ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ett stort lyft för hemsidan.  (läst 757 gånger)

2005-09-26, 05:56
läst 757 gånger

Rune Edström (Rune)

F ö tycker jag att Yvonne ska porta den dator som har sänt oförskämdheterna, även om den står på ett bibliotek så fler kan använda den. Eftersom hon jobbar 50 % vore det bra om hon gjorde det som första grej efter, som jag hoppas, en stärkande helgvila.
 
Och inte släppa det lika långt som Peter lät Steve hålla på med sina maffioso.
mvh
rune

2005-09-26, 09:36
Svar #1

Niklas Persson d ä

Äntligen säger jag också!!!!! Tack Peter Karlsson!!!!!      
 
Konstigt bara det behövdes en fd anbytarvärd för att avslöja skojaren som tom skrev inlägg i sitt offers namn..... Varför gjorde den nuvarande inget utan bara hotade mig också med ordningsreglerna när jag bad om hjälp, och stängde en annan tråd när han höll på likadant där men lät förtalet ligga kvar?????
 
Och jag håller med Rune Edström, stäng av skojarens dator!!!!! Men den står nog inte på ett biblotek, där är nog inte öppet före 7 söndag morgon.....  
 
Om nån undrar står d ä inte för den äldre, jag vet inte hur gammal den falske Niklas Persson är (alias Jonas A Nilsson / Karin Boklund) D ä betyder den äkta.

2005-09-26, 10:01
Svar #2

Kjell Lindkvist

Attans det verkar inte bli någon handhållning och munter sång här inte. Nån overcome kan jag glömma jag får väl börja på  I will survive i stället.  Nej skämt åt sido. Nu till en fråga som jag undrar över, Jag är inte medlem på rötter men på god väg att bli. Jag undrar över följande. När man är medlem eller stödperson kan man då se om man har fått något svar på något inlägg eller måste man sitta och söka efter sina inlägg för att se om det har blivit besvarat? Det är ju onekligen måga som skriver så det blir ju en hel del att hålla reda på.
Vänligen
Kjell Lindkvist  
Västerås
IP-adress: 10.236.3.42

2005-09-26, 10:02
Svar #3

Marianne Solli

Så sant som det er sagt, Rune, men jeg kan ikke la være å føle empati med viss(e) person(er). Og det var jo ganske kreativt gjort! "Det går så lenge det går", men historien bak det hele kommer nesten alltid for en dag. Vi tenker kanskje ikke over det, men vi er selv med på å skrive en slags historie pga. dette forumet.

Ha en fin dag alle sammen! :) :)

Hilsen Marianne.

2005-09-26, 10:07
Svar #4

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Kjell, du kan ställa in så att du får mail när dina inlägg besvaras.

2005-09-26, 10:16
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ett stort lyft för hemsidan är precis rätt titel när en bedragare har avslöjats!
Ann-Mari Bäckman

2005-09-26, 11:00
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:44
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Man kan inte bara få inlägg per epost från de diskussioner man själv har deltagit i; man kan abonnera på allt om man vill, eller välja ut vissa ämnen.
 
En annan fördel är att man har en timme på sig att ändra i inlägget om man har skrivit något fel eller vill lägga till något - eller ta bort...
 
Däremot går det inte att byta namn...! J
 
Men, Kjell, det där IP-numret du anger är allt ditt interna; utanför routern har du ett annat... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-09-26, 12:01
Svar #7

Eivor Andersson (Ema)

Då har jag en fråga.
 
Min nya hårddisk kraschade på grund av att dottern gick in  på ungdomssidor och det blev virus och sedan krasch!!
Jag tog min gamla hårddisk, som nu hänger i ett buntband i burken  och installerade den.
Var sitte då mitt IP-nummer?
I min gamla hårddisk eller min nya eller i själva Bios i datorn?
Jag funderade  över detta.
Hälsn. Eivor

2005-09-26, 12:24
Svar #8

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Eivor!
 
IP-adressen är inte bunden/låst till den gamla hårddisken. Exakt hur det fungerar beror på vilken din internetleverantör är, vad för slags uppkoppling du har (modem, kabelmodem, adsl-modem, etc), om du har en router, etc. Om ingen skriver ett utförligare svar, och du fortfarande vill veta exakt hur det hänger ihop så får du givetvis höra av dig.
 
Mvh,
 
Henrik Törnqvist

2005-09-26, 13:16
Svar #9

Eivor Andersson (Ema)

Tack Henrik,
 
Jag har modem. Och är den bunden till modemet, så är det också nytt, för det gamla gick också sönder när det åskade.
En router vet jag inte vad det är, men detta är nog under fel rubrik. Sorry!
 
Hälsn. Eivor

2005-09-26, 14:13
Svar #10

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:44
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
IP-numret (IP = Internet Protocol) är datorns adress, internets telefonnummer skulle man kunna kalla det.
 
Varje ISP (Internet Service Provider, internetleverantör) har en serie IP-nummer, och inom den serien delas nummer ut till kunderna.
 
Och varje  registrerad domän, t.ex. genealogi.se, finns registrerad i internets DNS-servrar (DNS = Domain Name System) med sitt IP-nummer (d.v.s IP-numret till den server där hemsidan, epostlådan m.m. finns).
 
När vi skriver in adressen www.genealogi.se i vår webläsares adressfält så överätts den av en DNS-server till Rötter-serverns IP-nummer (som är den egentliga adressen). Samma sak sker när vi sänder epost till någon, då styrs brevet till den server där mottagaradressens domän har sina epostlådor.
 
Även datorerna i andra änden, alltså vi enskilda internetabonnenter, har IP-nummer. Har du ett fast IP-nummer, så har du samma nummer hela tiden (precis som en server måste ha, då den ska kunna nås utifrån hela tiden). Har du ett dynamiskt IP-nummer, så får du ett nytt nummer varje gång du kopplar upp dig, och det nummer du har vid en uppkoppling kan en annan kund hos samma internetleverantör få vid ett senare tillfälle.
 
Fast nummer förekommer bara vid bredband; dynamiskt vid både bredband och telefonmodem.
 
En router kan sägas motsvara en telefonväxel, och de enskilda datorerna är anslutna till internet via routern. Datorerna har interna IP-nummer för att kunna kommunicera med varandra, men utåt uppträder de alltså med samma IP-nummer, routerns. Utifrån går det m.a.o. inte att se någon skillnad mellan de enskilda datorerna som finns bakom routern.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-09-26, 14:27
Svar #11

Kjell Lindkvist

Meta jaha va bra jag tackar för det svaret.  
 
 
Jörgen attans då va de det interna  jodå nog vet jag det. sitter i nätverk och kikade bara lite på ipconfig.  
 
Jag såg inlägg tidigare om detta med IP-nummer.  
Problemet kan ju bli att man loggar in från olika platser som jobb och hemmet.  
 
ha de alla därute.
 
hälsar
Kjell Lindkvist

2005-09-26, 14:28
Svar #12

Kjell Lindkvist

Neta skulle det vara. jag för skylla på mina dåliga gamla glasögon.

2005-09-26, 16:36
Svar #13

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Det är ingen fara Kjell, jag är van... Meta, Agneta, Anita, jag blir kallad allt möjligt

2005-09-26, 16:47
Svar #14

Eivor Andersson (Ema)

Tack så mycket för förklaringen, Jörgen.
 
Då förstår jag nog (tror jag   )
 
Det spelar ingen roll om man skriver från en bärbar eller från ett bibliotek då, antar jag?
 
Hälsn. Eivor

2005-09-26, 17:18
Svar #15

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:44
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Vilken dator (apparat) du använder spelar ingen roll; det är anslutningen till internet som avgör IP-numret.
 
Har du bredband med fast IP-nummer, så kan du byta ut datorn - du har samma nummer ändå.
 
Och omvänt: Har du din bärbara ansluten till internet på ett hotell ena dagen och hemma nästa dag, så får du olika nummer trots att det är samma apparat.
 
Om du skriver från ett bibliotek med bredband och fast IP-nummer, så kan det se ut som om du talar med dig själv - om någon annan skriver från samma dator... J (Men, apropå herr Nilsson, alla som talar med sig själv skriver inte från ett bibliotek - särskilt inte i ottan på söndag...)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-09-26, 20:07
Svar #16

Kjell Lindkvist

Okej.
tack för din inställning edla oops neta skulle de visst va  
 
Jörgen det va ungefär så jag menade.  
 
ha de alla .
 
hälsar
Kjell

2005-09-27, 09:53
Svar #17

Utloggad Siv Nauman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2011-04-24, 22:33
    • Visa profil
Rune,
Du skriver Nabolandet har ibland vissa besvär med sina egna innevånare  Vad menar du med det?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna