ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Forskarkatalogen  (läst 1539 gånger)

2001-02-12, 12:03
läst 1539 gånger

Markus Gustafsson

När jag läser i anbytarforum ser jag personer som är intressanta att ta reda på fler uppgifter om. Tex deras ättlingar och anfäder.  
 
Men när jag söker på deras namn i katalogen finns de inte. Varför??, där borde man fylla i sina uppgifter så att andra släktforskare kan nå dem. Vad tycker Ni? Ska det bli ett krav att få ställa frågor här? Kanske inte ett krav men de flesta borde göra det för att lättare få kontakt med andra släktforskare.
 
Markus

2001-02-12, 15:33
Svar #1

Utloggad Marcus Lindgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Markus!
Menar du att alla som lägger in sig själva i forskarkatalogen samtidigt ska skriva in namnen på alla personer man funnit i sin släktforskning??? I de allra flesta fall här på anbytarforum så finns ju uppgift om uppgiftslämnarens e-mailadress. vill man nå någon privat så kan man ju göra det den vägen. Det är väl dock att föredra om diskussionerna i huvudsak sköts här så att alla intresserade kan få tillgång till uppgifterna och så att uppgiftslämnaren slipper upprepa gång på gång vad han/hon vet.
Att alla som skriver här på anbytarforum kanske inte är registrerade i forskarkatalogen beror säkert på olika saker och jag tycker inte att man kan tvinga någon till att registrera sig.

2001-02-12, 20:57
Svar #2

Ingrid Andersson

Nej! Jag håller med Markus. Det vore kul att man kunde få kontakt med folk i forskarkatalogen. Så att man kan hitta forskaren som skriver in div i anbytarforumet. Annars står det bara namnet som vem som helst kan hitta på ett. En del forskare kan på det sättet vilseleda andra forskare ordentligt, när de ej kan stå för sitt eget namn.

2001-02-12, 21:27
Svar #3

Utloggad Marcus Lindgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Varför skulle man uppge fel namn i anbytarforums diskussioner? det är ju att förstöra för sig själv, man kan ju inte ändra sig vid ett senare tillfälle om man fått kontakt med någon avlägsen släkting och säga att du jag heter inte ola jag heter peter...
Om man skall registrera sig i forskarkatalogen så ska man ju vara med i Rötters Vänner annars kan man varken uppdatera, ändra eller skriva in sina uppgifter på ett snyggt sätt. jag vill inte vara med i Rötters Vänner pga att jag inte vill vara med i sveriges släktforskarförbund. Men jag vill gärna vera med i anbytarforum och knyta nya kontakter och hjälpa andra forskare...
Jag upprepar mitt svar till Markus, varför inte använda e-mail adressen till att ta kontakt med skribenterna i anbytarforum.?Om de inte uppger e-mailadress så har de antagligen ingen och då skulle det inte göra så stor nytta om de skrev in sig i forskarkatalogen heller

2001-02-13, 20:48
Svar #4

Markus Gustafsson

Okej! Du kanske tycker det, men jag tycker det vore ett enkelt sätt att få veta var folk forskar någonstanns. Om det kan finnas kopplingar mellan olika släkter osv. Om man känner då att det kan finnas likadana släktband, är det bara maila och kanske få den info som man är intresserad av.  
 
Då slipper folk rabbla upp alla sina släktband på anbytarsidan hela tiden.
 
De flesta har emailadresser idag. De ger ut sådana gratis både här och där. Så alla har nog en mail, men är lata att skriva in sin adress.

2001-05-31, 23:10
Svar #5

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Jag har nu i en veckas tid försökt att anmäla mig till forskarkatalogen, men får hela tiden meddelade att det blivit fel vid registreringen försök igen. Har även skickat ett e-mail till Redaktör Håkan Skogsjö om detta, han har naturligtvis inte behagat svara. Låter det som att jag är irriterad, så har åtminstånde det gått fram.

2001-06-01, 00:46
Svar #6

Carl Szabad (Carl)

Stig-Ove! Det kommer dagligen in nya kompletteringar och nyanmälningar till Forskarkatalogen så du måste ha gjort något fel vid registreringen. Har du använt något användarnamn som redan är upptaget eller dito lösenord? Har någon annan använt din e-postadress? Har du fyllt i alla fält som är märkta med asterisk? Det finns alltså flera orsaker varför en registrering kan misslyckas.

2001-06-01, 12:02
Svar #7

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Stig-Ove, att ditt mejl inte inte blev besvarat inom ett knappt dygn berodde på att Helena Blomqvist som sköter om mejlsvaren var bortrest just det dygnet.  
 
Varken i mejlet eller i inlägget ovan beskriver du närmare hur och var problemen uppstår eller vilket felmeddelande du får. Det gör att det är svårt att veta varför du har problem. Calle nämner några saker man bör tänka på. En annan möjlig orsak kan vara att du använder något ovanligt tecken, typ långt tankstreck (-). Jag har för mig att detta vållat problem någon gång tidigare.

2002-08-19, 22:53
Svar #8

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Hjälp!!
Jag vet att jag klantat till mig, men så här är det: När jag köpte ny dator för en tid sedan kom både användarnamn och lösenord till mitt inlägg i forskarkatalogen bort. Nu stämmer varken min e-mailadress eller hemsidesadress som jag lagt in där. Jag har dessutom skaffat mig ett användarkonto här på Anbytarforum, som jag hellre vill använda till katalogen också.  
Nu skulle jag vilja plocka bort min gamla plats i katalogen, för att kunna lägga upp en ny. Har mailat redaktören, men inte fått svar.  
Nu är jag rädd att han tycker jag får skylla mig själv som slarvat bort anv. namn och lösen. Jag kommer ju inte ens åt att ändra hemsidesadressen.
Vad skall jag göra? Tips??? Hur får man lämpligast kontakt med redaktören?? Är verkligen ledsen att jag ställt till det.

2002-08-19, 23:35
Svar #9

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Du får räkna med att det kan ta någon vecka att få sådant här fixat. Du skickade ditt mejl sent på onsdagskvällen förra veckan, så än har det bara gått tre arbetsdagar. Naturligtvis vill vi alltid åtgärda allting omedelbart, men tyvärr räcker vår tid inte alltid till. Därför tar det ibland lite längre tid, och just nu är Helena som sköter dessa uppgifter på en tripp till Norge (hemma på onsdag) vilket oturligt nog för dig sinkar det hela lite extra.  
 
Men till alla er som vill få saker och ting ordnade: hav tålamod med oss åtminstone någon vecka. Om ni ingenting hört då ser vi gärna ett mejl som en påminnelse (däremot är det lite onödigt att skicka inlägg i Anbytarforum, eftersom läsarna nog inte är intresserade av sådana här saker).

2002-08-20, 11:13
Svar #10

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Tack Håkan
Och ursäkta om detta hamnade på fel ställe. Nu vet jag att det kommer att bli åtgärdat så småningom, och är ytterligt tacksam för detta.
 
MVH
Kerstin

2004-02-24, 17:46
Svar #11

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Tycker inte det verkar vettigt att efterlysa släkten i Forskarkatalogen. Anbytarforum är väl ett bättre val.

2004-06-22, 10:13
Svar #12

Jan Ek (Janek)

Uppdatering av uppgifter i Forskarkatalogen fungerar inte!
 
Jag har igår och idag försökt att uppdatera mina uppgifter i Forskarkatalogen utan att lyckas. Jag undrar om skriptet slutat att fungera? Jag loggar mig på, ändrar uppgifterna, väljer skicka, och får kvitteringen Tack för att du använder ....
 
Men när jag kollar katalogen efteråt har ingenting hänt ....

2004-06-22, 11:38
Svar #13

Carl Szabad (Carl)

Jan! Har du någon brandvägg inkopplad som kan ställa till problem? Du ska kunna uppdatera din uppgifter.

2004-06-22, 13:36
Svar #14

Jan Ek (Janek)

Carl!
 
Nej, ingen brandvägg, bara Norton virusscan. Jag använder Opera, men försökte uppdatera i både den och i Internet Explorer med samma nedslående resultat. Jag får ju också en slags kvittering på att det lyckats, utan att uppgifterna förändrats.
 
Jag har inga problem med andra skript, varken i porträtt- eller emigrantdatabasen, heller inte med funktionaliteten på Anbytarforum med inläggning av bilder där.

2004-06-22, 13:48
Svar #15

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Slutat fungera lär det nog inte ha gjort då det finns folk som lagt in nytt/ändrat senaste dygnet.
 
-Skall vi pröva att byta lösenord och se om det låser upp något tro.? Ibland verkar det ha hjälpt en del (underligt nog).
 
Men maila ditt lösen till mig (vi 'ser' dem inte) så kan jag prova lite - då kan du på en gång få önska ett nytt lösen istället för att jag försöker vara kreativ

2004-06-22, 16:05
Svar #16

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Det konstiga är att jag aldrig har kunnat redigera mina uppgifter, trots byte av lösenord och alla möjliga andra försök.
Jag sitter inte heller bakom någon brandvägg, har bara Norton Internet Security nu 2004 års version.
Maj-Britt

2004-06-22, 16:31
Svar #17

Jan Ek (Janek)

Med skammens rodnad inser jag just nu att jag försökt göra något förbjudet. Plötsligt såg jag en liten linje om att fältet beskrivning inte kan vara över 300 tecken. Därmed stoppade allt upp.
 
Det felmeddelandet kunde gärna varit synligare, det gömmer sig sist i den standardiserade texten, borde stått först. Eller att det i formuläret tydligt stod att detta fält hade en begränsning. För mig så framstod det som om att jag fick en OK kvittering - när det i själva verket var ett meddelande om att databasen storknat.
 
Nu är problemen i alla fall lösta för min del - och tack till Carl och Peter som försökt hjälpa utan att kunna gissa min blunder.
 
Jan

2004-06-22, 16:43
Svar #18

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jo, jag håller med om att felmeddelanden inte alltid syns som de skall; jag vet att det gäller i Porträttfynd också när det går snett (där tvingas man scrolla nedåt för att se felmeddelandet).
-Jag skall snickra på detta för just Forskarkatalogen, både att felet anges tydligare samt detta med att fältet begränsas till 300 tecken.
 
-Så tack för tipsen kanske vi kan säga..

2004-06-22, 16:47
Svar #19

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Maj-Britt!
 
Du skall ju också kunna ändra - är du säker på att du använder rätt användarnamn och lösenord..? (tänk på att Forskarkatalogen och Anbytarforum tyvärr är två skilda system.)
 
Säg bara till så ser jag till att du får nya uppgifter.

2004-06-22, 19:34
Svar #20

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Peter
Jag börjar tror att det är programrelaterat, vad man kan göra på Rötter. Hemma har jag Norton och då går det i princip inte göra mer än inlägg på Anbytarforum samt uppskick bilder i porträttfynd.
På jobbet har vi Affe; där är det inga problem att gå in i Forskarkatalog, skriva kodning osv.
Jag har talat med säkansvarig på jobbet, och han tror att det kommer an på att Rötters script inte köper Nortons logik. Jag har haft en lång dialog med Carl om detta. När jag använde mig av Compac och Zoon-Alarm var det inga problem, så fort jag börjar med Norton har det bara varit problem. För 3-4 veckor sedan så sabba Nortons uppdateringar internetverksamheten för mig samt 4 st till på mitt jobb. De flesta av dem lyckades fixa det hela genom att backa bakom uppdateringen i XP, jag fick veta det för sent och sitter nu med en slö internet som är sirap. Norton är nog bra o stänger ute alla hackers (?) men i gengäld har man svårt att göra ngt och det hjälper inte att stänga av prg eller brandvägg. Portarna är stängda och går tydligen inte att öppna. Lösningen är väl att formartera om hårddisken och använda exvis Zoon-Alarm, där det går att se vad som görs och vilka portar som är stängda samt kunna öppna de som behövs. Säkerhet är bra men det kan bli för mkt.
Jan-Christer

2004-06-22, 20:26
Svar #21

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Intressant.. -ja, Norton verkar löpa som en röd tråd genom alla problem tror jag. Vi får se om/vad vi kan hitta på något - skall ta upp det med programmeraren bl.a.
 
Men nu är visst bollen rund snart, så då byter jag stol mot soffa

2004-06-22, 20:31
Svar #22

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Jag misstänker att Norton spökar även för mig, eftersom jag inte kan komma in (ogiltig åtkomst) på Forskarkatalogen för uppdatering trots det nya lösenordet. På jobbdatorn fungerar det - men det är ju en rad andra saker än bara Norton som skiljer, t.ex. har vi fortfarande Win98 där ...  
 
Jag hade både Norton och XP när jag lade in uppgifterna i Forskarkatalogen om jag gjorde det hemifrån (men tycker mig minnas något strul men det är ju snart ett helt år sedan så det kan jag ju inte komma ihåg nu ), men då var det en andra versioner än de jag har idag (uppdateringar ni vet) och en annan dator. En lång rad saker som kan orsaka problemet, men Norton hade jag faktiskt funderat på, och inte börjat undersöka hur jag skulle lösa det.
 
Skönt att det inte bara är jag som har problemet  
i alla fall!
 
Hälsningar,
Eva

2004-06-23, 12:18
Svar #23

Tommy Andersson

Jag tror inte att vare sig Norton, XP eller nåt annat program har nån betydelse i sammanhanget. Sätter min sportkepa på att det är på serversidan problemen finns, antingen i figureringen av servern eller i scripten på sidan.  
 
Hmm..var det inte så med uploaden av bilder också Peter?..

2004-06-23, 12:24
Svar #24

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Nu är det åtminstone åtgärdat så att det dels syns vilka begränsningar som gäller innan man skickar, dels också att man får rejäla besked hur det gått (ilsket rött då det gått snett, och vänligt grönt när det blivit OK.. :-)
-Några andra små förbättringar/korrigeringar skedde på samma gång, men att folk har svårt att komma in öht återstår ju att lösa..
 
De som har svårt att kunna editera sina uppgifter och sitter med brandväggar (oavsett sort) - har Ni sett till att våra domäner genealogi.se och aforum.genealogi.se är specificerade som säkra/pålitliga (i 'trusted zone') i brandväggen..? -Det bör väl kunna lösa det för en del tycker man (tror nämligen inte alla sett till att det är angivet).
 
(Detta skrivet före Tommys inlägg som kom emellan.)

2004-06-24, 09:24
Svar #25

Lisbeth Petersson (Beth)

Hej
Jag vill bara berätta att jag har haft stora problem och flera mail med Carl om att jag inte kunnat uppdatera min forskarkatalog. Jag har också Norton men kopplade ur brandvägg etc. Många försök gjordes, men när jag till sist försökte från jobbet gick det direkt. Jag vet inte varför, konstaterade bara fakta. Peter, jag ska kolla när jag kommer tillbaka min vanliga dator vad inställningen är.

2004-06-24, 12:28
Svar #26

Ingmarie Fridlund

Hejsan alla
 
En stilla undran från en nybörjare. Vad är forskarkatalogen för något
Tacksam för svar
 
 
Ingmarie

2004-06-24, 12:29
Svar #27

Carl Szabad (Carl)

Via länken i vänsterspalten från Rötters startsida får du information.

2004-06-24, 16:07
Svar #28

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej
Jag har samma problem som Lisbeth, hemma går det inte alls men på jobbet och utan Norton; hur bra som helst. Jag följde Peters anvisningar och skrev in webadressena som säkra i Norton. Det fungerade inte alls. Jag kom inte åt forskarkatalogen. Jag tror fortfarande att det är Norton som spökar. Fastän jag gör allt vad jag kan får jag inte det att fungera, har bara 35 års datorvana men på Nortonprogrammet biter inte detta. Jag blir nog tvungen att omformatera hårddisken och byta säkerhetsprogram, som jag nämnde tidigare.
Data = dubbelt arbete till alla.
Jan-Christer

2004-06-24, 17:02
Svar #29

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Jag fick Norton att fungera så att jag kommer åt mina uppgifter.
 
Menyn Options - Internet Security
Fliken General - Advanced Options
Add site
Lägg till aforum.genealogi.se samt www.genealogi.se
Under fliken Privacy har jag tillåtit alla fyra valen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna