ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Avgift för studiebesök  (läst 490 gånger)

2005-02-25, 20:59
läst 490 gånger

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Skulle planera ett studiesök på Krigsarkivet med en grupp cirkeldeltagare från ABF. Vid förfrågan skulle det visst kunna gå bra. På deras hemsida står det att visningen är gratis för Skolor och universitet. På frågan om inte studieförbunden räknades til skolor fick jag veta att man beslutat att eftersom det gällde släktforskning så skulle det kosta! Annars får vi ju inte in några pengar, sade man!
 
600:-inkl moms på dagtid, 1200 på kvällen!
 
Ogint att vilja sko sig på blivande kunder, men då är det ju faktiskt gratis!
 
Till saken hör att kursdeltagare får betala för studiebeöket själva, förutom kursavgift och studiemateriel!

2005-02-26, 08:28
Svar #1

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
På Krigsarkivet skiljer man tydligen på folk och folk och släktforskare kan man klå på pengar. Det är samma mentalitet som tidigare var förhärskande på Stifts- och landsbiblioteket i Linköping. Där fick släktforskarna köpa kuponger (5:- för 90 minuter vill jag minnas) för att använda biblioteket läsapparater för mikrokort och mikrofilm, medan denna service var gratis för dem som ville studera gamla tidningar.
 
Tack för tipset, Sten-Sture. Nu får förbundet ladda upp...
 
Mvh
Ted Rosvall

2005-02-26, 09:24
Svar #2

Michaël Lehman (Philippos)

Samma sak gäller Landsarkivet i Uppsala. Vid mina studiebesök med grupper från Medborgarskolan har deltagarna varje gång fått dela på avgiften om 500 kr. Medborgarskolan subventionerar resten av avgiften, som är på totalt 960 kr. för besök under icke ordinarie tjänstetid. Samma avgift gäller för bland andra landsarkivet i Härnösand och Värmlandsarkiv. Det kan gälla fler landsarkiv, men på somliga landsarkivs hemsidor hittar jag inga prislistor. Jag misstänker, att det är riksarkivet, som sätter priserna även i detta fall.

2005-02-27, 21:50
Svar #3

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Vad kostar ett guidat besök på Släktforskarnas hus? Vad ingår?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna