ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-03  (läst 2580 gånger)

2006-01-27, 07:46
läst 2580 gånger

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Jag vill berätta om en släktutredning jag har i min ägo. Den heter Hedbergska släkten, beställdes troligtvis av min fff någon gång i början av förra seklet och den är väldigt vacker, skriven med en sirlig handstil. Den innehåller människor från nordvästra Skåne ner till slutet av 1600-talet.
 
När jag fick tag på mitt första datorprogram för släktforskning skrev jag gladeligt in alla dessa personer i programmet. När jag sedan skaffade Genline så prioriterade jag inte att kontrollera uppgifterna från släktutredningen, de var ju redan kontrollerade. Till slut började jag i alla fall att kontrollera uppgifterna i utredningen. Det visade sig att den innehöll flera fel. Det allvarligaste var att den som gjort den läst fel och läst Per Påls i stället för Pål Pers, något som innebar att en hel släktgren blev fel.  
 
Nu rörde den här utredningen enbart bönder, inte en enda liten soldat var med. (Det beror kanske på att skåningar inte fick bli soldater efter att Sverige tagit Skåne). Kanske utredningar av prästsläkter, hantverkarsläkter och andra är mer tillförlitliga men jag betvivlar det. Jag säger inte att det är fel i Görans släktutredningar men jag skulle inte vara säker förrän jag hade kollat så långt jag kunde. Min erfarenhet är också att det är först när man tittat i originalkällorna (eller kopior av dem) som man inser hur lätt det är att det blir fel.  
 
Hälsningar Neta Hedberg

2006-01-27, 09:03
Svar #1

Susanna De Quarto

Hej,  
Kan inte låta bli att kommentera dessa inlägg lite. Håller med en hel av er och andra lite mindre. Personligen hjälper jag gärna till, det rullar in kopior på efterlysningar hela dagen då jag är med i flera forum på olika sajter. Personligen tycker jag mig ha lärt mig att känna vilka som är genuint nybörjare och vilka som fejkar. Jag kan dock tänka mig att hjälpa vem som helst av dem, fast kanske på olika sätt. Nybörjaren hjälper jag med fakta om jag kan och uppmanar kanske till fortsatt forskande på personen/uppgiften - för jag kan ju inte garantera något. Jag uppmuntrar alltid till en x-tra koll i andra källor. Latmaskar o fejkare kan jag hjälpa om det rör sig om en ort som jag själv bedriver forskning i för vi kan ju ha glädje av varandra i framtiden...eller vi kanske rent av är besläktade. Låter det hemskt? Tycker inte jag. Men som sagt, jag bestämmer ju själv om jag vill svara på något, överhuvudtaget. Jag kanske bara känner för att hjälpa någon. Jag har själv inte bett om hjälp många ggr, för de få gånger jag gjort det har gett dålig utdelning... Jag är varken nybörjare eller expert. Men ibland famlar man och en efterlysning för att få en ledtråd kan betyda ett steg framåt även om jag inte får ett rent svar. Men jag kanske får veta  var jag inte skall forska längre. Dubbelkollar allt, har lärt mig av misstagen jag gjorde i början när det gick för fort framåt, framförallt när jag hade dödbok och folkräkningen 1890 (!) som bas eller hörsägen (absolut värsta källan eftersom nästan alla mäniskor på något vis vill försköna sin egen bakgrund eller tillvaro - nu var jag fördomsfull va?)och fick backa. Har sedan haft turen att ha en del riktiga segisar - det lär man sig mycket på. Å de som irriterar mest är ryttarna från Sverige som är så svår att spåra bakåt! Jag blir nog aldrig riktigt klar. Å det tycker jag är fantastiskt!  
 
Ha det gott!  
 
Susanna

2006-01-27, 10:00
Svar #2

Utloggad Gunnar Zetterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 257
  • Senast inloggad: 2013-03-06, 18:36
    • Visa profil
Ibland måste man dubbelkolla kyrkböckerna också.  
 
Jag sökte i en dödbok 1900-1910. Av de 18 personer jag var intresserad av hade inte mindre än 7 fel födelsedag jämföt med födelseböckerna.
 
Det stod t.ex. 21 istf. 12, 7 istf 17 osv.  
Såväl FB som DB var mycket tydligt skrivna.

2006-01-27, 13:23
Svar #3

karinhelin

jag som nybörjare läser och betraktar...jag tycker att jag blivit otroligt trevligt bemött på denna sida och har ett lååångt genline abonemang och försöker att söka själv så gott jag kan men ibland känns det skönt att få sina uppgifter  Kollade o Rättade av er som har forskat i många år , jag har fått otrolig respons på min forskning om en viss jonas lenngren som bodde i länna men tog sig hela vägen från dädesjö i växjö och lämnade fru och barn kvar där i ekeberga och flyttade till uppland med en 25 år yngre piga/deja detta hade varit en omöjlighet för mej att finna dåå jag satt och slet i timmar framför genline och försökte tyda siffror och bokstäver, vill bara ösa lite rosor över berörda personer i hållnäs och österlövsta och länna /knutby och tacka för er hjälp och tror att om man har en trovärdig fråga så får man också ett bra svar, detta med släkt forsking är nytt för mej men kommer att bli en intressant fortsatt  intresse för mej, och sen är det nästa bit med bouppteckningar och dom böcker...kul! det jag har mest retat mej på är faktiskt alla soldat förfrågningar till er på anbytar forumet då jag själv gärna betalar en 20 eller så till den förening som tillhanda håller just min ana.. ha det gott i vinter solen nybörjaren karin

2006-01-27, 14:23
Svar #4

Utloggad Anna Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2012-12-04, 21:04
    • Visa profil
Karin, ett tips! Använd stora bokstäver i början på namn och platser så blir inläggen lite mer lättlästa. Gärna stor bokstav i början på meningarna också.  
 
Det är lite svårt att läsa dina inlägg då de flyter ihop.

2006-01-27, 14:37
Svar #5

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Men ett i övrigt trevligt inlägg att läsa vill jag tillägga.

2006-01-27, 14:57
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Fortsätt alla att fråga på, utan frågor inget Anbytarforum! Man måste vara ganska så fräck när man släktforskar. Jag själv har skickat brev och e-post till tänkbara släktingar, mer eller mindre avlägsna. I de flesta fall har jag fått nya trevliga kontakter. Det är bara två som inte har velat svara och jag respekterar det. Alla är ju inte så galen i släktforskning precis, men man måste ju chansa :-)
 
Karin! Vad glad man blir då man läser ditt inlägg!
 
Trevlig helg till er alla!
 
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

2006-01-27, 21:38
Svar #7

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Mona Kl?ft Carlsson (som startade denna diskussion),
med dina anvisningar är det inte svårt att hitta det inlägg av dig som föranledde det e-brev du fick, och jag får tillstå att jag har viss förståelse för reaktionen.
 
Du satt ju inne med de uppgifter som frågeställaren bett om, men i stället för att vidarebefordra dem uppmanade du personen i fråga att forska själv med motiveringen: Att få en färdig antavla framlagd är inget kul - då missar du allt letande och det spännande 'detektivarbetet'.
 
Du har, vågar jag påstå, missuppfattat syftet med Anbytarforum. Det är inte att berätta för dem som ställer frågor att man förvisso har svaren men att man inte avslöjar dem - för du ska minsann lära dig att forska själv.  
 
Frågan är fri här och svaret är också fritt. Om man inte vill dela med sig av vad man vet är det, enligt min mening, bättre att inte svara alls än att predika sin egen mening om vad som är 'kul' eller 'spännande' inom släktforskning.  
 
För egen del har jag inget behov att frälsa andra för mitt intresse, men jag tycker att det är roligt att kunna hjälpa till - och därför besvarar jag frågor så gott som varje dag. För mig är det ett nöje och en avkoppling efter en stressig arbetsdag. Om du inte tycker att det är roligt att dela med dig av de källor du har tillgång till mår du kanske bäst av att avstå från att delta i detta forum, Mona?
Hälsar vänligen
Maud

2006-01-27, 22:11
Svar #8

Utloggad Hans Nygren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2020-11-30, 21:04
    • Visa profil
Till Mona Kluft Carlsson
 
Jag har tagit del av det mail som fick känna dig olustig, jag förstår inte varför du kände olust ?
Kan du förklara.
 
hans

2006-01-27, 23:26
Svar #9

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Till Maud Svensson.
Jag vågar knappt skriva i detta forum längre, men det du skrivit i inlägget ovan är precis vad jag själv menar. Du har beskrivit det jag reagerade på spontant och därför skickade mail till Mona Kl?ft Carlsson. Det var inte meningen att skapa en sådan här debatt, men jag tror att vi som har denna gemensamma uppfattning är i majoritet.  
 
Mvh Göran

2006-01-28, 00:06
Svar #10

Utloggad Hans Nygren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2020-11-30, 21:04
    • Visa profil
Maud
Du är analytisk och verbalt perfekt, det är inte så ofta man träffar på det här i anbytarforum.
Jag hoppas få läsa fler inlägg av dig i anbytarforum så vi får lära oss hur man skall uttrycka sig. Dessutom håller jag med dig i dina åsikter.  
 
hans

2006-01-28, 01:08
Svar #11

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Maud, vad jag definitivt vill slippa att läsa i Anbytarforum är någon som ställer 'diagnos' på en annan namngiven person och talar om vad hon mår bäst av!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-01-29, 00:38
Svar #12

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Efter att ha läst er intensiva debatt ett tag:
 
Det kan finnas lite olika uppfattningar om hur vi bemöter varandra. Själv har jag haft ovärderlig nytta av alla era kunskaper. Och kan samtidigt se precis det som irriterar Maud. Jag vet, men jag säger inget. Det är väl den attityden Maud kritiserar?
 
Jag tror att Mona är kritisk till den attityd som också förekommer här emellanåt: Varför göra nåt själv, när andra kan göra jobbet? Anbytarforum är en bra genväg...
 
Men det var väl lite väl dramatiserat i hennes version, och så uppfattar Maud det som snikenhet, sen är det igång.
 
Vore roligt att se Mona ge ett svar på den allra första frågan, den som skapade debatten här  
 
Mvh
/Kaj A.

2006-01-29, 09:45
Svar #13

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag är säker paa att alla vill ha en korrekt antavla! Vad skulle det överhuvudtaget annars vara för mening att söka efter det, daa kunde ju vedebörande helt enkelt hitta paa att han/hon var släkt med Stalin eller hade Isabel den katolska som anmoder etc. Detta är ju en kvasi diskussion (som saa manga tidigare av slagsen).
 
Med vänliga hälsningar: Steve Palmquist

2006-01-29, 19:51
Svar #14

Lennart Persson (Lelle)

Från ett tidigare inlägg:
Jag tycker inte man ska ha några moraliska värderingar på hur folk vill få fram sitt släktträd. Vill man ha ett sådant  
träd med lite hopplock från både här och där utan källor så måste man väl få det?  
 
Suck! Skaffa en annan hobby! Du har nämligen missat hela poängen.  
 
Nöjet med släktforskning är väl att följa varje person från vaggan till graven så noggrant som möjligt. Upptäcka att Pigans livsöde kan vara nog så intressant som Adelsmannens. Upptäcka att Prästerna skrev massor av fel på person-namn, föräldrar och t.o.m årtal. Glädjen med att efter mängder med timmar äntligen hitta en person som försvunnit ur längderna. Hitta en liten notis, typ straffad för 1:a resan stöld, lägersmål eller vad som helst som sätter färg på anorna. Sammanställa, granska, lägga pussel, det är vad det handlar om.  
Är du riktigt noggrann så räcker din hobby i många år. Ha inte bråttom, Arkiven finns kvar så länge vi lever.  
När du sedan känner dig färdig med forskningen, skadar det inte att skicka det hela till DISBYT eller någon annan lämplig databas så att andra kan ta del av det.
 
Kör du fast, ställ gärna en fråga i Anbytarforum. Tänk bara på att som man frågar får man svar. Var tydlig om vad du söker och vad du redan känner till. Uppge senaste Hfl. eller annan källa så att det blir lättare att hjälpa till, för det gör vi så gärna.
Har du en uppgift som någon annan söker, svara på samma sätt. Råkar du ha 10 generationer bakåt på den efterfrågade så lägg inte ut allt. Skicka till frågeställaren via mail om han/hon önskar. Alla kanske inte är intresserade.
 
Egentligen känns det lite tomt när den egna, hustruns, mågars och svägerskors samt div bekantas antovlor är klara.
Fast, nu har jag ju mer tid att hjälpa andra via detta Forum.:-)
 
Bästa Hälsningar / Lennart

2006-01-29, 21:28
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Bäste Lennart P!
 
Egentligen har den här diskussionen om att besvara efterlysningar spårat ur för länge sedan, men jag undrar om uppmaningen att byta hobby var riktat till mig?
 
Om det är så, så kanske du borde läsa mitt/mina inlägg lite bättre. Som du ser så har jag forskat genom att själv leta i kyrkböckerna, långt innan någon överhuvudtaget letade upp eller lade ut sina anor på internet.  
 
Jag håller helt med dig om att det är en glädje när man äntligen hittat den man söker, få sammanställa det man hittat osv.
 
Däremot håller jag fortfarande fast vid att om någon vill leta sina anor på ett annat sätt, så varför ska jag moralisera över det. Känner man en glädje över ett sådant släktträd, fast jag själv inte kan förstå det, så är det väl upp den personen.  
 
Nej, min bäste herre, läs inläggen lite bättre innan du kommer med sådana kommentarer! Sedan om uppmaningen var riktad till de som inte forskar på de sätt som du och jag gör, så kan du bortse från det här inlägget. Då får väl de försvara sitt sätt att forska.
 
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

2006-01-30, 01:06
Svar #16

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Till Lennart Persson och övriga.
 
Jag har ju forskat på det Moderna sättet under knappt ett års tid. Jag har fått enorma anor på många av mina släktsidor, det har gått för fort tycker säkert en del av den seriösa gamla sortens släktforskare.
 
Men jag uppmanar er nya släktforskare att, försöka hitta någon präst, författare, kompositör eller annan kändis överhuvudtaget i er släkt, dessa är ofta mycket väl utredda i anbytarforum eller släktforskares hemsidor.(Jag måste även tillstå att ett von eller af före ett efternamn kan underlätta).
 
 Anbytarforums kändissidor är ju för tillfället stängda men de öppnar väl snart igen.
Men hittar ni någon kändis är det troligt att ni kan hitta mycket intressanta släktstigar.
 
Jag har en hel del stängda linjer som jag försöker komma vidare i med hjälp av scannade folkräkningar från 1600-1820, men det är väldigt svårt att hitta rätt och läsa vad som står där.
Jag ber om hjälp och får det ibland, men oftast kan ingen komma vidare.
 
Jag försöker jämföra olika släktutredningar där de kopplas ihop och finner då och då skillnader som jag försöker få klarhet i. Det lyckas ofta.
 
Med tanke på att forskandet tar slut när man kommit till botten i alla anor, vill jag säga, att det är jätteroligt att försöka koppla ihop sina vänner med sig själv.
 
Jag lyckades koppla ihop en vän och min fru och mig själv genom att hans anfader, tullridaren i Arvika var i sitt andra gifte styvfar till min frus anfaders barn. Det kallar jag släktforskning.  Jag är förövrigt släkt med min fru, vilket också innebar mycket forskning.
Släktskapet mellan min fru och mig är betydligt äldre än mormonernas fem generationer, här rör det sig om ca tjugo.
 
Även om jag fått mycket gratis i min släktforskning betyder det mycket för mig att sitta här hemma framför datorskärmen och ha kontakt med yttervärlden på detta vis.
 
Jag vill tacka alla som gett mig trevliga och genuina svar.
 
Mvh Göran

2006-01-30, 05:54
Svar #17

Rune Edström (Rune)

Tänk ändå.  
Det är bara JAG som kan forska och gör rätt. Dom andra vet inte alls hur man ska göra. Dessutom utan att fråga MEJ, som KAN och VET allt hur det SKA göras.  
Så olika ödets lotter ändå kan falla. Eller hur?
rune

2006-01-31, 18:10
Svar #18

Jan Wallander

Till Lennart Persson  
I ditt inlägg 2006-01-29 skriver du: När du sedan känner dig färdig med forskningen, skadar det inte att skicka det hela till DISBYT eller någon annan lämplig databas så att andra kan ta del av det.
 
Eftersom dom flesta av oss som släktforskar väl aldrig känner sig vara färdiga med sin forskning skulle jag vilja föreslå att insändandet till DISBYT sker långt tidigare, dvs när man känner att man har material som kan vara till glädje för andra och att man sedan fyller på med uppgifter efter hand.  
 
Mvh  
Jan W

2006-01-31, 20:31
Svar #19

Lennart Persson (Lelle)

Jan.
Det har du rätt i. Det är förstås upp till var o en när man vill lämna sina bidrag till Disbyt. För min egen del betyder färdig att jag slutat med att aktivt söka fler anor, men skulle det dyka upp något nytt så tar jag givetvis in det i samlingen.
 
Göran.  
Beträffande seriösa gamla sortens släktforskare, så är jag full av beundran för den sorten. Jag vet hur mycket tid o tålamod som krävdes för att sammanställa en antavla innan Internet. Jag hade visserligen turen att få in Datorn i forskandet i ett ganska tidigt skede, men innan dess var det microkort från SVAR, timmar i forskarsalar och samlande i pärmar som gällde. Jag fick massor av hjälp av andra forskare som t.o.m. tog sig tid till att besöka forkarsalar för att ta fram sånt som jag inte klarade.  
Med Internet kom Hemsidor med släktutredningar som jag naivt bara kopierade och tog delar av för att så småningom upptäcka diverse fel. Fick sedan fick göra om alltihopa. Samma uppgifter snurrar runt på vissa hemsidor forfarande efter flera år. Ta mina synpunkter som ett gott råd i all välmening. Allt är inte sant bara för att det precenteras på en hemsida, oavsett om det handlar om en kändis eller von nånting. När antalet registrerade personer börjar närma sig 1000 personer är det inte så lockande att börja om med källkontroller, så gör det från början. Tro mig. Jag har själv gjort alla misstagen.  
Allt klarar varken du eller jag, men då kan vi ju ta hjälp av den gamla sorten som klarar att läsa det mest oläsliga, plöjer igenom domstolshandlingar o jordeböcker, kartlägger hela socknar,osv. (Jag är tyvärr inte en av dom.)  
 
Ann-Mari
Uppmaningen var inte personligt riktad.
 
Rubriken till denna avdelning var visst Att besvara efterlysningar  
Var hjälpsam o vänlig är väl det viktigaste. Frågorna kan ibland vara lite luddigt ställda och det är inte så kul när man efter några timmars sökande kan skicka svaret och får tillbaka det kände jag redan till.  Då tycker jag inte det är fel om man på ett vänligt sätt påpekar vikten av att vara tydlig i sin frågeställning.
 
MVH / Lennart

2006-02-02, 02:12
Svar #20

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Till Lennart Persson.
Jag har mycket respekt för seriösa gamla sortens släktforskare. (De forskar förmodligen på båda sätten nu.)  
Jag har fått mycket uppgifter som tagits fram på det genuina sättet.
Men, som jag tidigare har nämnt, har jag haft tur med vissa anor och därför kunnat utnyttja väl utredda släkter.  
Det är väldigt roligt att lista ut hur vissa släktlinjer går. Det är många utredningar man måste koppla ihop.    
Ibland får man ta hjälp av uppslagsböcker, både i bokhyllan och på internet.
Släktprogram (Min släkt) i datorn visar sedan om kopplingar ev. finns och hur dom i så fall ser ut. Detta är ett roligt forskande som ökar mina historiska kunskaper.  
Idag lyckades jag koppla ihop Karl XII med Tsar Nikolaj II som avrättades av bolsjevikerna 1918 och med mig själv. Det är ju, fånig forskning anser många, även jag själv. Men det är j....t roligt. Mitt råd till nybörjare är återigen, om det skall bli riktigt roligt i din släktforskning, hitta en gammal kändis. Fråga i släkten. Det är inte så roligt att hela tiden hitta bonde efter bonde, torpare efter torpare, soldat efter soldat, med bara födelseår och dödsår.
 
Mvh Göran

2006-02-02, 06:00
Svar #21

Rune Edström (Rune)

Hej Göran
När dom mest seriösa släktforskarna på Anbytarforum läser hur du forskar, ryser dom säkert långt in i själen.
Tänk att använda det som andra gjort och hämta på Internet. Och dessutom försöka hitta kopplingar till andra släkter, särskilt lite mer bemärkta och kanske kända, än vanliga bönder och torpare.
Lycka till med kopplandet!  
mvh
rune

2006-02-02, 11:34
Svar #22

Utloggad Knut Fasting

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2023-02-03, 18:34
    • Visa profil
Hei.
Hele debatten mellom tradisjonell og moderne genealogi koker vel egentlig ned til et spørsmål om bruk av kilder.
 
Jeg har hatt god nytte av deler av Elgenstjerna som andre har tatt seg bryet med å legge ut på internett. Om jeg selv skulle ha reisttil Oslo, gått på biblioteket og selv skrevet av fra Elgenstjerna, så ville min mulighet for å kontrollere riktigheten av opplysningene vært akkurat like dårlig. 
 
Og hvis man ikke skal kunne bruke oversiktsverk som Elgenstjerna, i original eller fra andres avskrift, uten selv å kontrollere primærkilder, hvor hadde vi vært da?
 
Er opplysninger på papir nødvendigvis sikrere enn de digitaliserte ? Og hva er poenget med å stille krav om at de samme kildene skal kontrolleres om og om igjen for å gjøre tingene riktig ?
 
Mvh.
knut f

2006-02-02, 17:08
Svar #23

Steve Palmquist

Knut F!
 
Der er en stor point at igen og igen spoerge  hvis kilderneer korrekte, det goer jeg selv fordi  jeg tror paa at faa det mererigtige oplysninger efterhaand. Menman skal da naturligvis stolepaa atde ting man faar i sin haand erkorrekte udfraden der giver en besked alligevel...Elgenstierne ligesom andre dygtige forskere indeholder jo selvfOelgelig fejl, ikke ogsaa?! Men vi bruger dem alligev el med tiltro og skal saa goere!
 
Med de3 bedste hilsner fra Madrid: Steve Palmquist

2006-02-02, 22:50
Svar #24

Utloggad Ingeborg Palmén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2013-10-01, 15:28
    • Visa profil
Knut F ! Tack för ett vettigt inlägg.  
Ingeborg, i Finland sedan ca 1800 men med norska anor från tiden före freden i Roskilde

2006-02-03, 10:57
Svar #25

Susanna De Quarto

Hej,
 
Läste rubriken - Att svara på efterlysningar - men insåg snart att det handlade väldigt lite om det. Ni hoppar ju bara på varandra och diskuterar om vilken släktforskning som är rätt eller fel. Och vem har rätt att bedömma det? Den nya sortens forskare eller den gamle? Ingen av dessa anser jag. Det är trist om man lockas kopiera andras antavlor som ligger fritt ute och sen köper innehållet rakt av utan att själv kontrollera riktigheten. Men det är väl upp till var och en för sjutton? Lika trist är det med felstavningar och felaktigheter i gamla hederliga källor. För dom finns det massor av. Hur många gamla släktutredningar är inte friserade? När inte ens min gamla moster kan ta till sig att hennes föräldrar faktiskt gifte sig väldigt kort innan hennes nedkomst...så förstår man att mycket har tillrättalagts genom tiderna, eller? Många har valt en version av historien - en tolkning. Sanningshalten kan nog alltid ifrågasättas vilken historia den det än må vara. Skriven historia liksom hörsägen innefattar alltid många omskrivningar - det hör till. Det är min personliga uppfattning. Men sen är det ju upp till mig att tro på det eller nöja mig med den informationen, eller hur? Och så var det då det här med att svara på efterlysningar; Vänligt och artigt är mitt svar. Men svara inte om du inte är beredd på att få mer info efteråt som förstört flera timmar för dig. Fråga gärna mer innan sökandet börjar så du kan avgöra om det är värt det. Det är riktigt kul att kunna hjälpa till oavsett om det är en erfaren eller oerfaren forskare som behöver hjälp. Oavsett om det är en ny sorts forskare eller gammal. Tycker iallafall jag. Blir riktigt sur när jag ser hur vissa diskusioner spårar ur fullständigt och blir till personangrepp. Något som börjar som en försiktig, och måhända innehållsmässigt knapphändig efterlysning spårar ur fullständigt.  
 
Slutligen,så önskar jag alla forskare, gamla som nya, ett riktigt gott forskarår.  
Mvh/Susanna

2006-02-03, 13:59
Svar #26

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Själv tycker jag det är jättekul att kunna hjälpa till att hitta nån ana. Ibland kan det bli nästan lika spännande som när man letar sina egna anor.

2006-02-03, 16:33
Svar #27

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Du skall ha dagens ROS!!!! Ann-Christin Roos!
 
kram och vánliga hálsningar fraan Steve/i Madrid

2006-02-03, 20:49
Svar #28

Utloggad Paula Törnqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag är själv en 30-årig tjej med 3 små barn och heltidsjobb och släktforskar lite i vågor för att få tänka på nått annat än barn och tvätt...
Har läst inlägg på anbytarforum i flera år utan att själv tyckt att jag har haft något att skriva och när jag gjort det har det varit för att jag fastnat. Jag måste bara säga att jag har haft enormt utbyte av att bara läsa om hur andra har tacklat kniviga problem för det har gett mig uppslag på hur jag skall komma vidare. Har själv inte ekonomiska och tidsmöjligheter att fara land och rike runt för att leta ? arkiv så Internet är ovärdeligt och finner man då någon som kan ge en lite hjälp på traven så är det personen en stor ros värd. Jag hoppas att jag någon gång kan få hjälpa någon annan.
Självfallet bör man i största mån kolla källorna. Upptäckte själv att jag var ute och snurrade när jag fick se en antavla som var utlagd på nätet och prästerna rörde allt i hop saker och ting förr också.
 
Det en underbar känsla att läsa en hf sida upp och ner, från blad till blad men ibland måste man få ta hjälp av någon annans antavla för att komma vidare.  
Tack alla goa släktforskare.
 
/Paula

2006-02-03, 21:02
Svar #29

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Jag är inte så erfaren när det gäller personsläktforskning (har nu varit aktiv släktforskare i två år), men hjälper gärna till om det är någon som frågar - jag har tillgång till Genline bl.a. vilket är bra då jag inte kan ta mig till de olika arkiven så lätt.
 
Jag vet att min hjälp har satt igång åtminstone två andra personers släktforskningslust. Och jag har dessutom kunnat hjälpa ett par av mina arbetskamrater med att bekräfta att de verkligen har rätt uppgifter som de fått genom hörsägen från respektive släktingar - sådant är roligt att hjälpa till med!
Och jag är självklart noga med att ge de jag hjälper de olika källorna, om det så är genom Genline eller en annan släktforskare.
 
Att forska med internets hjälp ser jag som en klar fördel!
Jag har sysslat med hästsläktforskning i 25 års tid så jag har att jämföra med när det gäller tillgänglighet och andra personers hjälpsamhet och jag kan säga så mycket att Anbytarforum behövs.  
 
Ha en trevlig helg!
Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna