ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-02  (läst 2219 gånger)

2005-02-27, 22:00
läst 2219 gånger

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Till  MIN förfäran läsar jag i ordf. veckobrev  
att Riksarkivet håller på att utreda flytta släktforskardelen av arkivdepån i Arninge till Sundbyberg.
 
Jag bor 10 min cykelväg från Arninge, men kommer att ha minst 70 min till Sumpan.
 
Hoppas att det inte blir av skulle jag vilja säga, men det kanske finns släktforskare i denna del av Storstockholm också!
 
Hur många skulle bli lyckliga??

2005-02-27, 22:37
Svar #1

Utloggad Isa Kilsbo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2009-06-13, 16:37
    • Visa profil
Sten-Sture
 
Det inlägget var väl egoistiskt i överkant! Hur många har mer än 10 minuter till Arninge och mindre än 70 minuter till Sumpan?
 
Att Kulturhuset vid Sergels torg skulle kunna inrymma Arninges forskarsal skulle väl vara drömmen för alla men det vore väl en nåd att stilla bedja om...

2005-02-27, 23:47
Svar #2

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Isa!
Märkte du inte att jag mycket väl förstår att jag hittills(suck?)har haft stor tur!
 
Vi kunde väl passa på att önska oss att Ramsele flyttades till Sumpan också (åtminstone alla mikroprodukter som inte redan finns i Arninge), jag menar nu när RA i alla fall håller på att utreda.

2005-02-28, 08:36
Svar #3

Utloggad Jan-Inge Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2019-12-13, 12:27
    • Visa profil
En flyttning av Riksarkivets forskarsal i Arninge till en mer central plats i Stockholmsregionen skulle vara bra för oss släktforskare som bor i den sk landsorten. Att, enligt Isa, förlägga forskarsalen till Kulturhuset vid Sergels torg skulle vara en nåd att stilla bedja om för alla oss utsocknes. Dit hittar de flesta av oss.
Ibland gör några av oss besök i tjänsten i Stockholm. Det skulle då vara möjligt att senarelägga hemresan lite grand och få en möjlighet att kontrollera uppgifter, som man funderat över.
 
Hoppas att Riksarkivet funderar över en central placering av Arninges forskarsal och då enbart inte tar hänsyn till stockholmarna utan även ägnar oss andra en tanke.
 
Jan-Inge Friberg

2005-02-28, 13:21
Svar #4

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Med Arninge-arkivet (RA) i Sundbyberg skulle tillgängligheten öka. Bra samtal med berörda Ted, enligt veckobrev. Se Sundbyberg och sedan fortsätta forska (så sa inte Olrog).
Jan-Christer

2005-02-28, 14:16
Svar #5

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Ja, precis... Arninge ligger ju så konstigt och avigt till att jag under alla år de varit igång aldrig ens försökt ge mig iväg dit... jag har bott några minuters promenad från min närmaste pendeltågsstation (omväxlande Huddinge, Tullinge och Tumba) sedan 1987, och jag tycker väl det är en enklare resa totalt sett till ULA...
 
Byte till Uppsala på Centralen, och den raska promenaden upp till Slottet från början, och sedermera några få hundra meter längre bort till Dag Hammarskjölds väg.
 
Att ta sig från Stockholms Central till RA i Arninge går väl knappast ens fortare totalt sett, det måste väl alltid kräva minst ett byte, och närmaste busshållplats ligger ju visst inte ens bättre till än att man måste traska bortåt en kvart till när man klivit av bussen, eller hur var det där? Jag minns att Förbundet hade en skrivelse till SL om den aktuella linjens busshållplatser.
 
Arninge har väl aldrig kunnat ses som någon särskilt optimal del av Stockholmsregionen att ha en så nyttig släktforskarresurs i. Möjligen för bilburna, men goda kontakter med SL så att de kollektiva kommunikationerna dit varit bra har man ju alltså aldrig haft heller. Men Sundbyberg... jo, jag tackar, jag... Några hundra meter från både pendeltåg och tunnelbana... Då kan man tala om tillgänglighet...

2005-02-28, 14:32
Svar #6

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Promenaden från bussen i Arninge är faktiskt inte längre än promenaden från tunnelbanan till All?n 7 i Sundbyberg. (men det finns visserligen en buss som stannar utanför All?n 7, så det går att komma till dörren med byten, men vill man komma till dörren i Arninge går det också, det beror vad man vill kosta på sig).
 
För mig i den s.k. landsorten har det inte varit några problem att kombinera tjänsteresor eller andra Stockholmsbesök med Arninge-besök - finns viljan så går det. Buss direkt från förorten jag ibland bor över i eller vägen från Centralen, T-bana med ett byte till buss (http://reseplanerare.sl.se/trafiksvar.dll).
 
Det skulle säkert fungera även med Sundbyberg men jag förstår inte riktigt vinsten för en icke-Stockholmare med att flytta det från Arninge till Sundbyberg (sååå fantastiskt är det ju inte i Släktforskarcentrum). Men det får gärna någon förklara - man måste väl bara göra en konsekvensanalys som omfattar motiven (så vi inte hamnar i en situation lik Gotland/Thage G-punkt/Riksantikvarieämbetet fast i den lilla skalan).
 
Hälsningar,
Eva

2005-02-28, 15:52
Svar #7

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Även en icke-stockholmare tar sig väl från Stockholms Central till Sundbyberg med pendeltåg på åtta minuter... sju minuter till för promenaden blir ca en kvart.
 
Är det samma sju minuter du menar från hållplats Måttbandsvägen när man kommer med buss 629?
 
Jag kikade först på Eniros karta över var Mätslingan 17 ligger och jämförde med SL:s tidtabeller och kartor, och gissar att hållplats Gamla Vaxholmsvägen på buss 615 är den man ska gå av vid som närmast Forskardepån. Alternativt någon hållplats strax innan eller efter.
 
Att resa från Stockholms Central till hållplats Gamla Vaxholmsvägen tar ca en timme, oftast med två byten. Till Måttbandsvägen förvissa bara ca 40 minuter och ett byte, men när man jämför med en pendeltågsresa på åtta minuter tycker jag det är en ganska betydande, och talande, skillnad.

2005-02-28, 15:56
Svar #8

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Visst står jag ut med tanken att resa ända ut till Arninge också, men nog känns det mycket mer tilltalande att få allt integrerat med det nya Släktforskarcentrum på så mycket bättre resavstånd.

2005-02-28, 16:39
Svar #9

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
Varför inte på fler utspridda ställen. Går det inte att kopiera microkorten så de kan finnas i mer än 1 ex?

2005-02-28, 17:42
Svar #10

egon

Jag skulle vilja höra vad en skåning eller norrbottning säger om det, ska det vara Arninge eller sumpan?

2005-02-28, 18:19
Svar #11

Utloggad Sven-Åke Sjövall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2012-04-08, 22:34
    • Visa profil
En skåning, som jag, skulle tycka att Sumpan vore ett ypperligt alternativ eftersom jag bor i Sumpan, men jag är född skåning.

2005-02-28, 18:24
Svar #12

Utloggad Tommy Lilja

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2009-08-24, 20:45
    • Visa profil
Som skåning bosatt i Hässleholm åker jag inte på något endagarsbesök till Stockholm för att besöka arkiv. Det får bli med en eller flera övernattningar och då spelar det inte egentligen någon större roll om det ligger i Aninge eller i Sumpan. Min syn på förslaget är att det troligen är lättare för de med rörelsehinder eller andra funktionshinder att ta sig till Sumpan än till Aninge. Vad säger dessa, oberoende av bostadsort?
Själv har jag lättare handikap, men klarar av allt hitintills.

2005-02-28, 18:54
Svar #13

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Ja Anders, promenaden från Måttbandsvägen till Riksarkivets hus (det finns två hållplatser, har inte i huvudet namnet på båda men det är ungefär lika långt) och promenaden från T-banan i Sundbyberg längs Landsvägen och All?n upplever jag som lika långa.
 
Visst tar det en längre stund att åka T-banan till Danderyd Sjukhus eller Mörby och sedan ta bussen än vad det tar att åka till Sundbyberg - men de flesta icke-Stockholmare har som nämns ovan kanske avsatt dagen för ett besök.
 
Det jag främst invände mot var din beskrivning att T-banan låg så nära All?n 7 medan man fick gå långt från bussen i Arninge - det stämmer inte alls, inget av det.
 
Konsekvensanalys (personalbehov, motiv, plats, nytta, kostnad, vinst) efterlyses - men de flesta av landets släktforskare kommer väl varken att besöka Sundbyberg eller Arninge, tro det eller ej . För de flesta av oss spelar det kanske därför inte så stor roll ... vi kommer att fortsätta låna mikrokort från SVAR eller använda Genline, DigiArkiv osv.
 
Mikrokorten i Arninge är inte en fullständig uppsättning, precis som Sten-Sture framhåller (man har inte köpt in allt) och det finns mikrokortanläggningar på annat håll i Sverige om man ändå ska betala för resan, som har större utbud men som visserligen tar betalt (inte Ramsele).  
 
Många ute i landet kanske hellre åker till arkiven, ULA är ju givetvis ett bra alternativ om man har de länen, och där finns 1900-talmaterialet för dem dessutom - men Anders, vägen att gå från stationen är dock längre än i Arninge eller Sundbyberg och har dessutom Carolina-backen. Någon har målat ut Arninge som världens utpost som är svårtillgängligt och där allting, inklusive en promenad, är mer positivt på annat håll, den uppfattningen delar inte jag.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Så länge det finns unikt mikrokortmaterial på Riksarkivet kommer jag dock att försöka besöka det så fort jag har chans, och det är klart att det går fortare att ta sig tillbaka till någon annan aktivitet om det är fullsatt, om det ligger i Sundbyberg - men närhet till datorer och tidningar/böcker jag inte behöver använda är inte attraktivt i sig.

2005-02-28, 19:21
Svar #14

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Mig tycks det definitivt som både mer praktiskt och rimligt att ha en mikrokortsuppsättning i Släktforskarcentrum än i Arninge, vare sig man bor i Stockholm (med undantag för Sten-Sture och några till) eller bor på landet.
 
Men relevant i sammanhanget är väl också vilken framtid dessa mikrokortcenter har. I takt med att Genline täcker hela landet med skannade mormonfilmer, landsarkiven i vissa fall skaffar fullständiga uppsättningar och aktörer som DigiArkiv och andra börjar fotografera arkivhandlingar, hur många behöver överhuvudtaget utnyttja ett mikrokortcenter? Landsarkiven och databaserade resurser borde om de inte redan gjort det snarast minska belastningen på Arninge och andra anläggningar vad gäller besökare. Kanske detta också finns i Riksarkivets funderingar. Jag är inte förvånad att RA visade intresse på Teds förfrågan!
 
OK, detta sagt av en som aldrig besökt anläggningarna i Arninge, Ramsele, Leksand eller Kyrkhult. Jag klarade mig med bibliotek och hemlån plus vissa arkivbesök, och så kom Genline.  
 
Så min avslutningsfråga blir hur besökstalen har utvecklats på mikrokortscentren? Minskar de inte?

2005-02-28, 20:23
Svar #15

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag kan bara hålla med Anders. Jag har aldrig reflekterat över att besöka något mikrokortcentrum, och lär inte göra det framöver. Jag kommer däremot säkerligen att i framtiden köpa en del CD-skivor med intressant arkivmaterial och troligen hålla mig med Genline. Jag tror inte heller att jag har någon större anledning att ta mig ut till Sundbyberg under mina Stockholmsbesök, RA, KrA och KB har ju oändligt mycket mer av intresse att erbjuda mig.

2005-02-28, 22:56
Svar #16

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Skall bli intressant att höra vad RA har för argument för en flytt till Sumpan. Lokalhyran?
Man måste väl ha räknat på tillgängligheten en gång i tiden när Arninge byggdes. Har förutsättningarna ändrats?
 
Var finns det flest släktforskare i Storstockholm?
I norr (med Täby, Danderyd, Sollentuna, Vallentuna, Österåker), i söder eller möjligen i väster dit jag räknar Sumpan. Kan det tänkas att procentuella andelen är högre för vissa delar av Storstockholm (någon som till äventyrs har en statistik på detta?). Släktforskar man mer i de möjligtvis rikare norrortskommunerna?

2005-02-28, 23:28
Svar #17

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Tommy Lilja tar upp frågan om rörelsehandikapp. Ja, det är nog lättare att från t. ex. Stockholms Central ta sig till Sundbyberg än till Arninge. Men lokalerna är betydligt mer handikappvänliga i Arninge än i det nya centret i Sundbyberg, där man dels får passera en grind för att komma in på området, dels får gå en trappa ned för att komma till kapprum och toaletter, när man väl kommit in i huset.  
 
Eller finns det en mer handikappvänlig ingång utifrån gatan och faciliteter inomhus, som jag inte har upptäckt?

2005-03-01, 07:38
Svar #18

Utloggad Tommy Lilja

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2009-08-24, 20:45
    • Visa profil
Måste tillägga att jag inte varit i Sundbyberg och vet inte hur handikapvänligt det är där.

2005-03-01, 08:49
Svar #19

Utloggad Sten Tegfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1801
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 09:24
    • Visa profil
Anders och Anders, visst finns Genline och andra digitala aktörer som är till ovärderlig hjälp i många fall. Själv sitter jag i Spanien och forskar. Men ändå är det väldigt mycket trevligare att under sommaren få sitta i Släktforskarhuset i Leksand och leta.Samtidigt få träffa en mängd trevliga och ofta kunniga människor. Speciellt som Leksand är väldigt gemytligt och socialt. Man ska kanske inte glömma den sociala biten och låsa in sig i sin lilla kammare.  
mvh

2005-03-01, 15:48
Svar #20

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:33
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Som resande besökare från Uppsala och övriga Sverige, finns det någon skillnad när det gäller, trafiksituationen (kan vara skrämmande enligt en del kursdeltagare att köra i Stockholm),  parkeringsmöjligheterna och avgifterna mellan Arninge och Sundbyberg?
 
Annars är det väl väldigt bra med centralt belägna forskningslokaler för tillgänglighetens skull?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-03-01, 20:58
Svar #21

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Mera trafik till Sundbyberg, lättare i Arninge.
Parkering gratis på båda ställena, men jag undrar lite över om det får plats lika många biler i Sundbyberg.

2005-03-02, 00:29
Svar #22

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
...och varför skulle man behöva ta bilen till Sundbyberg från Uppsala, när det går mycket snabbare och är mycket lättare med tåg?
Tar man f.ö. bilen finns Solvalla travbana i närheten. Där antar jag att det finns parkeringsytor så det förslår?!
Jag tycker att de flesta kommentarerna här bara söker fel som inte ens har uppstått... Jag föreställer mig att Riksarkivet hyr in sig på andra lokaler i Marabouhuset än de som redan används av förbundet, och att man tillgängliggör dem för handikappade precis som man gör på alla andra offentliga institutioner.
Tänk positivt, ni pessimister; t.o.m. på Släktforskarnas Hus (Stene!  ) tar man ett sådant besked positivt, och räknar med att intresset för släktforskningen stiger, så att fler tar sig till Dalarna som en effekt av att det blir lättare att släktforska i Stockholmstrakten...!

2005-03-02, 06:19
Svar #23

Utloggad Isa Kilsbo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2009-06-13, 16:37
    • Visa profil
Sten-Sture!
 
Jag känner inte dig tillräckligt bra för att veta huruvida du var allvarlig eller skämtsam i ditt inlägg. Efter den enda kontakt jag haft med dig så hoppades jag att det sista alternativet var det rätta men kunde ändå inte låta bli att göra ett inlägg.
 
Ett par utropstecken eller ”Emoticons” på rätta ställen hade kanske varit bra. Det finns väl fler än jag som inte känner dig så bra och jag hoppas att du inte vill bli utscopad som besserwisser.
 
Isa

2005-03-02, 08:03
Svar #24

egon

Sten-Sture, det är väl klart att man forskar mer i de rikare orterna, fattiga släktingar i arbetarklassen vill man väl helst glömma, eller...

2005-03-02, 08:59
Svar #25

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:33
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Ja, det kan man ju undra Jojje...
 
Varför är motorvägen mellan Uppsala o Stockholm full av pendlare tro?  
 
Kan det bero på att det är bekvämare, snabbare, enklare och dessutom om man åker flera kursdeltagare blir det väl billigare?
 
Nu var det ju så att min fråga och i och för sig utgick från egna och andras erfarenheter av bilåkning från Uppsala till Arninge. Jag var därför lite nyfiken på en förutsettningslös jämförelse platserna emellan, när det gällde just detta.
 
Annars tycker jag som jag redan uttryckt att det verkar bättre med ett centralt beläget arkiv, som dessutom ger möjlighet att förena besöket med besök hos Förbundet och andra föreningar.
 
En körkortslös medtrafikant
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-03-02, 09:02
Svar #26

Utloggad Jan-Inge Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2019-12-13, 12:27
    • Visa profil
Egon
 
Om släktforskning är vanligare i rika orter än i de orter där främst arbetarklassen bor är jag mycket osäker på. Jag kommer själv från arbetarklassen och tycker att släktforskning är roligt. Den alternativa hobbyn för tokstollar och fanatiker, som jag själv, skulle vara golf och det har inte jag råd med (ett försök att skämta till inlägget).
För att bli allvarlig igen, viljan att söka sina rötter är kanske större bland oss som inte har något att yvas över i vår vardag.
 
Jag tycker att det är positivt att så många förnuftiga synpunkter har kommit fram i denna diskussion och då även med hänsyn till olika grupper av släktforskare. Hoppas att Riksarkivet tar del av denna diskussion. Peter, kan du göra en insats?
 
Jan-Inge

2005-03-02, 11:47
Svar #27

Utloggad Mikaela Wahlgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 09:28
    • Visa profil
    • www.wahlgren.org/mikaela
Själv skulle jag bli överlycklig om RA flyttade till sundbyberg, dels för att jag bor i sumpan men även för att det är betydligt mindre krångligt att ta sig dit kommunalt (och det går faktiskt en buss fram till dörren från sumpans station om man så vill) men också för att många av mina vänner som är i början av sin släktforskningsresa avskräcks av att behöva tråckla sig ut till arninge.
En annan aspekt tycker jag är, att det vore bra att ha allting samlat på ett ställe för att slippa resa omkring över halva storstockholm, kanske särskilt för er som inte bor i nejderna?
/Mikaela.

2005-03-02, 21:24
Svar #28

Utloggad Isa Kilsbo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2009-06-13, 16:37
    • Visa profil
Mikaela!
 
Vilken buss är det som går från Sundbybergs station till dörren? Har den något nummer?
 
Isa

2005-03-02, 22:19
Svar #29

Peter Karlsson (Peterk)

119 är det som stannar utanför dörren - men det är inte riktigt sant att den passerar Sundbybergs station, för jag har för mig den viker in på Humblegatan från Landsvägen och tar sig mot Vretens tunnelbana.. Rissne och Solna C är andra tunnelbanestationer den lägger till vid, men alltså inte riktigt Sunbybergs C om man skall vara petig.
 
karta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna