ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Discussions in English  (läst 502 gånger)

2000-07-08, 00:14
läst 502 gånger

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Jag tycker att diskussion Discussions in English är styvmoderligt behandlad och rent av dåligt upplagd. Dag och månad samt klockslag anges men inte årtal och då blir ju detta helt meningslöst, vilket jag påtalat för redaktören tidigare. Att sortera inläggen efter bokstavsordning är ju även det meningslöst. För att min kritik ska vara något konstruktiv lämnar jag även ett förslag. När det gäller underdiskussion Emigrants föreslår jag en underindelning på bokstäverna A-Ö avseende efternamnen och med tydlig vädjan till de som lämnar inlägg att försöka följa denna indelning. Det kan finnas andra lösningar, men det mesta blir nog bättre än så som det ser ut idag, vilket är bedrövligt!
Mvh Rolf

2000-07-08, 02:36
Svar #1

Chris Troy

Hej Rolf, Varför inte ha en 'bilingual' Rötter med alla avdelning rubriker som kan översättas på både svenska och engelska (Socken - Parish; Landskap - Province)?  Då skulle man inte behöva en avdelning för 'Discussions in English'?  Jag bor i Australien och är medlem på SWEDEN-L och Swedegen listorna.  Jag har många, många gånger översätt bruksanvisningarna till engelska och postat dom på dessa listor (fast min svenska är inte så väldigt bra).  Rötter Anbytarforum är en av de mest värdefulla forskning 'resources' som vi i utlandet har tillgång till.  Det skulle nog inte vara så mycket arbete eller ta upp mycket datum 'memory'.  Till exempel - varför inte ha tabellen till vänster på båda språk?  
 
MVH
Chris Troy
Australia

2000-07-08, 11:34
Svar #2

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Hej Chris, Att komplettera svenska diskussioner med engelsk text är ett mycket bra förslag som jag stödjer helt och fullt. För att göra detta genomförbart kan man väl ha ambitionen att komplettera diskussionen Landskap med engelska. Rötter Anbytarforum är ju även ett mycket värdefullt forskarforum även för oss som bor i Sverige. Det är ju inte endast efterlysningar som sker i Anbytarforum, utan denna plats i cyperspace har utvecklats till en mötesplats för släktforskare. Kan vi träffas på samma torg oavsett om vi pratar svenska eller engelska blir ju detta ännu bättre. Vi kan väl hjälpas åt med översättningen, om detta skulle underlätta. Översättningen behöver ju inte alltid vara så exakt rätt, det viktigaste är ju ändå att vi kan komminucera med varandra. Felaktigheter kan ju justeras efter hand. Vad säger redaktören? Vi kan väl skapa en diskussion för Project translation exercise där vi gemensamt bygger upp denna översättning - ett nätveksprojekt över alla gränser, där var och en deltar efter sin förmåga och intresse, men gärna hålls samman av redaktionen.
/Rolf

2000-07-09, 03:12
Svar #3

Chris Troy

Hej Rolf,
 
Jag är glad att ni tror det skulle vara möjligt att ha 'bilingual' rubriker.  Det är ju inte så svårt - Ämnen/Subjects, Senaste Dygn/Past Day, osv.  Jag skulle gärna hjälpa till men ni talar alla sånt fint engelska det är nog inte behövt!
 
Vi är ju också svenskar fast vi bor utomlands.  Jag kan tala litet svenska därför att jag var 3 år gammal när vi lämnade Sverige.  Men det finns många svenskättlingar som inte kan läsa eller tala svenska som söker deras anor i Sverige.  Det skulle bli så mycket enklare för dom om vi hade dessa bilingual rubriker.
 
MVH, Chris

2003-05-02, 20:13
Svar #4

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej!
 
Varför inte vända upp och ner på Efterlysningar m.m. under 'Discussions in English' och ge svenska forskare möjligheten att söka efter släktingar i Amerika?
Många amerikaner skriver hit och ber om hjälp; kanske de själva gärna hjälper oss, om de kan?!
 
Rubriken kunde låta ungefär så här: Swedish researchers looking for relatives in America!
 
Mvh
Ann Little

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna