ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erbjudande om Släktforskarnas Årsbok  (läst 382 gånger)

2004-01-15, 19:01
läst 382 gånger

Carl Axel Hedström (Calle)

I dagspress och annan media har det under den senaste tiden uppmärksammats olika försök som görs av olika ljusskygga företag att via fakturaliknande utskick lura andra företag att betala pengar. Konsekvenserna av detta bedöms av bland annat regeringen som så allvariga att man överväger lagstiftning mot detta beteende.
Nu har Sveriges Släktforskarförbund dessvärre gjort precis samma sak som dessa ljusskygga företag!
Man skickar den 20 december ut ett brev som beskriver olika fördelar med Släktforskarnas Årsbok och längst ner är ett inbetalningskort med ett prenumerantnummer angivet.
Det står visserligen i texten att man skall passa på att beställa den men i och med att ett prenumerantnummer anges på inbetalningsdelen och den vanliga texten på fakturor/räkningar ”Vid betalning på annat sätt ange alltid ovanstående prenumerantnummer” är det väldigt lätt att förväxla detta erbjudande med en riktig räkning.
Om Släktforskarnas Årsbok är så bra som det anförs bör man kunna sälja den på egna meriter och inte på detta sätt!

2004-01-15, 20:21
Svar #1

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:55
    • Visa profil
Hej Carl Axel
 
Det är väl inte riktigt samma sak ändå!!  
 
Sveriges Släktforskarförbund erbjuder och levererar verkligen boken till sina prenumeranter. Och inte stämmer de dig om du inte betalar. Det enda som händer är att du inte får boken. Att prenumerationsnumret är förtryckt, beror väl på att du måste vara prenumerant för att få förbeställa boken till lägre pris.
 
De ljusskygga levererar såvitt jag vet ingenting, men kräver att du ska betala, annars väntar inkassokrav. Läs på   http://www.konsumentverket.se/  hur de gör.
 
Mvh Margareta

2004-01-16, 07:29
Svar #2

Carl Axel Hedström (Calle)

Hej Margareta
Det är helt rätt det du skriver och det är inte vad som kan hända efter att du inte har betalt som jag vill kritisera, det är sättet att inte klart tala om i förväg att detta måste man inte betala.
 
Calle

2004-01-16, 11:28
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6921
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 20:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Missa inte tillfället.... är rubriken på detta erbjudande. Passa på att beställa den nu! står det på slutet. Däremellan beskrivs innehållet i boken.
 
Hur jag än vrider och vänder på texten kan jag inte få det till en räkning på något som redan är beställt och måste betalas.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna