ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Domar Skafte..??  (läst 2517 gånger)

2005-02-08, 17:50
läst 2517 gånger

Utloggad Martin Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 00:03
    • Visa profil
    • www.peace.moobis.se
Hej på er, skulle vilja veta lite om >Domar Skafte, och var hans släkt härstammar ifrån, då de också är min släkt. Hans bror var min mormors pappa. Han har ju tydligen skrivit mycket om släktforskning så det borde väl inte vara så svårt att ta reda på för mig. Är det nån som vet något så där på rak arm??
Tackar..
MVH -Martin

2005-02-08, 21:26
Svar #1

Peter Funke (Aningen)

Enligt Herdaminnet var Carl Domar Skafte född i Sillerud (S) den 6 maj 1907 som son till disponenten Nils Harald Nilsson o.h.h. Emy Juliana Eriksson. Det kommer säkert utförligare uppgifter från annat håll!
 
(Jag tror att ditt inlägg hamnat på fel plats, men det rättar nog Anbytarvärden till!)

2005-02-09, 01:00
Svar #2

martin

Tack så mycket, visste inte vart jag skulle posta det. Tack än en gång.

2005-02-09, 11:20
Svar #3

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Martin, utan att veta något om just dessa släktförhållanden, så slår det mig att om han skrivit mycket om släktforskning (som du själv säger), är det väl troligt att han och också forskat om sin egen släkt.  
 
Det bästa vore väl om du tar reda på om han a) har publicerat något om sin egen släkt b) har efterlämnat egna släktforskningshandlingar, och i så fall var dessa befinner sig idag. Man skulle ju kunna tänka sig att de alternativt finns hos hans arvingar eller har överlämnats till något arkiv, bibliotek eller förening. Eftersom du är släkt med honom, är det kanske först och främst inom släkten du bör göra förfrågningar om saken.

2005-02-10, 18:33
Svar #4

martin

Till Peter Funke.. Skulle vilja vet mer om Emy Juliana Eriksson, som var mor till Domar och farmor till min mormor. Hur får man reda på var hon föddes? Hittade en handling som Domar gjort, men endast om sin farfars barn osv.. Nån som kan tipsa??
MVH Martin

2005-02-11, 08:40
Svar #5

Peter Funke (Aningen)

Jag tycker att Du fick ett bra tips av Carl-Fredrik, ofta går man över ån efter vatten om man glömmer att fråga sina släktingar först! Även om de själva inte tänkt på det kan de ha foton, dagböcker och annat som kan föra en vidare. Eftersom Du dessutom vill veta mer om Emy Juliana så är det oftast hos släkten som de personliga uppgifterna finns.
 
Om och när Du klarat av det så finns det i spalten t.v.  ett ämne som heter Så börjar Du släktforska. Där finns det mesta som kan vara bra att känna till om hur man släktforskar. Vill Du ta en genväg så kan Du förstås efterlysa uppgifter om Emy Juliana på Anbytarforum när Du säkert vet var hon är född, men det är roligare och säkrare att ta reda på det själv! Eftersom Domar Skafte föddes i Sillerud så bör det innebära att det är lämpligast att Du börjar söka din mormors farmor där. Jag har tittat i Herdaminnet igen, och där fanns inget mer att hämta.  
Lycka till!

2005-02-11, 11:17
Svar #6

martin

Jag frågade min mormor, men hon visste inte mer än mig, och hon e sist levande i den linjen. Skall göra så att jag ska söka på riktigt nu, det börjar ju bli riktigt intressant. Tack för all hjälp jag fått. Ha det så bra!!
MVH -Martin

2005-02-11, 15:59
Svar #7

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Martin!
Vet inte om du känner till databasen DISBYT som finns på Internet. Till den databasen kan forskare skicka in sina framforskade uppgifter så att andra kan ta del av dem.
 
Jag gjorde en sökning i databasen och hittade Carl Domar Skafte, född 1907 i Sillerud. Dessutom fanns information om dennes fem syskon, föräldrar samt en stor mängd förfäder till Nils Harald Nilsson.
 
Jag kan rekommendera dig att göra en sökning i databasen (http://www.dis.se/sokindex.htm).
 
För att du ska kunna klättra i släktträdet krävs att du är medlem i föreningen DIS som tillhandahåller denna databas. Läs mer om det på deras hemsida http://www.dis.se.
 
Tyvärr framgår det inte vem som har bidragit med dessa uppgifter, så du kan inte kontakta någon för mer information. Observera dessutom att man alltid bör dubbelkolla de uppgifter man erhåller mot källorna. Använd de uppgifter du får från DISBYT-databasen som underlag för din egen forskning!

2005-02-12, 15:39
Svar #8

martin

Hej Casterud, jag har försökt söka på DISPYT men det kommer bara upp rutan med användarnamn o lösenord, kommer inte längre. Får försöka bli medlem antar jag. Tack för hjälpen!!!
MVH -Martin

2005-02-12, 19:11
Svar #9

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Hej igen!
Du kan logga in som gäst (leta på DIS:s hemsida om hur det) men det ger dig inte något mer än vad du redan känner till.

2005-09-06, 11:04
Svar #10

Grylot Skafte Eklund

till Martin Nilsson!
Du undrade om Domar Skafte och hans släkt!!
Jag är dotter till honom så om du vill veta mer om dina släktingar så bor jag i Bålsta och har en del böcker av pappa samt hans släktforskning om domaresläkten.
 
Mvh.grylot skafte-Eklund

2005-10-07, 15:07
Svar #11

martin

Hej Grylot, har försökt maila dig på en adress jag fann på nätet, men ej fått svar.. Min adress finns upptill...
 
Mvh -Martin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna