ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: För många frågor?  (läst 481 gånger)

2003-05-07, 17:58
läst 481 gånger

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har under den senaste tiden skrivit mycket till Statsarkivet och Landsarkiven och bett om hjälp i mitt forskande. Nu har jag börjat oroa mig för att de kanske kommer att 'tröttna' på mig och mina frågor.
Är de skyldiga att svara oavsett antalet förfrågningar från en och samma person?  
 
Mvh
Ann Little

2003-05-07, 19:21
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej Ann, du kommer nog att upptäcka att de har sina regler. De svarar gratis på enklare frågor om vilka typer av arkivalier de har, och möjligen någon kortare forskningsfråga. Ytterligare frågor vill de nog ta betalt för, 90 kr/15 minuter, och i alla fall Vadstena svarar, vill jag minnas, på högst 2 frågor per person/år. För vidare forskning kan de hänvisa till någon uppdragsforskare.
 
Så tyvärr är det både dyrt och litet krångligt att anlita arkiven för släktforskningsfrågor.

2003-05-07, 20:00
Svar #2

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej igen Elisabeth!
 
Tack för ditt svar. Jag skickade iväg en ny fråga igår och det var då som jag började fundera på hur det förhåller sig.
Jag får väl vänta och se vad de säger.
 
Vänliga hälsningar
Ann

2003-05-08, 12:26
Svar #3

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Landsarkivet i Göteborg som har det centrala sjömansregistret. På sin hemsida talar om att alla uppgifter finns lätt tillgägliga på registerkort. Man ska tala om födelsetid och namn så kan de plocka fram uppgifterna.
 
Jag skickade iväg åtta namn med födelsedata, men då ringde en man från Landsarkivet och tyckte att det var alldeles för många och ville ha ett par hundra kronor i betalt om han skulle plocka fram uppgifterna på alla dessa personer. Det blev ju släktforskning tyckte han.

2003-05-08, 13:52
Svar #4

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Jan!
 
Det du skriver var precis det jag undrade om! Att det anses som släktforskning,menar jag.
Idag fick jag svar på min senaste förfrågan till Statsarkivet, vilket lyder så här;  Den fråga du ställer kan innebära en större arbetsinsats för vår del. För detta tar vi ut en avgift; för närvarande 180 kronor per halvtimme i högst en timme. Det kan hända att vi finner information genom en enkel slagning i register o dyl. och då debiteras du inte.
 
De personer (2) jag söker uppgifter på var födda i mitten och den senare delen av 1800-talet, vilket förhoppningsvis kan anses vara en enkel sökning. Jag har efterlysningar gällande dessa personer här i Rötter, men har ännu inte fått svar. Men Statsarkivet vill ha svar nu, innan de kan hjälpa mig och då det kan komma att kosta 360 kronor kan jag bara inte 'rusa iväg ' med mitt svar.
 
Mvh
Ann

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna