ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-01  (läst 2017 gånger)

2003-04-28, 23:31
läst 2017 gånger

Essan Gradhman

Chanserna är alldeles för små att få svar på Anbytarforum som det är nu!  
Det är endast i debatter som man får svar..*S*
 
Borde inte föreningarna engagera sig mer!?  
Varför inte låta någon person i forskarföreningen ta hand om föreningens mikrokort och låta honom/henne svara på frågor som gäller den egna församlingen i Anbytarforum!?
Inte ren forskning, utan enklare frågor. Vore inte det en bra id??
Jag tror flera forskare skulle vara glada att hjälpa till, då dom ju själva också får tillgång till dessa mikrokort.
Blir jag utskälld igen nu?
Essan G

2003-04-29, 08:24
Svar #1

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Voff!
 
Hej Essan
 
Jag håller med dig att det ibland kan kännas på detta sättet. Men om du läser runt lite på de olika landskapen, så ser du att under Småland några socknar, Bohuslän nästan hela, och några andra, finns mycket kunnit och engarerat folk som gladeligen hjälper till. Man skall heller inte glömma under vilken årstid som man ställer frågan. Runt försommaren, från och med nu(!) och över hela sommaren så vilar nog många släktforskare från filmerna. Samma sak är det kring jul och nyår. Medan det under oktober-november och februari-mars alltid är mycket lättare att få svar. Själv har jag ett barn i lågstadiet och en ny trädgård som håller mig från forskningen så här års. Och så är det säkert för många fler. Sen vet man aldrig när ett svar kommer. En efterlysning som jag gjorde vintern 2000 fick jag för ett par veckor sen ett privat mail med en tänkbar lösning! Detta efter 30 månader! Så ett svar kan komma även om det inte kommer direkt.
 
Hafv förtröstan och njut av solen eller regnet!
Magnus Påhlsson

2003-04-29, 23:25
Svar #2

Birgitta Ohlsson

Essan
 
Är det kanske så att du bundit ris till egen rygg efter dina inlägg under ”Meningen med att släktforska”? De flesta som läste inläggen där aktar sig nog ganska så noga innan de hjälper någon efter det. Så har i alla fall jag uppfattat det. De allra flesta här är mycket trevliga och hjälpsamma, men undantagen lyser tyvärr igenom ibland. Jag tycker dessutom att klimatet här på anbytarforum har blivit kyligare, vilket är synd eftersom ABF annars har varit ett mycket trevligt ställe
 
Birgitta

2003-04-29, 23:38
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:47
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
ABF är väl ändå något annat än Anbytarforum - om man nu får lov att påpeka det? (Jag tar i alla fall risken... Det var ju en stund sedan jag var med och tjafsade i någon debatt senast - så jag har ju en del att ta igen... J)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-04-29, 23:45
Svar #4

Birgitta Ohlsson

Ha ha ha Skojigt Jörgen;-)
 
Trodde det var allmänt känt vid det här laget att vissa av oss förkortar AnBytarForum till ABF.

2003-04-29, 23:58
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:47
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Allmänt känt? Jag har inte stött på det förrän nu - men så lusläser jag heller inte alla inlägg...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-04-30, 00:21
Svar #6

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Here we go again!
 
 
Mvh
Ann Little

2003-04-30, 08:17
Svar #7

Rune Edström (Rune)

Får jag det svenska orden Ann.
Har du majbrasa och grillar korven där, hoppas jag du har bättre odds med vädret än vad det verkar vara här.
Glad vår allihop.
rune

2003-04-30, 10:08
Svar #8

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:26
    • Visa profil
Tänk Essan - jag tycker precis tvärtom: att det är alldeles fantastiskt att så många frågor besvaras varje dag! Titta bara på senaste dygnet - jag har inte räknat, men nog ser det vid en hastig överblick ut som om de allra flesta frågeställare fått svar.  
 
Anbytarforum har cirka 150 nya inlägg per dygn - om inte en stor del utgjordes av svar skulle forumet nog ha självdött för länge sen.
 
En samvetsfråga till var och en som klagar på utebliven hjälp:  
Hur ofta besvarar du själv frågor - oftare/lika ofta/mer sällan än du frågar?  
 
Anbytarforum är ju ingen servicebyrå där det sitter avlönade och allvetande, professionella forskare med skyldighet att svara på alla frågor. Utan ett forum för ömsesidig hjälp och förhoppningsvis givande diskussioner, för dem som har tid och lust att delta.  
 
Ditt förslag om att engagera speciella personer i de lokala föreningarna är väl inte så tokigt - men det kan nog bli svårt att hitta dessa personer som utan ersättning vill åta sig att dagligen bevaka sina socknar och ägna avsevärd tid åt att leta fram svar på alla frågor... Och jag har en känsla av att de som skulle kunna vara aktuella redan är flitiga hjälpare här.
 
Låt mig också påminna om ett alternativ, som tyvärr inte verkar vara attraktivt för alla (jag avser inte dig, Essan), nämligen att forska själv... och därmed inte bara försäkra sig om att det blir rätt i de egna släktleden, utan eventuellt också kunna hjälpa någon annan med uppgifter.
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2003-04-30, 10:14
Svar #9

Jonas Kuschner

Birgitta Ohlssons angrepp på Essan är omotiverat. Den som inte har saken aktuell uppmanas gå till den aktuella diskussionen och läsa Essans inlägg.

2003-04-30, 10:43
Svar #10

Birgitta Ohlsson

Jonas Kuschner
 
Angrepp är väl ett lite väl starkt ord för att beskriva mitt inlägg. Eftersom Essan Gradhman i sitt inlägg skriver Chanserna är alldeles för små att få svar på Anbytarforum som det är nu! gav jag i mitt svar en kanske rimlig förklaring till att det blivit svårare att få svar här på anbytarforum. Jag avslutade dessutom meningen med ett frågetecken, vilket skall tolkas som att det är just en fråga och inte ett påstående.    
 
Birgitta

2003-04-30, 10:53
Svar #11

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Rune/ Nej jag vet inget på svenska som lika bra uttrycker; 'suck', 'stön','nu skall det käbblas igen'.  
Har du något att föreslå?
 
Mvh Ann

2003-04-30, 11:28
Svar #12

Eivor Andersson (Majken)

Dagens Gnäll - kanske.........
 
Eivor

2003-04-30, 12:21
Svar #13

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:58
    • Visa profil
Ann
 
Det motsvarande svenska idiomet är nu börjas det igen.

2003-04-30, 14:18
Svar #14

Essan Gradhman

Hej Jonas!
Verkligen uppfriskande med åtminstone EN person som läst och FÖRSTÅTT mitt inlägg! Jag uppskattar det verkligen! Jag försökte förgäves att få mina påhoppare att LÄSA och FÖRSTÅ inlägget.
Till Birgitta vill jag bara säga; Trots att jag ytterst sällan fått varken tack för uppgifterna eller ens en vink om att personen  sett svaret, har jag fortsatt att hjälpa där jag har möjlighet. Senast samma dag som jag lade in inlägget under den här rubriken, svarade jag på ett inlägg från Ångermanland, även där utan att se ifall frågaren uppskattade svaret!
Men det verkar som om mitt namn är som ett rött skynke för somliga.....*S*
Essan G

2003-04-30, 14:35
Svar #15

Essan Gradhman

Förlåt, det var Maud som trodde att JAG inte besvarade frågor. Jag besvarar frågor om Helgum, Junsele, Graninge, Långsele där jag har födelse, vigsel och dödböcker på mikrokort. Även en del från Östergötland och Småland, så där gick du bet!
 
Men efter vad jag förstår av Birgitta ska jag tydligen mobbas nu! Men...jag är inte den förste seriösa forskare som hoppar av Anbytarforum i så fall!  
Jag är i alla fall väldigt trött på dessa påhoppare som bara läser nå´n mening här och där innan dom ropar HURRA inom sig och kastar sig ner och skriver elaka, dumma, inlägg!
 
Är verkligen läsförståelsen så himla dålig i Sverige nu för tiden? Eftersom ni i varje inlägg lyckas hitta nå´t negativt?!? Istället för att ta det som ett  positivt förslag. Själv har jag arbetat HELT IDEELLT i flera års tid, varje vecka, med ett Öppet Hus på biblioteket. Jag har hjälpt 100-tals personer med problem eller med att komma igång med släktforskning. Så nog gör jag mitt....
Essan G

2003-04-30, 14:40
Svar #16

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Bo, tack för svaret. Efter 35 år i England med relativt liten kontakt med svenska språket( tills jag hittade Rötter) så har jag då och då fortfarande svårt komma på rätt ord eller uttryck!
 
Hej igen Eivor! Så du har sett min rubrik Dagens gnäll, det blir kanske många som skriver där med tiden. Min kommentar här var bara en sådan man gör när t.ex. barnen käbblar och man suckar och 'tar sig för huvudet'och säger-' Here we go again', om man bor i England eller 'Nu börjas det igen', om man bor i Sverige!
 
Mvh Ann

2003-04-30, 14:58
Svar #17

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:47
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Och sådana kommentarer är icke sällan orsaken till att ett käbbel startar på allvar i Anbytarforum - alltså kommentarer om eller protester mot att något skrivits, inte kommentarer i sak om vad som skrivits.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-04-30, 15:38
Svar #18

Essan Gradhman

Jag har fått nog nu och hoppar av Anbytarforum!
Alltså kommer jag i fortsättningen inte svara på frågor i det här forumet. De som vill kontakta mig kan göra det på min e-mail adress!
 
Bara en sak till: Jag tycker faktiskt synd om dig namnsamlare! Hoppas du någon gång upptäcker tjusningen med SLÄKTFORSKNING!
Essan G

2003-04-30, 15:55
Svar #19

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:40
    • Visa profil
Essan
Nog är det bra synd om du skall hoppa av. Jag tycker det är bra det du skriver. Själv är jag nybörjare inom släktforskning men har funnit att anbytarforum är en ren guldgruva. Det finns alltid folk som vänligt hjälper till och jag har lärt mig massvis. Försöker så gott jag kan betala tillbaks med sökningar på Klara och Söderskivorna. Jag förstår heller inte var det för nöje att samla namn. Det roliga är ju det mödosamma pusslandet där de gamla släktingarna blir individer och personligheter. Det är mycket intressantare att läsa en gammal soldats karriär än att bara veta vad han hette.
Essan! - Lämna oss inte.
Stig

2003-04-30, 16:00
Svar #20

Birgitta Ohlsson

Essan Gradhman
 
Du skrev ”Chanserna är alldeles för små att få svar på Anbytarforum som det är nu!”
 
 Det var den meningen jag svarade på.  
 
Skriver man dessutom  ”Har Du lust, att gratis, forska fram hela antavlor åt andra så är det din sak! Jag vänder mig bara mot missbruket. En del betalar dyra kostnader för Genline eller mikrokort, medan vissa åker snålskjuts gång efter annan på andra personer?”  
 
så är det kanske inte så konstigt att man inte får svar eller?
 
Birgitta

2003-04-30, 16:15
Svar #21

Birgitta Ohlsson

Kan man inte godta att någon har en annorlunda åsikt en den egna utan anser att det är personangrepp tycker inte heller jag att man bör stanna på ett diskussionsforum.
 
Lycka till Essan Grahman
 
Birgitta

2003-04-30, 16:45
Svar #22

Mats Rännbäck

På denna adress kan Ni få svar på era frågor om släktforskning. Där finns microkort från hela Sverige. Födda, döda, vigsel, husförhör, SCB mm.
Inte gratis men mycket bra om man kört fast i sin forskning.
http://www.arkivcentrum.nu/
Mvh Mats

2003-04-30, 16:46
Svar #23

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:26
    • Visa profil
Upptäckte först nu och läste den långa diskussionen under rubriken Meningen med att släktforska 26 mars-1 april (missade den då p g a utlandsresa). Därmed framstår mitt inlägg ovan till vissa delar som överflödigt, för att inte säga tjatigt, eftersom dessa delar (Anbytarforums funktion, egen forskning) grundligt ventilerats i den tidigare diskussionen.
 
Essan, min samvetsfråga om hur antalet egna frågor förhåller sig till antalet svar på andras frågor gällde inte specifikt dig som du kan se, utan var och en som klagar på att de inte får svar på sina inlägg (sådana klagomål dyker tyvärr upp rätt ofta). Hur proportionerna är i ditt fall hade jag ingen uppfattning om och jag förväntade mig ingen redovisning.
 
Mitt allmänna intryck är att de flesta som surar över uteblivna svar inte tillhör den skara som regelbundet läser andras inlägg för att se om de kan hjälpa till - för i så fall skulle de ha upptäckt att det finns frågor som de inte kan svara på. Ingen kan svara på allt, men oftast kan någon svara på något! Det förefaller ibland som om en del tror att varenda släkt är kartlagd, och att det finns ett antal personer på Anbytarforum som sitter inne med all denna forskning men av någon outgrundlig anledning undanhåller just dem information. Jag är dock fullt på det klara med att du inte lever i den villfarelsen.  
 
Men jag erkänner att jag är lite trött på klagomål över dålig svarsfrekvens. Och jag håller alltså inte med dig - den som går igenom inläggen senaste dygn/senaste vecka finner att chansen att få svar är mycket stor. Självklart skulle den öka ytterligare om ditt förslag förverkligades - så varför inte undersöka om det är möjligt? Men redan nu finns det ju ingenting som hindrar att vi ställer våra frågor direkt till föreningarna om vi inte får svar här.
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2003-04-30, 17:20
Svar #24

Karin A Björkholm (Karin)

Vad vore livet utan RÖTTERs VÄNNER ? och BBB ?
Nothing.
 
karin.bjorkholm@bredband.net

2003-04-30, 20:33
Svar #25

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:47
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Birgitta, tycker du att du lever som du lär? Kontentan av det du skriver kl. 16.15 är att om man anser att du gjort dig skyldig till ett personangrepp, så godtar man därmed inte att du har en annorlunda åsikt, och bör därför inte stanna i detta diskussionsforum. Kan du då verkligen med den attityden själv sägas godta andras åsikter? Det låter snarare som Tig eller försvinn!.
 
Nog är det ett personangrepp att påstå att Essan har bundit ris åt egen rygg med sina inlägg i diskussionen Meningen med att släktforska. Du talar ju t.o.m. om en rimlig förklaring till att det blivit svårare att få svar här på Anbytarforum. Det lilla ordet kanske eller ett frågetecken förvandlar inte angreppet till bara en åsikt i största allmänhet.
 
Att som bevis rycka loss enskilda citat ur en lång diskussion, som du gör, är ju fullständigt meningslöst. Diskussionen måste naturligtvis läsas i sin helhet - en diskussion som f.ö. vrängdes till något helt annat än det Essan avsåg med sitt ursprungliga inlägg.
 
Det sistnämnda är också (utöver det jag skrev i mitt förra inlägg kl. 14.58) något som dessvärre är vanligt i diverse debatter här i Anbytarforum - alltså att somliga vränger till det andra har skrivit, och sedan anklagar de andra för innehållet i de egna förvrängningarna.
 
Tänk om alla deltagare i Anbytarforums olika diskussioner kunde nöja sig med att kommentera det som har skrivits - i stället för att kommentera att det har skrivits något man inte vill läsa, eller förvränga andras inlägg! Och tänk om alla också kunde göra sig besväret att läsa igenom hela diskussionen innan man svarar - i stället för att bara klampa in med en kommentar till det senaste inlägget eller lösryckta citat! Då skulle här vara betydligt mindre käbbel.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-04-30, 22:25
Svar #26

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Jörgen! Hej! Vi har väl aldrig haft något att göra med varandra precis, men jag har läst många av de debatter du deltagit i och då märkt hur de väldigt ofta spårar ur och det blir massor med prat fram o tillbaks om helt andra saker.  
Du tycks även själv vara medveten om att du har en tendens till att gilla att tjafsa, för du säger ju i ditt inlägg av igår  det var ju en stund sedan jag var med och tjafsade i någon debatt, så jag har ju en del att ta igen!
 
Vidare säger du  tänk om alla i Anbytarforums olika diskussioner kunde nöja sig med att kommentera det som har skrivits! Jag antar att du menar det som skrevs ursprungligen, alltså det som satte igång debatten. Precis så tycker jag också men det var du som retade upp mig, för du dök upp plötsligt med kommentarer om Birgittas användande av ABF och det hade väl alls inget att göra med Essans inlägg?!
 
Mvh Ann

2003-04-30, 23:12
Svar #27

Birgitta Ohlsson

Jörgen, nej kontentan av mitt inlägg från 16:15 är inte att jag anser att om någon anser att jag gjort mig skyldig till personangrepp så godtar man därmed inte att jag har en annorlunda åsikt, och bör därför inte stanna i detta diskussionsforum. Jag kan inte hitta något i mitt första inlägg som skulle kunna klassas som personangrepp? Jag ser det forfarande som den fråga den var ämnad att vara. ”Att rycka loss enskilda citat ur en lång diskussion ” var ett sätt att förtydliga vad jag menade med min fråga i det första inlägget. Det sista två styckena som du skriver i ditt inlägg är jag böjd att hålla med om. Det är precis vad du gjort med mitt inlägg.

2003-04-30, 23:16
Svar #28

Birgitta Ohlsson

ann little
 
Tack för inlägget, det värmde;-)
 
Mvh
 
Birgitta

2003-05-01, 16:14
Svar #29

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Hoppade in här, lite nyfiken. Undrar över Essan Gradhmans inlägg.
Begriper inte problemet. Skall man alltså KRÄVA någon sorts tacksamhet för att man svarar på inlägg och hjälper andra forskare med uppgifter? Visst blir jag glad om någon gör ett inlägg och tackar för hjälpen, men jag förväntar mig inte det. Det är bara roligt att hjälpa till med det man kan. Själv brukar jag försöka att tacka, har kanske missat någon gång.
Sluta upp att vara ogin, och upplev det roliga med att kunna hjälpa andra forskare!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna