ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Användarkonto?  (läst 1049 gånger)

2005-10-10, 07:23
läst 1049 gånger

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
ja just det - det finns två sidor av saken alltid  med urbana skrönor avser jag  muntliga traditioner osv, råttan i pizza-stilen, icke-källunderstödda uppgifter. Med tanke på att det var Internet och upplevelser med anknytning till det skrev jag urbana  skrönor. Man drog iväg med att uppgifter förvanskades, bilder ändrades och försvann (som om det inte är meningen i PROV-tråden) och att det var markant färre bilder än det verkligen var. En uppskruvad nivå, tills ointressant fakta kom in .... Råttan i pizzan- alla visste att förändringar gjordes ... baserat på - vadå?
 
Hälsningar,
Eva - off to work

2005-10-10, 07:35
Svar #1

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Eva! Då förstår jag vad du menar. När det gäller denna specifika diskussion med alla bilder och uppgifter som kom och gick, så är jag benägen att hålla med. Sedan att Jörgen är lika duktig att komma dragande med fakta från alla hörn och kanter (jag fattar inte hur han bär sig åt!)  gör ju historien bara mer tillspetsat - och möjligen lite mer roande.
 
Att jag sedan personligen är intresserad av muntliga traditioner och berättelser hör kanske inte riktigt till saken....

2005-10-10, 07:48
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Jag erkänner att det är skillnad på muntliga traditioner och berättelser och muntliga traditioner och berättelser - en del är mer intressanta än andra.
 
Hälsningar,
Eva - som ännu inte kommit iväg

2005-10-10, 10:34
Svar #3

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Eftersom det inte tycks bli något slut på den här diskussionen om provinläggen  vill jag försöka förklara än en gång varför jag ställde min fråga.
 
I en av trådarna fanns några inlägg som olika personer lagt in. När jag klickade på en av avsändarna -jag tror det var Eivor - så kom jag direkt in på Gustavs inlägg. De andra inläggen hade alltså försvunnit, troligtvis precis i samma ögonblick som jag klickade. Gustavs inlägg innehöll ingenting förutom några krumelurer. Därefter klickade jag på Annkis inlägg i en annan tråd. Då hände det samma sak, jag kom in på Gustav, och så höll det på. Det var därför jag blev så konfunderad och skrev här och frågade om någon kunde gå in och ändra i andras inlägg.  
 
Eva skriver Man drog iväg med att uppgifter förvanskades, bilder ändrades och försvann (som om det inte är meningen i PROV-tråden)....  
 
Självklart är jag medveten om att inläggen i PROV-inläggen försvinner. Det var inte det som var problemet, utan det jag blev förvånad över var att när jag klickade på ett inlägg så kom det upp ett annat. Det förvirrade det hela .  
 
Det här var min upplevda sanning under just den stunden det pågick. Att sanningen sedan var en annan förstod jag när jag läste Peter Karlssons inlägg, och det skrev jag också.
 
Jag bryr mig alltså inte om hur många inlägg någon gör, men jag anser nog att Gustav gjorde allt för att sabotera Annkis inlägg, hur man än vrider och vänder på det.

2005-10-10, 11:21
Svar #4

Eivor Andersson (Ema)

Sedan kan man väl tillägga att måttlighet är en dygd..
 
Det blev ganska fullt i inkorgen med mail den kvällen.
Själv bidrog jag med 3 tror jag.
 
Eivor

2005-10-10, 21:04
Svar #5

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Jag vidhåller fortfarande att Gustav gjorde vad han kunde för att förstöra inläggen, det tycker jag fortfarande var onödigt. Jag har heller inte sagt att han INTE får göra inlägg, men att medvetet förstöra, det tycker jag är en helt annan sak.
 
Jag säger återigen, vi var två som gjorde det första inlägget, alltså finns det tydligen 2 sanningar, min och Kinas som blir till en sanning såsom vi upplevde den, och det var det vi ifrågasatte. Gustav å sin sida ifrågasatte oss därför att vi slängde in rörliga bilder, och menade att vi istället skulle göra oss nyttiga på forumet (så uppfattade vi det han skrev). Vi gör oss nyttiga (också) här på forumet, så då anser jag det vara en osanning som han skrev.
 
Återigen Jörgen, jag valde inte (ensam) att skriva inlägget under Ordet är fritt, vi, jag och Kina, gjorde det.
 
Till er alla som får provinlägg i inkorgen, ber om ursäkt för det, men jag visste inte att man fick inlägg i en inkorg. Hade inte en aning om det. Nu vet jag och jag kommer inte mer att fylla era inkorgar med sådant. Jag kunde inte ens lägga in en bild för än Kina visade mig, tydligen 1 oktober, hur man gjorde. Jag ville veta för att jag skulle kunna lägga in vissa saker från Genline, som svar på frågor s a s.  
 
 
För att göra saken värre, jag vet fortfarande inte hur man länkar. Ska lära mig det när jag vågar.
 
Att måttlighet är en dygd vet jag inte om jag håller med om. Jag tror att om alla människor skulle vara måttliga, då skulle vi inte kommit så värst långt. Det är ofta omåttliga personer som kommit på stora saker, glöm inte det.  
 
Till sist vill jag tillägga (detta till Jörgen) att jag bryr mig inte om sista ordet. Det är inte därför jag diskuterar. Det har inte med saken att göra, vem som skriver sist. Du eller jag eller rentav någon annan.  
 
Ur släktforskarsynpunkt, tänk om sånt här skulle finnas kvar om, låt säga 200 år, då skulle nog våra släktingar fundera över vad vi egentligen skrev om .
 
Ps. Undrar var Gustav är, vem han nu än är.

2005-10-10, 21:34
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Var Gustav är? Skulle tro att han sitter vid datorn och har jättekul när han följer denna sega diskussion, som han lyckats åstadkomma bara genom att skicka några (nåja, ganska många) testinlägg...
Hälsar vänligen
Maud

2005-10-10, 21:46
Svar #7

Peter Karlsson (Peterk)

De som har ett användarkonto (titta: jag berörde rubriken!) i Anbytarforum har möjlighet att kryssa för att man önskar inlägg i mailform för de avdelningar som intresserar en särskilt.. Men det är nog enbart riktigt riktiga entusiaster som väljer att få mail från även avdelningen Provinlägg.. Tror inte det är så många fler än Jörgen som samlar på dessa J

2005-10-10, 22:30
Svar #8

Eivor Andersson (Ema)

Jo, jag,
 
Men jag samlar inte på dom.  
 
Eivor

2005-10-10, 23:28
Svar #9

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Jag var nyss inne på mitt användarkonto för att markera det jag skulle vilja ha per e-post, men jag ändrade mig direkt. Skulle jag sätta ett X för landskap, skulle det ta massor av tid att ladda ner alla inlägg (har ett segt modem). Går det inte att få inlägg bara från ett eller ett par landskap? Det är mest Södermanland som intresserar mig.
 
Mvh
Ingegerd

2005-10-10, 23:32
Svar #10

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Annki, du har lyckats jättebra med dina bilder från kyrkböcker. Jag har tittat på Tystberga och Bälinge, då det är socknar som intresserar mig.
 
Mvh
Ingegerd

2005-10-10, 23:44
Svar #11

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Tack Ingegerd för de orden, det värmde gott.

2005-10-10, 23:45
Svar #12

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Ingegerd,
 
Du kan bocka för Landskap och sedan klicka på Välj efter landskap. Där kan du sedan välja det/de landskap som intresserar dig allra mest.
 
Mvh, Leif

2005-10-11, 01:05
Svar #13

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Tack för hjälpen, Leif! Jag tittade inte tillräckligt noga för att se möjligheten att välja efter underrubrik. Nu har jag fyllt i uppgifter, får se om jag gjort rätt, så att det fungerar.
 
Mvh
Ingegerd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna