ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Folkbokföringsdatabas?  (läst 1557 gånger)

2006-10-16, 14:02
läst 1557 gånger

Utloggad Ingrid Falkman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2016-08-03, 19:15
    • Visa profil
En dum fråga kanske men ställer den likväl.
Finns det en folkbokföringsdatabas och vad kan man i så fall fram för uppgifter där?
Tacksam om någon av anbytarforums duktiga forskare kan hjälpa med till med upplysning.
Mvh
Ingrid

2006-10-16, 14:36
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Tyvärr verkar inte sökfunktionen funka just nu så jag hittar inte någon av de tidigare diskussionerna där det nämns. Men Skatteverket skriver lite om den så kallade Allmänhetens terminal, som finns på alla deras kontor och där man själv kan slå upp personer. (Jag tror att jag ev har hört att man även kan göra förfrågningar per telefon.)

2006-10-16, 15:09
Svar #2

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Visst kan man fråga per telefon 0771-567567, men det är många som frågar, man kan ibland bli sittande ganska länge i kön. Har man namn och adress kan man få personnummer, har man pnr kan man få namn och adress. Har man bara namn kan man - om namnet är mindre vanligt - få uppgifter utan att ha adress eller pnr. Et cetera, et cetera....

2006-10-16, 21:45
Svar #3

Utloggad Berit Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
En del företag (bl a tidningsredaktioner) använder sig av Infotorg http://www.infotorg.se/ där man kan söka uppgifter i många register bl a SPAR (Statens personadressregister) till en viss kostnad. Men bara företag, myndigheter och organisationer kan bli kunder. Inte privatpersoner.

2006-10-17, 16:56
Svar #4

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Myndigheter kan även använda sig utav Skatteverkets NAVET som i princip är samma sak som SPAR, med bla två undantag, det är billigare (antagligen för att myndigheter skall samverka) och man kan även söka utifrån gatuadress (i SPAR kan man bara söka på postnummer/ort)! Personligen tycker jag att de borde integrera även registren över registrerade dödsbon och personer med samordningsnummer - men detta har visserligen inte att göra med folkbokföringen.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna