ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anonyma inlägg - Varför inte tillåtet ?  (läst 1414 gånger)

2002-03-23, 00:03
läst 1414 gånger

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

I ett sådant fall som t.ex Anna beskriver (när det hela är lite extra känsligt) så är det nog klokt att försöka lösa det som gäller senare tid (1900-talet) på annat vis än här i det offentliga rummet; med hjälp av skattemyndighet och pastorsexpeditioner kan man ju ofta komma en bit på väg, vill man sedan ha hjälp med information från ex.vis 'dödskivan' och annat så går ju sådant också att sköta med någon utan att det förs offentligt här i Anbytarforum. Just frågor som ligger mycket nära i tiden är ju lämpliga att sköta via mail tycker jag. (Gäller ju i de flesta fall, inte bara när det är extra känsligt.)  
Sedan när man väl är lite längre tillbaks i tiden så passar kanske öppen diskussion i Anbytarforum bättre..
Har man ett mycket ovanligt efternamn och läget är som det är så må det väl i särskilda fall vara hänt att man 'gräver fram' ett vanligare efternamn som ligger en nära om hjärtat (för man kan ju byta efternamn på riktigt ibland också). Men man får nog räkna med att det förr eller senare är någon som kanske vet vems barn/släkting man är ändå; det hör liksom till verksamheten här..

2002-03-23, 00:24
Svar #1

Anna Andersson

Tack Peter för din förståelse
 
/Anna alias

2003-01-22, 21:02
Svar #2

Malin Lyktberg

Då jag idag räknat till 11 st. inlägg utan för- eller efternamn och en med endast nummer (endast en hade fått ett påpekande fr. Anbytarvärden; Peter Karlsson) så kan väl knappast detta att man måste skriva för och efternamn gälla längre, eller???

2003-01-22, 21:26
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

De allra flesta som skriver förnamn har faktiskt angett en e-postadress - och alla dessa får ett färdigt mail om detta (Jag skickar flera om dagen).
Finns inte mail så gör jag (inte alltid på en gång) ett inklipp i deras inlägg med ett vänligt påpekande. Ofta märker man när det är någon som bara råkat missa efternamnet, eller att dom gjort flera inlägg strax ovanför i samma diskussion - och då finns ju ingen anledning att 'hugga till' direkt..  
-Så visst gäller ordningsreglerna..

2003-01-22, 22:16
Svar #4

Mikael karlsson

Angående att skriva ut namn epostaddress..
 
Det sägs i bla ett inlägg från Håkan Skogsjö tisdag den 12 mars 2002 kl. 00.16
 
Att det hör till hyfs att ange För och efternamn. precis som man gör i telefon eller vid ett privat möte.  
Det kan man ju tycka..
saken är ju den att går man på Restaurang eller är ute på stan ropar man man väll inte ut i mitt fall TJENA JAG HETER MIKAEL KARLSSON.
 
Tycker det känns liknande som att man är ute på stan då man gör ett inlägg här  Det är ju inte precis ett privatsamtal bör man kunna få vara anonym om man vill..
 
Däremot är det personkritik skall man ha namn utsatt..
Annars kan man ju radera ut de inläggen..
 
Personligen tycker jag att man borde registrera sig för komma in på anbytarforum.. så man ger allla addressuppgifter till Anbytarforum, men däremot kan ha ett användarnamn som är vad man vill i inläggen..
 
Det kan kännas som inskränkande av friheten. men jag tror faktiskt det skulle gynna. jag tror det är många som är rädda och har respekt för internet och inte vågar lämna ut sitt namn särskilt om man är ny..
Och då kanske vi har missat en med mycket kunskap.
 
Sen så i mitt namn är jag ju välldigt anonym...
delar väll det med x antal tusen...
 
Men har man ovanligt efternamn kanske det inte känns kul när vem som helst kan identifiera  bara o gå in på ex vis gula sidorna privatdelen så vips har man hela addressen o telefonnummret...

2003-01-23, 01:01
Svar #5

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Mikael, när du deltar i diskussionerna i Anbytarforum är du varken på restaurang eller ute och går på stan. Du tilltalar ett antal människor, dina läsare, begär att få deras uppmärksamhet och ta en stund av deras tid. Att det i sådana fall tillhör hyfs och vett att presentera sig är självklart. Det är som om du stiger upp i ett podium för att tala inför en publik. Publiken vill veta vad det är för en figur som står där framme och vill att den ska lyssna.
 
Att en del har ovanliga namn och andra vanliga är ju ett välkänt faktum och knappast konstigare i Anbytarforum än i andra sammanhang. En del är ensamma om sitt namn i telefonkatalogen, andra har samma namn som några spalter till. Jag förmodar att bäggedera är vana vid situationen.
 
Här i Anbytarforum har det ända sedan starten 1998 varit en självklar regel att den som deltar ska uppge sitt korrekta namn. Att en del inte följer regeln är trist, eftersom det vållar oss onödigt merarbete (se Peters inlägg ovan). Men - och det är mycket glädjande - den absoluta majoriteten av inläggen, säkert en bit över 95 procent, är skrivna av deltagare som följer ordningsreglerna i forumet på ett utmärkt sätt.  
 
Och alla dem gillar Peter och jag skarpt!

2003-01-23, 15:42
Svar #6

Mikael karlsson

Håkan jag håller med dig och visst är det trevligare riktigt namn osv...
 
Men jag anser ändå inte man kan dra jämförelsen med att stiga upp i ett Podium....
 
Men saken är ju den att det kan finnas skäl till att vara anonym..
 
kan ju ta ett par exempel säg att en kvinna som har skyddad identitet vill utnyttja rötter och har ett ovanligt efternamn..
 
Man kanske blivit utsatt för smutskastning på exvis Anbytarforum och mår dåligt och inte vill bli påhoppad mera...
 
Se inlägget i
Anbytarforum: Övriga ämnen: Urladdningar: Kunglig genealogi > Olika kungasläkter, furstesläkter och kejsarsläkter Av Eva Carlsson - måndag den 20 jan 2003 kl. 09.00:  [Ändra]  
Kan inte anbytarvärden Peter stänga av denna Tollesson han hör inte hemma bland oss seriösa släktforskare.  
Hälsningar  
Eva Carlsson  
 
Sådant här skulle ju kunna komma bort med en registreringsfunktion där ni har alla uppgifter men man väljer anvädarnamn o den som inte vill anväda eget  av något skäl använder annat namn..
 
Detta inlägg av Eva Carlsson då man så lätt kan skicka in vad som helst för skit här är då något man ryser när man ser ..
Nu tror jag Tollesson är en härdad figur o skiter rättt mycket i det möjligtvis...
 
Men det kan ju finnas risk för at folk kan få vad för skit som helst...
 
Hälsningar Micke

2003-01-23, 16:16
Svar #7

Mikael karlsson

Ett tillägg Håkan Skogsjö / Anybytar Peter
 
Har ni inte sett det inlägget som Eva Carlsson gjort som jag kopierade in i ovanstående inlägg?
 
Varför i så fall är det inte raderat för det hör väll inte hemma här på anbytarforum...
 
Det värsta jag någonsin sett här på anbytarforum måste jag säga...
 
Seriositeten i inlägg måste väll gå före namn?
i detta är det än värre för här är väll knappast en person som heter Eva Carlsson som skriver sådan skit...
 
Hälsningar
Micke

2003-01-23, 20:32
Svar #8

Eivor Andersson (Majken)

Hej,
 
Får man komma med ett förslag:
 
I många föreningar finns det en öppen sida för icke medlemmar - och en sida där medlemmar måste logga in.
 
Chansen är ju ändå större för de som bara vill läsa seriösa inlägg.
 
Anbytarforum är ju Sveriges Släktforskarförbunds Ansikte utåt.
 
Själv har jag upptäckt att många skriver anonyma inlägg och härmar mitt sätt att skriva och mina uttryck. Vilket gör att säkert många tror att jag gjort inläggen.
Ärligt talat har jag på skämt, kallat mig ex.vis Måna (avsiktligt) refererande till Måneskjöldsdisk. Men då lägger jag det under Ej på riktigt.
 
Det känns inte så bra att få efterslängar på det man inte skrivit.
 
Vänl. hälsn. Eivor

2004-01-06, 19:50
Svar #9

GÖSTA ROSQVIST

Hur skall Peter Karlsson ha det?
 
I denna tråd svarar han att man skall underteckna med namn och emailadress.
När jag i en annan tråd för ett par månader sedan (jag kommer tyvärr inte ihåg vilken eller när, men det är ointressant för diskussionen)
påpekade att en person uppgav endast förnamn och ej emailadress och att jag tyckte att denna person gömde sig så svarade Peter Karlsson att det inte fanns något krav på att uppge sin emailadress!
Detta är starkt inkonsekvent!

2004-01-06, 20:30
Svar #10

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

???
Inte har jag i denna (eller någon annan tror jag mig kunna garantera) diskussion skrivit något annat än att för- och efternamn är minimikravet..
-Förmodar att du kanske feltolkat mitt inlägg från den 12 mars 2002, 21.54 där det nämndes något om e-mailadress i samma mening som detta med för- och efternamn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna