ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-17  (läst 1584 gånger)

2005-09-11, 21:30
läst 1584 gånger

Utloggad Inge Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 114
  • Senast inloggad: 2015-02-06, 18:10
    • Visa profil
Som ganska nybliven släktforskare så är man inne och söker lite var stans på webben. Jag har även tittat in då och då på denna hemsida, men det är först nu som den har börjat att bli riktigt bra. Sedan den nye redaktören tog vid nu vid semestern så är jag inne på sidan nästan alla dagar i veckan. Är jag ensam om att tycka så eller är det fler som håller med.

2005-09-12, 10:23
Svar #1

Niklas Persson

Kan du precisera vad du menar blivet bättre? Den största skillnaden jag ser är att raderna nu går in i varandra på Rötters första sida. Det har fortfarande inte åtgärdats trots att många påpekat det i en månad. Knappast ett lyft.....

2005-09-12, 11:09
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag tycker det är stort sett som vanligt, ser ingen större skillnad. Det enda är att jag kände att närvaron av Anbytarvärden var intensivare förr, vilket jag saknar.
Ann-Mari Bäckman

2005-09-12, 12:14
Svar #3

Karin Björkholm (Karin)

[color=119911]Just så , Ann-Marie Bäckman,  tycker också jag ![/color]

2005-09-12, 15:02
Svar #4

Anne-Marie Dufva

Tycker att hemsidan blivit stelare och tråkigare. Jag upplever den som färglös (inte bara i färgsättningen!) och utan den humoristiska ton som funnits förr -  och att stänga diskussioner så fort det hettar till lite, tror jag inte är något vinnande koncept. Jag vill också instämma med Ann-Mari Bäckman ang. anbytarvärden.  
 
Tror inte jag kommer att läsa Rötter och Anbytarforum så ofta framöver.

2005-09-12, 20:45
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Jag vill nog ge både nye redaktören och nya anbytarvärden en chans att bli varma i kläderna innan jag börjar gnälla om att det var bättre förr.
Hälsar vänligen
Maud

2005-09-12, 21:07
Svar #6

Kjell Lindkvist

Är ny här och vet inte vad som hänt skall sanningen fram så bryr jag mig inte särskilt mycket heller. Det enda jag är glad över är att det finns en sajt som denna och som möjliggör att folk med samma intresse kan utbyta information med varandra.
 
Att vara redaktör är inte heller den lättaste uppgift.
Har egna erfarenheter av detta.
 
Ha det bra alla där ute och sköt om er
 
vänligen
Kjell Lindkvist

2005-09-12, 21:17
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Naturligtvis,Maud, ska vi låta vår nya Anbytarvärd bli varm i kläderna. Hon gör säkert ett bra jobb. Jag är mer intresserad av vad Inge Nilsson menar med att det skett ett stort lyft med hemsidan, men han vill inte förklara sig. Jag har inte märkt något lyft eller ska man behöva vara ifrån hemsidan ett tag för att märka det? Ja, det kanske är så det är, man blir hemmablind. Jag har inget att anmärka gentemot hemsidan, varken den nya eller den gamla. Hoppas Inge kan precisera det s k lyftet. Jag är nyfiken :-)
Ann-Mari Bäckman

2005-09-12, 21:34
Svar #8

Jonas A Nilsson

Kan Niklas Persson precisera exakt vad han menar med att raderna nu går in i varandra på Rötters första sida. Jag kan inte hitta något som är fel med några rader. För övrigt så har du ett väldigt trevligt sätt mot nya på Anbytarforum. Tur att inte alla beter sig på ditt sätt.
 
Hej Inge
Lycka till med din släktforskning och hoppas att dina framtida besök på Anbytarforum blir bättre än vad detta har blivit. Men jag håller med på att som hemmablind så ser man inte nyheter alltid lika possitivt som helt nya besökare kanske gör. Och om du kunde vara snäll att försöka utveckla vad du tycker är possitivt så vore nog ganska många intresserade!

2005-09-12, 21:37
Svar #9

Jonas A Nilsson

Yvonne
Nu har Petter-Niklas och co skrivit i ännu en diskussion så det är nog bäst att du stänger denna också. Om du skyndar dig så hinner förhoppningsvis(?) inte Inge svara.

2005-09-13, 20:31
Svar #10

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Jonas,  
 
Det där med raderna som går i varandra är ett fenomen som uppträder för en del användare men inte för andra, beroende på vad man har för webläsare, textstorlek m.m. Fenomenet diskuterades i Anbytarforum: Datorprogram och teknik: Nättidningen Rötter: Rötter för några veckor sedan.

2005-09-13, 21:03
Svar #11

Utloggad Inge Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 114
  • Senast inloggad: 2015-02-06, 18:10
    • Visa profil
Vad är detta för sajt igentligen? Är den inte till för anbyte i första hand? Detta liknar mest pajkastning. Här upplever man något positivt och vill delge detta till andra. Det är inte alltid så lätt att förklara varför. Jag kunde inte för mitt liv tänka mig att det fanns människor som la ner så mycket energi på att vara så negativa. Det finns säkert andra sajter för er. Se framåt och var positiva.

2005-09-13, 22:17
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Inge!
 
Jag tycker också att det är en trevlig sajt, men du kanske har glömt att du undrade om någon annan hade upptäckt förändringen till det bättre?  Ställer man en fråga förväntar man sig väl också ett svar, både positiva och negativa, eller hur?
Ann-Mari Bäckman

2005-09-14, 09:00
Svar #13

Jon Johansson

Var ligger förbättringen? Jag har inte märkt någon förbättring. Tvärtom försämring med 70 årsgränsen bla. Var finns förbättringen?

2005-09-14, 13:37
Svar #14

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Mycket bra initiativ med att lägga in pilar som markerar underavdelningarna i vänsterlisten. Det gör det lättare för personer med nedsatt syn. Roligt att det händer lite på Rötter när man tittar in!
Önskar Yvonne och Crister lycka till!
 
mvh  
Niclas Rosenbalck

2005-09-14, 21:22
Svar #15

Utloggad Per-Åke Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2018-09-09, 19:47
    • Visa profil
Det är bra med markeringen, men det vore bättre att använda något annat än triangel/pil som symbol. Just den symbolen brukar man använda för att markera att en nivå är expanderbar: man trycker på triangeln och då visas undernivåer till det ord som triangeln pekar på (ofta vrider triangeln sig också då och pekar neråt). Och den funktionen finns ju inte här.

2005-09-15, 13:02
Svar #16

Niklas Persson

Anbytarvärden!!!!! Ska Jonas A Nilsson få lov fortsätta sina påhopp på varenda sida på anbytarforum????? När jag bad att han skulle stoppas stängdes hela den sidan (70 årsgränsen) men hans paranoja är kvar där!!!!!
 
Är Jonas mer orginellt än Niklas, är Nilsson mer orginellt än Persson????? Kanske ska man lägga till en extra bokstav för att bli verklig om man har ett vanligt namn?????
 
Och hur verklig är Jonas A Nilsson på en skala från 1-10????? Hur var det med hans syster som nyligen bytt efternamn????? Läs här särskilt anbytarvärdens kommentar 08 maj 2004 kl. 13.15 och Jonas A Nilssons förklaring 08 maj 2004 kl. 18.34          

2005-09-15, 15:16
Svar #17

Yvonne Carlsson/ Anbytarvärd (Admin)

Nu får ni ta och lugna ner er lite grann i den här diskussionen, så att jag inte blir tvungen att stänga ner den också.
 
Ni får gärna diskutera vad ni tycker är bra resp. dåligt med de förändringar som görs på hemsidan, men då vill jag att ni i fortsättningen håller er till Anbytarforums ordningsregler!
 
Där står bl a:
Inte anonym. Anonyma inlägg är inte tillåtna. Ange alltid ditt riktiga för- och efternamn som avsändare.
Var alltid artig och vänlig När du skriver inlägg ska du alltid uppträda artigt och vänligt. Oförskämdheter, förolämpningar och personangrepp hör inte hemma i Anbytarforum. Även om du inte delar en skribents åsikter och id?er ska du alltid visa hänsyn och respekt. På så vis skapar vi en trevlig atmosfär i Anbytarforum. Inlägg som bryter mot Anbytarforums netikett kan tas bort av redaktionen.  
Svara inte i onödan Om du tycker att någon uppträder egendomligt eller dumt eller framför märkliga påståenden och åsikter - svara inte såvida du inte har något verkligt bra att komma med. Det finns personer vars enda syfte är att provocera och skapa pseudodebatter utan nytta eller innehåll. Utan svar lämnar de snart Anbytarforum.
 
Dessa ordningsregler tycker jag att några av er ska ta och läsa igenom en extra gång, innan ni gör flera inlägg i diverse diskussioner.
 
Med vänlig hälsning
Yvonne Carlsson
Anbytarvärd

2005-09-15, 15:30
Svar #18

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
Yvonne
 
Om några personer inte håller sig till ordningsreglerna, varför skall man då stänga disussionen?
Är det ej dessa personer som skall stängas av?
 
Det verkar vara samma personer mest hela tiden.
 
Jonas A Nilsson och Niklas Persson, skaffa er ett användarkonto så behöver Ni ej käbbla mera om anonymitet.
 
Kenneth

2005-09-15, 18:01
Svar #19

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Eller varför inte ge alla ett användarkonto som vill skriva? Då skulle man slippa det här tramset. Man ska inte behöva bli Röttervän bara för att kunna identifiera sig på Anbytarforum. Det blir man för att stödja Rötter och hela dess utveckling.
 
Instämmer annars i att anbytarvärden i första hand bör ta bort enstaka inlägg som bryter mot reglerna, och endast stänga diskussioner i yttersta nödfall.

2005-09-15, 20:15
Svar #20

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
När det skrivs finns det alltid ett IP-nummer.
Detta är en bra identitet för Anbytaravärd.- Är man elak går det bra att banned Ip-nr eller hur? Yvonne o Crister. Föregående kunde det utan att stänga resp disk/forum?
Jan-Christer

2005-09-15, 20:21
Svar #21

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Yvonne o Crister
Please tag bort kråkorna i vänsterföntret.
Dessa trekanter gör hela sidan oläsbar för mig.
Jag kommer att tjata på detta tills det blir läsbart igen.
Jag har skivet om detta tidigare, men ej erhållit något svar, som vanligt. Alla synpunkter blir oftast obesvarade. Nya och oaviserade saker finns uppe innan de är aviserade? Kan vi få svar på varför det skall finnas KRÅKFÖTTER - TREKANTER ute i vänsterkanten. Som jag ser det, behövs dessa icke, samt att de ser fult ut, samt att de dessutom försämrar läsbarheten för oss. Gör det ENKELT, inte svåraree. Har det blivit ngt nytt försök för redaktör att testa gränser innan skarpt? , we allways take it down and see the things in the real time
Tack för utrymmet (innan det raderas?)
Jan-Christer

2005-09-16, 10:55
Svar #22

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Trianglarna är onekligen väldigt framträdande, på bekostnad av länktexterna. En snällare färg (t.ex. länkblått) skulle förstås tona ner dem lite.  
 
Jag kan tänka mig ett enda praktiskt syfte med dem, nämligen att tydliggöra var en ny länk börjar (vilket kan vara användbart när en del länkar är så långa att radbryts). En alternativ metod är i så fall att styla länkarna så att de får hängande indrag.

2005-09-16, 11:00
Svar #23

Yvonne Carlsson/ Anbytarvärd (Admin)

Jan-Christer:
Det är inte fullt så enkelt att bara spärra ut en person genom att banna ip-nummer, då t ex Bredbandsbolaget, Telia, Chello m fl använder sig av dynamiska ip-adresser, vilket innebär att samma person kan tilldelas olika ip-adresser dagarna efter varandra.
 
Anders Berg:
Ditt förslag om att alla skulle vara tvugna att ha användarkonto, utan att för den skull vara Röttervänner, är något som skulle fungera. Då kan man ge en inledande varning till någon som missköter sig, för att därefter stänga av personen under kortare eller längre tid. Det är ett förslag som jag personligen har framfört till Rötterrådet, men än så länge har jag inte fått gehör för det.
 
Ann-Mari och Anne-Marie m fl:
Jag skulle också vilja vara mera närvarande, men eftersom jag är anställd på 50%, vari utöver övervakning av Anbytarforum även ingår administration av användare i forumet och Forskarkatalogen m m, så är jag närvarande så mycket som min arbetstid tillåter mig. Men självklart ska jag försöka närvara så mycket jag bara kan.
 
Vad gäller förändringarna av själva hemsidan, så är det Crister som gör dem, alltså tänker jag inte ägna någon större tid åt att kommentera trekanterna i menyn.
 
Med vänlig hälsning
Yvonne Carlsson
Anbytarvärd

2005-09-16, 11:14
Svar #24

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
Anders Bergs förslag är bra, det stöder jag också.

2005-09-16, 12:52
Svar #25

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Yvonne, vad exakt är det du vill ha sagt med inlägget i går kl. 15.16?
 
Du hänvisar till Anbytarforums ordningsregler och skriver: Dessa ordningsregler tycker jag att några av er ska ta och läsa igenom en extra gång, innan ni gör flera inlägg i diverse diskussioner.
 
Syftar några av er på herrarna Nilsson och Persson? Varför då inte säga det rent ut, så att ingen annan blir misstänkliggjord?
 
Och exakt vilken/vilka av de citerade reglerna ska respektive skribent ha brutit mot? Har någon skrivit under falskt namn (som Jonas A Nilsson har anklagat Niklas Persson för under olika rubriker)? Varför i så fall inte ta bort de inläggen? Finns det inga bevis för detta? Varför då inte i stället radera de ogrundade anklagelserna?
 
Kort sagt: Varför bara vända dig till några icke specifiserade skribenter och citera ordningsreglerna - i stället för att ta bort de inlägg som du anser bryter mot dessa regler?
 
Jag har själv åtskilliga gånger blivit påhoppad av diverse Per Persson, Eva Karlsson m.fl. fantasifulla alias; det samma har självklart också andra råkat ut för. Dessa skribenter har oftast det gemensamt att de aldrig tidigare har synts i Anbytarforum - som t.ex. Karin Boklund, alias Jonas A Nilssons syster J, som det länkas till ovan.
 
Men samtidigt har det flera gånger hänt att personer, som bevisligen existerar, har blivit påhoppade av självutnämnda ordningsmän för att de har vanliga namn - vilket naturligvis är lika fel det. Så länge det inte är krav på vare sig användarkonto, epostadress eller ovanligt namn, så måste man få skriva inlägg utan att bli anklagad för att vara falskskyltad.
 
Falskt namn är ett skäl att radera inlägg - men om inlägget innehåller ett påhopp, så ska det väck oavsett om det går att bevisa eller inte att Per Persson eller Eva Karlsson egentligen heter något annat.
 
Kort sagt (igen): Radera inlägg som innehåller påhopp eller på annat sätt bryter mot reglerna - och förklara varför det togs bort. När det gäller stängning av diskussioner, så hänvisar jag till det jag skrev i Ordet är fritt!: Stängning av diskussionen 70-årsgränsen den 15/9 kl. 00.03.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-09-16, 14:22
Svar #26

Ingrid Wikberg (Inkan)

Jag håller med Anders Berg här: alla borde ha ett inloggningskonto
-då försvinner åtminstone en del av de anonyma trams-debatterna.
 
Och fördelen är ju att man kan läsa sitt inlägg och ändra sådant men ser är  
felskrivet eller onödigt under en tid (1 timme?) efter man skrivit.

2005-09-17, 03:02
Svar #27

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
Yvonne  
 
Jag vet ej vilken rubrik jag skall skriva detta under utan väljer denna......
 
Varför stängde Du av diskussionen 70-årsgränsen ?
Jag tycker att Du skall öppna densamma igen tills vi får ett gottagbart svar från Rötterrådet.
Det har snart gått 3 veckor sedan man införde dessa begränsningar, men vi har ännu ej hört någon övertygande orsak till varför detta infördes.
Att vissa har varit i Amerika under tiden och ej kunnat svara är ej trovärdigt, då dessa deltagit i andra disskusioner under tiden.
Så återigen efterlyser jag vilka beslut fattades?
Att man jobbar på detta, låter ej trovärdigt efter 3 veckors tystnad. Man måste väl veta vilket beslut man fattat nu.  
 
m v h
Kenneth Bengtsson

2005-09-17, 05:06
Svar #28

Rune Edström (Rune)

Hej Kenneth
Hys inte några stora förhoppningar att få ett svar. Ingen av dom där oppe i toppen verkar vara intresserade av att motivera Vad och Varför, på frågor som ställs, alldeles oavsett vilka beslut som fattas. Har ju ett flertal gånger fått veta att dom inte är ansvariga inför några andra än anslutna släktforskarföreningar. Vi som väl kan räknas som röstboskap har ingen talan, tydligen inte annat än benen. Så gå den formella vägen är nog det enda och stämman som kan göra något är ju inte förrän nästa år. Å då finns säkert viktigare saker att fråga om.
 
Så skulle bli ytterligt förvånad om någon nedlåter sig att komma ner från himlen och ger ett svar. Som du vet är gudarna felfria.
mvh
rune

2005-09-17, 10:16
Svar #29

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jag ser personligen ingen större anledning att diskutera beslutet om 70-årsgräns just nu eftersom det inte skett något införande av den.
 
Yvonne säger i det sista meddelandet på 70-års diskussionen:  
(citat)Rötterråden håller för fullt på att skriva ihop hur 70-årsregeln ska tolkas. Innan det är klart låter jag diskussionerna fortgå som tidigare. (slut citat)
 
När väl denna tolkning kommer så kommer eventuella diskussioner om hur vettigt beslutet var/är säkert att ta fart, men då med ett helt annat underlag än vid den famösa publiceringen av beslutet (och alla de konstiga försöken till förklaringar relaterat till PUL, sekretessbestämmelser osv)
 
Beträffande inloggningskonto eller användarkonto och diskussionerna runt den funktionen så finns det en hel redan skrivet om detta , bl a under rubriken Anbytarforum, så de delarna behöver kanske inte tas här (eller också kan en sammanfattning av de inläggen läggas in här). Tycks mig som det finns en funktion liknande en sinusvåg, den här diskussionen kommer upp med jämna mellanrum, körs ett tag och sedan dör.  
Det står i Rötterrådets anteckningar att de ser över detta så förhoppningsvis kommer en rekommendation därifrån så småningom. Kan ju hoppas denna rekommendation diskuteras innan beslut tas av styrelsen (och applåder.., nej det skulle jag inte skriva  )
 
Mats

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna