ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-29  (läst 1149 gånger)

2004-10-24, 04:52
läst 1149 gånger

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Här raderas det hej vilt i forumet ser jag :- (är det åtstramningen av innehåll och samtalston som har inletts?)  Jag hoppas inte denna vänliga tanke raderas igen? Jag är lika husvill som du Rune!  
 
Jag gör ett nytt försök....
 
 
Inkan!
 
Just du kan konsten  
att göra någon gott  
Så jag vill återgälda  
en del av det jag fått.  
 
Jag skulle ge dig rosor  
och en min som är glad.  
Och en guldfärgad ask  
med utsökt choklad.  
 
En stjärna på vår himmel  
och ett ljus på vår jord...  
Ja, allt vill jag ge dig  
med ett litet ord:  
 
Tack!  
 
Dikt av Siv Andersson
 
Kram Anita

2004-10-24, 07:45
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Det var inte under denna rubrik som hälsningar och tackanden lagts utan under en rubrik som hette Tack! (och som var en debatt om att tacka eller inte i forumet - rubriken där numera justerad så det inte skapas ytterligare rosrabatter.)
Inget raderat pga innehåll alltså, bara ett försök att begränsa chattret..

2004-10-24, 10:09
Svar #2

Ingrid Wikberg (Inkan)

Ros till Rune; jag förstår din kärlek till det vildvuxna till fullo!
 
Anita    
 
Och Peter: du hade visst raderat! Andra debatter har du flyttat på ett snyggt sätt och t o m noterat detta på det felaktiga stället - om du ansåg att de låg under fel rubrik!  
 
Så din förklaring blir Tulipanaros.  
Men jag 'köper' den, Gissar att du gör så gott du kan.  
 
Jag saknar så Runes spontana morgonbetraktelser i Kantstött porslin: de var värda rosor i mängder varje dag.  
 
Inkan

2004-10-24, 10:38
Svar #3

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Hej!
 
Det var just det att det inte fanns några rubriker som var så bra med Kanstött. Man hittade varandra.  
 
Många rosor och grattis i förväg till Rune.
 
Hälsningar
 
Monica

2004-10-24, 11:00
Svar #4

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
P.S.
Jag såg faktiskt rubriken TACK i går kväll och läste dikten.
Monica

2004-10-24, 11:29
Svar #5

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Inget raderat pga innehåll alltså, bara ett försök att begränsa chattret.. skrev jag.
-Jag borde förstås kursiverat innehåll så det inte gick att läsa fel.
 
Flytt & hänvisning av inlägg rörande släktforskning gör jag gärna - men att lägga krut på chatter (som dessutom redan var läst av mottagaren) gör jag inte.

2004-10-24, 17:58
Svar #6

Ingrid Wikberg (Inkan)

Rosor i mängd vill jag skänka  Anders Ryberg och Christian Andersson som klokt och välformulerat argumenterat på annan plats - men som båda nu insett det svåra med att få  respons som 'tyckare'.
 
Min respekt får ni,
Inkan

2004-10-24, 23:19
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag vill ge en stor ros (eller annan valfri blomma, om någon föredrar det) till alla som har givit mig sitt stöd (i Anbytarforum och per epost) under den mobbningskampanj som jag har varit utsatt för!
 
Dessa dagar har väckt gamla allt annat än trevliga skolminnen till liv igen. Jag vet nämligen, till skillnad från vissa gaphalsar och brushanar, vad verklig mobbning innebär!
 
Till medlemmarna i den klubb för inbördes beundran som under ett antal rubriker i forumet har deltagit i kampanjen - med berått mod eller av ren dumhet - säger jag bara: Sov gott! Ett gott samvete är den bästa huvudkudden!
 
(Den som har missat vad detta handlar om kan klicka på mitt namn och följa länken Vart är Anbytarforum på väg? - och den som har läst, men inte förstått, kan gärna läsa det igen. På samma ställe finns också en intressant länk under rubriken Specialläsning för vissa skribenter i Anbytarforum; den länken går inte till någon av mina sidor, och jag känner inte utgivaren av sidan - så då ska det väl vara neutralt nog för alla. Om vi skulle komma att få läsa fler inlägg i den här historien framöver, så förvånar det väl ingen - men de kommer i så fall inte från mig; smutskastandet överlåter jag åt andra.)
 
- - - - - - - - - -
 
(För undvikande av missförstånd, som märkligt ofta uppstår i Anbytarforum, bör påpekas att detta inlägg självklart inte är en invändning mot de rosor som utdelats i närmast föregående inlägg kl. 17.58. Detta framgår dessutom tydligt av vad jag själv har skrivit i den diskussion där Anders och Christian har framfört sina synpunkter.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-10-25, 05:51
Svar #8

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jag vill ge en vacker vildvuxen ros till var och en, ingen nämnd och ingen glömd, som under flera månader delat med sig av berättelser, upplevelser, dikter, reseskildringar, tankar och känslor i Kantstött. Det har varit en stor glädje att dela allt detta med er. Jag tror, att alla de tankar vi har spritt för vinden , lever vidare i en vildvuxen trädgård någonstans. Tror ni inte? Kram på er!  
 
Anita

2004-10-25, 07:51
Svar #9

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jo, det tror jag Anita!  
 
Kram Steve

2004-10-25, 09:06
Svar #10

Christian Andersson

Tack Inkan!
 
Så har man nu fått sin första (och sista?) ros här på Anbytarforum. Den kom från lite oväntat håll men värmde mycket gott ändå. Men jag skulle nog vilja att du och dina medsystrar läser sidan du refererar till lite noggrannare så kanske ni kan förstå den verkliga orsaken till att ert kära Kantstött försvann. Och snälla ni, försök vara lite sakliga i de fortsatta diskussionerna. Man vinner ingenting på att deltaga i mobbningskampanjer. I synnerhet inte om de riktar sig mot helt fel personer. Sådana kampanjer förflyttar bara fokus från sakfrågorna, och det är väl knappast det ni är ute efter.
 
Vi ses ute i snålblåsten – Christian
 
Länk: Rötter-rådet

2004-10-25, 13:03
Svar #11

Ingrid Wikberg (Inkan)

Christian: Du kanske inte såg skogen för alla träden... Rosen är ärlig. / Inkan

2004-10-25, 13:56
Svar #12

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Har just suttit och läst länkarna som både Anders Ryberg och Christian Andersson hade med. Mycket intressant. Jo jag förstår väl vad där står....Därför ska också, förutom Anders och Christian, Jörgen Tollesson ha en stor och vacker ros för det han skriver där. Mycket bra.
MVH
Annki

2004-10-25, 22:05
Svar #13

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Monika Svedberg i Haninge får dagens ros av mig. Jag efterlyste en översättning av en isländsk visa under rubriken Island. Det hade ju inget med släktforskning att göra men hon har hjälpt mig så jag kan sjunga denna underbara visa Majstjärnan på nästa viskväll.
Tack Monika.
AnnBritt Sjödin

2004-10-26, 12:23
Svar #14

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Tack AnnBritt. Det var rena turen att jag hade texten. Ska bli trevligt att lyssna till den på viskvällen. Blir nog knepigare att hitta den andra du sökte.
Hälsningar
Monica

2004-10-27, 09:23
Svar #15

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
En ros till alla som medverkat till avstängningen av vår danske vän.

2004-10-27, 22:54
Svar #16

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Till Anders Ryberg:
 
Så du tycker att det är berömvärt att en deltagare i Anbytarforum blir avstängd, utestängd och förklarad icke önskvärd?
 
För egen del finner jag det bara sorgligt.  
 
Vår danske vän - som för övrigt är svensk - har upplevt sig vara mobbad här. Om hans upplevelse kunnat avfärdas som fantasifoster tidigare, så har den - i och med ditt inlägg ovan - fullkomligt besannats, åtminstone vad gäller dig.
Hälsar vänligen
Maud

2004-10-27, 23:00
Svar #17

Eivor Andersson (Ema)

Och jag ger en ros till Maud för de orden.
 
Skadeglädjen är den enda rätta glädjen
okänd tänkare
 
Eivor

2004-10-28, 01:29
Svar #18

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Och hur ska nu det tolkas, Eivor? Var det citatet riktat till Anders - eller var det en ärlig bekännelse av varför du rosar Maud (för att hon risar din gamle antagonist)? (Jag trodde förresten inte att du gillade citat... J)
 
F.ö. tycker jag faktiskt att det är berömvärt att stänga av den som förtjänar att stängas av (även om det naturligtvis är sorgligt att det ska behöva gå så långt). Och det var självklart det Anders avsåg - en ros till den som gjorde det som behövde göras, inte ett hån mot den som avstängdes. Men allt är naturligtvis möjligt att missförstå...
 
Vi kanske ska sätta streck här innan detta också urartar?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-10-28, 07:56
Svar #19

Ingrid Wikberg (Inkan)

ROSOR -stora och vackra samt väldoftande till dels Steve i Köpenhamn samt till Maud och Eivor.
Steve:du är inte ensam  
Inkan

2004-10-28, 10:28
Svar #20

Eivor Andersson (Ema)

Eftersom jag fick en fråga, får jag väl svara.
 
Jag funderade just på hur någon skulle kunna trassla sig ur den rosenbusken.
 
Det spelar ingen roll vem som skrev det Jörgen, det är principen att ge rosor som skadeglädje.
Det tycker jag inte man skall försvara om man inte tycker om mobbing.
 
 
Eivor

2004-10-28, 11:11
Svar #21

Michaël Lehman (Philippos)

Den, som kastar okvädinsord omkring sig (?maffia? etc.), skall inte säga någonting om mobbbning. För övrigt har jag inte i någon diskussion sett någon mobbning riktad mot Steve Palmquist.
 
Jag instämmer med Anders Ryberg.

2004-10-28, 17:32
Svar #22

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Nja, har inte Steve mest sagt att mobbingen gällde andra, inte så mycket honom själv. Håller med ovanstående (Maud, Eivor och Inkan), en fin bukett till Steve. Det är inte snällt att ge blomma för att någon har blivit avstängd. Det finns de som skrivit mycket värre saker än Steve, och de har då inte blivit avstängda. Tål vi inte mer än så.......jösses.
Annki

2004-10-28, 17:45
Svar #23

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Till min förvånig finner jag att det är mera än ett år sedan Eva Dahlberg fick en ros.
 
Eva Dahlberg får en ros av mig. Du är nästan ensam om att alltid vara både kunnig, saklig och vänlig på tyckarsidorna.
 
Per Thorsell.

2004-10-28, 19:45
Svar #24

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Trevligt att se en 'vanlig' ros komma här som omväxling..!
 
Att vi inte skall ha käbbeldebatt som ovan här är ju självklart (men känsligt att moderera eftersom då även en del rosor klipps ned) - men jag vill även föreslå att rosutdelning begränsas till insatser gjorda för släktforskningens fromma på ett eller annat vis. Det måste inte begränsa sig till saker som skett i just Anbytarforum förstås.
 
-Men alla rosor som 'plåster på såren' efter gamla fejder eller som 'allmänt ställningstagande/hejande för den eller den' tycker jag vi sett nog av på sista tiden.
 
Så lite renodlade rosor får det bli framöver; annars åker sekatören fram även här.
Hård beskärning kan stimulera nybildning av skott - så vi får väl se vad detta nu leder till.
 
 
Följande stycke tyckte jag var rätt bra :
 
Rosa rugosa (vresros) är en superhärdig ros som tål allt och uthärdar allt och blommar länge, men den är inte problemfri. De skjuter mängder av rotskott och blir ett ettrigt ogräs med tiden som det är svårt att hålla efter om man tänkt sig att de ska växa tillsammans med andra växter. ..
(Låter nästan som en diskussion under Ordet är fritt! :-)

2004-10-28, 20:45
Svar #25

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Jag tycker man kan, för omväxlings skull, ge en blomma till alla dem som jobbar med arrangemangen i Kalendariet, samt dessutom till alla deltgare i dessa arrangemang, för utan deltagare blir det inget arrangemang. (Dessa arrangemang är ju för släktforskningens fromma och pågår inte i Anbytarforum.)

2004-10-29, 00:27
Svar #26

Inkan (Inkan)

Peter Anbytarvärd  Tack för det, det där var snyggt. Nu kan du stryka mig ur listan Rötters vänner och du kan radera det sista i Användarkontot. Du får mig faktiskt att inte längre känna mig välkommen.  
 
Ingrid Wikberg

2004-10-29, 01:41
Svar #27

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Är det sant, har Inkan verkligen försvunnit? Ursäkta inlägget, jag avser inte att skapa någon ny diskussion i diskussionen, men att se henne behöva göra sorti på detta nesliga vis gjorde mig minst sagt upprörd. Hoppas hon återvänder!

2004-10-29, 08:31
Svar #28

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
En födelsedagsbukett till Rune Edström. Grattis!
 
Mvh
Ingegerd

2004-10-29, 15:46
Svar #29

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
En vacker blombukett vill jag ge till Maud, som alltid har så fina och trevliga inlägg här i forumet.
 
En blomma, en vildvuxen ros, vill jag även ge till Steve! Och till Inkan likaså för ditt engagemang!
 
En vacker blomma till Rune på din födelsedag idag!  
 

 
Anita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna