ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Att släktforska är inte alltid lätt  (läst 903 gånger)

2005-04-23, 14:11
läst 903 gånger

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Som sagt, num lock måste vara på, och vi talar om siffrorna på nummerdelen längst till höger på tangentbordet, inte de ovanför bokstäverna, de går aldrig. Så det är helt klarlagt. Funkar det inte då heller får vi nog definitivt lägga ner...
 
Teknikens under... tur att det som sagt inte är något jättesvårt att läsa ändå... nu försöker vi bara hjälpa Steve med en lösning som ska kunna fungera, klart man är hjälpsam av sig...  
 
Bara å kvar att fixa dessutom, ä och ö går ju att manipulera fram med ^?~-knappen.
 
En sista variant som borde kunna fungera skulle väl vara att markera ett å i ett tidigare inlägg precis innan man börjar skriva, och kopiera det med CTRL+C och sedan kan man klistra in det med CTRL+V varje gång i texten där man vill ha ett å.

2005-04-23, 15:31
Svar #1

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag säger stort tack och har ocksa faat ett privat e-mail om detta som jag svarat och fragat detaljerat pa, hoppas jag faar svar om det med uttryckliga ordinationer (det känns som en ?modern? sjukdom ett virus att inte känna till allt detta. Fick veta av den rara personen att det är de tastar(knappar) till höger som jag ska använda och som jag aldrig nagonsin hört om hur de används... alltsa de siffer knappar jag har sett att de använder i banken...Och dessutom alla Ni kära hjälpsamma släktforsar kompisar här heter nästan alla knappar (tastar) olika än i Sverige eller England etc. Jag lärde mig att skriva skrivmaskin (ocksa elektrisk) fran 5:e klass och uppat i grundskolan och skriver med alla fingrarna ganska snabbt, men datorn är fortfarande besvärlig (?ologisk? för mig, tyvärr!) sa lat oss se om jag lyckas (annars blir det A...smiley!
 
Med Vänliga Hälsningar: Steve

2005-04-23, 15:57
Svar #2

försök


2005-04-24, 11:22
Svar #3

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
å nu gick det? visst ALT 0229 med höger tastaturet. Men med naagra avndra av förslagen kopplade jag mig bort från Rötter. Tack för det Ann Little och alla andra som hjälpt. Nu ska jag bara komma ihåg koden!
 
M.V.H.
Seve

2005-04-24, 12:26
Svar #4

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Här en Kom ihåg-länk för detta..!

2005-04-24, 13:25
Svar #5

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Vad bra Steve! Om du fortsätter att skriva regelbundet, så glömmer du inte bort siffrorna; det kommer att gå helt automatiskt.  
 
 
Mvh
Ann

2005-04-24, 15:28
Svar #6

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack för länken Peter. Nej det har Du nog rätt i Ann, men jag är alltså dålig att komma ihåg siffror...smiley  
 
M.V.H.
Steve

2005-04-24, 16:29
Svar #7

Jan Ek (Janek)

Alla måste väl finna en lösning som fungerar för dem, men jag skulle tro att i det långa loppet är detta med ALT + fyra siffror en nödlösning, långsamt och jobbigt. Som tidigare sagts ovan har alla versioner av Windows stöd för alla möjliga tangentbord och språk.
 
Kom ihåg att det är inte alls nödvändigt att ha flera tangentbord och byta mellan rent fysiskt. Även om det kan vara en bra lösning hemma. Jag kastar mig mellan svenska och norska oavsett vilken typ av tangentbord som för tillfället är tillgängligt. I många språk ligger de flesta bokstäver på samma platser, det är några skiljetecken som hoppar runt ibland, men det blir snabbt en vana att veta var de gömmer sig.
 
Rent tekniskt går det till precis som också beskrivits ovan, in i kontrollpanelen och lägg till stöd för det keybord som man önskar, sedan byter man med ett klick på språkikonen i nedre högra hörnet eller ännu snabbare med Alt+Skift. Tar en sekund att skifta språk.
 
Jag brukar lägga till svenska också på internetkafeer när jag är ute och reser, går snabbt när man gjort det ett par gånger och skadar ingen. Engelska är ju oftast default, och det ändrar man givetvis inte. Kunde vara riktigt frustrerande för nästa person.

2005-04-25, 13:21
Svar #8

Marianne Solli

Hei Anders Pemer.

Tusen takk; ser du hva jeg klarte? ††† å ä ö
Jeg har ikke akkurat bruk for å skrive å på denne måten, men vi har jo forskjellig æ og ø fra de svenske bokstavene, så jeg sjonglerer litt mellom begge lands bokstaver. I sitater er det jo flott å kunne bruke riktige bokstaver. Har hittil brukt ¨~^-knappen og fortsetter nok med det. Men det var morsomt å lære noe nytt.
Det korset var i grunnen det aller beste å få kjennskap til. Mange takk :)

2005-04-25, 14:43
Svar #9

Utloggad Tage Bergström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2008-02-03, 13:32
    • Visa profil
Navigera dig fram via start, program och TILLBEHÖR i åtminstone datorer med Microsofts operativsystem, då finner du en nyttig teckenuppsättningstabell där det dels går att kopiera respektive tecken dels också ingår varje teckens särskilda skrivkod. Några få koder har ju redan ovan angivits. Tecknen visas i olika länders/världsdelars system, men för de vanligaste ändamålen torde unicode gälla.

2005-04-25, 17:05
Svar #10

Marianne Solli

Hei Tage.

Stadig noe nytt å lære. Jeg fant frem til noe som heter tegnkart, og der var det en hel tabell med tegn og rare bokstaver og informasjon. Flott. Jeg skjønner at jeg er altfor lite utforskende (av meg selv), men når jeg får et puff, blir jeg nysgjerrig. ;)

Hilsen Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna