ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dato-orden i.st.f. bogstavorden ??  (läst 1742 gånger)

2004-03-29, 14:38
läst 1742 gånger

Jannie Hornstrup 3480

Hvorfor er Anbytarforum opdelt efter bogstaver og ikke efter dato ??
Med venlig hilsen
- en meget forvirret
Jannie Hornstrup, Danmark

2004-03-29, 20:14
Svar #1

Ingrid Wikberg

Men Jennie: när vi söker eller frågar så är det ju oftast på namn: efternamn, stadsnamn, landskapsnamn etc  -så då måste det vara i bokstavsordning allt är upplagt; eftersom vi söker/frågar så.  
Vi söker ju ej på datum eller årtal.  
Däremot kan man ju klicka på senaste dygn, eller Nytt senaste vecka så tar man del av det senaste som  kommer i datum-ordning under alla olika rubriker.

2004-03-30, 14:33
Svar #2

christina forslöf

Nu håller jag med Jannie.
Ibland är det faktiskt rörigt att leta här.
T.ex i landskap --> efterlysning
Ofta börjar frågan : vem, var, efterlysning, förnamn eller efternamn.
Hur hittar man då enklast?
Skulle man vilja se de senaste får man leta på annat håll.
Att sedan många anpassat sitt sökande som det är tänkt,hjälper ju inte den ovane.

2004-03-30, 15:57
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Just när det gäller efterlysningar under landskap är det sant att det blir svåröverskådligt. Tyvärr fungerar det aldrig i praktiken att få alla att utforma rubrikerna enligt en viss mall. Efternamnet först när det är ett släktnamn är ju klart att föredra, men det finns så många varianter då det inte är något släktnamn inblandat, så jag har avstått från att förlänga instruktionerna under Landskap: Efterlysningar ytterligare. Risken är också att ingen orkar läsa igenom dem om de blir för långa..
 
Att något kommer att ändras under just Efterlysningar är väl troligt; problemet är bara att frågorna där inte skall hamna under någon arkivrubrik bara för att de har några år på nacken - även flera år gamla frågor får ofta svar faktiskt. För den som söker efter nya efterlysningar där man kanske kan hjälpa till förstår jag att det önskas en datumordning, men detta är förstås helt oförenligt med den som önskar återfinna sina egna frågor eller den som vill kika efter något särskilt under den rubriken.
 
(Detta finns för övrigt diskuterat tidigare; förmodligen under den långa rubriken 'Anbytarforum' här under Ordet är fritt!)

2004-04-02, 17:12
Svar #4

Jannie Hornstrup 3480

Hej Peter Karlsson,
Du har muligvis ret i,(moglicken rett om ???) at jeg kan finde lignende oplysninger i tidligere indlæg her i ordet er frit( ordet är fritt!), men jeg synes ikke jeg har lyst til (tyckar inte om att)at svare på et indlæg der er over 3 år gammelt. Ej (inte) heller på indlæg der er bare ? år gammelt.Personen som har startet indlægget tror vel, at jeg er dum, om jeg begynder svare på et så gammelt brev ?? Måske læser personen ikke længere disse sider ????????????
 
Har du, Peter, set hvordan det er opdelt på DIS-forum, Danmark ??? 
 
1.Aneefterlysning, Her kan man få HJæLP til at finde sine aner, uanset hvor de fandtes. Det er ikke opdelt i sogne og landsdele osv !!  2.Foreningsforhold- bara for medlemmer 3. Hjælp til tydning ( om man har et gammelt dokument, man ikke selv kan læse) 4. KIP - for dem der INDTASTER alle gamle kirkebøger og folketællinger osv.  5. Markedspladsen, hvor man kan bede om hjælp hos andre til AT KIGGE EFTER i forskellige kirkebøger eller på landsarkivet eller lokalarkiver eller lign. 6. Programproblemer. Hvis man gerne vil have hjælp til, at finde ud af, hvordan et program virker, eller hvorfor et program IKKE virker osv. 7. Metode og teknik. Hvor man kan få gode råd til, HVOR man skal søge og hvordan man skal bære sige ad osv. RIGTIG godt til nybegyndere i slægtsforskning.
 
Iøvrigt forstår jeg ikke, hvorfor man ikke må have det samme indlæg mere end et sted ?
Hvis man KUN søger på et helt bestemt sogn, og så den person man søger aldrig har boet præcist der ??
Med venlig hilsen
Jannie Hornstrup
Danmark

2004-04-02, 17:15
Svar #5

Jannie Hornstrup 3480

Her er et link til DIS-forum danmark :
http://dis-danmark.dk/forum/index.php
Med venlig hilsen
Jannie Hornstrup
Danmark

2004-04-02, 18:12
Svar #6

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Om jag kan svara på ett 3 år gammalt inlägg gör jag det. Jag har själv fått svar på mycket gamla frågor, och har varit mycket tacksam för detta. Så länge ett svar är intelligent så tror jag att den som skriver det är det...
 
För att vara ärlig så tycker jag att DIS Danmark har ett mycket dåligt organiserat forum, absolut inget att ta efter... Geografisk uppdelning är en stor fördel, då de flesta släktforskare kan vissa områden bättre än andra, och att det är lättare att hitta intressanta inlägg på detta sätt.
 
Naturligtvis är det en mycket stor fördel att ha alla inlägg om en socken på samma ställe. Själv läser jag till exempel alla inlägg om de olika socknarna på Tjörn, och försöker att svara. Däremot så händer det ofta att jag miss?r diverse efterlysningar som inte ställs under sockenrubrikerna. Jag tycker snarare att instruktionen under Efterlysningar skall kompletteras med en uppmaninng att bara skriva där om man inte vet någon socken personen har funnits i. Efterlysningar med rubriken Anders Anderssson, f. Odenskyrka s:n 1777 är i mitt tycke felplacerade, frågan borde omdirigeras till Odenskyrkadiskussionen.

2004-04-02, 20:52
Svar #7

Jannie Hornstrup

Hej Anders
 Du har muligvis ret, men alligevel.
Jeg gider i al fald ikke mere søge på svenske sider. Jeg får jo ingen svar..
Se også et gammelt indlæg fra 2001, Nicolai, som undrer sig over, at han ikke får et eller andet svar...
Det gør man på DIS- dk.! - også selvom det bare hjælper dig til selv at søge et andet sted !!
Nogen ved altid noget, uanset hvor i landet de selv kommer fra !
Jannie

2004-04-02, 21:37
Svar #8

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Jannie!
 
Vad jag kan se så har du bara ställt en fråga i Anbytarforum, den 27/3 under Skåne/Socknar/Mölleberga. Det finns många i DIS.dk:s forum som inte heller fått svar efter några dagar eller veckor.
Man bör också ha med så många detaljer som möjligt om den person man frågar efter, och även tala om var man hittat uppgifterna man har.  
 
Anetavlen i Danmark har samma upplägg som Anbytarforum och det verkar fungera bra även där. Jag tycker det skulle vara helt omöjligt att hitta om det inte var ordnat alfabetiskt, särskilt med tanke på hur många inlägg det finns här.
Vill man söka efter något i Anbytarforum kan man göra det på flera sätt. I den vänstra ramen finns en sökruta som man kan använda om man vill söka i hela RÖTTER. Ovanför finns ”Sök på ord” där kan man söka i enbart Anbytarforum. På en sida med många efterlysningsrubriker kan man använda sin webläsares sökfunktion.
 
Mvh//
Lotta

2004-04-02, 22:38
Svar #9

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Man kan inte vänta sig svar på alla frågor, helt enkelt därför att det inte alltid finns någon som vet svaret på alla frågor. Detta gäller i så väl Sverige som i Danmark.
 
Jag kan tyvärr inte hålla med Lotta helt om att Anetavlens upplägg är bra. Det är förvisso bättre än DIS Danmarks, men man uppmuntras att ställa frågor i avdelningen släktnamn och patronymikon, vilket inte är helt enkelt om man söker en Oluf Andersen eller något sådant. Avdelningen för socknar är för övrigt inte geografiskt organiserad.

2004-04-03, 12:02
Svar #10

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Anders!
 
Det var den alfabetiska ordningen i Anetavlen jag menade, inte det övriga upplägget. Jag skrev väl lite för kort kanske.  
 
Mvh//
Lotta

2004-04-03, 20:58
Svar #11

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Det glädjer mig att jag missuppfattade dig.

2005-08-10, 20:21
Svar #12

Börje Angelstrand

Jag har en känsla av ni talar förbi varandra.
Hur fungerar det i praktiken?
Någon vill ha hjälp, men kan inte placera sin efterlysning under någon av socknarna. Han/hon skriver därför in sin fråga under EFTERLYSNINGAR.
 
Någon läser efterlysningen och upptäcker till sin glädje att här kan jag hjälpa till.
 
Man letar alltså inte efter en speciell efterlysning, utan tittar dit då och då för att se om något nytt tillkommit.
 
Av denna anledning bör efterlysningarna läggas in allteftersom de kommer in, alltså i datumordning.
 
Börje Angelstrand

2005-08-10, 23:08
Svar #13

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Bra förslag, Börje!
Det borde nog också finnas en tidsgräns, så att gamla efterlysningar plockades bort efter hand. Jag såg att det fanns någon efterlysning från 1999, och jag undrar om en efterlysare verkligen håller på i sex år och kollar, om det kommit något svar.
 
Mvh
Ingegärd

2005-08-11, 00:41
Svar #14

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag svarade på en efterlysning från 1996 häromdagen, via mail i sig, men ändå. Om man regelbundet tittar på Nytt senaste ... så ser man vilka efterlysningar som svaras på.
Och jag tycker rent allmänt det är dumt att radera frågor här.
Jag kan hålla med om att mer flexibla sorteringsmöjligheter vore bra, till exempel att kunna se alla efterlysningar senaste månaden. Då kan var och en få det på sitt sätt.
Men ännu bättre vore att det fanns vicemoderatorer som såg till att få in de flesta efterlysningar under en sockenrubrik, ty de flesta passar under en sådan, vilket inte minst visas av att många efterlysningsrubriker innehåller sockennamn...

2005-08-11, 17:38
Svar #15

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:25
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Jag gjorde en efterlysning 2002 och fick svar i våras...  Läs mer här
problemet var fortfarande en gåta så det var helt kanon att någon hittade den och hade lösningen.
 
Tycker därför inte heller att gamla efterlysningar ska raderas, ej heller lösta problem då fler kan undra över samma sak.

2005-08-11, 23:33
Svar #16

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Anders och Linus!
 
Jag får väl böja mig för era erfarenheter och ta tillbaka raderingsförslaget. Men alltjämt förstår jag inte hur man överhuvud taget kan hitta något bland alla dessa efterlysningar.  
Det är riktigt som du påpekar Anders, att en stor del av dem borde ligga under en sockenrubrik, och jag tror att det är mycket större chans att få svar på dem där.
 
Mvh
Ingegärd

2005-08-12, 00:14
Svar #17

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag tycker också att efterlysningarna är extremt svårnavigerade, det är därför jag vill ha över dem till socknarna. Dock så tar det emot att radera för mig...

2005-08-12, 06:47
Svar #18

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Hej Anders !
 
Jag tycker att vi borde börja rensa undan en del efterlysningar. Först kunde man börja med de frågor som är av typen där forskaren inte själv brytt sig om att kontrollera aktuella kyrkoböcker.  
 
Vad jag däremot anser vara viktigare är att omorganisera  i socknarna. Rötterrådet har fått in ett finfint förslag av den kloke Thomas Sverker i Borås som bl a går ut på att dela in församlingarna i olika tidsperioder.  
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2005-08-12, 08:42
Svar #19

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Det finns gott om forslag till Rotterradet och i diskussioner pa Anbytarforum, bl.a. fran Anders Ryberg, men som det forhoppningsvis framgar av Rotterradets rapporter pa annan plats pa denna webbplats, sa kommer sadant arbete att goras senare (2006) - och da kommer Rotterradet formodligen att hamta in fler synpunkter. Just nu lagras de alla tillsammans, utan att radet tagit stallning till den ena eller den andra forslaget.
 
Jag ar personligen inte for att rensa bort gamla eferlysningar.  
 
mvh,  
Eva

2005-08-12, 09:03
Svar #20

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Precis som Eva skriver finns det ett antal bra förslag men tyvärr kanske det är så att en del förslag som finns på rötter angående organisering eller förbättringar har fallit i glömska. Därför är Rötterrådet ytterst tacksamma om den som har förslag skickar ett mejl med dessa.  
 
När det gäller gamla efterlysningar så får vi väl se vad vi gör. Själv är jag för att rensa ut medan Eva är emot. Hur Jan och Anette ställer sig vet jag inte, hur utfallet blir får vi se under nästa år.
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2005-08-12, 10:06
Svar #21

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Eftersom jag nu råkar ha halva Rötterrådet på tråden kan jag inte avhålla mig från att fråga hur förslaget om att dela upp i tidsepoker ser ut rent konkret?
 
Jag är personligen i nuläget inte övertygad om fördelarna med detta, gentemot nackdelen att det blir fler underdiskussioner att hålla reda på. Jag är själv flitig postare under Stenkyrka i Bohuslän som i nuläget har 930 poster, och att döma av mina erfarenheter så innehåller en del frågor bitar som rör flera tidsepoker, och det finns snarare en tendens att hela Tjörn diskuteras under denna rubrik eftersom folk inte hade förstånd att gifta sig inom församlingen utan hittade partners över hela ön...
 
Frågan är också om de äldre inläggen i så fall skulle tidssorteras och vem som skulle göra det?
 
Å andra sidan, jag skulle nog klara mig utan problem även om socknarna var tidsindelade.
 
PS
Stefan: Du har glömt att ange mailadress i ditt inlägg, det är lite svårt att maila synpunkter till dig då. Kanske en användarprofil med både privat mail och Rötterrådsmail vore bra? (Eva ser ut att vara utomlands och snarast ha glömt lösenordet till sin profil, hon brukar ha mail.)

2005-08-12, 12:13
Svar #22

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Hej Anders !
 
Rötterrådets mejladress är rotterrad@genealogi.se och min privata adress är stefanjernberg(snabela)yahoo.se den sistnämnda finns även inlagd i forskarkatalogen.
 
Visst är det så att det blir gränsdragningar men den som är intresserad av personer före 1700 slipper då ta del av vad som skrivs om personer på 1800 - talet. Det bör då bli en hel del enklare att gå igenom efterlysningarna för att kolla ifall någon annan haft samma problem.  
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2005-08-12, 12:30
Svar #23

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Finns det några planer på att testa detta i något mindre landskap först? Det skulle överhuvudtaget kanske vara en god id? att utnämna ett landskap till lekstuga och testa förändringar där?
 
En gräns runt 1800 kanske kan vara en id? då de flesta socknar har husförhörslängder därefter, vilket brukar ändra forskningens karaktär.

2005-08-12, 12:50
Svar #24

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Rötterrådet har inte ens behandlat frågan ännu. Jag kan tänka mig att samtliga i rådet har synpunkter om detta. Men det låter som en sund tanke att först prova detta i något mindre landskap. Vi får väl se vad vi kommer fram till - hursomhelst för tidigt att NU komma med utfästelser.
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs
 
Ps. Jag kanske inte skall gå händelserna i förväg då jag inte vet huruvida jag kommer att ingå i rådet under 2006, då det avgörs på förbundstyrelsens första sammanträde efter stämman i Göteborg. Men om Eva blir invald i förbundsstyrelsen kommer endera hon eller Anette att avgå från rådet, den som lever får se.
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2005-08-13, 09:22
Svar #25

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
1) Jag tycker inte att något äldre ska tas bort härifrån Anbytarforum, och ABSOLUT inte något med konkreta släktfrågor med namn på person och/eller plats nämnda.  
Om det inte råder platsbrist, men det kan väl ändå inte vara möjligt i dessa datatider, som dessutom snabbt förbättras vad gäller minneskapacitet.
 
Fördelen med Rötters beständighet är ju att det finns kvar och är elektroniskt sökbart!!! Något som inte alla andra utmärkta skrifter om släktforskning är, men det betyder ju inte att alla dessa gamla böcker o tidskrifter med dess efterlysningar är ointressanta o bör rensas ut och brännas bara för att de är gamla!  
 
Gamla efterlysningar kan därför ge kontakter eller ledtrådar och t o m lösningar låååångt efter att de ställts, vilket ju Linus tydligt visat exempel på ovan!
 
2) Återstår problemet med överskådligheten och sökbarheten. Några synpunkter och förslag:
 
a) Efterlysningar kan mycket oftare vara placerade under socknar! Eftersom jag initierade förslaget om att Anbytarforum skulle vara indelat i socknar, så tycker jag att det skulle vara bra om så många diskussioner som möjligt fördes där! Däremot att i efterhand lägga om de gamla efterlysningarna verkar vara ett ogörligt hästjobb! (Fast det är ju många släktforskarvänner som gör sådana hela tiden, i och för sig...)
 
b) Det leder då till förslaget att den Läshjälp som innehåller frågor som rör en socken borde ligga under den!  
 
För att lättast få bästa möjliga hjälp av de som är insatta i församlingens forskning eller de som känner till socknen och de som bor i församlingen nu!
 
c) Det borde vara möjligt att göra en sökning bara i en viss sockendiskussion! Är det kanske det redan idag? Annars borde den möjligheten införas!
(Jag försökte söka en person med ett vanligt namn i ett sockennamn som det fanns flera av och det tog tid innan jag fann något som jag sökte! Men det kanske berodde på att jag inte sökte på bästa sätt?)
 
d) Först låter en tidsindelning lite bökig, men med tanke på mina egna erfarenheter, så måste jag lite motvilligt erkänna att det vore lockande att dela in, särskilt de stora, sockendiskussionerna i två delar med brytpunkt ca 1800, för att skilja på de olika typerna av frågor som då brukar uppkomma.  
 
Fast blir det ändå inte väldigt krångligt och ännu mer oöverblickbart att att ordna det så? Många frågor o diskussioner går väl över flera generationer och över den tidsgränsen, fram och tillbaka?
 
Nej, slutsatsen blir nog att det är bäst att behålla hela sockendiskussionen samlad. Eller?
 
3) Fungerar sökbarheten och överblickbarheten och forskarkontakten bättre i de olika Landskaps-Röttrer som numera finns? Eller blir det ett sammelsurium av efterlysingar som staplas på varandra där också? Vill minnas att det var så på t ex Dala-Rötter, när jag ställde några frågor där tidigare, men det kanske är ändrat, så att det är uppdelat i socknar där också numera?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-08-13, 09:55
Svar #26

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Bra att diskussionen kommer igång igen om det här. Jag vill bara påminna om och länka till en tidigare rubrik med många förslag och synpunkter om detta, se här.  Läs framför allt från början, innan den förlorade sitt fokus. Bara så att Rötterrådet inte missar tidigare förslag. Det är en klar fördel att diskutera öppet, framför att komma med ett förslag som bara skickas med mail till fyra individer, som sedan ska välja en lösning för hela Anbytarforum (se också punkt 2 nedan).
 
Två snabba:
1) Instämmer med Stefan å det kraftigaste att man inte bör radera några frågor och svar. Samma argument som Stefan.
2) Instämmer med Anders R om att det kunde vara bra med en testperiod i ett landskap. Då kan många personer betatesta och inget sätt är bättre att hitta fel och brister än att många får pröva och bedöma hur det fungerar. Då måste man vara beredd på att i detta testlandskap kan ske förändringar flera gånger efter att olika lösningar har testats. Ett litet landskap är väl klart att föredra. Några frivilliga?  Öland? Härjedalen? Man kan i ett sådant betatest ha olika varianter parallellt i olika socknar, så det är enkelt att jämföra. T ex några socknar med tidsmässig indelning, några med efterlysningar som underrubriker till en socken osv.

2005-08-13, 10:10
Svar #27

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Nu ligger ju det här (igen) under en helt galen rubrik. Kan inte Yvonne och Crister och RötterRådet ordna en sanktionerad diskussion om just Organisationen av Anbytarforum 2006 (eller nåt sånt), och flytta gamla inlägg med förslag dit? Då blir det också mycket enklare för alla att hålla ordning på vilka förslag som inkommit. Föreslår att den diskussionen redan från början bestäms att inte handla om för eller emot en chatt, så vi inte drunknar i det igen.
 
De förslag som RötterRådet får in endast med mail bör också läggas in i den diskussionen, för att inhämta synpunkter.

2005-08-13, 10:20
Svar #28

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vad det gäller testlandskap kanske Medelpad vore en bra id?. Varför? Inte för att jag har något emot dem där uppe... Däremot så har landskapet få socknar och en lagom trafik, samt både en stad (Sundsvall) och landsbygd. Därmed blir det representativt.
 
Jag tror också att det är viktigt att det, när förändringar väl börjar testas, finns en tydlig hänvisning till vart man skall diskutera förändringarna.
 
(Jag är tämligen säker på att RötterRådet redan uppmärksammat och arkiverat vad jag skrivit tidigare.)

2005-08-13, 14:06
Svar #29

Utloggad Anette Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2022-05-28, 19:48
    • Visa profil
Nu börjar Rötterrådets åsikter att diskuteras igen och det kanske är lika bra att jag berättar vad vi gör åt Anbytarforum för tillfället.  
 
När Rötterrådet för ett år sen bestämde sig för vad det skulle arbeta med under det här verksamhetsåret fanns det många förslag. Som ni kanske har sett behöver Rötter ryckas upp både här och där. Eftersom Rötterrådet bara träffas två gånger per år kan vi inte ta åt oss för stora uppdrag på en gång. Även om vi jobbar så intensivt när vi träffas att vi knappast har tid att äta lunch tar det tid att sätta sig in i och bearbeta frågor ordentligt. Vi är alla mycket angelägna om att göra ett bra arbete.
 
När vi nu skulle bestämma oss för vad vi skulle arbeta med såg vi två stora delområden, de redaktionella delarna på Rötter och Rötters huvudstruktur samt Anbytarforum. Eftersom vi då som bäst höll på att leta efter en lämplig redaktör tyckte vi att det var en bra början. Men samtidigt bestämde vi oss för att Anbytarforum skulle bli nästa stora projekt.  
 
När man jobbar med något är det skönt att kunna fokusera sig på en arbetsuppgift och inte jobba med flera olika saker samtidigt. Därför har vi valt att inte arbeta med eller kommentera AnbytarForum alls i år. Däremot har vi arkiverat alla och besvarat de flesta mail som kommit in till Rötterrådet. Alla förslag finns dokumenterade och ingen är glömd. När det börjar bli dags att arbeta med Anbytarforum har vi också bestämt att mer öppet gå ut och be om synpunkter.  
 
Nu börjar riksstämman närma sig med raska steg. Då ska vi ha avslutat det arbete vi har gjort under året och rapportera till både förbundsstyrelsen och till Crister. Vi hoppas att i första hand Crister ska ha någon nytta av det arbete vi har lagt ner. Vad som händer sen vet vi inte. Först ska ett nytt Rötterråd antas och sen hoppas vi att det nya Rötterrådet beslutar sig för att fortsätta planen och tillsammans med den nya anbytarvärden Yvonne börjar sitt arbete med att se över Anbytarforum.  
 
Vad som bestäms då över vad som ska arkiveras eller raderas och hur rubriker ska ordnas eller inte ordnas blir saker som vi kommer att ta upp då. I första hand är det naturligtvis Yvonne som får tycka till, men vi i Rötterrådet kommer att stötta och hjälpa henne så mycket vi kan. Vi har inte heller bestämt vilken arbetsmetod vi kommer att använda för att få in era synpunkter. Men det tar vi tag i när vi börjar arbeta.
 
Hoppas att det är kan vara ett litet svar på era funderingar över vad som händer och kommer att hända under den närmaste tiden. Förlåt att jag blev så långrandig, men ibland är det svårt att fatta sig kort.
 
Ha en trevlig sommar. Jag som är inne på min andra semestervecka njuter fortfarande
 
Anette Carlsson
(Rötterrådet)
 
PS.
Det är mycket bättre att formulera riktiga förslag och maila dem till Rötterrådet. Då är risken mindre att något ”tappas bort”. Vi har inte koll på allt som skrivs på Anbytarforum, men vår mail arkiveras och tas omhand ordentligt. Ni får gärna diskutera fram och tillbaka vad som är bra och dåligt, men när ni kommit fram till något så meddela gärna oss. Av naturliga skäl vill vi i Rötterrådet inte föra våra diskussioner på Anbytarforum.

2005-08-13, 14:52
Svar #30

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vore det inte möjligt att skapa en rubrik som Anders föreslår ovan, och att använda den så att förslag kan diskuterad mellan användare av Anbytarforum och RötterRådet? För jag ser faktiskt inte problemet med att hålla reda på vad som skrivs under en rubrik, däremot ser jag stora fördelar i att olika synpunkter kan diskuteras mellan Anbytarforums användare direkt. För id?er dyker upp löpande.
 
Och alla id?er är inte alltid så konkreta, utan utvecklas efter hand i dialog mellan olika användare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna