ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-21  (läst 2765 gånger)

2004-04-20, 20:36
läst 2765 gånger

Sabine Herlet

Har en vännina som påstår att någon av mina föräldrar inte är min biologiska förälder då båda är blåögda och jag personligen är brunögd. Har tre barn varav ett är brunögt och de två andra är blå respektive grönögda. Kan inte hitta svaret någonstans. Kan någon hjälpa mig?

2004-04-20, 21:01
Svar #1

Ann-Cathrin Gustafsson

Hej Sabine
Vad jag vet så kan visst två blåögda föräldrar få brunögda barn.
Man får ju inte sina anlag av enbart sina föräldrar, man kan ju ärva t ex ögonfärg av någon släkting längre bak i tiden.
 
Vänligen Ann-Cathrin

2004-04-20, 21:18
Svar #2

Leif Mörkfors

Enligt min biologiska kunskap kan två blåögda föräldrar INTE få ett brunögt barn. Däremot kan två brunögda få ett blåögt. Det är 25% chans för det.
Den brunögda genen är s k dominant gen vilket innebär att om man har en brun gen blir barnet alltid brunögt.

2004-04-20, 21:56
Svar #3

Yvonne Korn (Yvonnek)

En översiktlig och lättläst förklaring finns t ex  här.

2004-04-20, 21:56
Svar #4

Bo Olsson

B=gen för bruna ögon (dominant)
b=gen för blå ögon (recesiv)
 
Alla männsikor har generna i par, dvs BB=bruna ögon, Bb=bruna ögon, bb=blå ögon.
 
BB+BB (dvs båda föräldrarna brunögda) ger alltid brunögda barn.
 
BB+Bb (båda föräldrarna brunögda, men ena föräldern har anlag för blå ögon)alla barnen brunögda men 50% av dem har anlag för blåa ögon.
 
Bb+Bb (båda föräldrarna brunögda, men har anlag även för blåa ögon) 25% av barnen BB, 50% Bb och 25% bb (med blåa ögon). Alla utom de sista (bb) är brunögda.
 
bb+bb (båda föräldrarna blåögda) alla barnen blåögda.

2004-04-20, 22:00
Svar #5

Utloggad Bengt Gran

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2023-07-12, 08:38
    • Visa profil
Varje person bär på två gener som styr ögonfärg. En har man ärvt från sin mor, den andra från sin far. Det kan vara en dominant (brun) och en recessiv (blå), eller två dominanta eller två recessiva. Det räcker med en dominant gen för att man skall bli brunögd. Däremot kan barn till en person som bär på en brun och en blå gen, mycket väl ärva den blå genen. Om även den andra föräldern har samma uppsättning, betyder det att två brunögda personer kan få blåögda barn (förutsatt att inte någon av föräldrarna bär på två dominanta gener). Eftersom blåögda personer inte bär på dominanta gener (i så fall hade de varit brunögda) kan följdaktligen inte heller barnet ärva några och alltså kan två blåögda föräldrar inte få brunögda barn.
Det är i alla fall så jag har uppfattat det hela efter att ha gjort vissa efterforskningar.
 
Bengt Gran

2004-04-20, 22:06
Svar #6

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Det är inte helt enkelt detta med blå- resp. brunögdhet. Teoretiskt sett kan nog Sabines väninna och Leif ha rätt, men verkligheten är nog inte lika enkel och okomplicerad. Nyanserna är många - även på ögats iris rent bokstavligt.
 
Själv är jag mer brunögd än blå-(grön-)ögd. Detta beror på att min far var brunögd, medan min mor är blåögd. Detta beror troligen på att min far på sin mors sida har vallonskt/tyskt påbrå. En av mina farbröder - även han brunögd (dock även med blå arvsanlag från min blåögde farfar) - fick en blåögd son. Min ingifta faster var blåögd.
 
Min hustru har ungefär samma färg på iris, som jag och är således brunögd. Hennes båda föräldrar är däremot blåögda. Däremot vet jag att åtminstone hennes far bär på arvsanlag för bruna ögon. Han är också vallonättling och bruna ögon förekommer rätt ofta i hans släkt. Ytterligare ett av min frus syskon har bruna ögon, medan de båda andra är blåögda. Vår äldre son har bruna ögon, medan den yngre är blåögd.
 
Det är inte helt enkelt med dessa arvsanlag. En släkting till mig på farmors sida hade dessutom ett öga blått och ett brunt. Sådant kan förekomma, har jag hört, om en gen är skadad.
 
M a o, Sabine, tror jag visst att Du kan vara biologiskt barn till Dina föräldrar, även om de är blåögda och Du är brunögd. De skulle nog ha berättat för Dig, om Du inte var det!
 
Vänliga forskarhälsningar,
Stefan

2004-04-20, 22:13
Svar #7

Bo Olsson

Nu är du ute och cyklar Stefan. Det är helt omöjligt att en blåögd kan ha anlag för bruna ögon. Bruna anlag är alltid dominanta. Det går inte att tycka bort genetiska lagar.

2004-04-20, 22:31
Svar #8

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Få se nu hur det var....Det här är svårt!
 
Föräldrarna kan bära på både dominanta (brunt) och recessiva (blått=ej dominant) anlag i sitt kromosonpar. (En kromosom har alltid två anlag)
 
Om båda anlagen är lika säger man att individen är homozygot beträffande anlaget. Är det olika anlag dvs både blå och brun ögonfärg i anlagsparet är individen heterozogyt.
 
Om båda föräldrarna är brunögda heterozygot dvs båda är brunögda med både bruna och blå anlag i sitt kromosompar kan barnet bli blåögt. Kombinationen av två recessiva (blå) anlag ger blåögdhet. Ärftligheten för blå ögon är i det här fallet ca 25%.
 
Mvh Anita

2004-04-20, 22:39
Svar #9

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hoppsan, det var många som svarat under tiden jag skrev..
 
Jag ser nu frågeställningen i den ursprungliga frågan och jag blir lite osäker... Visst kan ETT dominant brunt anlag hos en av föräldrarna hos två blåögda föräldrar ge barnet bruna ögon??  
 
Som sagt, det här ÄR jättesvårt! Det är lika bra att gå och sova på saken innan man rör till det ännu mera...
 
Mvh Anita

2004-04-20, 23:09
Svar #10

Jenny Söderström

Yvonne Korn hänvisar, såvitt jag förstår, till ett skolarbete gjort av en elev, och det är nog på den nivån som genetikkunskaperna ligger på för oss alla. Även jag har naturligtvis läst i skolan om dominanta och recessiva anlag. Dock kan jag mycket väl tänka mig att det i verkligheten är något mer komplicerat än vad skolbarn får lära sig. T.ex. får ju folk blandad ögonfärg, vilket inte alls förklaras av detta enkla schema. Du får försöka hitta någon med lite mer expertkunskaper, Sabine!

2004-04-21, 01:02
Svar #11

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Det är nog så sant så...
Jag har funderat mycket på hur anlagen för ögonfärg ärvs, och det finns förstås huvudregler, men sen finns ju också nyanser som försvårar alltihopa.
Min pappa var blåögd (jag har aldrig sett så blå ögon på någon annan) och min mamma brunögd. Så jag blev brunögd. Men eftersom min mormor hade gråblå ögon, så fick min bror blå ögon.
Brorsan har en dotter med en brunögd chilenska, men dottern har mycket ljusare bruna ögon än sin mor. Jag har en blåögd dotter, med hennes brunmelerade mor, med vilken jag också har en brunögd dotter. Den brunögda har betydligt mörkare bruna ögon än vad jag har, t.o.m. mörkare bruna än vad min mamma har!
Så huvudprinciperna stämmer, men ögonfärgernas nyanser går inte att förklara med hur man ärver ögonfärg. Och färger är inte alltid vad de ser ut att vara (jag menar att det är stor skillnad i vad som uppfattas som brunt eller blått).
Jag har också funderat över var generna för ögonfärg sitter. Hos katter sitter generna för pälsens mönster i X-kromosomerna (honkromosomerna som är två hos honor men en hos hannar), vilket hos honor ger det märkvärdiga sköldpaddsmönstret (men aldrig hos hannar). Vem vet, det kanske är likadant för ögonfärgen??! I så fall borde kvinnor ha större variation i ögonfärg.
Och tänk om det finns recessiva anlag för bruna ögon hos vissa personer. Då omkullrunkas hela ärftlighetsteorierna!

2004-04-21, 01:34
Svar #12

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Sabine,  
jag råder dig att kontakta universiteten (ja, gärna flera!) och tala med deras professorer i genetik.
Som redan påpekats når de kunskaper som hittills redovisats här inte högre än grundskolenivån.
Hälsar vänligen
Maud

2004-04-21, 05:12
Svar #13

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Ja, Maud, Sabine och alla andra, nivån på kunskaperna i det här ämnet blir nog inte högre i det här forumet. Ärftlighetsläran ÄR jättesvårt och teorierna stämmer sedan ofta dåligt i verkligheten.
 
Som sagt, Sabine, tala med någon genetiskt kunnig person om detta. Han eller hon kan nog ge ett mer riktigt svar. Lycka till!
 
Mvh Anita

2004-04-21, 06:15
Svar #14

Rune Edström (Rune)

Hej Sabine
Bry dej inte om din vänninnas påstående. Hon har fel, som du ser på svaren härovan. För tror ju ingen har genen för endast ett av anlaget, så långt bak i tiden som behövs. Det måste ju handla om X antal generationer. Det kanske finns någon forskare som räknat ut antalet?
mvh
rune

2004-04-21, 07:38
Svar #15

Bo Olsson

Jag har universitetsutbldning i biologi, men det räcker väl kanske inte i det här forumet. Eftersom alla TYCKARE har bestämt att mitt svar inte stämmer.

2004-04-21, 08:09
Svar #16

Rune Edström (Rune)

Hej Bo
Och forskarna har den absoluta sanningen?
 
Så om båda föräldrarna är blåögda kan dom inte få brunögda barn, enl ditt inlägg härovan??
 
Som det tycks kommer det nya forskare som kullkastar dom mest säkra teorier som dittills gällt. Även om det inte är en ny Lysenko.
mvh
rune

2004-04-21, 08:22
Svar #17

Bo Olsson

Det är i alla fall vad man lär ut till dom som läser genitk ände upp på universitesnivå.
 
Två brunögda heterozygoter (de som har anlag för både brunt och blått) kan däremot få blåögda barn. Det har att göra med att dominanta anlag alltid är det som syns, så därför kan brunögda ha anlag för blått, men blåögda inte för brunt. För att recessiva anlag ska synas (blåa ögon) krävs det att de finns i dubbel uppsättning. Dvs anlagen för bruna ögon saknas helt.

2004-04-21, 08:41
Svar #18

Bo Olsson

Hittade en länk som, om den är trovärdig kan visa att det jag har lärt mig (och som fortfarande lärs ut)inte är 100% säkert.
 
Kan i alla fall vara intressant att kolla för dom som undrar över ögonfärg.
 
http://www.athro.com/evo/inherit.html
 
Läs även här: complicated polygenic system klicka på denna mening i artikeln under länken ovan. Här förklaras även andra varianter som gröna ögon m.fl.

2004-04-21, 09:03
Svar #19

Anders Nilsson

Hej Bo
 
Du har rätt men ändå inte! När en människa har blå ögon så har den människan inga bruna anlag. Om han hade så hade det bruna anlaget, som är dominant, visat sig. Och om två människor båda har blå ögon så innebär det i så gått som alla fall att dessa tillsammans har fyra blåa anlag varav barnet får två blå anlag, ett från vardera föräldern. helt precis som du skrev i denna texten:
************************************************
B=gen för bruna ögon (dominant)  
b=gen för blå ögon (recesiv)  
 
Alla männsikor har generna i par, dvs BB=bruna ögon, Bb=bruna ögon, bb=blå ögon.  
 
BB+BB (dvs båda föräldrarna brunögda) ger alltid brunögda barn.  
 
BB+Bb (båda föräldrarna brunögda, men ena föräldern har anlag för blå ögon)alla barnen brunögda men 50% av dem har anlag för blåa ögon.  
 
Bb+Bb (båda föräldrarna brunögda, men har anlag även för blåa ögon) 25% av barnen BB, 50% Bb och 25% bb (med blåa ögon). Alla utom de sista (bb) är brunögda.  
 
bb+bb (båda föräldrarna blåögda) alla barnen blåögda.  
************************************************
 
Detta beskriver det som är normal. Men förutom att man får halva genuppsättningen från vardera föräldern så sker det alltid en vis genmutation som kan ställa till detta med dominanta gener. En stor mutation kan rent av ändra ögonfärgen hos barnet. (Jag har träffat en söt flicka som hade gula ögon!!) En liten kan göra att en dominant gen inte blir dominant, vilket innebär att en av föräldrarna kan bära ett brunt anlag utan att det syns men när anlaget kommer till barnet så får barnet bruna ögon. Men detta är saker som du helt säkert redan vet om eftersom du också har läst genetik på universitet.  
 
Min fråga till dig är då; varför skriver du inte om det, utan låsas att detta inte existerar?
 
Mutationer är något mycket vanligt och enligt vissa forskare så är det den naturliga bakgrundsstrålningen som orsakar mutationer. Men det är denna naturliga mutation som driver den biologiska utvecklingen så den skall vi nog bara vara tacksamma för annars hade utvecklingen stannat vid encelliga djur.

2004-04-21, 09:19
Svar #20

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Känner en brunögd gosse som är lik både sin far och sin mor som båda är blåögda. Hans farfar, däremog var brunögd.  
Själv är jag brunögd, gift med blåögd man, och alla våra tre barn är blåögda. I mitt fall var det brunögda alltså inte dominant. Har inte lyckat spåra vilken förfader/moder som införde det brunögda i min släkt. De jag känner till är min mamma och flera av hennes syskon, morfar och morfars mor.

2004-04-21, 09:29
Svar #21

Bo Olsson

Hej Anders, missade du mitt inlägg 08:41?

2004-04-21, 09:31
Svar #22

Ingrid Wikberg

Jag behöver bara gå till min egen familj för att kolla hur det är med ärftligheten:
 
Min mormor var blåögd och min morfar brunögd.
De fick tre barn: en son och en dotter blåögda och en dotter brunögd(min mor).
 
Min farfar och farmor var blåögda. De fick nio barn: ALLA nio hade/har blå ögon.
 
Min mor var alltså brunögd, min far var blåögd.  
De fick fem barn, varav tre söner har blå ögon och vi två döttrar har bruna ögon.  
 
Jag har tre barn; deras far är blåögd. Mina två söner är blåögda och min dotter är brunögd.
 
Min dotter har fyra barn: barnens far har bruna ögon. Tre av barnen: en pojke och två flickor är blåögda, fjärde barnet en flicka är brunögd.
 
Så inte är den bruna ögonfärgen dominant.....om nu någon trodde det.

2004-04-21, 09:46
Svar #23

Bo Olsson

Är det inte en av Andersarna här på anbytarforum som är genetiker, eller mins jag fel? Stämmer det, så kanske han kan förklara både huvudregeln och undantagen.

2004-04-21, 10:31
Svar #24

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej alla!
 
När jag gick i grundskolan (helt och hållet på 70-talet, så nu vet ni på ett år när hur gammal jag är) så fick vi lära oss att anlag för brun ögonfärg är dominant och anlag för blå dito är recessivt. Om jag minns rätt, så sas det att en österrikisk munk hade bevisat det för länge sedan med olika praktiska experiment.  
Senare har jag läst att det inte stämmer, och att munken valde att presentera enbart de experiment som utföll i enlighet med hans teori (att anlag för brun ögonfärg är dominant). Jag minns att jag blev upprörd över att de lärde ut felaktigheter i skolan.
 
Hälsningar, Mikael Persson!

2004-04-21, 10:40
Svar #25

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Tack för länken du la ut Bo!  
 
Den var lärorik, att experimentera med! Det tycks som man alltså empiriskt kan räkna ut vilka anlag som ens föräldrar bär på. På detta sätt kan man kanske gå ytterligare ett par generationer bakåt. I mitt fall testade jag på mina fff+ffm, fmf+fmm, mff+mfm och mmf+mmm och deras barn, och tror mig därigenom kunna räkna ut vilka anlag för ögonfärg de bar på (jag har fotografier och uppgift om ögonfärg för dessa personer).

2004-04-21, 12:01
Svar #26

Anders Nilsson

Hej igen Bo
 
Ja jag missade din insändare klockan 08:41. Då satt jag och skrev min insändare!
 
Men jag vill tillägga att dessa specialfall är mycket mycket ovanliga. Så den vanligaste orsaken är helt enkelt att barnet har fel fader. Moderns brukar vara rätt men det har ju hänt att föräldrarna har fått med sig fel barn från BB...
 
Hälsningar
Anders

2004-04-21, 13:02
Svar #27

Jenny Söderström

Bo Olssons länk var verkligen intressant. Jag känner inte alls till företaget ifråga, men det ger ju ett seriöst intryck när de framhåller att frågan är väldigt komplicerad, och att ifyllningsleken som visar vilka ögonfärger barnen får ska tas med en väldigt stor nypa salt. För mig, som har en pappa med grön-bruna ögon (ett brunt fält närmast pupillen, och utanför grönt), gick det ju inte alls när man bara kunde välja mellan brunt, grönt och blått.
 
På den webbplats som Bo Olsson hänvisar till skriver de ju i alla fall:
In humans three genes involved in eye color are known. They explain typical patterns of inheritance of brown, green, and blue eye colors. However, they don't explain everything. Grey eye color, Hazel eye color, and multiple shades of blue, brown, green, and grey are not explained. The molecular basis of these genes is not known. What proteins they produce and how these proteins produce eye color is not known. Eye color at birth is often blue, and later turns to a darker color. Why eye color can change over time is not known. An additional gene for green is also postulated, and there are reports of blue eyed parents producing brown eyed children (which the three known genes can't easily explain [mutations, modifier genes that supress brown, and additional brown genes are all potential explanations]).

2004-04-21, 13:42
Svar #28

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Ingrids inlägg härovan är intressant. Dock inte för att hon missförstått begreppet dominant (egenskapen för bruna ögon är dominant när bäraren har ett blått och ett brunt anlag - vad gäller hur många barn som får blåa respektive bruna ögon bestäms av slumpen, vilket naturligtvis varierar mellan de brunögda föräldrar som bär på var sina blandade anlag [50%], respektive mellan föräldrar där endast den ena parten bär ett brunt anlag och den andra ingen [25%]).
 
  +    =    
  +    =    
  +    =    
  +    =    
  +    =    
 
Gubbarna till vänster representerar föräldrars anlag och dem till höger barnens ögonfärg. (Gul gubbe representerar brunt anlag.)
 
Det jag fastnade för var det faktum att samtliga brunögda ättlingar till Ingrids morfar var av kvinnligt kön! Kanske ett belägg för sköldpaddsmönsterteorin i mitt förra inlägg?!

2004-04-21, 13:44
Svar #29

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag rättar mig genast själv! Figurerna är naturligtvis rätt, procenttalen i texten fel.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna