ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-06  (läst 2653 gånger)

2005-12-05, 13:23
läst 2653 gånger

Yvonne Carlsson/ Anbytarvärd (Admin)

Äntligen kan vi presentera Anbytarforums nya Ordningregler!
 
De finns också att ladda ner som pdf-fil:  Ordningsregler i pdf-format
 
Under denna nya tråd är alla välkomna att tycka till om de nya reglerna.
 
Med vänliga hälsningar
Yvonne Carlsson
Anbytarvärd

2005-12-05, 13:33
Svar #1

Utloggad Britt Maria Ekstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2015-07-20, 13:03
    • Visa profil
Jag har läst ordningsreglerna.
Ang PLFs databas är länken gammal och
dessutom bör länkningen gå via PLFs hemsida
http://come.to/plf
 
Mvh
Britt Maria Ekstrand/PLF/Oskarshamn
 
Adressen till PLF är ändrad. Mvh Yvonne Carlsson, Anbytarvärd

2005-12-05, 13:33
Svar #2

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Den nya principen med obligatoriskt användarkonto är kanonbra. -Alla kan läsa, ingen utestängs från att skriva (eftersom det är gratis) samtidigt som förekomsten av anonyma inlägg försvinner. Kan inte bli bättre enligt min mening!
 
Lite mer administration för Yvonne, men säkert mindre städning

2005-12-05, 14:18
Svar #3

Utloggad Per Schröder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 00:41
    • Visa profil
Detta låter mycket vettigt. Det vore också bra om det kommer en engelsk version av de nya reglerna så att våra engelskspråkiga vänner overthere också får reda på hur det kommer att se ut i fortsättningen.

2005-12-05, 14:25
Svar #4

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Peter!
 
Var i ordningsreglerna står det om obligatoriskt användarkonto??

2005-12-05, 14:34
Svar #5

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Marianne!
Det står inte om användarkonton i ordningsreglerna, men väl i huvudnyheterna på Rötters framsida.
 
mvh Niklas Lindberg

2005-12-05, 14:41
Svar #6

Yvonne Carlsson/ Anbytarvärd (Admin)

Ordningsregler på engelska:
Det är på gång, översättningen pågår och förhoppningsvis kommer den att vara klar under veckan.
 
Obligatoriskt användarkonto:
Det är som Niklas säger, det står inte något om det i ordningsreglerna, men däremot på Rötters förstasida. Det är alltså officiellt att det kommer obligatoriska användarkonton, men det kommer att ta några månader innan allt är klart.
 
Med vänliga hälsningar
Yvonne Carlsson
Anbytarvärd

2005-12-05, 15:04
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vid en snabb genomläsning finner jag inget omnämnt om obligatoriska användarkonton i förhållande till de konton som gäller för Röttervänner idag. Har det diskuterats?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-12-05, 15:42
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Särskild information kommer att gå ut till Rötters vänner, står det i Förbundsnytt.
 
Det är rimligt att någon ny förmån utgår till vännerna, när nu den hittillsvarande förmånen med egna konton blir ett krav för alla (och kommer att vara gratis).

2005-12-05, 15:56
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6912
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:29
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Rötters Vänner har ju i dag möjlighet att ändra i gjorda inlägg (inom en timme) och att abonnera på inlägg. Jag utgår från att detta självklart fortfarande bara ska gälla för Rötters Vänner, och att gratiskontona alltså bara ska ge möjlighet att skriva inlägg - inget mer.
 
Återkommer om de nya (?) ordningsreglerna när jag har hunnit att läsa igenom dem ordentligt...
 
PS!
 
Ta gärna bort utropstecknet och tankstrecket i rubriken Ordet är fritt! - om släktforskning. Utropstecken mitt i en mening ser inte bra ut, och tankstrecket har heller ingen funktion.
 
Jag vill ha så kort rubrik som möjligt, så att så mycket som möjligt av själva diskussionsrubriken syns i ämnesraden i inkorgen... J
 
Att utropstecknet såg aningen lustigt ut mitt i meningen, det kan jag instämma i, så därför är utropstecknet resp. bindestrecket borttagna ur rubriken Ordet är fritt om släktforskning. Mvh Yvonne Carlsson, Anbytarvärd
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-12-05, 15:59
Svar #10

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Jag trodde att rubriken gällde ordningsreglerna och inget annat! Ibland går jag direkt till Anbytarforum!
 
Hur lång tid kommer det att ta innan man får sitt obligatoriska användarkonto? Finns det resurser för att registrera alla konton? Det måste ju röra sig om tusentals personer. Jag undrar bara eftersom de som gått med i Rötters vänner ibland har fått vänta väldigt länge på sina konton.

2005-12-05, 16:10
Svar #11

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Bra med tydliga och kommunicerade regler! Det här borde kunna fungera smidigt, men innebär sannolikt också behov av en förstärkt resurs på redaktionen, genom tillblivelsen av en ny insändarsida. Om inte Rötter kan svara upp mot det ökade administrationsbehovet kan det sänka kvaliteten på webb-platsen.
 
Som sagt, det här ser bra ut!

2005-12-05, 16:14
Svar #12

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:25
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Dem som har användarkonto redan genom Rötters Vänner,  
kommer vi att få våra konton överflyttade till det nya systemet eller måste man registrera ett nytt konto där?

2005-12-05, 16:17
Svar #13

Eivor Andersson (Ema)

Jag tycker att det är ett väldigt bra beslut som har tagits.
 
Det får 5 fyrar från Bohuslän  
 
Hälsningar Eivor

2005-12-05, 16:36
Svar #14

Yvonne Carlsson/ Anbytarvärd (Admin)

Svar på Linus fråga:
De konton som redan finns kommer att fungera även i fortsättninge, ingen överflyttning av konton eller nyregistrering behövs alltså.
 
Jörgens kommentar om Användarkonton:
Jag håller på att testa lite olika varianter, men självklart kommer Rötters Vänner även i framtiden ha ett antal fördelar före dem med gratiskonton (eller vad de nu kommer att kallas). Exakt hur dessa fördelar kommer att se ut är inte helt klart ännu, därför ber jag att få återkomma med besked senare.
 
Med vänliga hälsningar
Yvonne Carlsson
Anbytarvärd

2005-12-05, 16:52
Svar #15

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Lysande Anbytarvärd, Redaktör, Rötterråd, Förbundsstyrelse! Det här har vi väntat på länge. Jag är övertygad om att den nya ordningen kommer att fungera på ett bra sätt. Fem  från Örebro!

2005-12-05, 16:59
Svar #16

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Visst är det ett bra beslut, och de tydligare ordningsreglerna tackar man för!
 
Vad gäller användarkonton så tycker jag, och det har varit uppe för länge sedan också, att vi som Röttervänner borde kvalificera oss till något mer än rätten att ändra våra inlägg och något till. Alla som nu får användarkonton gratis borde ha rätt att redigera sina inlägg. Varför inte? Rent administrativt misstänker jag det också är enklast att ha en nivå av användarkonton, och sedan ge Rötters Vänner något annat som förmån för sitt stöd.

2005-12-05, 18:07
Svar #17

Peter Karlsson (Peterk)

Tänkte bara tipsa om att en insändarsida på Rötter ju inte är något nytt egentligen (se Insändare och debatter) - men däremot kan man väl misstänka att den nya sidan kommer att bli mer frekvent använd än den gamla varit på många år..
Såg först nu att insändarsidan fått en egen rubrik i menyn till vänster i Rötter, så det blir säkert lite mer att stå i.
 
-Ville främst peka på att funktionen alltid funnits; dock har den ju inte haft riktigt samma funktion sedan Anbytarforums tillkomst.
 
Jag vet inte om den nya skall fungera annorlunda - den gamla var förstås också modererad - och därför skall löpa som något nytt. Men om inte annat är det väl inte så dumt att på något vis synliggöra även gammal debatt och insändare i anslutning till den nya..
(Fast det kan ju vara dumt att ruska liv i gammalt groll också :-)

2005-12-05, 20:20
Svar #18

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Att vi bara ska skriva om AVLIDNA personer tycker jag är helt ok.. Men jag tycker faktiskt att det är lite sorgligt att man har lagt till att om man är osäker så ska man tillämpa 100-årsgräns. Varför det? Kan man inte bli äldre än 99 år?
 
Åtminstone när det gäller frågor över när folk är döda under CD-skivor som t.ex. dödskivan 1947-2003 så borde detta tas bort. För mig känns det osmakligt att förutse att någon är död bara för att det har gått 100 år sedan personen i fråga föddes.  
 
På dödskivan 1947-2003 var det de äldsta 112 år när de dog. Det finns totalt 10.155 på skivan som var mellan 100-112 år när de dog. År 2003 var de 616. Det är ju ändå rätt många. Borde man inte på denna avdelning ha åtminstone 115-120 år? Vill man fråga  innan dess så tycker jag att man först ska kontakta skattemyndigheten för att kontrollera om vederbörande lever. Detta är lätt gjort både via telefon och mail...
Hälsningar
Ann

2005-12-05, 20:22
Svar #19

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Beträffande användarkonton: Förmodar att det blir helt automatiskt med tilldelande, så att begäran kan behandlas utan manuellt ingripande och att kontot kan delas ut under arbetsfri tid.
 
Att vänta i dagar på ett konto applåderas kanske av vissa, men utestänger många.
 
Mats

2005-12-05, 20:30
Svar #20

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Om Sveriges dödbok 1947-2003.
 
Avdelningen Sveriges Dödbok 1947-2003 kan också komma att återöppnas, med den begränsningen att de frågor som ställs endast får handla om sådana personer som frågeställaren med säkerhet vet är avlidna. Om så inte är fallet bör samma 100-årsregel som tillämpas i samband med Generalklausulen tillämpas. Ytterligare rekommendationer kring just denna avdelning kan komma att läggas till.
 
Tog för givet att personerna i dödboken 1947-2003 är döda. Och har de varit döda i 100 år kan de ju inte vara med.
 
Hur ska jag tolka detta?
 
För övrigt tycker jag det verkar bra med användarkonton.

2005-12-05, 20:40
Svar #21

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Jag ville bara visa hur många som var 100 år eller äldre när de dog. Med tanke på detta borde det finns mer än 600 personer som lever just nu och som är 100 år eller äldre.
Hälsningar
Ann

2005-12-05, 20:49
Svar #22

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej Monica!
 
Visst är alla personer som finns med i Sv dödbok döda. Det är inte där problemet ligger utan i att det har förekommit frågor liknande: Finns NN född 28/3 1906 i X-by med på skivan?
 
Jag vet att jag, för att hjälpa en frågande här på forumet, har sökt uppgifter om en kvinna född i början av 1900-talet. Då jag inte fann henne i dödboken gick jag till Sv Bef 1980 och fann henne där. Eftersom hennes efternamn var relativt ovanligt gick jag vidare till Eniro och fann henne med adress och telefonnummer.  
 
Det är alltså obetänksamma frågor liknande den jag relaterar som vi måste undvika att ställa.
 
Mvh
Ingegerd

2005-12-05, 20:56
Svar #23

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Tack Peter! Jag hade tänkt skriva och fråga var man kan hitta tidigare insända debattinlägg. Så får man dem serverade här!
 
Jag tycker förstås inte heller att man ska blåsa liv i gammalt groll. Men det finns ju så mycket annat av intresse att ta del av för en som hittade Rötter först i början av 2003.
 
Mvh
Ingegerd

2005-12-05, 22:20
Svar #24

Micael Granström (Micgra)

Bara en liten fundering. Alla kommer fortfarande att kunna läsa inlägg, så fortfarande kan illvilliga personer lägga samman uppgifter från Anbytarforum för att hota, förfölja eller trakassera personer med fel anor. Nöjer sig datainspektionen med en sån lösning?

2005-12-05, 23:09
Svar #25

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Datainspektionen förutsätter att Ssf upphör med publicering av vissa uppgifter.
DI konstaterar att uppgifterna publiceras öppet på webbplatsen och att det inte krävs inloggning med lösenord eller liknande för att få tillgång till uppgifterna.
 
Att införa obligatoriskt användarkonto för att skriva/publicera uppgifter har ingenting med Datainspektionen att göra, utan har helt andra bevekelsegrunder. Det blir svårare att vara anonym och det är lättare att stänga ute misshagliga individer är effekter, men intet av detta påverkar DI's beslut

2005-12-06, 00:13
Svar #26

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Jag tror också att det blir bra med de nya ordningsreglerna, särskilt med markeringen att inläggen i Anbytarforum ska handla om släktforskning och inget annat.
Hoppas bara att det inte kommer att drabba de ibland lite yviga diskussionerna omkring seder och bruk, titlar, gamla ord, dialekter osv. Kunskaper om våra förfäders levnadsvillkor är ju oerhört viktiga, om släktforskningen ska bli levande historia. Dessutom förebygger det en hel del missförstånd.
 
Mvh
Ingegärd

2005-12-06, 03:21
Svar #27

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Oj vad alla som yttrar sig här är positiva och glada. Törs ingen framföra kritiska röster längre?  
 
Användarkonton med fri läsning och sökning för alla andra verkar vara mycket bra, så att det blir svårare med anonyma inlägg!  
 
Även om det förstås alltid kommer att finnas möjligheter för dem som vill att gå in på olika datorer med tillfälliga e-postadresser och kalla sig något falskt som t ex Nils Nilsson!
 
Hur blir det förresten med möjligheten att vara anonym i de etniska minoritetsdiskussionerna? Blir det där det blir tillåtet att skriva under signatur?
-----------------------
 
När det gäller möjligheten till att yttra sig under Ordet är fritt, så verkar det i mina ögon bli en försämring att göra detta till en redigerad insändarsida, speciellt efter att man nu inför användarkonton med större möjlighet till kontroll av och i värsta fall avstängning av skribenter om så skulle behövas!
 
Nu befarar jag att det blir färre inlägg, vilket väl är meningen med denna åtgärd också. Men avsaknad av debatt och fria yttranden är inte bara av godo. Allt är inte bra bara för att det är tyst och lugnt, och alla ägnar sig åt släktforskning! Det har redan visat sig många gånger här.  
 
Ju fler som yttrar sig och är med i diskussionerna desto bättre. Vi får redan ett allt tystare samhälle på så många plan, med allt större möjligheter för odemokratiska processer och beslut, som kan genomföras av olika ledare och makthavare, vilket vid en närmare granskning inte ofta visar sig mindre lyckat, även i de fall avsikterna var goda!  
 
Det är bara att hoppas att insändarsidorna fortsätter att frodas, särskilt när något upplevs som felaktigt eller underligt.
 
------------------------------
 
När det gäller beslutet att här bara skriva om avlidna så undrar jag på vilka grunder det beslutet är taget. Det är ju inget som DI automatiskt kräver!  
 
Tvärtom så ska det ju vara fullt möjligt att skriva om sig själv och andra levande som gett tillåtelse till det, här likaväl som på alla andra ställen i samhället!  
 
Särskilt när det gäller uppgifter som i andra sammanhang är offentliga och inte är till men för individer eller grupper, t ex finns ju redan publicerade telefonnummer och adressuppgifter på nätet på www.eniro.se. Då ter det sig ju märkligt om inte oskyldigare uppgifter, som födelse-, vigsel- och dödsdatum inte skulle kunna nämnas här, särskilt de som redan är publicerade i tidningar för officiell spridning!  
 
Offentligt publicerade uppgifter i tidningar, tidskrifter, radio- och TV-program ska ju tillåtas här på samma villkor! Vad är det som gör att just Anbytarforum ska censurera alla personuppgifter om alla levande personer som godkänner dessa?  
 
Även offentliga CD-skivors uppgifter och offentliga handlingar hos Skattemyndigheten ska ju kunna publiceras här likaväl som i andra tryckta släktutredningar! Annars bör ju dessa uppgifter stoppas redan där, vid källorna!
 
Varför denna otroligt överdrivna rädsla vad gäller alla LEVANDE personer (och i första hand oskyldiga uppgifter kring dessa), som inte tycks gälla någon annanstans i det öppna och demokratiska samhället? T ex adelskalendern och Svenska släktkalendern.
 
Är det på grund av tekniken, dvs internet eller rädsla för myndigheternas kontroll av internet, dvs PUL?
 
Rökning, alkohol, skjutvapen och inte minst fordonstrafik dödar människor på löpande band och är fortfarande tillåtet.  
Men att nämna levande människor på Anbytarforum, som godkänt detta, och som får nämnas i alla andra sammanhang, det är förbjudet!  
 
Är det verkligen rätt, undrar en frispråkig och ännu LEVANDE Rötter Vän?
 
En för hård ordning
kan skapa oordning!
 
Tack för (det ännu fria) ordet!
 
God Natt i decembermörkret!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-12-06, 09:02
Svar #28

Sune Lundin

Svar till Ann Sjöberg, varför kan man inte lägga gränsen vid 300 år istället, så är vi ordentligt garderade. D.v.s endast diskutera personer på Anbytarforum som varit döda i 300 år eller mer.

2005-12-06, 10:53
Svar #29

Peter Funke (Aningen)

Jag antar att nyordningen blivit ofrånkomlig med tiden, inte minst sedan värdskapet blivit mer diffust. Nu är det bara att hoppas att reglerna kommer att följas konsekvent, så att inte pratlusten bara flyttar över till släkttrådarna!
 
En fråga: mycket av diskussionerna under Ordet är fritt är förvisso lätt försumbara, men åtminstone en del trådar kanske med tiden kan bli intressanta som tidstypiska exempel. Kommer dessa gamla fria diskussioner att raderas, eller kommer de att finnas tillgängliga som läsbara?
 
Många av debatterna under Ordet är fritt berör ju faktiskt släktforskning, t.ex. om datainspektionen contra forskningen. Kommer de att räddas in under Ordet är fritt om släktforskning, eller kommer de att möta samma öde som de debatter som inte längre anses passande?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna