ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dags att skrota sekretessgränsen!  (läst 2337 gånger)

2006-10-12, 00:40
läst 2337 gånger

Pierre Nilsson

Hej!
I detta samhälle när det är i stort sett hur enkelt som helst att få tag i information om människor är det nog på tiden att sekretessgränsen skrotas. Eftersom vi har Sveriges befolkning 1970 och 1980 på CD kommer grännen om 15 år vara framme i år 1950 blir den ganska värdelös eftersom uppgifter om personer då finns och längre framåt med barn finns tillgängliga via skatteverket för vem som helst att ta del av vilket är fantastiskt. De enda som sekretessen i framtiden skulle gälla är dödsorsaker och möjligen ras och etik.
 
För år 2061 är den gränsen uppäten helt och hållet och inget är då hemligt längre.
 
Vad säger andra släktforskare om att ta bort sekretessgränsen?
Pierre Nilsson

2006-10-12, 02:18
Svar #1

Jesper Berg

En briljant tanke! Nästa steg måste bli att förbjuda små fönster, gardiner och släckta lampor! Leve det öppna samhället!

2006-10-12, 07:11
Svar #2

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Det är lag på att vissa uppgifter skall sekretessprövas innan de lämnas ut, om inte minst 70 år har förflutit. Men det måste påpekas med emfas att den beramade sekretessen alltså är en sekretessprövning - finns inget som kan vara den uppgiften gäller (eller närmaste anhöriga) till avsevärt men så lämnas faktiskt uppgiften ut. Måste lämnas ut!
Problemet är ju att med den gamla sortens Hfl/Församlingsböcker så finns både uppgifter som bör sekretessprövas och uppgifter som inte alls behöver det på samma sida. Ett bra exempel är väl underlaget till Dödskivan; dödsdatum, mantalsskrivning etc. är fullt utlämningsbara, men alla dödsorsaker kanske inte är det.
 
Det vi kan hoppas på är att nu när Landsarkiven tar över så blir det en bättre, mer professionell tillämpning av sekretessprövningsreglerna - vissa pastorsexpeditioner har haft en mycket märklig uppfattning om vad som kan lämnas ut och inte. En del pastorsexpeditioner har låtit släktforskare härja närmast fritt bland böckerna, en del har nästan inte ens velat bekräfta att någon varit skriven i församlingen vid en viss tidpunkt. Ingetdera är väl att rekommendera.
 
Och ja - leve det öppna samhället! Tyvärr hänvisas oftare och oftare numera till den personliga integriteten när myndigheterna inte vill lämna ut uppgifter om det ena eller andra. De enda som någonsin vinner på att uppgifter inte lämnas ut är myndigheterna! (Nej, givetvis skall inte skyddade identiteter lämnas ut, men det skall krävas att man själv begärt det och att en domstol - inte någon underordnad tjänsteman - godkänt det för att uppgifter om en inte skall lämnas ut! Och har man skyddad identitet så borde det faktiskt fungera också!)
Glöm aldrig att en av orsakerna till franska revolutionen var just att myndigheter inte hade den ringaste skyldighet att lämna ut uppgifter! Och att detta knep f.ö. tillämpats av alla diktaturer, av alla färger och sorter, från tidernas begynnelse. Alla myndigheter skall jagas med blåslampa för att lämna ut alla uppgifter man vill ha! En skammens/blygselns rodnad för en enskild person man lämnat ut en tveksam uppgift om är definitivt att föredra framför att stora delar av befolkningen blir torterade eller helt enkelt försvinner utan att man kan ifrågasätta myndigheterna om detta eftersom inga uppgifter lämnas ut - det är i alla fall min åsikt, och jag är ganska säker på att t.ex. de galna mödrarna i Buenos Aires skulle hålla med mig! Och ja, sedan kommer någon sättande med frågan, men om man ödelägger en persons hela liv då? Tja, mitt svar är att det idag nog finns få saker som kan ödelägga en persons hela liv; som exempel på sådant som inte skall lämnas ut har Riksarkivets jurist könsbyte eller att någon dött i AIDS - men ödelägger ens detta verkligen en persons liv idag om det blir känt??? Och fortfarande: enstaka personers liv ödelaga mot att tusentals personer försvinner i fängelser?
 
Sammanfattningsvis vill jag nog säga fram för fortsatt 70 års prövning, men se till att tillämpningen får bättre riktlinjer och att de följs! Och det är upp till oss medborgare att se till att det blir så!
 
Ingela
PS. Anmärkningen om att ras och etik inte skall lämnas ut förstår jag inte? Skall det möjligen vara ras och etnicitet? Vad jag vet noteras inte ras i Sverige; möjligen kan etnicitet listas ut genom att det anges var man själv/föräldrarna är födda - men det är redan en offentlig uppgift.

2006-10-12, 08:03
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nog föredrar jag att man sitter och viskar om mig eller mina anhöriga över en kopp kaffe, än att någon står och skriker i megafon om mig och min familj på torget i stan.
 
Så känner jag det om uppgifter om mig och min familj skulle vara fullt läsbara på internet.
Ann-Mari Bäckman

2006-10-12, 12:49
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Ann-Mari Gäller det verkligen alla uppgifter? Telefonkatalogen också, eller?  
 
Om så är fallet så respekterar jag förstås detta, men de flesta finns ändå med på telefonkatalogens nätsidor t ex! De flesta bebisar som föds publiceras på Akademiska sjukhuset här i Uppsala osv. Det offentliga rummet på nätet växer hela tiden, även när det gäller familjenotiser och liknande.  
 
Därmed inte alls sagt att vi ska släppa på all integritet och på i glashus eller Big Brother-övervakade rum!
Ej heller förbud av panoramafönster utan beslöjande förlåt och järnridåer, eller öppna fönster i upplysta rum!!!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2006-10-12, 15:25
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det är frågan var gränserna ska dras? Man kan ju tänka sig taxeringskalendern. Ska den läggas ut på nätet? Även om man kan få hur mycket upplysningar som hellst om en person, så tycker jag att allt som läggs ut på nätet, blir så lättillgänligt. Man behöver bara skriva namn och personnummer, så vips så har du allt du behöver veta om en person. Om det blir krångligare att leta fram dessa uppgifter om nu levande, så blir det ju bara sådana som verkligen behöver uppgifter av en eller annan orsak, som bemödar sig att leta.
 
Ja det är inte lätt det här. Jag måste medge att jag inte tycker det är så lustigt, att om man skriver mitt namn, så får man bl a upp Jag är född 1945 och började forska... plus mycket annat jag skrivit om i Rötter. Jag skäms inte för det, men det känns inte bra. Fast det är ju en annan fråga :-).
Ann-Mari Bäckman

2006-10-12, 15:43
Svar #6

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jag håller med dig om att det inte är helt enkelt!
 
Just taxeringskalendern är ju kvällstidningarnas favorit att publicera för att locka nyfikna läsare, såväl på papper som på nätet, att se vad folk tjänar och har för förmögenhet, värde på fastigheter, etc i toppskiktet av samhället. Det kan vara mycket utlämnande för de som blir publicerade genom inbrott och kidnappningsrisker! Jag tillhör inte den gruppen, men känner folk som gör det!
 
Det är ju inte några uppgifter som vi släktforskare brukar ange, vare sig på nätet eller i vår forskning överhuvudtaget. Om det inte rör döda människor förstås. Då kan det vara mycket spännande att läsa och redovisa bouppteckningarnas innehåll och värde, av många olika skäl.
 
Födelsedagsmotorn www.birthday.se är ju bra att ha såväl när man släktforskar som när man vill veta när folk över 16 år har födelsedag, fullständiga namn och bostadsort. Vill man ha utförligare uppgifter får man vända sig till Skatteverket. Men ingendera är ju bra för dem som inte vill avslöja detta förstås!
 
Håller för övrigt med Ingela ovan!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2006-10-12, 16:47
Svar #7

Pierre Nilsson

Hej Stefan!
Du nämner här www.birthday.se och Skatteverket två väldigt bra sökmotorwr när man söker efter levande människor. Vi släktforskade behöver inte personnummer utan endast födelseort och födelsedatum det är en väldig skillnad på det.
 
Vilken släktforskare har inte ringt skatteverket och bett om uppgifter? Jag tror väldigtmånga använder den och nu när jag forskar ut ättlingarna till en man i Skinnskatteberg på 1600-talet så behöver jag deras uppgifter för nutida saker vilket är jättefint för forskningen.
 
Pierre Nilsson

2006-10-12, 19:30
Svar #8

Jesper Berg

Låt oss ta steget fullt ut! Låt inte några hemlighetsmakare gömma sig undan telefonkatalogen, förbjud hemligt nummer! Det ska vara lag på att hela familjen är med i telefonkatalogen med fullständigt personnummer, barnen också! Släpp hela taxeringskalendern fri på Internet med alla detaljer, inklusive alla fastighetsuppgifter så man ser var folk har sina sommarstugor! Det kan ju vara våran gamla släktgård, då måste vi ha rätt att överraska dom där på semestern! Låt släktforskarförbundet ta över sekretessprövningen i landsarkiven så det blir ordning och reda, dom vet vad släktforskarna behöver! Offentlighetsprincipen har faktiskt kommit till för att vi ska kunna släktforska obehindrat utan sekretessabotage! Hellre ett ödelagt liv än tio släktforskare som svävar i okunnighet om sina tolvmänningar! Leve det totalöppna samhället!

2006-10-12, 23:02
Svar #9

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2006-10-12, 23:14
Svar #10

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil

2006-10-13, 00:12
Svar #11

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Ja, vem annars?
Tre rader upp från mitt inlägg står det!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2006-10-13, 00:31
Svar #12

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Stefan, nu blev det fel . Jag menade inte att fråga dig, utan frågetecken är ställda till Jesper. Ser nu att formuleringen blev dum. Tyvärr är det försent att ändra. Ber om ursäkt för den knepiga formuleringen.
 
God natt alla och sov gott.
Annki

2006-10-13, 00:33
Svar #13

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2006-10-13, 08:57
Svar #14

Sune Lundin

Jesper mycket bra förslag, så man ser var folk har sina sommarstugor och slipper förmögenhetsskatt. Jo det kan nog behövas, om man läser nyheterna idag.

2006-10-13, 12:21
Svar #15

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Varför envisas folk med att blanda ihop offentlighetsprincipen med Internet eller vilken annan publicering som helst??
 
Offentlighetsprincipen är att man har rätt att få ut uppgifter från myndigheterna, inte att man har rätt att publicera dem!
 
Ingela

2006-10-13, 12:49
Svar #16

Jesper Berg

??
 
Jag ser bara offentlighetsprincipen på ett ställe på den här sidan: Låt släktforskarförbundet ta över sekretessprövningen i landsarkiven så det blir ordning och reda, dom vet vad släktforskarna behöver! Offentlighetsprincipen har faktiskt kommit till för att vi ska kunna släktforska obehindrat utan sekretessabotage!
 
Länktips

2006-10-13, 13:50
Svar #17

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Har du inte betalt TV-licensen, Jesper Berg, eller var klämmer skon?  
 
Observera förresten ordningsreglerna att anonyma inlägg inte är tillåtna. Ingen tror att du plötsligt som första inlägg på Anbytarforum börjar skriva som en van användare med ett markerat patos i en gammal het debattfråga på forumet. Oavsett vad du tycker, skriv det rakt och öppet. Argumentera mot Pierre Nilsson i sak, idka inte krypskytte.

2006-10-13, 18:42
Svar #18

Jesper Berg

Mina skor har bra passform tack! Du är rolig du Anders Berg (Zzz?)! ;) Är man inte kapabel att formulera ett inlägg förrän man är s k van användare på anbytarforum och kan inte ha en åsikt i en mycket aktuell samhällsfråga ute i den riktiga världen (den personliga integriteten i övervakningssamhället) förrän man gjort sitt första inlägg på ett släktforskarforum? Upplysningsvis finns en värld utanför Rötter och släktforskningen! Det är faktiskt möjligt för andra än släktforskare att hitta till det här forumet som blev rikskändis i just integritetssammanhang när det stängdes ner av datainspektionen efter brott mot personuppgiftslagen! Är det förvånande sånt väcker nyfikenheten att sätta sig in i förhållandena i släktforskarnas krets där det anses legitimt klä av personer inpå bara skinnet inför öppen ridå, och det då är intressant ta del av dom debatter i ämnet som pågår på det ökända forumet och svårt att inte provoceras till replik på ett hårresande förslag? Men forumet är kanske inte stort nog för två Berg? Det kanske är där skon klämmer? ;)

2006-10-15, 03:43
Svar #19

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Jesper,
 
Hela mitt första inlägg handlade uteslutande om offentlighetsprincipen. Sekretessprövningen är ett avsteg från den. Att man skulle behöva nämna att det är så kunde jag inte i min vildaste fantasi tro - det tog jag helt för givet att alla kände till.
 
Men efter de tre första inläggen började folk istället diskutera publicering på Internet och andra ställen, som om detta hörde till offentlighetsprincipen - vilket det alltså inte alls gör.
Det är tyvärr ganska vanligt att folk inte kan skilja på offentlighet och publicering, vilket man med tanke på kopplingen släktforskning - Anbytarforum måste vara glasklar över. Man har alltså t.ex. rätt att få ut uppgifter om nu levande personer innan 70 år förlupit (=offentlighetsprincipen) men man har inte rätt att skriva om sådana uppgifter här på Anbytarforum (=publicering).
 
Ingela

2006-10-15, 07:58
Svar #20

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det är klart att du har rätt i båda dina inlägg Ingela. Jag nappade och svarade på Ann-Maris inlägg i första hand.
 
När det gäller Pierres förslag om ändring av sekretessgränsen, så finns ju redan SCB-material fram till 1949 i Arninge med utdrag för födda, vigda, döda och församlingsböcker vart tionde år.  
 
Finns det någon spärr för att ge ut dessa på CD-skivor redan nu egentligen?  
 
Sedan kan man ju alltid diskutera om det är önskvärt eller lämpligt, där det finns vitt skilda åsikter, men det är ju samhällets juridiska instanser och utgivarens ansvar som avgör om det blir en utgivning.
 
SCB-materialet skiljer ju sig från originalkyrkböckerna genom att vara sekretesskyddade när det gäller t ex dödsorsaker och personliga kommentarer i församlingsboken.
 
Övriga kyrkboksuppgifter släpps ju efter 70 år.  
 
Att ändra på det är väl inte aktuellt? Eller menar du det Pierre?
 
Även Skatteverkets uppgifter är ju skyddade efter prövning vad som är offentligt i deras terminaler, vid förfrågan hos dem om t ex om taxering, samt deras servicetelefon som man kan ringa till och få uppgifter ifrån.
 
Det materialet är inte avsett för annan publicering i sig, men det är möjligt att det går att få tillstånd att publicera i tryckt form, som taxeringskalendern, i CD-form eller på nätet, som www.birthday.se. De sistnämnda har dock redan tagit bort adressuppgifter, utan anger endast ortnamn.
 
Menar du att det materialet skulle släppas ut mer lättillgängligt av Skatteverket, t ex på nätet Pierre? Eller att andra skulle ge ut det? Eller att ännu mer uppgifter skulle bli offentliga hos Skatteverket?
 
Ras är ju ett begrepp som är borttaget i det offentliga Sverige, när det gäller människan. Däremot etnicitet, dvs vilka länder människor kommer ifrån är skyddat på t ex CD-skivorna Sveriges Befolkning 1970 och 1980. Däremot när någon dör så anges ju födelselandet och då kan ju faktiskt levande anhörigas ursprung spåras och avslöjas för dem som har sådana intressen! Det är ju förresten, enligt Ingelas inlägg ovan, redan offentligt. Det ses väl hos Skatteverket då eller? Annars var ju personnumren sådana tidigare att de avslöjade utländsk härkomst och för svenskar födelselän, men det har man väl frångått genom att blanda de fyra sista siffrorna?
 
Debatt om ovanstående ämnen har förts tidigare i olika delar av Anbytarforum och borde gå att nå via Sök i hela Rötter-funktionen.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2006-10-15, 10:01
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ingela!
 
Ditt inlägg var väl riktat till mig, eftersom det kom som fjärde i ordningen. Jag uppfattade Pierres inlägg, som om han ville att alla uppgifter, även sådana som var yngre än sjuttio år skulle kunna publiceras på nätet. Det var det jag vände mig mot.
 
I övrigt är det bra att få klarhet i vad som gäller för vad. Det tåls att upprepas och är inte så självklart för alla.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-10-15, 11:49
Svar #22

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
SCB-materialet har ju ett problem.
Om person X får ett barn utan att vara gift så får man ingen uppgift om barnfadern.
Är det så att en kvinna som är gift får ett barn med annan person en den hon är gift med så blir denne (den gifte mannen inskriven som barnafader i alla fall).
 
Jag slår vakt om sekretessreglerna eftersom adoptioner, dödsorsaker, könsbyten etc. Skall bevaras hemligt.
 
Björn

2006-10-15, 19:15
Svar #23

Pierre Nilsson

Hej!
Släpp kyrkboksuppgifter fria eftersom bouppteckningarna också är fria. I den mån så att det går att släktforska med det. SCB materialet duger gott när man forskar så då får vi vanlia forskare åka till Arninge om vi vill ha dessa uppgifter som står där.
 
Det enda som släktforskaren är intresserad av i allmänet i en bouppteckningen är ingressen dvs vilka som ärvar och inget annat om det inte rör sin egen släkt.
 
Pierre Nilsson

2006-10-15, 19:58
Svar #24

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Du förstår inte riktigt Pierre.
SCB-materialt ahr sina fallgropar. Se mitt inlägg ovan.
 
Sedan jag tror inte att en person som blivit bortadopterad och kommit till en ny familj med automatik uppskattar att se i en släktbok. Att X-xon och Y-ygren är mina föräldrar istället x-xon och zz-lund.
 
Björn

2006-10-15, 23:28
Svar #25

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jo, det är roligt att släktforska och man blir frustrerad när man inte kan få fram nyare uppgifter på ett enkelt sätt. Men det finns en annan sida av lätt tillgängliga uppgifter, de som missbrukar dem. De riktigt envetna trakasserarna kan naturligtvis få fram en hel del uppgifter, men att underlätta för alla och envar innebär också att det blir lätt att sätta igång förföljelsekampanjer mot enskilda individer. Något som blivit allt vanligare i dessa tider och som förorsakar mycket personlig tragik. Det ska vara sekretess och prövning, vi är ändå mest liberala i världen med uppgifter om folk i Sverige. Gärna en CD med folkräkningar 1910 och 1920, men inte helt fria uppgifter om nu levande personer.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna