ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-19  (läst 2243 gånger)

2002-09-03, 19:06
läst 2243 gånger

Eivor Andersson (Majken)

Jag vill ge Dagens ris till den eller de, som hackar sig in på min dator via mitt modem.
Trots omformateringar kommer det in samma så fort jag går in på internet.
Vet någon hur man gör för att lösa detta, så är jag väldigt, väldigt tacksam.
Snart åker datorn ut genom fönstret- annars.
en minst sagt arg    Eivor.

2002-09-03, 20:07
Svar #1

Utloggad Siv Nauman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2011-04-24, 22:33
    • Visa profil
Hej Eivor,
Kommer du in på samma startsida varje gång du går ut på nätet? Kolla i så fall under verktyg, internet-alternativ. Under fliken allmänt, står det högst upp vad du har för startsida. Där kan du ändra till vilken startsida du själv vill ha.
Med vänlig hälsning
Siv

2002-09-03, 20:09
Svar #2

Lotte Jensen

Eivor!
Lösningen heter brandvägg. Den varnar och stoppar så snart någon försöker ta sig in. dessutom kan man se vilket IPnummer hackaren har och då kan man göra en anmälan.
 
Dessutom ett ständigt uppdaterat virusskydd är av största vikt.  
 
De här sakerna kostar pengar men de kan vara värda sitt pris med tanke på vad någon som tar sig in i datorn kan ställa till med.

2002-09-03, 20:10
Svar #3

Lennart Andersson

Här är jag en novis, men jag hämtade en brandvägg på nedanstående hemsida. Hade läst att de gav ett bra skydd.
 
http://www.tinysoftware.com/
Jag hämtade versionen 2.0.15A
 
Det kan ju inte bli sämre i alla fall!
 
För mig fungerar det bra (tror jag). Jag får då och då besked om att nån försöker ta sig in i datorn, men då är det bara att neka.
Men som sagt, något fullgott skydd kan det ju inte vara.
 
Lennart

2002-09-03, 20:19
Svar #4

Eivor Andersson (Majken)

Hej, och tack för alla råden.
Jag hade en brandvägg när viruset kom in första gången, då från en falsk avsändare på Anbytarforum
Jag har det senaste Norton Antivirusprogrammet, men när det uppdaterades så stannade det vid 44%.
Även om datorn är helt ren och jag installerar Norton, så kommer det in en hacker varje gång jag går in på nätet. Jag har bytt startsida flera gånger också.
Tacksam för alla förslag.
MVH-Eivor

2002-09-03, 22:14
Svar #5

Bo Olsson

Den bästa gratisbrandvägg som finns är ZoneAlarm.
 
Du kan ladda ner den här:
 
http://www.zonelabs.com/store/content/home.jsp
 
Med den ser du IP-adressen till den som försöker ta sig in på din dator. Du kan kontakta din internetleverantör och fråga hur du ska göra. En del leverantöret tar emot abuseanmälningar och kan kanske spåra den som försöker göra intrång.
 
Det finns också ett ptogram som heter AdAware som också är gratis. Detta program använder man för att ta bort spionprogram från sin dator.
 
Du kan ladda ner det här:
 
http://www.lavasoftusa.com/
 
MVH
 
Bo Olsson
 
Ps. Gå alltid in på Nortons hemsida dagligen och se om det finns nya virusmönsterfiler. Dom uppgraderas nästan varje dag. Det går också att konfigurera de flesta virusprogram så att de själva går in och letar efter uppdateringar. Med brandvägg installerad måste du då ge virusprogrammet rättigheter att gå ut på internet för att söka efter uppgraderingar.
 
Hoppas att detta hjälper!

2002-09-03, 22:27
Svar #6

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Hej  
 
Min Teliabrandvägg samt Telias antivirusprogram har fungerat bra för mig.  
De finns att ladda hem från Telias hemsida.
Norton antivirus tog inte mitt virus (nimba) trots uppdateringar, Telias däremot fixade viruset direkt.
 
Berith

2002-09-04, 00:05
Svar #7

Eivor Andersson (Majken)

Hej och tack igen,
Nu har jag brandvägg och verkar ha fått in Nortons
senaste version i full skala.
Får se hur länge det varar.
Tack för alla svar- Vänliga hälsn. Eivor

2002-09-04, 03:40
Svar #8

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Eivor!
Kan du inte beskriva lite mera ingående vad du råkar ut för ?
Det är inte helt vanligt att modemuppkopplingar hackas hela tiden.
MVH      Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2003-03-09, 02:37
Svar #9

Anna-Karin Johansson

Dagens ris går till Stadsbiblioteket i Stockholm. Tog mig idag dit för att söka efter en släkting i riksdagstryck från 1700-talet. I sal 3 sökte jag först i hyllan där det bara fanns uppgifter från och med 1809 års riksdag. Frågade då bibliotekarien (antar jag) vid informationsdisken om hjälp. Frågan ställdes väl ungefär Riksdagstryck från före 1809, har ni det? Jag har själv ingen aning om hur dessa ser ut eller exakt vilken info man kan hitta i dem, det var därför jag frågade. Som svar fick jag en i mina öron ganska uppfordrande fråga om vad det är jag söker. Jag svarade att jag söker en person som suttit i riksdagen, att jag inte riktigt visste vad jag sökte. (Eftersom det var just därför jag sökte...) Kvinnan frågar då om det är en förteckning eller motioner eller vad jag vill ha svar på. Jag svarar att jag inte riktigt känner till hur motionssystemet såg ut på Gustaf III's tid... 'Men det är ju 1700-tal ju!' (Ja, det brukar vara det före 1809... tänkte jag alltmer frustrerad.) 'Vi har kanske sånt i källaren men...' Det var uppenbart att jag var hennes jobbigaste besökare den här veckan och att hon önskade mig dit pepparn växer. Osäker som man blir av dessa förmodligen lika osäkra anti-servicemaskiner så gav jag upp och tackade för mig. På väg ut ropar hon att jag skall försöka på KB.  
 
Vilket jag gjorde och, med hjälp av en anställd som av mig fått dagens ros här på forumet, fick tag på en inbunden avskrift av riksdagsprotokollen för 1771-1772. Där återfanns det mesta som utspann sig under denna riksdag inkl förteckning över ledamöter och med register över var i trycket man kunde läsa om just 'sin' ledamot.
 
Här står en person som förmodligen studerat fem (?) år på bibliotekshögskolan i informationsdisken i salen för samhällsvetenskap, juridik och politik på Stockholms Stadsbibliotek och vet inte ens var hon skall söka... Eller fråga...  
 
Är ganska säker på att denna bok står och samlar damm i deras källare och undrar fortfarande varför hon inte sa: - Om jag får år och namn på personen i fråga så skall jag gå och titta/fråga min kollega om vi kan få fram materialet.  
 
Anna-Karin, möjligen för naiv

2003-03-09, 21:32
Svar #10

peter

Hon föreslog ju KB, vilket tydligen var riktigt, så var ligger problemet?

2003-03-09, 21:46
Svar #11

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Problemet, Peter X, framgår väl om man läser vad Anna-Karin skriver: Bibliotekarien försökte inte ens att söka i det egna biblioteket innan hon hänvisade till KB.
 
Hänvisa till KB kan alla göra, de har ju pliktexemplar av allt tryck - men om det är en bibliotekaries uppgift, så kan vi lika gärna ersätta landets övriga bibliotek med fjärrlåneexpeditioner...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-03-10, 02:00
Svar #12

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Såväl bondeståndets som adelns riksdagsprotokoll från 1771/1772 finns i Stockholms stadsbiblioteks referensmagasin på hyllsignum Occ.05.
 
Jag gissar att stadsbiblioteket i Stockholm inte kräver att de anställda ska ha 200 akademiska poäng från bibliotekshögskola (hur nu det skulle gå till). Tror inte heller att det är kunskaper om frihetstidens riksdagsförfarande som lärs ut där. Vilket kanske är synd.
 
Hursomhelst så är mina erfarenheter av Stockholms stadsbibliotek synnerligen goda. Jag skaffade mig lånekort där i höstas för att kunna läsa lite trevlig litteratur om Bohuslän på kvällarna. Med varma leenden och mycken service har bibliotekarierna sprungit ner i magasinen och hämtat böcker om allt från kvarnarna på Tjörn till sillfisket på 1700-talet till mig.

2003-03-10, 08:47
Svar #13

Elon Wismn

Anna-Karin. Tråkigt att du fick ett så dåligt bemötande på Stockholms stadsbibliotek. Eftersom Jens tycks ha lyckats bättre så hoppas jag att du bara hade otur. Det är tyvärr inte alla bibliotekarier som är så serviceinriktade...
 
Elon (som har gått på Bibliotekshögskolan och sett många människotyper komma och gå)

2003-03-10, 22:51
Svar #14

Stefan Sjölund

Anna-Karin. Det kan mycket väl tänkas att du VAR den jobbigaste besökaren den veckan, vilket inte är så konstigt eftersom den fråga du kom med nog har en en ganska låg frekvens bland alla de frågor av mer trivial karaktär (Var ligger toaletten?) som man får vid ett pass i en informationsdisk på ett större FOLKbibliotek.
 
Samhällsvetenskap, juridik och politik är, kan du nog hålla med om, ganska breda ämnesområden och det kan ta lång tid innan man har fått frågor av specialkaraktär tillräckligt många gånger för att tveklöst säga Här har vi vad du söker!.  
 
Med detta sagt var det dock tråkigt att bibliotekarien inte frågade efter namn och födelsedata för din sökta person, men dessa kunde kanske du bistått henne med utan anmodan?  
 
Stefan (som svettats mer än en gång inför dylika frågor)

2003-03-11, 11:22
Svar #15

Utloggad Ulf Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hallå alla brukare av RÖTTER!
Jag har tagit del av diskussionen ovan ang. god och mindre god biblioteksservice. För egen del har jag bara goda erfarenheter från alla de bibliotek jag besökt här i riket. Serviceanda och yrkeskompetens är är kännemärken för svensk bibliotekspersonal, anser jag. Sedan kan vi ju alla ha en dålig dag...
 
Nu till något helt annat. Jag tycker att RÖTTER är ett förträffligt forum för seriösa släktforskare. Men dess huvudsyfte är väl att byta anor och genealogiskt material på ett snabbt och smidigt sätt? Tyvärr urartar en del diskussioner och förvandlar Anbytarforum till en klagomur, eller gnällspalt, eller plats för personliga påhopp etcetera. Med tanke på att det varje dygn tillkommer tusentals nya sidor till denna nättidning, så borde kanske sorteringsmaskinen vara effektivare - innan serverdatorerna sprängs av alla trivialiteter. Jag förstår att webbmästaren Peter Karlsson har en svår uppgift - han är all heder värd - men vad som skulle behövas vore ett supereffektivt och superintelligent skräppostfilter som rensar i inläggsfloden.  
 
Jag är glad över att RÖTTER finns och jag tycker att 100 kr/år är en blygsam summa pengar att betala för sådan fin service... säger undertecknad och slutar inlägget innan jag belastar arkivet med ännu en sida oseriöst material.
 
Ulf

2003-03-13, 19:35
Svar #16

Anna-Karin Johansson

Jaja,
Först undrar jag varför man läser inlägg under rubriken 'dagens ris' om man inte är intresserad av att ta del av det 'oseriösa skräpet'. Det är väl bara att låta bli att klicka in sig här.
 
Det må vara hänt att jag är gnällig men det som förvånade mig var att jag inte ens fick ett försök till hjälp (nu när det visar sig att boken finns där) samt att jag kände mig besvärlig trots att jag frågade snällt och vänligt (som alltid). Att jag snurrat runt halva stan efter parkering, suttit och väntat en halvtimme innan bibblan öppnade och sedan inte fick tag i det jag sökte gjorde mig rätt besviken. Nu finns det säkert någon analytiskt lagd person här på forum som känner behov av att upplysa mig att jag borde tagit tunnelbanan och tagit reda på när de öppnade. Bespara er den mödan. Det finns nämligen en hel del människor som ibland bara vill uttrycka sin ilska eller besvikelse UTAN att få en förklaring serverad för hur man skulle gjort istället. (Att dessa personer har detta behov betyder inte att de saknar analytisk förmåga, ta det som ett tips!  )
 
Hur länge studerar man på högskolan för att bli bibliotekarie? Frågetecknet fanns där av en anledning.  
 
Såväl bondeståndets som adelns riksdagsprotokoll från 1771/1772 finns i Stockholms stadsbiblioteks referensmagasin på hyllsignum Occ.05.
 
Hur fann du detta, Jens? Genom ett register någonstans, antar jag. Om du fann det kanske någon anställd på biblioteket också kunnat finna det? Om det är den jobbigaste uppgiften den dagen kanske man skulle be att få arbeta med något annat än att stå i infodisken...
 
Stefan, du skriver: det kan ta lång tid innan man har fått frågor av specialkaraktär tillräckligt många gånger för att tveklöst säga Här har vi vad du söker!.
 
Vem har krävt ett tveklöst svar? Detta var ungefär vad jag hade förväntat mig (upprepning från mitt första inlägg): - Om jag får år och namn på personen i fråga så skall jag gå och titta/fråga min kollega om vi kan få fram materialet.  
 
Lyckligtvis hade ju denna incident det positiva med sig att jag fick en trevlig upplevelse på KB istället.
 
Ber dessutom känsliga läsare om ursäkt för att ha tagit upp utrymme för att uttrycka min frustration över vad jag upplever vara dålig service. Tanken var dock inte bara att gnälla utan också att tipsa om att det kan vara klokt att gå direkt till KB, utan att passera stadsbiblioteket, i dessa ärenden. (I övrigt har jag inte något att invända emot stadsbiblioteket som f ö har en av Stockholms vackraste entr?er.)

2003-03-13, 20:15
Svar #17

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Anna-Karin!
Tycker att bibliotekarien kunde ha ansträngt sig något mer för att hjälpa dig, det är ju för övrigt vi som betalar deras löner via skatt.
Bättre lycka nästa gång!
Mvh Sari

2003-03-13, 21:45
Svar #18

Alf Helin

Hej!
 
Det hade varit intressant att veta/höra bibliotekariens version också.
 
Med vänlig hälsning
 
alf helin

2003-03-14, 06:37
Svar #19

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Jag har ingen aning om vad Stockholm stadsbibliotek har för folk anställda på lördagar. Men jag skulle bli ytterst förvånad om de hade särskilt uttömmande kännedom om riksdagen 1772.
 
En av mina förfäder levde och dog under riksdagen 1772. Det har glatt mig en hel del att ha fått läsa mig till vad han pysslade med där. Då var det på universitetsbibliotektet i Göteborg jag läste riksdagsprotokollet.
 
En liten annan personlig reflektion är att jag tycker att våra folkbibliotekarier är synnerligen insatta i samhällsfrågor och har förmågan att plocka fram genomtänkta samhällsvetenskapliga titlar till biblioteksbesökarna. Det skulle vara lite slöseri med skattemedlen om de satt med en massa frihetstida kunskaper som de kunde förmedla med oregelbundenhet till släktforskande biblioteksbesökare när det finns en massa dagsaktuellt samhällsengagemang bland de ungdomliga biblioteksbesökarna vars kunskapstörst ska släckas.

2003-03-14, 13:27
Svar #20

Anna-Karin Johansson

Håller givetvis med om att man inte skall kunna allt som bibliotekarie på ett stadsbibliotek. Det har jag heller aldrig efterfrågat. Vilket jag uttryckt ganska tydligt här.  
 
Det är väl däremot önskvärt att man kan få hjälp att finna en bok som nu t o m står framme i referensbiblioteket. Undrar om jag inte kan finna ut att den finns där själv på nätet, förresten? Då borde ju även personalen klara det.  
 
Alf, tror inte att bibliotekarien tycker sig ha varit snorkig eller ohjälpsam. Så upplevde dock jag det hela. Det är ju möjligt att hon upplevde mig som synnerligen konstig som sökte en särskild person i en riksdag före 1809.  
 
Det som är dessutom är lite jobbigt är att stå mitt bland allt folk och basunera ut vad man söker och varför. Men det är ju inte biblotekariens fel att de placerat infodisken mitt i smeten...  
 
Jens, då betyder det ju att våra släktingar satt i samma riksdag, för samma stånd också? Läsningen var fantastisk! Bondeståndets debatt om huruvida herrar riksrådsledamöterna tillsatt landshövding genom nepotism och därmed skulle bli av med sin pension var mycket roande. Också den om hur en ledamot i deras logement hotat en annan till livet med orden 'du är mössa och därför skall du dö som en hund'...
 
Rekommenderas!

2003-03-14, 17:57
Svar #21

Ingrid Bergström

Hej, Anna-Karin! Det misslyckade biblioteksbesöket berodde kanske på att både du och bibliotekarien tänkte er någon sorts originaltryck från 1700-talet, som hon trodde möjligen låg okatalogiserat i källaren, inte som facit visar, att det fanns avskrifter i böcker tryckta på 1900-talet. Man får intrycket att du blev otålig över att hon visade osäkerhet och därför gick därifrån, innan hon han titta igenom de över 800 träffar man får på riksdagen i katalogen, om man inte kommer på att söka på bondeståndet*. Men det kanske inte var så? Och det var ju inte en förklaring du ville ha utan bara uttrycka din ilska. Anti-servicemaskiner tycker jag är litet hårt uttryckt. Vi försöker göra vårt bästa. (Från en bibliotekarie, som just kommer från en studiedag, där jag lärt mig att jag är analytiskt lagd.)

2003-03-22, 17:33
Svar #22

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Min förfader som satt i riksdagen 1772 hette Anders Persson och var från Ölmevalla i Halland. Han dog under pågående riksdag.

2003-03-22, 22:55
Svar #23

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Det var r i s ligt tråkigt att höra!

2003-03-23, 11:10
Svar #24

Anna-Karin Johansson

Ja, där ser man, Jens. Antar att min ana Hans Andersson från TYlla i Torsång var närvarande vid dödsfallet då!

2003-04-15, 18:40
Svar #25

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Skulle vilja ge dagens ris till den trolige pseudonyme Bo Olsson som under diskussionen Elsa Kåre uppträtt i mitt tycke mycket oförskämt mot Kaj Janzon, en man som besitter stor kunskap och vänligt delar med sig av denna här på anbytarforumet.  
Personligen har jag blivit mindre benägen att skriva och ge hjälp här på anbytarforumet efter att ha läst dylika rena oförskämdheter och nonsensinlägg liknande Bo Olssons.  
 
mvh Niclas Rosenbalck

2003-04-15, 19:36
Svar #26

Anna Johansson

Bo Olsson har härjat i många diskussioner här i Anbytarforum och visat att han har mycket dåliga talanger att visa ett gott bemötande. Han förtjänar absolut dagens ris så här i påsktider!
 
Mvh/Anna

2003-04-15, 19:53
Svar #27

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Jag hänger med på riset. Efter att ha läst inläggen blev man bestört. Hur kan man anonymt vara så otrevlig och närmast oförskämd?

2004-03-19, 14:38
Svar #28

Utloggad Annastina Fauli

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2011-08-08, 17:20
    • Visa profil
Dagens ris vill jag ge till den släktforskare som jag tillskrivit och berättat för honom att han har fel föräldrar till en av sina anor. Jag delar denna ana med honom men har en hel annan farssida där min släkt kommer in. Som bevis för att jag är på rätt väg så  var min ana  fadder på otaliga dop i närmaste familjen samt hans hustru bar barnet, anan finns dessutom med i sin fars bouppteckning som jag har kopia av så någon tvekan kan ej råda. Släktforskaren har inte besvarat mitt påpekande, ej heller tagit bort anans föräldrar från sin hemsida så nu kan andra släktforskare kopiera hans felaktiga uppgifter.

2004-03-19, 19:57
Svar #29

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
annastina, utan att ta ställning i sakfrågan så tycker jag ändå att var och en har rätt att göra sig en egen bedömning av vad som är rätt och fel?
 
Så länge en hemsida inte utger sig för att vara något annat än en privat hemnsida - med det privata valet av vad man anser vara sanning, och vad man vill skriva på den - så tycker jag inte någon har rätt att ställa krav på hemsidesinnehåll.
 
Däremot är det ju naturligtvis trist att inte besvara ett brev. Att otack är världens lön räcker inte som kontaterande.
 
Otacksamhet kan väl vara värt dagens ris...?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna