ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Firman """"Svensk Släktforskning"""" i Örebro, Jakobsson  (läst 2197 gånger)

2001-02-01, 11:53
läst 2197 gånger

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Har i dagarna fått tillgång till en släktutredning från 70-talet, utförd av en Jakobsson i firman Svensk Släktforskning i Örebro. Utredningen är intressant eftersom den innehåller en falsk adelsanknytning (den förefaller i övrigt stämma något så när).
Känner någon annan här till den här personen? Min bekant som visade utredningen berättade att han numera är avliden.

2001-02-01, 17:55
Svar #1

Arne Johansson

Hej Jens !
Jag har i min ägo delar av en släktutredning daterad 28? april 1978,och utförd av just den Jakobsson på firman Svensk släktforskning i Örebro som du nämner i ditt inlägg. I den här utredningen så finns det, liksom i din, tveksamma kopplingar till olika adelssläkter.
Kan det vara samma utredning som vi beskriver ?
 
Arne

2001-02-01, 21:33
Svar #2

Utloggad Bo Olson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2009-05-09, 21:08
    • Visa profil
    • kallstugan.nu
Hej !
 
Kan det vara Paul Jakobsson, yrkesforskare från Vingåker ?
 
Bosse

2001-02-01, 22:38
Svar #3

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Hej Arne och Bosse!
 
Arne, det är inte samma utredning, den jag har är daterad 30 oktober 1973.
 
Bosse, har du några fler uppgifter om denne Paul? Efternamnet stämmer ju i och för sig, men om han var bosatt i Vingåker kan det ju rimligen inte röra sig om samma person.
 
Jens

2001-02-02, 00:11
Svar #4

Carl Szabad (Carl)

Det fanns en Paul Jakobsson, född 13/8 1920, död 3/3 1990 i Vingåker enligt Sveriges dödbok. Änkan lever troligen, men inte på samma adress enligt telefonkatalogen. Bouppteckningen kanske ger svar, Västra Vingåker tillhör Katrineholms tingsrätt, tel 0150-495 00 [åtminstone 1997].

2001-02-02, 13:53
Svar #5

Karin Jirénius

Hej Jens m.fl.
Vingåker ligger tillräckligt nära Örebro för att det ska stämma. Speciellt med tanke på att den Paul Jakobsson jag känner till kommer från Lännäs (=grannsocken till Vingåker) i Örebro kommun!
Karin

2001-02-02, 17:21
Svar #6

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Karin, det var ju en intressant uppgift.
Du, och Bosse, som känner till denne Paul Jakobsson, vet ni något om hur han var som släktforskare, tex. om det är tidigare känt att han lämnade ifrån sig arbeten med tvivelaktigt innehåll?
Carl, bouppteckningen vore ju intressant att kolla upp, men går det verkligen bra att få ut så nya bouppteckningar?

2001-02-02, 17:56
Svar #7

Carl Szabad (Carl)

Jens! Bouppteckningen är en offentlig handling.  Men det vanliga är att man bara ber om förstasidan där arvingarna står.

2001-02-02, 18:20
Svar #8

Utloggad Bo Olson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2009-05-09, 21:08
    • Visa profil
    • kallstugan.nu
Hej !
 
Min Paul Jakobsson var radiohandlare i Vingåker fram till omkring 1960, blev sedan släktforskare.
Som pensionär ledde han släktforskningskurser. Han slutade sina dagar i släktforskarrummet på biblioteket i Vingåker.!
Om riktigheten i hans forskning vet jag inget.
 
Bosse

2001-02-02, 19:47
Svar #9

Arne Johansson

Har just hittat en kopia på kvittot för den utredning som jag redogjort för tidigare. Här står att den som utfört utredningen är Paul Jakobsson.
Här finns även ett box- nummer i Örebro, samt ett telefonnummer med riktnummer 0151.
Kvittot är utskrivet i Töreboda.
Hälsningar  
Arne

2001-02-02, 21:34
Svar #10

Utloggad Bo Olson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2009-05-09, 21:08
    • Visa profil
    • kallstugan.nu
Bra, då pratar vi om samma Jakobsson. 0151 = Vingåker, och Carls uppgifter från död-CD:n stämmer också.

2001-02-03, 15:32
Svar #11

Arne Johansson

Jens!
Du skriver i ditt första inlägg om en falsk adelsanknytning i släktutredningen, det skulle vara intressant att få veta hur denna falska adelsanknytning ser ut.  
I min utredning så börjar det hela med en helt korrekt utredning över de första släktleden, därefter så försvinner ett led in i dimman i den östgötska församlingen Hycklinges brända materiel, för att dyka upp igen i några personer vars existens jag inte lyckats bekräfta. Så småningom så når vi fram till de värmländska släkterna Forsell och Geijer, från dessa släkter så följer återigen ett helt korrekt återgivet släktskap med diverse adelssläkter.
Finns detta mönster även i din utredning ?
Arne

2001-02-03, 16:31
Svar #12

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Arne, Bosse och andra! Det var ju roligt att det gick att bekräfta att det verkligen var rätt man.
Arne, anknytningen i utredningen jag har är väl ganska lik men möjligen inte så snyggt sammanfogad. Det finns inga otydligheter, utan det är helt enkelt så att en av anorna kopplats samman med fel far, vilket lätt kan konstateras med hjälp av ministerialböcker och mantalslängder (dessutom passar inte ens sonens patronymikon in). Den felaktige fadern anges vara åbo, om det är en i verkligheten existerande person vet jag inte. Därefter följerr en uppräkning av danska adelsmän, om vilka jag själv är helt okunnig, men vad jag har hört är hämtad från standardlitteraturen.
Det är ju ganska så begåvat att först göra ett hyfsat grundarbete, innan man lägger in de glansfulla anorna, och att inte fuska mer än nödvändigt. Man får väl gissa att det här tillvägagångssättet ingick i hans standardrecept.

2001-02-03, 22:09
Svar #13

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Hej!
 
Jag skrev som nybörjare i släktforskning av en släktutredning som min mors kusiner fått (köpt) från P Jacobsson, Svensk Släktforskning, Örebro daterad 17/12 1971. I den påstås en av anorna vara oäkta dotter(f 1746 i Halna (R)) till en Måns Forsell f 1717. Han skulle härstamma från Värmländska Forsell och Geijer släkterna. Precis som Arne har jag aldrig kunnat bekräfta den kopplingen även om det mesta av det andra verkar stämma. Födelse bok för det aktuella året saknas. Jag funderade mycket på detta och undrade vem som hade gjort forskningen och var i från han fått sina uppgifter. Sedan drog jag den slutsatsen att det var något mystiskt med det hela och avförde materialet från min forskning. Om jag fattat rätt blev min mors kusiner  erbjudna att köpa släktmaterialet. De beställde det alltså inte själva. Kan man kalla forskaren för oseriös eller har han bara gjort ovanligt många misstag och feltolkningar? Jag tycker ialla fall det verkar som ett medvetet system av feltolkningar. Hoppas det inte är allt för många som har blivit lurade. Mina släktingar har ju trott blint på detta (och även jag som nybörjare en gång i tiden)
Gerd Johansson
Tråvad

2001-02-03, 22:19
Svar #14

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Hej igen!
Jag glömde nämna att Halna som jag nämnde ovan ligger i närheten av Töreboda. Min mor är född i Töreboda och hennes kusiner i Halna. Arne, finns dessa trakter med i din släktutredning?
 
Gerd
Gerd Johansson
Tråvad

2001-02-03, 22:41
Svar #15

Arne Johanson

Hej Gerd !
Några personer från trakten av Töreboda finns inte med i min utredning, här finns de tidigaste(och korrekta) anorna i Norra småland och östergötland.
I utredningen hävdas att en del av uppgifterna hämtats från en större ättlingsforskning utförd av ett släktforskningsteam i Lund.
 
Hälsningar
Arne

2001-02-05, 14:59
Svar #16

Karin Jirénius

Hej Jens!
Vet inte hur min Paul Jakobsson var som släktforskare. Känner bara honom till namnet och känner till släkten. Han var missionär en period (i Afrika tror jag). Fadern (Carl Jakobsson) bodde på gården Carlslund i Lännäs från omkring 1920-talet (då huset byggdes), och var affärsman. (se bl.a. Jakobssons Möbler i Odensbacken) Gården finns fortfarande i deras släkt.
Mina släktingar vet nog mer om honom.
Karin

2001-02-05, 19:41
Svar #17

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil

2001-02-06, 07:59
Svar #18

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Ett litet litteraturtips kan kanske vara på sin plats i detta sammanhang. Förste arkivarien Ingemar Carlsson har i festskriften till Hans Gillingstam, Individ och historia (Sthlm 1989), skrivit en intressant och underhållande uppsats - Den genealogiska förfalskningen (s 55-63). I denna uppsats beskriver han bl a aktuarien och yrkessläktforskaren Ivan Jäderlunds (1899- )tillvägagångssätt, som jag tycker påminner en hel del om det som ovan beskrivits om Paul Jakobssons släktutredningar.

2001-02-06, 17:23
Svar #19

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Man kan också läsa Ingemar Carlssons lärdomsspäckade, men mycket snåriga, På lögnens väg. Historiska bedrägerier och dokumentförfalskningar, som kom 1999.

2006-03-17, 16:45
Svar #20

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Hej,
jag har en kopia på en kopia på en kopia av en mycket spridd släktutredning, gjord på uppdrag av någon för drygt 30 år sedan. Den är daterad Örebro den 30 oktober 1973, stämplad Svensk Släktforskning, och signerad (tror jag) Jacobsson.  
Det börjar vackert, en redogörelse för olika typer av källor. Det fortsätter magert men korrekt, namn + födelse + dödsår på led efter led av personer på oftast rätt tolkade gårdsnamn i Fjärås i Norra Halland. På sidan 22 har det börjat glesna i leden, okänd både här och var, men då vips tänder det till, jag citerar:
vid våra mycket ofattande ättlingsforskningar har vi funnit, att denne Harlad Persson var son till Åbon Nils Christoffer Ernstsson, född år 1682, och död år 1747. Harald Persson skrev ibland Nilsson och ibland Ernstsson, men efternamnet Persson har han troligen fått från fosterföräldrar. Ernstson skulle vara åbo och nämndeman i Hallaröd, Malmöhus län, och sedan drar det iväg till Laxmand von Rohden och Gyldenstierne och Ulfeldt och Sparre och Saltensee och det danska hovet.
 
F-n trot, liksom. Det känns väldigt mycket som om det slängts i en del socker på slutet. Finns det någon som känner till firma Svensk Släktforskning? Hur pass vederhäftiga kan de ha varit? Och om de var det - undrar vad de omfattande ättlingsforskningarna kan ha haft för källor?
 
Britt Börjesson
 
Inlägget överflyttat från annan plats. Yvonne Carlsson, Anbytarvärd

2006-03-17, 19:20
Svar #21

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Britt!
 
Jag anser att ditt inlägg i allra högsta grad hör hemma här, där Firman Svensk Släktforskning och dess upphovsman diskuteras.
 
Mvh
//Leif
 
Inlägget överflyttat från annan plats. Yvonne Carlsson, Anbytarvärd

2006-03-17, 22:49
Svar #22

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Ja det gör den. I högsta grad. Den diskussionen börjar t o m med samma dokument som det jag har!
Mea culpa.
Skall aldrig börja en diskussion utan att söka ordentligt först!
Britt
 
Inlägget överflyttat från annan plats. Yvonne Carlsson, Anbytarvärd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna