ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Förbundets nya symbol  (läst 2990 gånger)

2006-04-26, 09:33
läst 2990 gånger

Ingrid Wikberg (Inkan)

Bingo! En fin symbol som ger associationer bakåt i tiden genom sin form ( jag tänker på gamla stenristningsbilder) och samtidigt ser jag ett steriliserat träd med rötterna ner i jorden efter våra förfäder och grenarna uppåt mot framtiden!  
 
Släktforskning som symbol.
 
Flott design.
Den tycker jag om.
 
Inkan

2006-04-26, 09:48
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag blev glatt överraskad när jag gick in på Rötter idag. Vilken läcker symbol! Perfekt! Den tilltalar ögat!
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-04-26, 10:05
Svar #2

Eivor Andersson (Ema)

Jag vill också ge mitt bifall till den nya symbolen.
 
Den är snygg och stilren och passar väldigt bra som släktforskarlogotype.
 
Hälsningar Eivor

2006-04-26, 11:18
Svar #3

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Den nya symbolen får mig att ständigt titta upp och försäkra mig om att det inte sitter en spindel och lurar i vänsterhörnet.
 
Ann

2006-04-26, 11:48
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ann!
 
Jag är inte rädd för spindlar, så jag såg den inte som så :-), men nu då du säger det så,kanske ändå. Den blå varianten är mjukare i sin framtoning. Trots spindel-känslan, så gillar jag den ändå.
Ann-Mari Bäckman

2006-04-26, 12:31
Svar #5

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Spindeln verkar ännu ej gjort sin entr? i Anbytarforums hörn.

2006-04-26, 15:56
Svar #6

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Håller med Inkan i hennes beskrivning av symbolen. Snyggt.
 
Annki

2006-04-26, 17:02
Svar #7

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Enkel men ändå unik och talande, snyggt Jojje!  
 
(Inkan, skrivfelet om ett steriliserat träd var roligt.)

2006-04-26, 18:44
Svar #8

Marie Belcher (Marbel)

Jag tycker symbolen för tankarna till äldre tiders gymnastik - Armar uppåt sträck. ;)

2006-04-26, 18:59
Svar #9

Ingrid Wikberg (Inkan)

Anna-Carin- he,he, Jag såg det senare - men kunde inte gå in på ändra för att skriva ordet rätt. Tidsfristen var ute (är den en timme eller?)
 
Fast man skulle ju kunna säga att det stiliserade har ett drag av sterilitet.  
 
Häpp,
Inkan

2006-04-26, 18:59
Svar #10

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Detta är absolut ett av de bättre försöken, tycker jag som sett det mesta sen starten.

2006-04-26, 21:47
Svar #11

Utloggad Iréne Segersköld-Lindén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 15:59
    • Visa profil
Tycker den nya loggan är lite läcker.
 
Den förra SSf trodde min man var något som gällde en firma som säljer upphittarbrickor att sätta på nyckelknippan. Vi har fått flera sådana brev med en SSf logga.:-)
Skönt att slippa blanda ihop det med Sveriges Släktforskar förbund nu.
Den här symbolen får mig att tänka på ett gympapass :-).
Hälsningar
Iréne

2006-04-26, 22:13
Svar #12

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Intressant och id?rik logotyp. Mycket bättre än tidigare förslag. En klar finalist. Ser dock en viss likhet med Almanacksförlagets figur - medvetet klurigt måhända då den symboliserar historisk tid och cykler.  

2006-04-26, 22:31
Svar #13

eva ingeborg magnusson

Det var ju en skål i smide där det bara var ETT äpple kvar. Jag tuggar alltid på ett äpple då jag sitter så här framför Rötter. Så jag tackar och tycker det var en ypperlig symbol.Hälsar Eva.

2006-04-26, 22:46
Svar #14

Utloggad Kjersti Nylander Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2018-07-05, 22:40
    • Visa profil
Är det kärnan i verksamheten ?
Kul specellt för den som kommer ända till Adam i sin forskning...
Jag gillar den...

2006-04-27, 03:02
Svar #15

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:33
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det ser väl alla att det är en älg?
Eller siamesiska tvillingar?
 
Nej, skämtsamma tolkningar åsido. Det är en mycket BÄTTRE symbol än den tidigare, också i mina ögon, även om den inte tydligt visar att det handlar om släktforskning, men det kanske inte är så lätt att visa i en symbol. En petitess bara - Nätversionens symbol fick gärna ha lite tjockare bokstäver, så det går lättare att läsa vad som står för en som kommer ny till sidan, eller är det bara jag som ser dåligt?
 
Symbolen visar folk som rör sig, och det är ju det vi är, en växande rörelse, ständigt i rörelse i takt med nutiden, och den historiska tiden!  
 
(Ovanstående skrevs efter endast en okulär besiktning)
 
När jag nu läst vad som står om den, så vill jag bara gratulera Förbundsstyrelsen till ett mycket lyckat beslut och även skaparen till detta smått historiska mästerverk i sin enkelhet -  
Hell ristaren Jojje!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2006-04-27, 04:13
Svar #16

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:33
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Bilden symboliserar styrka också, vilket är bra!
Tillsammans är vi starkare!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2006-04-27, 08:04
Svar #17

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Till Stefan, och alla andra som tycker att bilden överst i menyn är otydlig vill jag bara berätta att detta är en arbetskopia, klippt ur en PDF-fil och dessutom inte i rätt storlek. Orginalen väntas bli klara under veckan och bilderna kommer att bytas ut så snart de kommit Crister tillhanda.

2006-04-27, 09:31
Svar #18

Lotte Jensen

eller också är det två som kopulerar hej vilt... tu blir till ett ... vilket ju förstås är förutsättningen för att överhuvudtaget kunna driva släktforskning... *S*...

2006-04-27, 09:37
Svar #19

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Var är i så fall det andra huvudet?
Njaee...Lotte.
 
TED

2006-04-27, 11:58
Svar #20

Niklas Persson

När det blev sånt rabalder om de tidigare förslagen har självfallet den här adventsstaken sänts på remiss till släktforskarförbundets alla föreningar innan styrelsen godkände valberedningsmedlemmens förslag lagom till nomineringarna till årets stämma.....  eller hur?

2006-04-27, 13:03
Svar #21

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Niklas,
eftersom jag varit ansvarig för frågan i styrelsen sedan hösten -05, kan jag berätta för dig att ingen utom jag i styrelsen visste vem som formgivit symbolen förrän det var beslutat.
 
För att få djup förankring i rörlsen bjöd vi också in medlemsföreningarna (redan till förtroendemannakonferensen i Visby i början av maj -05 vill jag minnas) att föreslå/nominera en arbetsgrupp som skulle arbeta med frågan, gruppen skulle presenteras i samband med ordförandekonferensen Göteborg. Det kom ett (1) förslag, den personen har också inledningsvis varit delaktig i arbetet, men inte någon enda gång kommenterat eller haft åsikter om arbetet till mig.
 
Medlemsföreningarna har alltså haft alla möjligheter att påverka den slutligen fastställda förbundssymbolen.
 
/Torbjörn Näs

2006-04-27, 13:20
Svar #22

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag kan tala om för dig, att du kan skippa alla favoriseringsinsinuationer redan nu (med eller utan glad gubbe - man gömmer nämligen inte elakheter bakom småflin)!
Mitt förslag till förbundssymbol lämnades in anonymt redan för ett år sedan och har sedan dess vandrat igenom vederbörliga formaliteter - vilket dock inte inkluderar någon remissrunda. Jag är heller inte särskilt säker på mitt namn skulle ha varit särskilt favoriserande, om det hade funnits med från början, eftersom jag har varit en av de som varit mest kritisk till hur man hanterat logotypfrågan tidigare.
 
Styrelsen har alltså inte känt till vem som utformat loggan förrän efter beslutet att anta den, för ett kort tag sedan.
 
Vad beträffar nomineringarna, så behöver du inte oroa dig, eftersom jag personligen inte har en aning om vilka i styrelsen som varit för eller emot symbolen. Och du borde väl veta att jag inte är särskilt impad av rövslickeri, så sådant biter inte på mig som valberedningsledamot.
 
Ditt inlägg säger nog mera om hur du är som person, än om hur vi andra är funtade.

2006-04-27, 16:46
Svar #23

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
..och då kan jag lyfta lite på förlåten och berätta för Jojje och för alla andra att beslutet om den nya symbolen fattades i total enighet. Inte ens under de diskussioner som ledde fram till beslutet framkom i förbundsstyrelsen några negativa synpunkter eller motförslag, utan alla kände spontant att vi denna gång var på rätt väg.
 
Mvh
TED

2006-04-27, 17:02
Svar #24

Ingrid Wikberg (Inkan)

Grattis Jojje! Jag kan berätta att min reaktion -när jag la in första kommentaren här om nya 'loggan' så hade jag INTE läst någonting om vem som skapat och motivering etc.
 
Min reaktion kom spontant: jag såg en symbol som jag personligen tilltalades av och som gav mig associationer direkt.  
Det betyder - för mig i alla fall - att utformningen fungerade!
 
Så du har känsla för detta Jojje. Bravo!
 
 
Inkan

2006-04-27, 17:26
Svar #25

Niklas Persson

Förslaget har alltså inte sänts på remiss till föreningarna. Möjlighet nominera personer till en arbetsgrupp är knappast detsamma som att gilla det loggaförslaget arbetsgruppen fastnar för (och hade alla föreningarna utnyttjat den möjligheten hade det blivit en stor arbetsgrupp. )Men det fanns väl inte tid till en djupare förankring i rörelsen, det viktigaste är gubevars hinna tapetsera hela landet med nya loggan inför jubileumsjippot i Stockholm.....

2006-04-27, 18:08
Svar #26

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
När jag kritiserade tillvägagångssättet för de tidigare loggoförslagen, byggde kritiken på att det saknades formella styrelsebeslut - vilket är ett rimligt krav. Niklas krav på en remissrunda till samtliga medlemsföreningar är däremot motproduktivt och ligger inte i linje med den normala handläggningsrutinen inom förbundet.
Man skulle kunna jämföra beslutet med beslutet om nedläggning av Svenska Antavlor, eller beslutet om en förbundsprofil, eller besluten om att fortsätta ge ut CD-skivor, etc. Styrelsen skulle i princip omyndigförklara sig själv och dessutom skapa en handlingsförlamning av oanade mått, om man skulle följa Niklas Perssons förslag och anordna remissrundor inför varje viktigt beslut.
Men för att nu Niklas Persson ska få en chans att visa att han är rätt ute, vill jag be honom nämna tre exempel på förbunds- eller föreningssymboler/logotyper som har antagits efter remissrundor till alla medlemmar. Det vore intressant att veta om sådant är vanligt - eller om det är som jag tror, att de flesta nya logotyper antas genom styrelsebeslut?!

2006-04-27, 19:42
Svar #27

Ingrid Wikberg (Inkan)

Hej Niklas Persson - är du från Båhuslän?  
 
undrar
Inkan

2006-04-27, 19:58
Svar #28

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Håller med Jojje, i detta fall. Detta är en styrelsefråga. Styrelsen har fattat beslut. Bra!
Att de sedan råkar ha fattat ett beslut jag gillar är på ett sätt sekundärt, det har skett på rätt sätt i vilket fall.
Och jag tycker faktiskt att det är kul att se att det finns talang även på detta fält inom släktforskarrörelsen, och då hör jag då inte alltid till Jojjes fanclub.

2006-04-27, 21:18
Svar #29

N. Jonsson

Det verkar som om Jojje sitter som spindeln i nätet i alla fall.
Är det en tarrantell eller en husspindel?
 
Det borde vara det senare!

2006-04-27, 21:21
Svar #30

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
NI är skojiga. Först Rosor--sedan skit & därefter förlåt.  
Loggan påminner mej om att jag är i mitten-anor som kommer från mina rötter, Min stamtavla växer uppåt och det lilla barnet är omhuldat.
En träffsäker logga på vad släktforskning är helt enkelt.
Grattis alla både formgivare & Styrelse till ett bra beslut.
 
Elisabet

2006-04-27, 22:37
Svar #31

Niklas Persson

Niklas Perssons förslag och anordna remissrundor inför varje viktigt beslut Har jag föreslaget det? Jag frågade om loggaförslaget sänts på remiss för att det blev sånt rabalder om de tidigare förslagen.och vad är det för trams med följa John där man måste visa att andra gjort samma sak tidigare för man ska vara rätt ute? Gör Jojje Lintrup bara sånt nån annan gjort först?

2006-04-27, 23:11
Svar #32

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Niklas Persson
Det är inte första gången som du är negativ till det som i bland framförs här på bred front. Nu har en bra logga kommit fram.Jojje har gjort ett mkt väl genomarbetat arbete. Några kanske tolkar in andra symboler i det hela, men som jag ser det är det mer än bra! Först var jag kanske lite fundersam, men ju mer jag se desto mer tror jag på den. En jordnära symbol som sträcker sig mot den stora utmaningen; mer möjlighet att berika forskningen med sin positiva framtoning. Jojje skall ha årets ros och mer, för vad han har fått fram för oss forskare. Nu kan vi visa hur forskning skall se ut.
Jan-Christer

2006-04-27, 23:15
Svar #33

Utloggad Bengt Bengtsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2020-04-02, 18:55
    • Visa profil
En otroligt stilistisk och symbolisk logo! Jag gartulerar. Det är fantastiskt att hitta en logo som inte direkt förväxlas med något annat. Enkelheten ger den en otrolig växtkraft. Jag har sysslat en del med grafiska frågor och logotyper och det är alltid roligt att se något nytt. Lycka till!

2006-04-27, 23:29
Svar #34

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Det är ju märkligt att det ska bli pip och gnäll om precis allting.  
Loggan är väl helt OK, ren och enkel. Rötter stadigt i jorden, växande grenar och ett huvud som förhoppningsvis gör bruk av tankeförmågan. Bra jobbat tycker  
Lilla My.

2006-04-27, 23:31
Svar #35

Lisskulla Engström

Tjusigt, helt perfekt symbol!
 
Lisskulla

2006-04-28, 03:57
Svar #36

Rune Edström

Blev undervisad i fjol att styrelsen hade exklusiv rätt att sköta Släktforskarförbundet och dess logo.
Gräsrötter skulle inte lägga näsan i blöt och ha synpunkter.
AF skulle stramas upp och endast handla om släktforskning, så även Ordet är fritt.
Hur platsar inläggen om logon här? Släktforskning är väl förgången tid, inte framtiden??
Skulle dom inte i stället vara under den väl gömda insändaresidan? Så finge den inlägg senare än januari.
Men det kanske är för dom positiva omdömmen som framkommer??
mvh
rune

2006-04-28, 06:14
Svar #37

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:33
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack Torbjörn Näs för förtydligandet, i såväl förklaring, som kommande bild!  
 
Ett stort TACK till Dig och Sara, som varit med och utforma den nya logotypen!
 
Det är också bra att den är demokratiskt beslutad i Förbundsstyrelsen!  
 
Vill man undanröja tveksamheter om vad som är den gängse uppfattningen i föreningarna, finns det ju ingen anledning att vara rädd för att ta en diskussion eller beslut på Förbundsstämman heller.  
 
Jag är övertygad om att den nya symbolen skulle kunna tas med acklamation! (Eller åtminstone en mycket stor majoritet).
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2006-04-29, 21:10
Svar #38

Utloggad Thomas Vikander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2018-06-11, 05:22
    • Visa profil
Most asuredly a spider has taken up residence, and as always, in an upper corner.
Perhaps we can thank the girl pictured in the second message down, at:  
 
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/11906/25529.html?1141324336
 
Spiders make short work of  any bugs entering its domain !
 
Best of all:
Spiders, as well as genealogists, are renowned for perserverence--they never give up.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna