ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ett brev betyder så mycket  (läst 1876 gånger)

2005-01-23, 11:10
läst 1876 gånger

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Ett brev betyder så mycket
 
I detta fall ett vykort. Vad sägs om följande föga upplysande vykortstext:
 
Juansbo den 13
Jag skall skrifva ett vy till svar på brefvet. Det som du frågade om har vi hittat.  Hoppas du mår bra. Många varma och hjärtliga hälsningar medfölja från oss alla.
 
Jag undrar förstås vem som har skickat kortet och vad texten handlade om. Frimärket är försvunnet, så jag är inte ens säker på när det skickades. En bit av stämplingen syns. Möjligen kan det stå 1914.  
Jag lärde mig i alla fall följande om vad det kostade att skicka vykort någon gång i början av 1900-talet:  
Porto:  
Lokal 2 öre
Inrikes 4 öre
Utrikes 5 öre
då afsändaren endast skrifver namn o. adress.
Eljest som brefkort.
 
Vykortet uppvisar två hus i Fagerekke (med 2 k), Torsås, Kalmar län och är adresserat till Fröken Siri Karlsson, Getnabo, Torsås. Jag blev glad när jag hittade det och tänkte att jag skulle få veta något av intresse om Siri, som var min mormors yngre syster, men jag fick tji.
 

2005-01-23, 13:56
Svar #1

Ingrid Wikberg

Hej Monika, Vilket härligt kort!  
Lite mystiskt meddelande bara.....  Men den övre delen av fronten på det undre huset? Ser ut som inspirationen kommit från Amerikat? ( wild west front) Och så söta tjuren med horn utanför dörren i stället för gårdvar måntro? ( det är väl en tjur?)  
Vykort är verkligen kulturförmedlare.
mvh
Inkan

2005-01-23, 18:06
Svar #2

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Hej Ingrid!
Javisst är det ett kul kort. Tror dock inte att det är en tjur. Har kollat med både förstoringsglas och lupp och kommit fram till att det är en ko. Har inte tänkt på att tillbyggnaden liknar vilda västern, men det har du rätt i. Glasfönstren är fina.
 
Lägg också märke till grinden på övre bilden. Den för tankarna till Ryssland, tycker jag.  
Undrar vilka som bodde i de båda husen. Har frågat under Torsås (H). Kanske får jag svar.  
Hälsningar
Monica

2005-01-24, 00:04
Svar #3

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
I Svenska ortnamn 1999 finns följande:
 
Fagereke, Gullabo (Torsås kommun, Kalmar län)
 
Samlad bebyggelse ca 10,7 km VNV om Torsås

2005-01-24, 15:51
Svar #4

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Tack Stig. Jaså, det kallas för samlad bebyggelse nu för tiden.  
Egentligen var jag ursprungligen mest fascinerad av den intetsägande vykortstexten. Jag undrar så vad Siri frågat om, och som de hade hittat, vilka de nu var.
Hälsningar
Monica

2005-01-25, 01:09
Svar #5

Utloggad Bernhard Johanson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2015-09-08, 09:39
    • Visa profil
    • www.cantab.nu/bernhard.johanson/
Apropå vykort...
Här ett exempel på komprimering av text, långt före datorernas tidevarv!


 
Jodå, texten går att läsa och lyder som följer:
 
Läst parallellt med adressen: “Vill du (…digt) gå till Nygrens o köpa för 1 kr karameller likadana som sist blandade. Skall skicka hem o få lagat ett par skor o då skulle barnen få några karameller o det passar ju bra skicka ner till pingst Hoppas du uppfyller min begäran”
Läst i andra planet: “Vore tacksam få min hatt inlämnad på inlämningen samma hus som Djursholms-banans väntsal där vi brukar gå o sätta oss medan vi inväntar tåget lokalen bredvid väntsalen se noga efter så du går rätt. Min adress och (Graneborg?) Framnäsviken men skall den vara inlämnad senast i morgon tisdag (f.m.) Är den inte färdig så skicka den ändå så kan jag själv montera den. vänl. Augusta Kortet vill jag sedan ha tillbaka hade inget annat”
 
Skrivet av min faster Augusta, född 1886.

2005-01-25, 16:04
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det var ett kul vykort! Det var att uttnyttja det väl, men behövdes en viss skicklighet att läsa.
 
Min faster hade ett roligt sätta att skriva brev, inte så annorlunda som detta vykort, men nästan. Hon använde alltid bara ett brevark och när det tog slut och hon behövde skriva mer, så skrev hon runt kanterna. Kom hon på att hon ville berätta något mer, efter hon slickat igen kuvertet, så skrev hon det på en liten pappersbit, öppnade en liten flik på kuvertet och tryckte ned pappersbiten. Det var alltid trevligt att läsa hennes brev, nästan alltid fanns det små ihoprullade pappersbitar att veckla ut och läsa.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-01-25, 17:58
Svar #7

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Bernard, nu blev jag förstås nyfiken på hur kortet såg ut, det som faster Augusta ville ha tillbaka.
 
Ann-Mari, det där med att trycka ner små hoprullade pappersbitar när kuvertet var igenklistrat var ju fyndigt.

2005-01-25, 22:53
Svar #8

Utloggad Bernhard Johanson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2015-09-08, 09:39
    • Visa profil
    • www.cantab.nu/bernhard.johanson/
Så här ser framsidan ut, men jag känner inte igen personerna!

 
Faster Tytty, så ville hon nämligen helst bli kallad, var ogift i hela sitt liv. Hon hade en fästman, som med tiden gifte sig på sitt håll, men detta tycktes inte hindra att hon åkte på fjällsemster med honom emellanåt.
 
Hon arbetade i hushåll, först som piga, men så småningom som husföreståndarinna. Hon arbetade i hushåll, på sjukhem och vilohem. En tid förestod hon Tylögården i Tylösand. När hon ledsnade på en arbetsplats - och det var nog ganska ofta - kom hon och bodde i mitt föräldrahem medan hon sökte ett nytt arbete. Hon kunde bli kvar ganska länge ibland.
 
Hennes sista arbetsplats var semesterhemmet Borgen i Danderyd, där hon blev kvar till fyllda 75. De sista åren var hon nog mer gäst än anställd, men hade väl ändå något lite i lön. Hon skulle emellertid bli mycket äldre, och gick bort först mot slutet av 1970-talet i en ålder av över 90 år.
 
Efter henne har jag bl. a. ett vykortsalbum, där man mha. adresser och poststämplar kan följa henne från arbetsplats till arbetsplats. Det här visade vykortet är det enda jag har som är av hennes egen hand.

2005-01-26, 13:13
Svar #9

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Bernhard, vilket fint kort! Undrar vad det blev av den lilla flickan med de långa tofsarna. Och vad intressant att få veta lite om faster Tyttys liv.
 
Nog är det synd att man inte kan identifiera personer på gamla kort. Har själv en hel bunt kabinettsfoton, inlagda i Porträttfynd men utan respons.
Hälsningar
Monica

2005-01-26, 14:14
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, nog är det härligt att höra sådana familjeberättelser. Det behöver inte vara något märkvärdigt, det är trevligt ändå.
 
Monica, inte är det lätt att få korten identifierade. Jag försöker göra reklam för de kort, som jag lagt in, men då måste de också ha tillgång till internet. Vid ett tillfälle gav jag upplysning om korten under mitt landskap, men utan resultat. Jag har också kopierat några kort och skickat till en tremänning till min far. Då fick jag hjälp med några kort. Det känns som det är bråttom, bråttom att få dem visade för folk, som vet och ännu lever.
Ann-Mari Bäckman

2005-01-26, 22:58
Svar #11

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Hej Ann-Mari, jag har faktiskt gjort som du och skannat av korten och skickat dem till alla äldre släktingar jag känner till, men det var visst redan för sent. Korten är ju från slutet av 1800-talet och mina släktingar vet ju inte hur de människor de känt såg ut i yngre dagar. Har även kontaktat nyfunna sysslingar, men ingen verkar ha någon kopia av något av dessa kort. Några av mina gamla kort är vykort, men tyvärr utan text.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna