ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-15  (läst 1804 gånger)

2001-08-22, 22:20
läst 1804 gånger

Helmfrid Carlsson

Jag tycker Dagens Ros ska gå till Förbundets personal (både på kansliet och på andra platser), som trots ideliga påhopp från oinsatta personer gör ett bra jobb och bidrar till ökade insatser  på olika sätt till forskarnas fromma.
 
Däremot skulle jag vilja utdela Dagens Ris till dessa tvärsäkra personer, som uttalar sig om ditt och datt, utan att redovisa källorna för sina synpunkter. Hur har ni det med källkritiken?

2001-08-25, 19:15
Svar #1

John Sidén

En vacker ros i valfri färg vill jag ge till var och en av de fem som idag vid stämman i Borås med stor majoritet efter sluten omröstning valts in i förbundsstyrelsen, Thord Bylund som omvaldes och Olof Cronberg, Christina Gustavsson, Sven Johansson och Torbjörn Näs som nyvaldes. Som efter tolv år på slätten närmast naturaliserad östgöte och medlem i ÖGF är jag särskilt glad att se vår ordförande i förbundsstyrelsen och är övertygad om att hon kommer att göra ett gott arbete där. Grattis Thord, Olof, Christina. Sven och Torbjörn!!!

2001-09-03, 21:55
Svar #2

Rosa Rosn

Dagens Ros vill jag ge till Ulf Lundström och hans medhjälpare för jobbet med att skriva och publicera boken Skellefteå socken 1650-1790 - bönder, hantverkare och soldater. Surveränt gjort jag fick den i brevlådan förra veckan och jag har inte kunnat lägga ifrån mig den ännu! Vilket jobb!!! Enligt min mening så är det otroligt mycket man får för den lilla slanten som boken kostar. Tack Ulf och alla andra som gjort det möjligt att alla vi får ta del av era kunskaper!
 
/MHV Rosa

2001-09-06, 19:05
Svar #3

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag vill ge en ros till alla som besöker detta forum! Orsaken är att jag hyser stor beundran för alla de som trots allt gnabb och alla små nålstick hit och dit, ändå behåller en viss värdighet i sina inlägg. Det är faktiskt beundransvärt att en så stor familj, med så stora skillnader i åsikter och smaker, ändå inte klöser ögonen av varandra varje dag!
Håll med om att grälen utförs med största elegans, och att de som deltar håller på språkvård och stil - med några få undantag här och där!
Jag måste säga att jag har skitkul när jag läser inläggen! Jag kan skratta högt framför datorn (och barnen undrar väl vad jag håller på med!) när jag hittar dessa ständiga små kommentarer och rättelser i varenda diskussion.
Idag läste jag om Frankrike, och det är häpnadsväckande hur komiska vägar diskussionen tar. Tänk vad livet vore tråkigt utan Anbytarforum!

2001-10-20, 17:56
Svar #4

Peter Funke (Fun)

Som mångårig medlem i Släktforskarförbundet vill jag tacka Elisabeth Thorsell, när hon nu avgår som redaktör för ShF, för all intressant läsning under hennes redaktörsskap. Det är bara att hoppas att efterträdaren förmår hålla samma kvalitet på medlemstidningen!

2001-10-20, 22:42
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Tack Peter, det var rart av dig och gladde mig mycket!

2001-10-21, 22:16
Svar #6

Britt Marie Wetterstrand

Elisabeth!
 
Jag instämmer med Peter och sänder här en vacker ros. Resten av rosbuketten har jag redan skickat till dig via e-post!
 
De allra bästa hälsningar från  
Britt Marie Wetterstrand

2001-10-21, 22:53
Svar #7

Eva Dahlberg

Hej ! Även jag vill instämma i utdelningen av rosor till den avgående redaktören. Jag har med stort nöje läst Släkthistoriskt forum under Elisabeths tid som redaktör.
 
Med vänliga hälsningar, Eva Dahlberg  
medlem i bl.a. Släktforskarförbundet sedan många år

2001-10-22, 10:26
Svar #8

Anne-Marie Dufva

Här kommer ännu en ros till Elisabeth Thorsell och ett stort tack för många bra artiklar!
Hälsningar Anne-Marie Dufva

2001-10-22, 21:57
Svar #9

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hjärtligt tack för rosorna, som mycket uppskattas av mig.  
 
Det har varit roligt att jobba med ShF, men nu är det dags för nya, egna projekt och förhoppningsvis även den egna släkten, i form av ett nytt litet barnbarn i december.

2001-10-22, 23:21
Svar #10

Utloggad Siv Nauman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2011-04-24, 22:33
    • Visa profil
Orkid?er till Elisabeth Thorsell som jag har fått så mycket inspiration ifrån. Det ska bli spännande att se vad du har för nya projekt. Det är alltid roligt och intressant att läsa vad du har skrivit. Tack för tipset i senaste tidningen om emigrantskivan, att om man trycker på knappen insert så kommer den senaste sökningen fram igen. Det var något jag retade mig på att behöva skriva in alltihopa på nytt om man ända bara tänker göra en liten justering. Lycka önskas också till det kommande barnbarnet.

2001-10-26, 18:25
Svar #11

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Tack för orkid?erna Siv!  
 
Och vi får väl se vad som dyker upp framöver. Förhoppningsvis kommer mer tid till eget förfogande att göra det möjligt för mig att utveckla min hemsida på olika vis, och där lägga artiklar och annat, som kan vara av nytta även för andra än mig själv.

2001-10-26, 22:43
Svar #12

Utloggad Bibi Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 22:30
    • Visa profil
Elisabeth!
 
Du är värd alla rosor, orkid?er och kudos som jänkarna säger när de vill berömma. Du kommer att saknas som redaktör och förhoppningsvis kommer din ersättare att vara lika duktig (Ingen är oersättlig heter det ju...) Men jag kommer i alla fall att sakna dig! Vilken är din hemsideadress? Själv är jag inte ännu framme vid barnbarn, men jag gläder mig just nu över att min son (som fyller 18 i februari 2002) har börjat uppskatta sin morfars berättelser. Jag hoppas att du inte släpper kontakten med Anbytarforum - Dina kunskaper är mycket värdefulla för oss alla!
 
Mvh
Bibi Gustafson

2001-10-26, 23:10
Svar #13

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Hej Elisabeth!
Liksom ovanstående insändare tycker jag att det är råkigt att du slutar som redaktör för tidningen Släkthistoriskt forum. Tack för alla trevliga artiklar, recensioner m.m.  
Vänliga hälsningar
Monica Svedberg

2001-10-26, 23:11
Svar #14

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej Bibi, och tack för vänligheterna! Forum blir naturligtvis annorlunda under en ny redaktör, och det kan ju ge nya infallsvinklar åt oss alla.
 
Min hemsida hittar du om du klickar på mitt namn ovan, men den är för tillfället (och sen ganska länge...) inte uppdaterad p.g.a. tidsbrist...
 
Och visst kommer jag att fortsätta läsa Anbytarforum, annars får jag gräsliga abstinensbesvär och klåda i tangentbordet.

2001-11-07, 13:43
Svar #15

Lotta Nordin (Lotta)

Till Sam Blixt en stor ros! Du får rosen för väl genomfört första (av tio) program om släktforskning i P4 Kalmar.
 
Mvh//  
Lotta

2001-11-08, 00:06
Svar #16

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Tack Lotta!
 
Det var roligt att höra, men det var Gunnars förtjänst, som lät mig prata på.
 
Programmet går varje onsdag 11.30-12.30 i Sveriges Radio P4 Kalmar.
 
http://www.sr.se/kalmar/gunnars/
 
MVH
 
Sam

2002-02-10, 13:19
Svar #17

Knut Henriksson (Knutte)

By-och gårdsregister Blekinge län.
Tack SVAR i Ramsele för snabb leverans,3 dagar. Och ett tack till SVAR i Kallinge för ett bra jobb.
MVH
Knut

2002-03-10, 14:49
Svar #18

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Jag skulle vilja ge ett helt fång med rosor till Peter Karlsson/Anbytarvärden, för hans tålamod, humor och diplomati, när han måste flytta runt alla vilsna inlägg och speciellt då inlägg från Det indignerade gnällfolket .
Du är en stor tillgång på Anbytarforum.
Vänliga hälsningar Eivor

2002-03-10, 18:09
Svar #19

Jonas Kuschner (Jonas)

Det indignerade gnällfolket - vilka är det?

2002-03-10, 22:01
Svar #20

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Med tanke vad Eivor Andersson tidigare skrivit om mig och mina åsikter om behovet av källbelägg och källkritik och att jag väl därmed kan känna mig utpekad så vill jag påpeka att jag inte har fått några inlägg flyttade hittills.
 
Jag vill för min del ge en ros till alla källkritiska personer (gnällfolk) som kommer med synpunkter på olika inlägg. En gång i tiden tyckte jag också att ni var irriterande, men nu har jag lärt mig lite bättre. Det behövs många uppmärksamma och kunniga personer som er på ett sådant här forum.
 
Anders Ryberg

2002-03-10, 22:20
Svar #21

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Anders,
Jag tänkte inte en minut på dig i detta sammanhanget.
Det gällde en diskussion igår, där jag tyckte att  
en viss person överreagerade mot anbytarvärden, angående flyttning av inlägg.
Jag tycker att Peter Karlsson har en väldigt otacksam uppgift och att han har väldigt ödmjuk framtoning i sina inlägg. Det handlade inte om någon annan.
Vänlig hälsn. Eivor

2002-03-11, 12:49
Svar #22

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Instämmer i berömmet till Peter Karlsson. Det är inget litet jobb Peter lägger ner på att strukturera upp diskussioner och vid behov flytta både enstaka inlägg och hela diskussioner för ordningens skull. Och, som Eivor säger, med en diplomatisk, ödmjuk och lugn attityd i sina inlägg.

2002-03-11, 13:55
Svar #23

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Tack för blomsterfång och uppmuntran!
-Jag avvaktade en smula då det höll på att bli lite 'gnabb kring gnället' här ovan.. Men det mesta gnället i forumet är positivt och säkert lika nödvändigt för Anbytarforum som mitt städande - som jag mycket väl kan tänka mig av vissa upplevs som att man lägger sig i för mycket.
 Men allt nytt är ovant i början och dessutom (tror jag) försöker vi anpassa vissa delar här efter hur folk faktiskt använder Anbytarforum.
Tack igen ! /Peter

2002-03-11, 21:02
Svar #24

Mikael Östlund

Hej!
 
Jag vill ge dagens ros till Agneta Östemar som helt enkelt givit mig för min del ovärdeliga uppgifter om flera generationer på ett bräde. Helt fantastiskt att du hade allt detta hemma om mina anor.
 
Mycket tack
 
Mikael Östlund

2002-06-10, 21:59
Svar #25

Utloggad Janet Henriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2011-03-10, 21:34
    • Visa profil
Ett fång rosor till Weino Sand, som tack för all hjälp med min Peter Petersson Krum.
 
Hälsning Janet

2002-06-14, 12:13
Svar #26

Karin A Björkholm (Karin)

till [color=119911]HÅKAN idag på namnsdagen en[/color] ROS

2002-06-14, 19:05
Svar #27

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Instämmer i Karins ros till Håkan. Men jag avser en speciell Håkan, nämligen Skogsjö, och har en annan anledning. Jag vill tacka för ytterligare en användbar databas i RÖTTER, nämligen Tillfällighetsfynd som såg dagens ljus härom dagen. Använd den!

2002-06-14, 23:26
Svar #28

Sofie Johansson

En ros till Håkan Skogsjö på namnsdagen !

2002-06-15, 09:12
Svar #29

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Tackar, det värmer alltid med uppmuntrande och glada tillrop. Att Håkan har namnsdag den 14 juni hade jag faktiskt glömt bort. Här i Finland, där jag bor sedan slutet av 1980-talet, firas Håkan först 28 juli. Men oavsett dag: Ett mycket stort och varmt tack för rosorna!  
 
Följ också gärna Hans uppmaning (det var ganska slitigt att få ihop databasen, men resultatet är jag mycket nöjd med).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna