamot arbetar, samt vissa ambitioner för hur man vill att styrelsen ska arbeta.
Valberedningens uppgift är att ersätta de i styrelsen som inte fyller de krav man ställer på ledamöterna, och då måste man veta hur styrelsen arbetar och vilka som är aktiva, respektive passiva.
Sedan är det upp till de olika styrelseledamöterna och enskilda medlemmar, att föreslå nya kandidater - som frågas ut om sina intentioner och förmågor. Ska man ersätta någon speciell post, bör man kanske leta efter någon som kan fungera på den... osv. Slutligen kanske man bör se till att man har en balans i styrelsen, åldersmässigt, könsmässigt, kunskapsmässigt, m.m.
Valberedningen måste alltså vara på alerten, men behöver inte känna alla i föreningen!

2004-08-04, 12:01
Svar #11

Essan Gradhman

Nej, Jorge!
Det där är en definitionsfråga. Du får gärna kalla mig okunnig, men du säger ju egentligen precis samma sak som jag gör. Men tydligen har jag svårt att göra mig förstådd - och visst var det skönt, att få kalla mig okunnig?    
 
I en stor förening, med flera hundra medlemmar, måste det nog gå till, som du beskriver. I en liten förening, som vår, med cirka 150 medlemmar, varav 20-30 aktiva, då är det en aning svårare. Självklart, ska man lyssna på andra styrelsemedlemmarnas förslag, men man bör också bilda sig en uppfattning i valberedningen ( jag är inte ensam i valberedningen). Man kan t ex inte välja vem som helst till kassör. Ofta är det ju någon i vänkretsen kring styrelsen som blir på förslag. Därav min intention av själv se vad som pågår i föreningen, för att kunna avgöra och utse den mest lämpade personen.  
 
Du ska heller inte tro, att man har så många valmöjligheter, att man kan tänka på att få en balans i styrelsen, åldersmässigt, könsmässigt, kunskapsmässigt, m.m. när det gäller att välja bland de 20-30 aktiva.
Hälsar
Essan

2004-08-04, 18:57
Svar #12

Rune Edström (Rune)

Hej Essan
och bland dessa 20 30 personer ska du hitta dom som har alla dom goda egenskaperna, som listas härovan. Tillåt mej hysa stora tvivel.
mvh
rune

2004-08-04, 22:24
Svar #13

Essan Gradhman

Rune!
Dom egenskaperna var för en ordförande - och det har vi redan en, som uppfyller kraven....
Och ett par till, som skulle kunna träda in, om vår ordinarie hoppade av.  
 
Jag har inte heller sagt att alla egenskaper måste uppfyllas,  
men många eller de flesta är önskvärda!
 
I vår förening har vi 20-30 aktiva i bästa fall, och det är bland dom, vi väljer övriga ledamöter.
Jag hoppas att övriga föreningar i landet har fler aktiva än vad vi har.  
 
Vi lever i ett mycket ungt samhälle där merparten har skiftarbete,  
men trots det har vi cirka 150 medlemmar. Det är bra, bara det,  
att så många är intresserade av släktforskning.
Essan

2004-08-06, 14:26
Svar #14

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tyvärr blir det vanligare att ingen vill ta på sig ordföranderollen och då får föreningen med valberedningen göra sitt yttersta för att hitta någon övertalningsbar person som ställer upp!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna