ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: En fjäder i garderoben  (läst 536 gånger)

2005-01-16, 10:22
läst 536 gånger

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
I kväll, söndag 16 januari kl. 20.00, sänder STV2 programmet En fjäder i garderoben om en utvandrare från Torsås i Småland. Vet dock inte vilket Torsås.

2005-01-16, 21:38
Svar #1

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Monica
Det var Brändabo i Torsås som Gunnar Gustafsson kom i från. Jag hoppas att SVT kan följa upp och kan göra en fortsättning. Den här timmen var en rysare och en fortsättning skulle bli mer än spännande hur det var uppe i Canada och Fort Williams sedermera Fort Thunder Bay. Min mammas kusin John bodde där med sin familj, så tydligen fanns några Torsås-bor där.(Hans dotter Karen_Ann läste svenska i Canada, samt kom till Sverige en sväng under 1970-talet när jag träffade henne och fick veta en del om livet i Canada) Tack vare din avisering, hann jag se inslaget, mkt tack. Det är roligt att SVT sänder den här typen av prg, jag var rörd, att de som var släkt kunde finna varandra, även om avståndet var så stort.Mkt empati samt välkomst över de etniska gränserna , det behövdes då (pga giftemål), behövs även i dag för att hantera alla dessa som inte förstår att relationer är gränslösa.
Jan-Christer

2005-07-18, 13:15
Svar #2

Ulrika Ekberg

Hej kära Jan-Christer Strahlert (Torbas)
Här sitter vi, Ulrika Ekberg och Camilla Sjer?n som har gjort filmen En fjäder i garderoben, och läser din text om filmen. Vi blir verkligen glada att läsa vad du har skrivit och att få ta del av den respons du ger - även om den måhända inte är riktad till just oss. Men det är fantastiskt att märka din upplevelse av filmen. Vi vet inte om vi kommer att kunna göra en uppföljare på just denna film, men där kommer i alla fall att göras andra filmer i framtiden  
Vi ville bara säga tack för ditt engagemang. Det värmer.
Vänliga hälsningar  
Ulrika och Camilla

2005-07-19, 09:08
Svar #3

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 970
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 20:18
    • Visa profil
Hej Ulrika, jag instämmer i vad Jan Christer Strahlert skriver - jag såg er film och blev djupt berörd!  Resultatet blev att jag nu bär en stark känsla inombords: vad hände mera ?  Den här typen av filmer är en kulturinsats och ger en extra dimension till sådant man kan läsa om i böcker. Så jag väntar på fler filmer, mer dokumentation och information om svenskar som valde nya fosterländer. Orsak och verkan samt berättelsen om vad som hände den enskilde i nya landet.
mvh
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna