ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-19  (läst 3541 gånger)

2004-04-27, 09:37
läst 3541 gånger

Marita Kvist

Jag har en liten fråga ang. ögonfärg. Är det så att man har icke nordiska anor någonstans i släkt trädet om man har bruna ögon, är det typiskt nordiskt med blå ögon eller...? Att jag undrar beror på att jag har bruna ögon på min fars sida och att jag inte har funnit någon ana (ännu) som är inflyttad från något annat land.
Marita Kvist

2004-04-27, 12:24
Svar #1

Jonas A Nilsson

Svar NEJ!
 
Ögonfärg är inget man kan använda i detta syfte. Det var vanligt med även brun ögonfärg i norden (Så slapp jag skriva något land!) så långt tillbaka som det finns nedtecknade personbeskrivningar. Men eftersom det var vanligare i norden med blå ögonfärg än vad det var på andra ställen så har man skapat det typiska nordiska utseendet. Trots att det delvis är fel. Det finns sägner som berättare om ovanligt svartmustiga släkten/grupper som bebodde delar av landet före och under vikingatid. Tyvärr så har jag inte kvar någon referens men jag tror att det var i någon isländsk saga. (OBS! En saga är alltid en saga!)

2004-04-27, 12:33
Svar #2

Magdalena Larsson

Det där har jag själv funderat mycket på, av samma skäl, fastän jag har anlaget från ett halvt håll till. Även jag har letat efter utländskt påbrå, och ev funnit en som fick barn med svenskar på 1700-talet. Skulle denna ana visa sig stämma skulle min ena förälder ändå inte, om genetikens lagar gäller, ha helt bruna ögon, för i så fall borde anlaget spätts ut, så att båda mina föräldrar skulle maximalt ha gröna ögon, och jag bruna. Därför skulle jag svara att jag tror att det är en myt med blåögdhet som kriterium på ursvenskhet.  
 
Man säger ofta att samer har bruna ögon, men inte heller detta stämmer. De har ungefär samma varierande pigmentering som övriga svenskar; allt från blont och blåögt till brunt hår och bruna ögon. Och blåögdhet finns ju i alla delar av världen.
 
Och skulle det vara så att det en gång varit fallet att ursvenskar hade blå ögon, så förändras ibland gener med tiden, vilket är en mer oomtvistlig sanning än den svenska blåögdheten. Pigmenteringsgraden lär påverkas av D-vitamin (och ev A?), och kanske signifierar det förfädernas exponering för solljus och matvanor. D-vitaminet hjälper till att absorbera calcium.

2004-09-15, 18:18
Svar #3

Utloggad Lennart Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2018-01-08, 19:22
    • Visa profil
Hej!  
2003 rådfrågade jag per telefon chefen för Kemlab vid Sjukhuset i Halmstad, doktor Gunnar Skude i en blodgruppsfråga. Båda mina föräldrar hade 'Arh+' och jag själv '0'. Jag fick veta att chansen för dessa båda att få ett '0'-barn var ca 10 %. Gäller det faderskap och avlidna föräldrar, som i mitt fall, så får man jämföra utseendet med hjälp av fotografier, var hans besked.  
Han tillade att det man säkert vet är, att två blåögda föräldrar inte kan få ett brunögt barn.  
Men - om han står oemotsagd här vet jag förstås inte.
Och min maka, som hade två blåögda föräldrar och är sin far upp i dagen, hävdar att hon som liten var brunögd. Varning alltså för alltför tidiga slutsatser!
Mvh Lennart Haglund, Varberg

2004-09-15, 20:39
Svar #4

Ingrid Wikberg (Inkan)

Lennart, biologi är spännande.  
Min brunögda och rätt så blonda dotter var svarthårig och blåögd som baby ! Hennes hår började ändras dels genom håravfall och nytillväxt redan under de första tre månaderna, men ögonen började skifta färg omkring 1-årsåldern! Då var det läkaren på barnavårdscentralen som uppmärksammade mig på förändringen.
mvh
IngridW

2004-09-15, 21:19
Svar #5

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Jag tror att chansen att genetiskt material från dina föräldrar finns arkiverade inom sjukvården är god. Har du goda skäl går dessa att använda för gentest / släktskapstest.
 
Av helt andra skäl hade jag anledning att söka genetiskt material från ett antal av mina nära släktingar och till och med från min morfar som dog på tidigt 1940-tal fanns vävnadsprover arkiverade inom sjukvården vilket verkligen överraskade mig!

2004-09-16, 19:59
Svar #6

Johannes Gäverth

Även om man i sin släktforskning inte hittar några utlänningar så är nog sannoliheten stor att man har något trälblod i sig. Trälarna integrerade ju sig så småningom efter frigivningen och förökade sig med andra.
 
mvh
Johannes G

2004-09-16, 21:39
Svar #7

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Och vad, förutom Jan Guillos Arn-böcker, visar att trälarna ofta hade utländsk bakgrund?

2004-09-16, 21:51
Svar #8

Lars Eriksson

Här var det minsann diverse luddiga och mindre luddiga inlägg, och det spelar väl ingen större roll (roliga att läsa i är de i alla fall). Vad jag själv tycker mig minnas att jag lärde mig på gymnasiets reallinje, biologiska grenen (för länge sedan) var att bruna ögon har en dominant gen, gentemot blå ögon. Så det tycks vara sant att två brunögda föräldrar inte kan få ett blåögt barn (även om vissa personer tycker sig minnas saker som säger det motsatta). Det är olika med hårfärg, som liksom blandas rent kvantitativt, som om man blandar en viss portion lingondricka med en annan portion mjölk, t.ex. Dock kan man undra varför vissa människor också uppvisar ögonfärger, som varken är klart blå eller klart bruna. Själv har jag blå ögon liksom bägge mina föräldrar; min hustru har bruna ögon (spanjorer och indianer äro hennes förfäder). Detta har resulterat i söner som har något slags grönmelerade ögon.
I vilket fall som helst, kan man nog helt strunta i att dra några vidlyftiga slutsatser om ens härstamning med utgång från ögonfärger. (Min far, t.ex. hade kolsvart, vågigt hår och blå ögon och klart nordiska drag. Vad hade han då bland sina förfäder, förutom vanliga svenskar? Samer, valloner, zigenare, tattare? (det hette så på den tiden; ursäkta mig, alla romer och resande - ett ord är så gott som ett annat, bara det har en god mening).  
Men vad menar Johannes när han pratar om trälar? Det fanns utan tvivel blåögda trälar också.
Mikael: blåögda indianer har jag hört talas om i Paraguay - de lär vara ättlingar till vilsekomna vikingar som rodde för långt upp i Paran?-floden.
Så var det med det!

2004-09-17, 00:09
Svar #9

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Hej!
Våra grannar med blå ögon har en brunögd son. Han är dock mycket lik båda sina föräldrar. Ögonfärgen har han fått från sin farfar.  
Hälsningar
Monica

2004-09-17, 01:24
Svar #10

Lars Eriksson

Visst! Om jag inte tar fel så har det här bara påståtts att brunögda föräldrar inte skulle kunna få blåögda barn. Ingenting om tvärtom.

2004-09-17, 06:48
Svar #11

Utloggad Mia Grubb

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-07-16, 17:32
    • Visa profil
Rubriken är Bruna ögon trots blåögda föräldrar. Även jag har bekanta där föräldrarna är blåögda och har ett barn som har bruna ögon. Det finns bruna ögon i tidigare släktled.
 
Mvh Mia Grubb

2004-09-17, 08:41
Svar #12

Utloggad Eva Barchas

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Min man har blå ögon efter sin morfar.  Båda hans föräldrar, mormor, farfar och farmor hade bruna.  
Men kanske brevbärararen hade något med saken att göra....  men vet ju aldrig.
Mvh Eva

2004-09-17, 09:57
Svar #13

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:24
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Enligt min gamla lärobok i ärftlighetsforskning [Arne M?ntzing] har man två anlag för ögonfärg, ett från modern och ett från (den biologiska) fadern. Från en förälder med bara bruna anlag får man ett brunt, från en förälder med bara blå får man ett blått, medan man från en förälder med ett brunt och ett blått kan få antingen ett brunt eller ett blått anlag.
 
Anlaget för brun ögonfärg är dominant medan det för blå ögonfärg är vikande. Effekten är då den att kombinationen brunt+brunt ger bruna ögon (25% chans), blått+blått ger blå ögon (25% chans), medan brunt+blått eller blått+brunt ger bruna ögon (50% chans).
 
En brunögd person kan alltså möjligen bära på ett blått anlag, men en blåögd person har aldrig något brunt anlag att ge vidare till sina (biologiska) barn eller barnbarn.

2004-09-17, 10:40
Svar #14

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:24
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Blev mina procentsiffror förvillande? Kan förstå det (skäms).
 
Mer fullständigt och förhoppningsvis tydligare:
Föräldrar brunt/brunt + brunt/brunt: 100% bruna ögon
Föräldrar brunt/brunt + brunt/blått: 100% bruna ögon
Föräldrar brunt/brunt + blått/blått: 100% bruna ögon
Föräldrar brunt/blått + brunt/blått: 75% bruna, 25% blå ögon
Föräldrar brunt/blått + blått/blått: 50% bruna, 50% blå ögon
Föräldrar blått/blått + blått/blått: 100% blå ögon
 
Många anlagskombinationer blir det...

2004-09-17, 11:25
Svar #15

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hur för man in brevbäraren i sitt släktprogram...?

2004-09-17, 12:14
Svar #16

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Den ärftlighetslära som bara talar om bruna och blå ögon måste väl vara starkt förenklad, eftersom den bortser från alla oss grönögda! Jag tycker det låter betydligt mer intressant med teorin om dubbla anlag från varje förälder, se Magdalena Larssons inlägg ovan, onsdag den 21 april 2004 kl. 17.48, och den länk Bo Olsson postade senare samma dag.

2004-09-17, 12:18
Svar #17

Eivor Andersson (Ema)

Hej Anna-Carin
 
I passet fanns inte ens gröna ögon med, när man skulle fylla i ögonfärg förr.
 
Vi är nog mutationer.
 
Hälsn. Eivor

2004-09-17, 12:58
Svar #18

Bo Olsson

Jag har också gröna ögon, men kan man vara mu-tant om man är man? ;-)

2004-09-17, 14:06
Svar #19

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil

2004-09-17, 14:13
Svar #20

Lars Eriksson

Idag på morgonen är jag rödögd.
(Och snorig)

2004-09-17, 15:35
Svar #21

Jonas Nilsson

Lars
Helt klart kommunistiska anlag alltså!!!
 
Anders
Förslagsvis skriver du in din mammas gamla brevbärare som din fader och din nuvarande fader bland notiser som adopterad eller nått!

2004-09-17, 19:53
Svar #22

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Just det, någonting ditåt. Om brevbäraren kan bevisas ha den roll som antyds ovan, skriver man in honom i Antavlan som nr 2 (om man använder Kekules system) och eventullt också med bokstaven f.  
 
Föreligger osäkerhet på den punkten; skriv varken in brevbäraren eller någon annan under detta nummer, utan redovisa hela resonemanget under en fotnot.
 
Är ämnet dessutom känsligt, och inblandade personer lever: Begränsa antavlan och sätt modern som proband, och säg att den resterande delen ännu inte är färdig, utan kräver komplettering (vilket ju inte är någon lögn...).
 
Det har i några inlägg ovan påståtts att två brunögda personer inte skulle kunna få ett blåögt barn, medan två blåögda däremot skulle kunna få ett brunögt. Det är ju precis tvärtom. Två brunögda personer har ju (som Joel Vogler mycket tydligt visar i inläggen ovan) 25 % chans att få ett blåögt barn, under förutsättning att båda föräldrarna har ett (recessivt) anlag för blåögdhet.
 
Men observera: Det är ju den generella regeln. Den tar ju dock inte hänsyn till eventuella mutationer, och den utgår ifrån att det endast skulle finnas dessa två, klart urskiljbara kategorier. Verkligheten ser ju ibland annorlunda ut. Det finns ju som sagt bl.a. grön- och gråöghet och olika mellanvalörer, som är svåra att definiera som det ena eller det andra. Och vi har ju faktiskt några som har ett blått och ett brunt öga. Hur skulle dessa kunna passa in i regeln?

2004-09-17, 20:23
Svar #23

Bo Olsson

Det finns dessutom något som kallas mosaiker och de har olika arvsanlag i olika celler.

2004-09-17, 21:02
Svar #24

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hvad med puritanske Karl XII og vackra Sara og Gustaf v. D. en hilsen specielt til Eivor fra Gattulf! Du er tilbage Eivor og desuden er det uden t?ven efterår (höst) ! Stort Smil!
Steve

2004-09-18, 12:48
Svar #25

Micael Granström (Micgra)

Anders Berg
Brevbäraren blir väl bara en ny post i din databas . Om han är avliden så går det ju att föra in honom postumt.
Jag tror att det har nämnts tidigare i den här diskussionen. Det är mer än ett anlag som styr färgen på ögonen (kanske det inte är genrelaterat med röda ögon), därför finns det både gröna och melerade och andra färger.

2004-09-19, 02:00
Svar #26

Lotta Jakobson

Hej!
 
Ett litet inlägg i debatten.
Min son på 3 år har en mörk blå ytterkant på sina ögon.Innanför denna grönt med bruna fläckar. Skillnaden i färgerna var större för ca ett år sedan, nu tycks de bli mörkare.Han föddes med blå ögon som alla barn.
Min man har bruna ögon och jag har blå. Våran dotter har blåa ögon.
 
Nån mer som har erfarenhet av alla färger i ett öga
 
Lotta

2004-09-19, 09:00
Svar #27

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen

2004-09-19, 09:14
Svar #28

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Yes Anders! Alla barn föds med gråblå ögon. Under de första månaderna pigmenteras ögonen och man får sin framtida ögonfärg.
 
Anita

2004-09-19, 09:43
Svar #29

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag vet för lite om bebisar, märker jag.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna