ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dagens ris  (läst 1854 gånger)

2005-02-14, 08:08
läst 1854 gånger

Ewa Ärlebrant

Hej Essan!
Härmed vill jag meddela att jag heter Ewa Ärlebrant, gifte till mig Ärlebrant 30/5-01 innan hette jag Sternlöf. Visst första inlägg under denna rubrik men helt ny i af. är jag inte. Jag betackar mig snusförnuftiga människor och hoppas du kommer att må bättre utan att besöka denna sida. Som jag också skrev pekade jag INTE ut någon, men efter att läst andra sidor under tex.landskap så ville jag visa mitt ogillande till att andra måste tycka att man gör fel eller avgöra om man är ute på rätt släktled.Så det var det bla. jag tyckte om. Även denna sida har en otrevlig ton , men som man bäddar får man ofta ligga. Lycka till i fortsättningen och kom ihåg vad jag heter på riktigt. Mvh Ewa

2005-02-14, 08:26
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Men det var väl ändå Eva (med enkelt v) Andersson som Essan svarade?
Hälsar vänligen
Maud

2005-02-14, 11:52
Svar #2

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
De som jobbar i arkiven är inte alltid experter inom området. Ibland får man lära dem ett och annat. Men de behöver ju ej vara otrevliga för det. Som en sa till mig när jag undrade varför de ej hade info om folk på 1900talet i Arninge (iallafall inte vad jag hittade då). Nej, vi jobbar med släktforskning så det är bara från 1895. JOJO!! Men såna där inkompetenta svar är bara att skita i.

2005-02-14, 15:09
Svar #3

Ewa Ärlebrant

Hej igen!  Jag måste ha missat vilken Ewa Essan menade, det finns de som skriver med enkel v trots att de vet hur jag stavar. Vill inte ställa till oreda i onödan. Tycker dock att man kollar ipnummer känns lite i magstarkaste laget. Att släktforska ska ju vara en kul grej inte något som ska leda till person angrepp och självhävdelse.Det är ju bara att kolla under de flesta rubriker i forumet så finns det tyvärr alltid någon som har tråkig ton det är även det jag har menat på. Samtidigt tycker jag att det är okej att visa glädje och få bekräftelse på att man gjort något bra med lyckad framgång i sin släktforskning. Vill inte ha svar på tal utan låt sista ordet bli sagt snart. ( Menar inte att mitt måste vara det.)
Mvh Ewa

2005-02-14, 19:48
Svar #4

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tänk att liknande debatter fortsätter igen och igen!(?) Nej, Ted Roswall, ------------------- -------------------- ------------------- ----------------)  
Ni lärde intet daa och kommer kanske heller inte att göra det nu eller i framtiden...????  
Dem som ställer fraagor och reagerar paa oförräter ska, verkar det som, skämmas och tydligen, dem som är nyfikna och vill veta mera och reagerar mot förtryck och dumheter blir .......! Saa är Sveriges släktforskarförbunds moral men var är etiken? Saa censurera gärna, Peter Karlsson! Jag är varken rädd för dig eller Ted...
 
 
Steve Palmquist

2005-02-14, 21:10
Svar #5

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2320
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:18
    • Visa profil
Hej på er alla
 
Har läst era olika inlägg och jag håller med om  att alla kan inte veta allt. Jag åker till Mellerud i Dalsland och släktforskar på Tingshuset där. Där hjälper personalen och de som är där och forskar varandra om det skulle vara något problem.
 
Hälsningar Ulla Lundell

2005-02-14, 21:16
Svar #6

Utloggad Britt Maria Ekstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2015-07-20, 13:03
    • Visa profil
Bråka på bara
Puss till er på
alla hjärtans dag.
BM

2005-02-14, 21:22
Svar #7

Utloggad Iréne Segersköld-Lindén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 15:59
    • Visa profil
Nu tycker jag ni går för långt.  
Är vi inte vuxna människor???  
Inte undra på att det är krig i världen,när inte ens vuxna männisor som släktforskar kan hålla sams.
Att inte all personal på LA arkiven kan ALLT, är väl ändå för mycket begärt. Alla kan inte kunna allt, det gäller ju vad det än handlar om här i livet.
Flera personer har som jag vet, fått sina arbetsplatser på arkiv pga arbetshandikapp och jobbar med lönebidrag.  
Jag tror att om man blir illa bemött så kanske det i många fall beror på hur man är själv och hur man själv uttrycker sig.  
Vänlighet brukar bemötas med vänlighet-
Tack för ordet.
Iréne

2005-02-14, 21:40
Svar #8

Ewa Ärlebrant

Heja föregående skrivare! Trevlig kväll. Ewa

2005-02-14, 21:48
Svar #9

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Alldeles riktigt skrivet Ir?ne. Så är det ju. Britt Maria, detsamma till dig . Steve, det var länge sedan, är du i Spanien nu? Ha det gott.
Annki

2005-02-14, 22:35
Svar #10

Niklas Persson

Vad menar du, Steve Palmquist? Jag kan inte se att Ted Rosvall har skrivet nåt här????? Det är väl inte han som censurerats?

2005-02-14, 23:27
Svar #11

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Kram på dig med Steve! - hoppas solen skiner mer i espa?olien än den inte gjort här på några dagar..

2005-02-14, 23:38
Svar #12

Eivor Andersson (Ema)

En liten Spanien-bild för att muntra upp tongångarna:
 
 
 
Eivor

2005-02-14, 23:40
Svar #13

Eivor Andersson (Ema)

Försöker igen
 

2005-02-15, 08:27
Svar #14

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Nu fanns det ju flera inlägg just före Essans i söndagskväll, ett från Eva Andersson och ett från Ewa Ärlebrant. När Essan far ut kan hon ju då först förtydliga sig vem hon menar (att gå på stavningen är inte tillräckligt), sedan finns det totalt sju inlägg på Anbytarforum gjorda av någon som uppger sig heta Eva Andersson (varav ett är det under denna rubriken) - några har lämnat e-postadress, andra inte - hur vet Essan att det inte är någon av dem?  
 
Sedan tycker jag inte någon behöver fara ut mot folk, varken Eva Andersson eller Essan eller någon annan. Inte under dagens ris och inte under någon annan rubrik, inte mot varandra, inte mot föreningsfolk och inte mot anställda någonstans. Skriv inget du inte skulle våga säga ansikte mot ansikte till samma person. Som en del restauranger skriver Är du missnöjd, tala om det för oss, är du nöjd tala om det för andra.
 
Ur Anbytarforums ordningsregler:
Var alltid artig och vänlig  
När du skriver inlägg ska du alltid uppträda artigt och vänligt. Oförskämdheter, förolämpningar och personangrepp hör inte hemma i Anbytarforum. Även om du inte delar en skribents åsikter och id?er ska du alltid visa hänsyn och respekt. På så vis skapar vi en trevlig atmosfär i Anbytarforum. Inlägg som bryter mot Anbytarforums netikett kan tas bort av redaktionen.  
 
En enkel grundregel: Svara inte i onödan  
Om du tycker att någon uppträder egendomligt eller dumt eller framför märkliga påståenden och åsikter - svara inte såvida du inte har något verkligt bra att komma med. Det finns personer vars enda syfte är att provocera och skapa pseudodebatter utan nytta eller innehåll. Utan svar lämnar de snart Anbytarforum.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Inser att jag själv förmodligen just bröt mot den senare av ordningsreglerna

2005-02-15, 11:01
Svar #15

Eivor Andersson (Ema)

När vi är under denna rubrik, så vill jag ge ett väldigt stort RIS till de som utan några skrupler kan plundra kyrkor.
 
Jag hörde igår på TV att kyrkorna på ostkusten plundrats på gamla skatter.
 
Det har gått väldigt långt om man skall behöva låsa kyrkorna, som alltid kunnat stå öppna.
Det finns tydligen inte ens någon tjyvaheder kvar.
 
Hälsn. Eivor

2005-02-15, 14:14
Svar #16

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
Att dela ut ris och ros till folk tycker jag är helt oviktigt i ett ANBYTARforum. Min privata åsikt. Kan man inte hellre få reda på vem som bytt anor med vem? Många diskussioner i rötter spårar ur och släktforskare blir osams. Det är onödigt då man kanske om man hade pratat i verkliga livet hade haft hur trevligt som helst. Det är lätt att missuppfatta det som skrivs och bilda felaktiga föreställningar om folk. Det gör vi alla eftersom vi inte ser varann. Dessutom vågar man skälla ut folk mer skriftligen än muntligen.

2005-02-15, 15:45
Svar #17

Lars Karlsson

Jag håller med dig Jessica Olson!
Det var nära på att jag hade gett dig en ros för ditt inlägg.

2005-02-15, 19:40
Svar #18

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det ligger mycket i vad du skriver Jessica, men Dagen Ros har ju verkligen en funktion såväl här som i andra papperstidningar!  
Då följer det sig konsekvent att Dagens Ris står för motsatsen, när man är mycket missnöjd med något eller någon!
Vill du inte läsa detta och annat oanat, så låt bli! De flesta diskussioner som har nya inlägg berör utbyte av släktinformationer,ställningen torde vara ca 195-5 de flesta dagar!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-02-16, 14:09
Svar #19

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
Jaså, jag läser inte den annars heller så jag ska låta bli. Du får väl försöka hålla i sär de som blir osams då.

2005-02-16, 16:30
Svar #20

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Ja, jag ska inte vara den som är den vill Peter Kramas saa Kram paa dig Peter...smil. Jo solen skiner dagligen här (en dags regn sedan 11 december) hoppas den kommer tillbaka till Sverige och Stockholm ocksaa!
 
Steve

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna