ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Död- och begravningsböcker  (läst 725 gånger)

2005-01-28, 09:11
läst 725 gånger

Liz Bjelke

Om jag vet var en person dog och ligger begravd, kan jag då finna i denna församlings död- och begravningsbok var personen är född?

2005-01-28, 09:36
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
nej inte i dödboken. Det står i församlingsboken för samma församling (om det gäller före 1895 heter kyrkboken det står i husförhörslängd). Eftersom frågan antyder att du är ganska ny inom släktforskningen rekommenderar jag dig att köpa eller låna någon av de vanliga böckerna i släktforskning (Per Clemensson & Kjell Andersson: Släktforska Steg för Steg, Elisabeth Thorsell/Ulf Schenkmanis: Släktforskning - vägen till din egen historia, Ewa Johansson: Släktforskningens mysterium).  
 
Eller om du vill läsa på Internet (men det är inte tillräckligt eftersom böckerna är utförligare), Rötters släktforskningssidor (röda knappen nere till vänster på denna sida), Metodfrågorna här på Anbytarforum (se under Ämnen), någon släktforskarförenings hemsida om hur du släktforskar (t.ex. Genealogiska föreningens  Hur börjar man släktforska) eller denna hemsida  Nätarkivet - Svenska källor för släktforskning och hembygdsforskning.
 
Någonstans bland alla dessa källor hittar du hur kyrkböcker av olika slag är uppställda och vilken information du kan hitta i dem. Du hittar också ovärderlig kunskap i släktforskning där, förmodligen svar på fler frågor än du visste du hade.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. De lokala släktforskarföreningarna, varav du hittar en del här som är medlemmar i förbundet, har kurser i släktforskning eller vet var det finns sådana om de arrangeras av studieförbunden.

2005-01-28, 10:18
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
vill du veta mer om församlingsböckerna från Anbytarforum kan du läsa här  
Anbytarforum: Källor: Kyrkböcker: Församlingsbok (förslagsvis inlägg 7 augusti 2004)
 
Anbytarforum: Källor: Kyrkböcker: Församlingsböcker (förslagsvis inlägg 28 mars 2002 och 8 april 2003)
 
och om hur man får tag på kyrkböcker av olika slag för hemlån från 1900-talet här
Anbytarforum: Hur gör jag? (Metodfrågor): Personuppgifter efter 1931 - hur forska vidare? där i inlägg den 12 mars 2003 beskrivs hur man söker i t.ex. Nationella arkivdatabasen för att få veta vad man får tag på. Den gäller även för tiden före 1931 som var rubriken.
 
och om du vill eller kan resa till arkiv i stället för att låna mikrokort från SVAR var materialet finns förutom respektive landsarkiv (och i en del fall i södra halvan av Sverige utom grovt räknat Vadstenas landsarkivområde i stället församlingsexpeditionen om böckerna är kvar):
Anbytarforum: Källor: Kyrkböcker: Riks-uppsättning av kyrkoböcker på mikrofiche?
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Om någon tycker sig känna igen en del var det upp denna vecka i tråden Hur gör jag? (Metodfrågor): Familjesituationen mellan folkräkningarna.

2005-01-31, 21:11
Svar #3

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
I moderna död- eller begravningsböcker står sällan eller mycket sällan föräldrarnas namn. Men det kan förekomma i församlingens dödböcker. Däremot i SCB-dödböckerna bara småbarns föräldrar ibland.
Övergången från husförhörslängder till församlingsböcker sker omkring år 1900. Årtalen varierar något mellan församlingarna.  
 
Hälsningar
Björn Engström

2005-06-09, 21:51
Svar #4

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Förekommer det anteckningar i död- och begravningsböcker om en person är begravd i ovigd jord?
 
Står det i så fall om det gäller självmord eller avrättning?
 
Varierar detta i olika delar av landet?
 
När förekommer sådana anteckningar i sådana fall för första gången?
 
MVH
 
Sam

2006-08-13, 14:58
Svar #5

IA

Sam, om du får något svar så maila mig gjärna det. iasockertopp@hotmail.com
Tack på förhand
/IA

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna