ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emigration utan klara papper  (läst 476 gånger)

2004-04-05, 12:31
läst 476 gånger

Utloggad Lennart Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2018-01-08, 19:22
    • Visa profil
En dräng från Halland säjs ha arbetat sej över till Amerika på ett cattle ship. Inte orimligt och väl där rymde han kanske från sin båt. Men - hur tog han sej in i landet utan papper? Vi vet att han blev amerikansk medborgare efter några år. Fanns det smygvägar?
Undrar mvh Lennart Haglund, Varberg

2004-04-05, 13:48
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Enligt vad jag kunnat läsa mig till var det inget som hindrade en person att under lång tid uppehålla sig i USA som Alien, med minimal pappersexercis, för att långt senare söka medborgarskap. Det var en status med begränsade rättigheter, men fullt accepterad. Pass vid inresa var inte nödvändigt förrän i senare tid. Men att styrka sin identitet på något sätt var säkert viktigt i de flesta situationer, t.ex. vid inresa via stora mottagningsstationer som Ellis Island. Men den viktigaste dokumentationen stod rederierna för, inte den enskilde.
 
Jag tror säkert att svenska myndigheter hade sina starka meningar om de som t.ex. rymde militärtjänstgöring, men amerikanska myndigheter hade nog inte större intresse av detta. Enligt en kronologi jag har framför mig infördes först 1917 en regel om att fripassagerare diskvalificerat sig själva från att söka medborgarskap.
 
När det gäller just fripassagerare så pressades dessa ofta in i reguljärt arbete om de upptäcktes under överfarten, och uppträdde vid ankomst USA som avmönstrad besättning i de officiella listorna. Så kunde rederierna skydda sig mot att eventuellt bli pålagda att ta med sig blindpassageraren tillbaka på egen bekostnad. Allt enligt samma källa.
 
Men jag är ingen expert på temat, så något uttömmande svar gör jag inte anspråk på att ge ...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna