ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Behöver expert hjälp  (läst 798 gånger)

2006-09-06, 22:30
läst 798 gånger

Utloggad Lennart Edlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2008-04-12, 09:37
    • Visa profil
Förlåt om jag klampar in här och gör fel men jag har det lite besvärligt med ögonen.
Hej jag är en kille som lider av en ögonsjukdom som jag fått av någon släkting för flera generationer sen. En ärflig sjukdom allså men ingen nu levande känner till någon som haft dålig syn. Därför skulle jag vilja veta om det finns någon som kan forska lite i min släkt som levde i Norrland /Ångermanland. Min Fader Enar Edlund Gideo Ö-vik och Mor Wiktoria Edlund född Wikström i Flyn. En av mina systrar är född i Edsele Ramsele kommun  
Mormor Cecilia Wikström   -  Morfar Johan Kjellman  
Farfar E. V. Edlund  -  Styv Farmor Edla ?
Verkar vara Härnösand LA som kyrkböckerna förvaras.  
Om nu någon skulle vilja hjälpa mig /forska.  
Eftersom denna sjukdom går i arv så vill jag veta hur det kommer att föras vidare till mina barn barnbarn m.m. Jag uppger ett telefon nummer som ni kan ringa om ni vill 0220-29290 eller skicka mail till hallstahammar@telia.com tack på förhand.
/Lennart Edlund Hallstahammar /Västmanland

2006-09-06, 23:57
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Bästa sättet är nog att fråga din läkare, han/hon bör ju veta hur sjukdomen ärvs.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2006-09-07, 19:15
Svar #2

Marianne Solli

Jeg tror nok også at det kan være interessant - fra et slektsforskersynspunkt - å kunne fått gransket denne slekten mht. arvelighet. I de nærmeste generasjonene skulle det kanskje la seg gjøre å finne ut hvem som har/hadde arvet denne øyenlidelsen, og jeg skulle mene at også øyenleger burde være interesserte i å være oppdaterte på denslags uvanlige øyensykdommer. Stå derfor på, Lennart. Her er sikkert noen på forumet som er villige til å hjelpe deg igang, men du bør komme med flere opplysninger, f.eks. når disse menneskene er født. De opplysningene ville antakelig hjelpe. 
 
Hilsen Marianne

2006-09-07, 19:30
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Lennart
 
Jag håller med Marianne, problemet är att det är svårt att hitta en ingång på nätbaserade databaser under 1900-talet pga sekretessbestämmelserna. Födelsedatum etc och allt annat som rör dina förfäder behövs också för att hitta startpunkten, vet du någon som var i livet ca 1900, med boendeort eller födelseort så kommer man snabbt in i kyrkböckerna. Annars måste man börja på landsarkivet, det går att skriva eller maila till dem för att få fram en början. Din styvfarmor kan inte vara den som du ärvt anlagen från däremot. Om man hittar bra uppgifter i de källor som finns borde det gå att se om någon i tidigare generationer haft problemet. Det verkar inte vara en dominant sjukdom eftersom du inte känner till någon annan som har den. Alltså måste du gå tillbaka på genetiska släktingar både på mors och fars sida.
Jag hade i min släkt flera generationer med ärftlig dövhet som man kunde följa under framför allt 1800-talet med hjälp av kyrkoböckerna, så det borde gå att få veta mer. Hoppas du hittar någon som har nära till Härnösand, det är dessutom en spännande uppgift för släktforskningen tycker jag (som jobbar med sjukdomars orsaker). Lycka till i ditt sökande!

2006-09-08, 02:15
Svar #4

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Kan det vara rätt föräldrar? (källa dödskivan)
 
19071111-785
 
Edlund, John Enar
 
Flärke 1:11
 
Död 21/3 1951.
 
Kyrkobokförd i Gideå (Västernorrlands län, Ångermanland).
 
Född 11/11 1907 i Gideå (Västernorrlands län, Ångermanland).
 
Gift man (15/5 1932).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:
Gideå, Örnsköldsviks kn (Västernorrlands län, Ångermanland)
 
Födelseförsamling i källan:
Gideå (Västernorrlands län)
 
Källor:
DOR 50-51 / PA, DB
 
 
***
 
19081213-8501
 
Edlund, Astrid Viktoria
 
Bjärten 1207
910 06  Norrfors
 
Död 10/12 1981.
 
Kyrkobokförd (1967) i Norrfors kbfd, Nordmalings kn (Västerbottens län, Ångermanland). Mantalsskriven (1967) på samma ort.
 
Född 13/12 1908 i Trehörningsjö (Västernorrlands län, Ångermanland).
 
Frånskild kvinna (12/5 1951).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:
Nordmaling, Nordmalings kn (Västerbottens län, Ångermanland)
 
Födelseförsamling i källan:
TREHÖRN.SJÖ (Västernorrlands län)
 
Källor:
RTB 82 / SPAR 90

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna