ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dyslexi!  (läst 1309 gånger)

2006-09-29, 14:27
läst 1309 gånger

Utloggad Ann-Mari Ekman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-01-11, 10:57
    • Visa profil
Hej,att släktforska med det här problemet är svårt.Man letar flera timmar i kyrkböckerna,sen när man hittar rätt,så kommer osäkerheten överen,man stirrar på en text o tror att man ser vad det står,men sen efter att ha hört att man inte kann genom hela skoltiden så plötsligt kan det ju stå något helt annat.Undrar om det fins någon mer med det här problemet här,då skulle vi kunna hjälpa varann!Fler ögon är ju bättre, o att kunna fråga dumma frågor skulle vara en fördel,om det fins någon här som känner som jag gör,så ta kontakt med mig.MVH ann-mari.

2006-09-29, 15:05
Svar #1

Maria Ås

Jag har inte dyslexi men documenterad skrivsvåriheter. Man brukar säga att jag stavar som den blinde slåss. Kan tycka att det är lite obehagligt att prata på forum och liknande där jag måste uttrycka mig i text. Jag misstänker att folk anser mig som dum och obildad eftersom jag ofta stavar fel. Jag använder mig alltid av stavningskontrollen men det smyger sig alltid in fel ändå. Men man får försöka övervinna rädslan och försöka tro på sig själv. Även om jag nu inte har samma problem som dig så vill jag ge dig tippset att tro på vad du läser men vara noga med att hänvisa till sidan. Har du inte kyrkböckerna på datorn så att du kan spara bilderna så fotografera av sidan med en kamera så att du i lugn och ro kan gå tillbaka och dubbelkolla dig själv eller be någon annan kolla om du är osäker.  
Lycka till!

2006-09-29, 15:35
Svar #2

lena andersson

Ann-mari och Maria. Det är klart ni ska utnyttja kunskapen som finns i forumet. Ingen är perfekt och ingen bryr sig om stavfel eller dumma frågor och dessutom har ni ju presenterat era svårigheter här och nu. Att läsa prästernas texter är väldigt svårt även om man inte har problem med bokstäver annars. Jag har forskat och läst husförhör i många  år men tycker fortfarande att prästerna skrev som krattor.
Det finns så mycket hjälpsamt folk här så använd dem om ni behöver.

2006-09-29, 16:59
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Ekman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-01-11, 10:57
    • Visa profil
Hej,jag sparar bilderna från kyrkböcerna på min daror,men problemet som blir är ju mera jag tittar ju mera ändras texten.Kan vara helt säker på att det första jag såg stämmer,men sen när jag tittar igen, så kommer tvivlen då plötsligt kan ett namn tydas på många sätt.Det är inte kul att ha svaret på något man letat efter länge framför sig,då man inte kann lita på sig skälv.Har läst här att vissa inte tycker om att några inte forskar själva utan bara vill ha hjälp,men vi som lägger ner timmar o betalar för det o ändå behöver hjälp,fins det inte någon som kann det här som kan hjälpa till,jag kan betala för en text som jag är osäker över,om bara någon kan hjälpa mig.MVH ann-mari

2006-09-29, 17:39
Svar #4

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Ann-Marie,
 
Lägg gärna ut det du behöver hjälp med under läshjälp. Jag tror inte att det är där folk störs på att man inte tros forska själv, utan det är ju ett klart bevis på att man försöker själv. Däremot finns det andra ämnen där den diskussionen kan uppkomma. Min son är dyxlektiker och själv har jag svårt att skriva sammanhängande text så folk förstår vad jag menar. Men jag har lätt för att läsa (dock inte det jag skriver själv).  
 
Fortsätt och forska och använd läshjälpen så mycket som det behövs, det är även en bra övning för andra att lära sig läsa kyrkböcker och med många personer som hjälper till att tyda så brukar rätt svar framkomma.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-09-29, 18:33
Svar #5

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Ann-Mari,
 
Jag har skickat ett e-mail till dig.
 
Mvh,
Mrs. Anne-Lee Wilson.

2006-09-29, 18:37
Svar #6

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej! Jag försöker hjälpa Ann-Marie under Läshjälp-Stockholm-Knivsta här ovan...Gunilla, kan inte du också försöka hjälpa Ann-Marie där, så får vi se vad du tror? Ann-Marie, det är helt ok att ställa frågor under läshjälp! Vill man inte svara, behöver man ju inte göra det eller hur? Det är ju bra att du försöker forska själv, träning ger färdighet. Själv har jag forskat i 5 år, det tar tid att lära sig läsa i kyrkböckerna någorlunda bra...
 
Mvh
 
Britt-Marie

2006-09-29, 18:47
Svar #7

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Jag har läst inlägget under Knivsta och även jag får namnet till Per, därför har jag inte svarat och detta enbart för att jag inte hade något att tillägga till redan givet svar.
 
Men det är väldigt lätt att läsa fel eller stirra sig blind, det är oftast lättare med en utomståendes ögon.
 
Jag försöker hjälpa till under läshjälp, men oftast är det någon duktig forskare som löst problemet redan. Men kan jag så hjälper jag väldigt gärna till.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-09-29, 18:53
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Ekman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-01-11, 10:57
    • Visa profil
Tack,för att ni svara.Man känner sig så dum i mellanåt.Trodde jag hade en i Knivsta Jan Jansson född 1765,men var osäker på 2 styckna,Fick svar att den ena hette Lars,blev så glad för då fans det bara en kvar, men nu så fins ingen kvar för den jag trodde hette Jan hette Per.Fick ett e-meil,från mrs wilson,som var villig att hjälpa mig i min forskning,är det någon som vet vem det är? Svaret kom så fort att jag undrar om det är OK.ann-mari

2006-09-29, 19:23
Svar #9

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Ann-Mari,
 
Jag skulle vilja rekommendera Läsebok för Släktforskare, Lär dig tyda och läsa gammal stil av Henrik Anderö & Elisabeth Thorsell utgiven av Ica bokförlag (ca 90 sidor). Det finns bilder på gammal text med väldigt bra tolkningshjälp till texten och stilövningar med facit, Alfabetet finns även beskrivet och  visar i olika varianter hur de olika bokstäverna kunde skrivas. Jag tycker det är en relativt enkel och bra beskriven bok.
 
Jag köpte min bok via min släktforskarförening och till ett skapligt pris. Den kan nog underlätta en del läsning av texter.
 
Lycka till
 
Gunilla

2006-09-29, 21:56
Svar #10

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Ann-Mari! Du kan köpa Läsebok för släktforskare på detta forums bokhandel, se startsidan i den vänstra spalten, 160:- för icke medlem i släktforskningsförening, något billigare om du är medlem. Den går nog säkert också att låna på ditt bibliotek.  
 
Som nybörjare kör man lätt fast på något, det bästa då kan vara att forska på något annat och sedan återkomma efter kanske ett halvår till problemet. Ofta kan man då lösa det hela då man har fått mer erfarenhet och läsvana.
 
Mvh  
 
Britt-Marie

2006-10-01, 11:04
Svar #11

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag känner åtminstone en väldigt duktig släktforskare med dyslexi. Jag håller med om råden ovan, skriv alltid upp källorna. För även om du skulle råka läsa fel så går det att dubbelkolla enkelt, och det är oändligt enklare att kolla om man vet var man skall kolla.
 
Så kämpa på, för du kommer att ha kul!

2006-10-01, 16:34
Svar #12

Arne Källström

Hej Ann-Mari!
 
Jag har dyslexi, och jag har alldrig kunnat läsa en bok under mina 60 år.
 
 Men släktforskning har gått rätt så bra för det är ju inte så långa texter.  
 
Det är viktigt att man kan sitta hemma i lugn och ro och tyda olika texter.
 
 Blir jag det minsta strässad fungerar ingenting. Går du till bibloteket när du forskar elle sitter du hemma.
 
 Jag använder en minnespinne när jag är på bibloteket som jag kopierar bilderna i och sen när jag kommer hem tar jag inn dom i min dator. Då kan jag sitta hemma och läsa i lugn o ro.
 
 Sen använder jag digitalkamera och fotograferar av bilder på läsapparaten och i böcker sen tar jag inn dom i min dator.
 
Och sen är det viktigt att träna på att läsa gamla texter, och träna ofta.
 
 Du skall inte skynda på din forskning i början för allt finns kvar.
 
 Läsebok för släktforskare har hjälp mig mycke och läsning av gamla handstilar, och så fort jag ser en gammal text provar jag att tyda den.
 
Du får gärna meila mig om du har någon fråga.
 
Mvh Arne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna