ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-10  (läst 2420 gånger)

2005-02-09, 22:25
läst 2420 gånger

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Jo, jag har läst vad du skrivit, men att kalla det en Stödinrättning för sargade debattörer i andra diskussioner är väl lite väl magstarkt. Det skriver man väl inte med glimten i ögat. Och det där med självdistans, jag vet inte jag.  
 
Peter, du får gärna radera mina inlägg

2005-02-09, 22:52
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21984
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 15:34
    • Visa profil
Det var väl en alldeles utmärkt analys av rosutdelandet, Anders Berg  Den länder dig särskilt till heder eftersom du därmed (kritiskt) analyserade även ditt eget rosande strax innan.
 
De inlägg under denna rubrik som direkt kan urskiljas som partsinlagor i diskussionen om RAÄ återförde mig raskt till barndomsminnen av konflikter i kamratkretsen. Vanligtvis hävdade då en eller två ur vardera lägret självsäkert och högljutt sin ståndpunkt, medan övriga - mindre självsäkra/talföra - grupperade sig bakom sina respektive ledare/talesmän och visade, eller till och med yttrade: Jag är med honom eller Jag håller med henne.
 
Det behövs ingen psykologutbildning för att inse varför de senaste rosorna utdelats här (vad gäller RAÄ-diskussionen) - det räcker gott med att minnas hur det var i sandlådan. Men för den som grundligare vill sätta sig in i varför sandlådebeteendet så ofta består i vuxen ålder finns mycket att inhämta både inom psykologin och sociologin.
Hälsar vänligen
Maud

2005-02-09, 23:15
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag som var så nöjd med stödinrättning för sargade debattörer...  Det gällde ju bägge sidors debattörer.

2005-02-09, 23:41
Svar #3

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
När jag satte min hälsning med en ros hit var jag absolut säker på att detta skulle hända. Hm...
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2005-02-10, 00:08
Svar #4

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Stackars Peter som till och med måste hantera rosornas krig...

2005-02-10, 00:12
Svar #5

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
En ros utan törnen till alla de som ställer frågor som jag kan besvara på/inom mina områden/socknar. De gör så att forskningen förs framåt och bör därför rosas
Jan-Christer

2005-02-10, 09:15
Svar #6

Erik Holmlund

Jag tycker Anders Berg har helt rätt. Nästan komiskt hur Dagens Ros-tråden ofta utnyttjas av en liten klick användare för att klia varann på ryggen.

2005-02-12, 13:54
Svar #7

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Rosor i mängder till Niklas Rosenbalck. Hur hinner Du med allt, helt ofattbart?!
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2005-02-15, 23:37
Svar #8

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!  
Niclas skall det ju vara! Ursäkta!
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2005-02-18, 21:31
Svar #9

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Till alla anställda på Släktforskarförbundet som håller organisationen igång i ur och skur.

2005-02-27, 06:06
Svar #10

Susann Westin

Ett stort fång rosor till Bo Persson (Lincopensis) för all den hjälp som han har gett mig och andra genom sin kunskap kring Vena, Mörlunda och andra socknar i Kalmar län.

2005-03-10, 15:34
Svar #11

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
.... går till Landsarkivet i Vadstena.  
 
Den 9 mars kl 8.12 mejlar jag till den avdelning som tar fram bouppteckningar.  
 
Den 10 mars kl 10.30 får jag post med begärd handling.  
 
Snacka om service!

2005-03-11, 00:52
Svar #12

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
En ros, nej en hel bukett påskliljor, vill jag ge Jan Ek - denne eminente emigrantforskare som hjälpt mig och, enligt egen utsago, ett par hundra andra att finna släktingarna over there.
 
Må det gå dig väl och du få länge leva i ditt land.  
 
Leif G:son Nygård

2005-03-11, 12:07
Svar #13

Jan Ek (Janek)

Oj, det var våldsamt!  
 
Naturligtvis blir jag både rörd och glad över sådan uppmärksamhet. Men också om det är sant att jag (enligt sökmotorn) gjort 500 inlägg under de två år jag varit aktiv på Anbytarforum, huvudsakligen i emigrantdiskussionerna, så kan jag nog inte talfästa hur många som faktiskt blivit hjälpta. Förhoppningsvis är det fler än de ganska många som faktiskt berättat om det efteråt, och som jag kunnat glädjas med. Och hade det bara varit en enda så hade det ändå varit värt allt jobbet, för så spännande och kul tycker jag faktiskt att det är när jag är detektiv. Dessutom, så mycket som jag själv lärt under dessa två år är det kanske ändå jag som vunnit mest?
 
Jag skickar tidiga vårhälsningar tillbaka till dig Leif, och till alla andra goda vänner på Anbytarforum. Här i Sandnes skiner faktiskt solen idag, och inte en gnutta snö i sikte. Dina imaginära påskliljor lyser redan upp i forskarstugan, och kommer säkert att vara mycket länge!

2005-03-11, 14:51
Svar #14

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jan Ek! Jag vill också gärna vara med och ge   dig en bukett av de vårliga blommor som snart lyser upp vår tillvaro. Min emigrant (Hans Peter Eriksson f 1875) är och förblir möjligen försvunnen over there, men du sökte och gav mig många ledtrådar till vidare efterforskningar. Ett stort tack för detta!
 
Hälsningar Anita

2005-03-12, 01:02
Svar #15

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Jag vill lämna en bukett rosor till eldsjälar som gått före oss i släktforkningen men som inte är i livet nu Sten lundgren vice ordförande i Skellefteå som var ett föredöme i att hjälpa andra med sina efterlysningar och sprida glädje i släktforskningen och Lars Bäcklund i Linköping
Styrelse var en som många skrev till och han svara exemplariskt dvs vänligt.många som nu tillhör släktföreningar ute på landet långt ifrån glamoren i Sveriges släktforskar förbunds styrelse där alla kan vara fulla av i bördes beundran och kanske aningen makthungriga ,och man är framme med pekpinnen vad som är rätt vad som får sägas eller inte och helst skall man styra vad som säg i rötter med,men långt ifrån allt detta träffas några medlemmar i tex skellefteå med glädje över att byta anor med varran fika och hade trevligt alla har rätt att fråga man hjälper varran och svaren är inte alltid sjävklara man vågar prova olika tankar man tycker kort och gott att det är rolgt och trevligt att släktforska.så jag vill ge alla eldsjälar i olika föreningar ute i landet en stor bukett rosor.

2005-03-12, 06:29
Svar #16

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 16:50
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
En rosenrabatt utfärdas i dessa reatider till alla som ställer frågorr och bidrar med synpunkter av olika slag, samt respekterar varandra, och inte minst de försök som trädgårdsmästararna gör för att inte de odokumenterade ogräsen ska växa sig hur stora och vilda som helst.  
 
Det är fritt att fundera och till och med att så (bus-?)frön, men alla kan och ska inte gödas, utan en del måste tyvärr hållas kort eller rensas helt, så även i mitt flera gånger alltför yviga anträd!  
 
Men det blir stort nog ändå!  
 
Alltför stort om du frågar sambon, som nu ska firas med present, blommor och här får hon en egen rosenrabatt för att hon stått ut med min släktforskningsmani i över 15 år!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-03-13, 17:38
Svar #17

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Vanja Jonasson och Per får en rejäl bukett för sin CD Bräkne härads dombok 1600-tal! En imponerande bragd! En guldgruva att ösa ur! Tack!
Vänliga hälsningar
Ylva

2005-03-15, 07:19
Svar #18

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 21:25
    • Visa profil
Personalen på SVAR i Ramsele vill jag ge en stor bukett vackra tulpaner. På raska fötter fixar de supersnabbt våra beställningar. Leveranserna kommer så snabbt att jag nästan misstänker att de springer ut dem ända till våra brevlådor, eller kan postgången gå så snabbt?
 
Hälsar
Maiken, i ett vårvintervackert Norrbotten
Maiken Arvidsson

2005-03-15, 07:27
Svar #19

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 21:25
    • Visa profil
Medan det fortfarande är säsong för våra svenska snittulpaner vill jag skicka en bukett även till Rötterbokhandelns personal som alltid förpackar leveranserna så förträffligt noggrant. Det är en fröjd att packa upp paketen som innehåller varor utan spår av transportskador.
 
Hälsar
Maiken
Maiken Arvidsson

2005-03-24, 22:29
Svar #20

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
En stor, vacker påskbukett till alla som jobbat med NÅDD - Namn åt de döda - och bidragit till den utökade tredje upplagan av Sveriges dödbok:
- alla avskrivare i föreningar och som privatpersoner
 - församlingsexpeditions- och arkivpersonal som ställt upp (men jag ska inte säga att det överallt alltid varit utan knot men överlag positivt slutintryck)
- Anna-Lena Hultman som samordnat detta enorma NÅDD-projekt och alla dessa filer
- Carl Szabad som lanserade id?n för SDB1, och synbart oförtröttligt jobbat vidare med 2 och 3, sökt register och tvättat filer
- Johan Gidlöf, programmakaren bakom cd:n
- Släktforskarförbundets kanslipersonal som skickar ut snabbt och effektivt fast alla vill ha samtidigt (och jag instämmer helt i Maikens tulpaner härovan, alla beställningar går dessutom snabbt)
- Ted Rosvall som drev igenom en ganska tokig id? att få släktforskarsverige att komplettera de där 20 åren (som var lite mer på sina håll).
 
Tillsammans har vi skapat en cd som är en fantastisk produkt, som kommer att ge många fler genvägar för att följa våra personer till rätt landsarkiv (och fortfarande i några fall församlingsexpeditioner) - materialet har sina fel och brister det ska vi vara medvetna om, men det är en klar förbättring att få lite mer för så många personer  
 
Glad Påsk!
/Eva

2005-03-24, 22:44
Svar #21

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Tack, Eva, för påskbuketten! Jag har själv fått den nya CDn idag, och hjälp vad roligt jag har... (Hur man nu har mage att glädjas över en massa dödsfall - vi släktforskare är inte kloka....)
 
Jag vill understryka tacket till alla frivilliga medarbetare för ett, som man säger, mycket gediget arbete! Hoppas också att den nya skivan inspirerar oss alla att så småningom ta itu med det som ännu fattas. Vi är på god väg - till version 4 skall vi ha 100%, inte sant?
 
Ett alldeles särskilt tack förtjänar våra hängivna medarbetare, Carl, Johan och Anna-Lena. Utan dem hade min galna id? om en mer komplett dödskiva aldrig blivit mer än just en id?.  
 
Och ett sista tack till medarbetarna på kansliet, som sliter hund för att alla ni där ute i slott och koja utan ytterligare fördröjan skall få till er den nya fantastiska släktforskarresursen.
 
Glad Påsk!
TED

2005-04-04, 06:46
Svar #22

Utloggad Irene Vesterberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2016-12-02, 15:27
    • Visa profil
MATS AHLGREN du får av mig dagens ros för all hjälp jag fått av dig i mitt sökande av familjen Broman i USA, så mycket arbete du lagt ner för att hjälpa mig.  
Många tack från Irene Vesterberg

2005-04-09, 06:28
Svar #23

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
En födelsedagsbukett till anbytarvärden Peter Karlsson. Grattis!

2005-04-09, 07:35
Svar #24

Rune Edström (Rune)

Fyller Peter år i dag? Får även jag överräcka en bukett. Han får den även om det inte är högtidsdagen, som firas med tårta å stor baluns.
rune

2005-04-09, 16:42
Svar #25

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Jag snappade upp datumet i diskussionen om Bureseminariet i Sundsvall, som hålles (eller har hållits om det är avslutat nu) just idag.  
 
Mvh
Ingegerd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna